آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طراحان گشت ارشاد در خانه‌های سازمانی و ایزوله زندگی می‌کنند!

اعتمادآنلاین | علی قلهکی، فعال رسانه‌ای نوشت: ‌برآوردم این است که طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد (طرح نور) عموما افرادی هستند که در شهرک‌های…

جلب رضايت مردم با پوپوليسم متفاوت است



اخبار,اخبارسیاسی,سيد هادي خامنه‌اي

هنوز هم نياز به تكرار دارد، آن هم پس از هزار و چهارصد سالي كه از آن حماسه مي‌گذرد. حماسه كربلا در دهه اول محرم هر سال زنده نگه داشته مي‌شود تا هدفي را بازخواني كند كه امام سوم شيعيان را به قيام واداشت.

اهدافي كه با نام امر به معروف و نهي از منكر شناخته شده‌اند هنوز هم نياز به گفتن دارند. گفتني كه شايد بتواند به تبيين واقعي آنچه مقصود امام حسين (ع) بوده، بپردازد. همزمان با هفتمين شب ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان و در مراسم عزاداري‌اي كه در حسينيه دارالزهراي تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي از عدالتي گفت كه در طول سال‌هاي گذشته كمتر به آن پرداخته شد. عدلي كه بهانه اجراي آن تا آنجا پيش رفت كه آزادي‌ها را محدود كرد.

 

سيدهادي خامنه‌اي‌ با رد اين رفتار ارتباط عدالت و آزادي در اسلام را آن گونه محرز مي‌داند كه نمي‌توان ذره‌اي ترديد در آن راه داد. وي از شرايط اجراي امر به معروف و نهي از منكر هم نام برد و از شرايط كساني كه مي‌خواهند امر به معروف و نهي از منكر كنند، كساني‌ كه بايد داراي فهم عميقي از منكر و معروف باشند تا بتوانند حكمي برجسته و نظري شايان بدهند.

 

دبيركل مجمع نيروهاي خط امام (ره)، از اهميت خشنود ساختن مردم هم گفت. موضوعي كه سال‌هاست جامعه را به پديده پوپوليسم دچار كرده است. وي كه يكي از ملاك‌هاي عدل را خشنود ساختن مردم مي‌داند از مرزي هم مي‌گويد كه بايد ميان جلب رضايت مردم و پديده پوپوليسم قايل شد. آنجا كه مي‌گويد: «فريب دادن مردم، منت گذاشتن بر سر مردم و سوءاستفاده از سطحي نگري در آنها همان پوپوليسم است. » حجت‌الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي، با بيان اينكه براي اجراي عدالت در جامعه بايد منصف باشيم از رويارويي با واژه حق و عكس‌العمل‌ها در برابر آن هم گفت. «وقتي سخن از حق مي‌شود همه مشتري آن مي‌شوند، ولي وقتي نوبت به اجراي حق مي‌شود همه معترض مي‌شوند. هنگام خشم و شهوت بايد خويشتندار بود؛ چرا كه عدالت نياز به خونسردي دارد.»

دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با اشاره به اهميت مردم در نگاه اميرالمومنين (ع)، به اصل بودن آنچه مردم به آن قايل هستند، پرداخت و افزود: خداوند هم آنچه خود مي‌گويد را از دهان مردم مي‌گويد و خداوند مي‌خواهد از زبان مردم كاري انجام شود و اين به معناي بها دادن به مردم است. چنانچه حضرت علي (ع) در ماجراي پذيرش خلافت مي‌گويد: «اگر مردم نبودند و حجت را بر من تمام نمي‌كردند، عنان شتر خلافت را رها مي‌كردم؛ چون دستور است بايد سكوت نكرد و چون مردم آمدند و از من خواستند، بايد مي‌آمدم.»

 

به گزارش جماران، همزمان با هفتمين شب ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان، امام حسين (ع) در مراسم عزاداري كه در حسينه دارالزهراي تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي، اظهار كرد: اهميت پرداختن به عدل به اين دليل است كه در سال‌هاي گذشته به اين موضوع مهم كمتر پرداخته شده است و به جاي پرداختن به عدالت در همه حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي سراغ مباحث ديگر رفته‌اند كه آنها هم زيرمجموعه‌اي از عدل محسوب مي‌شوند. وي با اشاره به اينكه خداوند منظور اصلي از آمدن انبيا با كتاب و بينات را اجراي قسط و عدل در جامعه مي‌داند، گفت: اجراي عدالت بايد در جامعه توسط خود مردم و با آگاهي و فرهنگ‌سازي كه قبل از اجرا به دست مي‌آيد، صورت گيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين هادي خامنه‌اي با بيان اينكه مبحث عدالت، مساوات و برابري و همچنين جلوگيري از ظلم بر مردم براي همه جوامع جذاب بوده است، خاطرنشان كرد: وقتي بلشويسم و سوسياليسم با اين شعار براي برقراري عدالت آمدند و نتوانستند عدل به معني واقعي را پياده كنند و در مقابل آنها ليبرال‌ها براي اينكه شعار جذاب ديگري داشته باشند، مبحث آزادي را براي مردم مطرح كردند، ولي عملكرد و كار هر دو گروه داراي اشكال بود.

وي افزود: گروه اول واقعيت عدل را نفهميدند و به بهانه ايجاد عدل، آزادي مردم را محدود كردند و آنهايي هم كه در مقابل آن به بحث آزادي پرداختند يا واقعيت آزادي را نفهميدند يا به عمد آن را اجرا نكردند. آنچه در غرب به عنوان دموكراسي و مردم سالاري مطرح است و در انتخابات مطرح و صحبت آن مي‌شود، راي نيست بلكه راس است. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با بيان اينكه اسلام هم آزادي و هم عدالت را براي مردم به درستي تبيين كرده است، ادامه داد: به نظر ما، آزادي نتيجه اجراي صحيح عدالت است.

 

اين سخنران شب هفتم محرم دارالزهرا، اضافه كرد: اسلام عدل و آزادي را در كنار هم ديده است، در حالي كه در غرب سال‌هاست جهان را به خاطر اين دو مفهوم معطل كرده‌اند و نه به عدالت به معناي واقعي و نه به آزادي نرسيده‌اند. ارتباط عدالت و آزادي در اسلام محرز است و نمي‌توان ذره‌اي ترديد در آن راه داد. وي با استناد به فرازهايي از خطبات و كلام امام علي (ع)، تصريح كرد: تغييراتي كه در جامعه رخ مي‌دهد معلول خواست و اراده انسان‌هاي آن جامعه است. فقر و گرسنگي و زير دست بودن، معلول گناهاني است كه خود مردم مي‌كنند. كدام گناهان؟! گناهاني چون عدم استفاده از عقل و شعور.

حجت‌الاسلام والمسلمين هادي خامنه‌اي ادامه داد: بزرگ‌ترين گناهاني كه جامعه را به سقوط مي‌كشاند، نداشتن اراده و به كار نگرفتن عقل و شعور است. به كار گرفتن عقل و شعور، يعني دوري از دروغ، غيبت، تهمت و گناهاني كه پيوندهاي اجتماعي را سست مي‌كنند. اينها گناهاني است كه خداوند به آنها اشاره مي‌كند. وي در ادامه با اشاره به اهميت فهم عميق در شناخت معروف و منكر، تاكيد كرد: كساني كه مي‌خواهند امر به معروف و نهي از منكر كنند بايد داراي فهم عميقي از منكر و معروف باشند.

 

بتوانند حكمي برجسته و نظري شايان بدهند. كساني كه مي‌خواهند عدالت را در جامعه اجرا كنند بايد حايز چنين شرايطي باشند. بايد كيفيت غور و فرورفتن در علم را داشته باشند تا بتوانند به حكم‌هاي صحيحي برسند. چنين افرادي دچار افراط و تفريط نمي‌شوند و در ميان مردم به محبوبيت مي‌رسند. وي با استناد به قسمتي از نامه حضرت علي (ع) به مالك اشتر، به اهميت خشنود ساختن مردم اشاره كرد و افزود: يكي از ملاك‌هاي عدل اين است كه بايد كاري كرد كه خشنودي مردم جلب شود. وي تصريح كرد: بين جلب رضايت مردم و پديده پوپوليسم بايد مرز قايل شد. فريب دادن مردم، منت گذاشتن بر سر مردم و سوءاستفاده از سطحي‌نگري در آنها همان پوپوليسم است.

وي با اشاره به اهميت مردم در نگاه اميرالمومنين(ع) به اصل بودن مردم و آنچه آنها به آن قايل هستند، پرداخت و افزود: خداوند هم آنچه خود مي‌گويد را از دهان مردم مي‌گويد و خداوند مي‌خواهد از زبان مردم كاري انجام شود. اين بها دادن به مردم است. چنانچه حضرت علي (ع) در ماجراي پذيرش خلافت مي‌گويد: «اگر مردم نبودند و حجت را بر من تمام نمي‌كردم عنان شتر خلافت را رها مي‌كردم. چون دستور است بايد سكوت نكرد و چون مردم آمدند و از من خواستند بايد مي‌آمدم.» دبيركل مجمع نيروهاي خط امام عنوان كرد: برخلاف كساني كه راي مردم را زينتي مي‌دانند، علي (ع) معتقد بود راي مردم تعيين‌كننده و حجت است. او رسما از مردم مي‌خواست ياري‌اش كنند و پذيرش اين مسووليت را بي‌حضور آنها ممكن نمي‌دانست.

ديبركل مجمع نيروهاي خط امام در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در اسلام زيربناي اقتصاد، عدالت است، يادآور شد: مرحوم مطهري و مرحوم صدر همه به اين موضوع پرداخته‌اند و معتقد بودند كه عدالت زيربناي اقتصاد اسلامي است. امروز هم اگر كساني جز اين را مي‌گويند تصور درستي از اسلام ندارند.

 

وي با اشاره به مشخصات جامعه‌اي كه عدالت در آن قابليت اجرا شدن دارد، افزود: اجراي عدالت در همه جوامع و جامعه ما چنين شرايطي دارد؛ مسوولان خودكامه نبوده و مشورت‌پذير باشند و فرد محوري و شخصيت محوري بايد در آن جامعه تعطيل شود. جامعه‌اي كه فكر نكرد و احساس نياز به تفكر نداشت، به هر ذلتي تن مي‌دهد. حجت‌الاسلام والمسلمين‌ هادي خامنه‌اي، افزود: براي اجراي عدالت در جامعه بايد منصف باشيم. وقتي سخن از حق مي‌شود همه مشتري آن مي‌شوند، ولي وقتي نوبت به اجراي حق مي‌شود همه معترض مي‌شوند. هنگام خشم و شهوت بايد خويشتندار بود؛ چرا كه عدالت نياز به خونسردي دارد.


گفتمان اصلاح‌طلبان مبتني بر عدالت و آزادي است
همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيد هادي خامنه‌اي، دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با حضور در همدان در جمع عزاداران حسيني اين شهر به ايراد سخنراني پرداخت. وي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته افراد زيادي با استفاده از رانت به مقاصد خود رسيدند، اظهار كرد: نبايد يك عده از آزادي بيان برخوردار نباشند و براي بيان نظرات خود با مشكل روبه‌رو شوند بلكه همه بايد از امكانات موجود در كشور بهره ببرند تا عده‌اي نتوانند با استفاده از رانت به مال و ثروت فراواني دست يابند.

 

دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با تاكيد بر اينكه حركت اصلاحي در كشور از ابتداي انقلاب آغاز شده است، گفت: حركت اصلاحي نه از سال ۷۴ بلكه پس از پيروزي انقلاب شروع شد و گفتمان اصلاح‌طلبان از همان زمان مبتني بر عدالت و آزادي بود. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام با اشاره به اينكه عده‌اي در كشور به دنبال بي‌عدالتي در توزيع ثروت هستند، گفت: يك عده ليبرال‌هاي وابسته به سرمايه‌داري در داخل كشور دنبال بي‌عدالتي در توزيع ثروت هستند كه ما اينها را قبول نداريم. نبايد ارزش‌افزوده، تنها مختص به سرمايه‌دار باشد بلكه ثروت بايد بين سرمايه‌دار، ابزار كار و كارگر تقسيم شود و بر اين اساس قانون نظام تعاوني نيز هنگامي كه بنده در مجلس حضور داشتم، مصوب شد ولي تاكنون اجرايي نشده است.


  اخبار  سیاسی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------