آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طرح نور و چالش‌های دوباره حجاب

شنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، طرح «نور» برای برخورد با کشف حجاب آغاز شد. عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که این طرح در همه…

مذاکره برای مشارکت حداکثری



اخبار,اخبارسیاسی,رقابت انتخاباتی

  اصلاح‌طلبان در حالی به دنبال تجربه شیرین و موفق انتخابات ریاست جمهوری 92، به عرصه سیاسی ایران بازگشته‌اند که امیدوارند در انتخابات مجلس دهم – با نیم نگاهی به انتخابات مجلس خبرگان – حضور دوباره خود را جدی‌تر به نمایش بگذارند. در این میان، هرچند به نظر می‌رسد سازوکارهای اصلاح‌طلبان در مسیر وحدت و همگرایی از رقبای اصولگرایشان پیشتر باشد، اما یکی از دغدغه‌های اصلی جناح چپ سیاسی ایران، یافتن کاندیداهایی است که در عین نزدیکی به اصلاح‌طلبان و داشتن شرایط و شخصیت کاندیداتوری و بهره بردن از مقبولیت کافی و سبد رای مناسب، بتوانند در شورای نگهبان نیز تایید صلاحیت شوند.

در همین راستا، اصلاح‌طلبان سازوکارهایی را برای داشتن چهره‌هایی در میان کاندیداهای نهایی تایید شده در رقابت انتخاباتی مدنظر قرار داده‌اند.در حالی که هر از چندگاهی، گمانه‌زنی‌هایی در مورد ائتلاف اصلاح‌طلبان با چهره‌های اعتدالی و اصولگرایان معتدل برای عبور از نگرانی در مورد تایید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شود، اما همچنان راه‌های دیگری نیز پیش روی این جریان قرار دارد.

 

اصلاح‌طلبان از یک سو به فکر ازدیاد کاندیداهای خود هستند تا در نهایت، بعد از عبور از بررسی‌های شورای نگهبان، تا حد امکان تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب بیشتری را در رقابت انتخاباتی داشته باشند. علاوه بر این، شاید ثبت‌نام چهره‌های شاخص این جریان و حتی چهره‌هایی که به احتمال فراوان رد صلاحیت می‌شوند، در کنار چهره‌های جدید، جوان و گمنام‌تر باعث شود که به زعم این جریان، با افزایش هزینه‌های رد صلاحیت گسترده، شانس حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب در لیست‌های نهایی انتخابات افزایش یابد. با این حال، برخی چهره‌های اصلاح‌طلب بیکار ننشسته‌اند و تلاش دارند در این زمینه با شورای نگهبان وارد گفت‌وگو شوند تا سازوکار مطمئنی برای معرفی کاندیداهای خود اتخاذ کنند.به عنوان مثال محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس، چندی پیش در گفت‌وگویی خبر داد: «برخی روحانیون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با چند تن از فقهای شورای نگهبان ملاقات داشته‌اند.» وی گفت: این ملاقات‌ها در شهرهای قم و تهران انجام شده است. همچنین داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب پیشتر در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه تعامل در هر زمینه ای مفید و موثر است، گفت: با توجه به اینکه مساله تایید صلاحیت یکی از چالش‌های همیشگی جریان اصلاح‌طلب بوده است، تعامل با برگزار کنندگان انتخابات می‌تواند در این زمینه اثر گذار باشد.


وی با تاکید بر اینکه تعامل از تنش‌ها و اختلافات می‌کاهد، گفت: حداقل این است که برای کسی ضرر ندارد و می‌توان امیدوار بود که با این روش از هزینه‌های انتخابات کاسته شود.


حال، محمدرضا خباز، معاون پیشین امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری درباره رایزنی‌های برخی اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان برای تایید صلاحیت در انتخابات پیش رو گفت که پاسخ های حقوقدان های شورای نگهبان تقریبا مشابه بوده است.


او در گفت‌وگویی با خبرآنلاین تاکید کرد که این اقدام به صورت فردی انجام می‌شود و اینطور نیست که مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان ماموریت داشته باشند تا با اعضای شورای نگهبان مذاکره کنند. خباز همچنین گفت که این گفت و گوها بیشتر با حقوقدان‌های شورای نگهبان صورت گرفته است. خباز درباره نتیجه این مذاکرات گفت: از چند نفر خبر دارم البته مصادیقش را نمی‌گویم، اما پاسخ حقوقدان‌های شورای نگهبان تقریبا مشابه است؛ می‌گویند که کسانی را که رد کرده‌ایم، بر اساس استناداتی بوده است. بنابراین از نظر ما همچنان رد است و کسی را که تایید کرده‌ایم، همچنان از نظر ما تایید شده است؛ مگر اینکه برای هر کدام از این گروه‌ها عکسش ثابت شود و دلیلی بیاورند که تشخیص اولیه ما تشخیص درستی نبوده است. به این رویه از فقهی «استصحاب» می‌گویند.


او همچنین درباره دلایل این رایزنی‌ها اظهار کرد: این افراد در دوره‌های گذشته رد شده‌اند و حالا می‌خواهند بررسی کنند که آیا نظر شورای نگهبان همان نظر سابق است یا عوض شده است. آیا ستادهایشان را تشکیل دهند؟ آیا رایزنی‌هایشان را انجام دهند و آیا دوباره دوستانشان را گرد شمع وجود خودشان جمع بکنند یا خیر؟ وی ادامه داد: این کارها به ویژه در شهرهای کوچک ضروری است، در این شهرها کسی که می‌خواهد کاندیدا شود ابتدا متنفذین محل را می‌بیند و اگر آنها به کاندیدا قولی بدهند احتمال اینکه قولشان را بشکنند خیلی کم است. بنابراین کسانی که رد شده‌اند اما فکر می‌کنند رد شدن آنها قابل ترمیم است یا موجه نبوده است، درصدد اصلاح امور برمی‌آیند.

 

به این صورت که اگر به فقهای شورای نگهبان دسترسی داشته باشند با آنها و در غیر این صورت با حقوقدان‌های شورا رایزنی می‌کنند. دسترسی به حقوقدان‌ها راحت‌تر است، آنها در راهروهای مجلس رفت و آمد دارند و نمایندگان ادوار نیز هر لحظه که بخواهند می‌توانند با کارت نمایندگی ادوار خود وارد مجلس شوند. در راهروها حقوقدان‌ها را می‌بینند و دوباره خود را عرضه کرده و می‌گویند من فلانی هستم و به این دلیل رد شده‌ام اما مستندات جدیدی دارم، حال من کاندیدا بشوم یا خیر.


به هر ترتیب به نظر می‌رسد که سازوکار اصلاح‌طلبان در مورد گفت‌وگو و رایزنی با اعضای شورای نگهبان روندی مثبت و تعاملی داشته است و ممکن است به عبور کاندیداهای این جریان از چالش تایید صلاحیت کمک کند. یکی از نکاتی که باعث می‌شود مثبت بودن این حرکت به چشم بیاید، نگرانی جریان رقیب از این روند است.


اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات پیش رو، روی رد صلاحیت چهره‌های رقیب حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. باید دید که در نهایت سازوکارهای اصلاح‌طلبان در این زمینه به کجا خواهد رسید و در لیست‌های نهایی انتخاباتی، چه کاندیداهایی از جبهه اصلاح‌طلبان حضور خواهند داشت.

 

 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------