آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

مخالفان برجام در انتخابات مجلس جرات عرض اندام نخواهند داشت



اخبار,اخبارسیاسی,طرح برجام

ظریف می‌گوید تا دو ماه دیگر تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ خبری خوب برای فعالان اقتصادی و جامعه ایرانی که این روزها در گیرو دار مسائل اقتصادی است. حال انتظار می‌رود دولت یازدهم گام‌های استوارتری در عرصه اقتصاد و معیشت مردم بردارد. دکتر سید علی میرباقری استاد دانشگاه و مشاور ارشد وزارت کشور می‌گوید «تحریم‌ها موجب شده که ایران «ذخیره‌سازی‌های اجباری» در خارج از کشور انجام دهد و این فرصتی است که باید از آن به بهترین نحو بهره برد.

برخی اقتصاددانان بر این باورند، یکسان سازی نرخ ارز می‌تواند موهبتی برای فضای کسب و کار ایران باشد زیرا موجب کاهش فساد و رانت خواری می‌شود» مشروح گفتگوی آفتاب یزد با دکتر سید علی میرباقری مشاور ارشد وزارت کشور در ذیل آمده است:


اکنون پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی می‌توانیم بگوییم کشور به مرحله پس از توافق یا پسا برجام وارد شده است، به نظر شما مهم ترین کاری که دولت یازدهم پس از اجرای توافق صورت می‌دهد چیست؟
مسلما دولت یازدهم با مشکلات اقتصادی گسترده‌ای دست به گریبان است. باید شرایط برای اقتصاد کشور به گونه‌ای فراهم گردد که اقتصاد از حالت رکود فعلی خارج گردد. برای جواب به این سوال می‌توان تاثیر تحریم‌ها را در حوزه‌های مختلفی بررسی کرد تا با یک نگاه جامع بتوان راهکارهای منطقی برای هر صنعت پیشنهاد داد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که در صورت لغو تحریم‌ها بیشترین تاثیرات را در سه حوزه نفت و صنایع پایین‌دستی آن، معدن و خودروسازی شاهد خواهیم بود. البته باید منتظر تدبیر دولتمردان ماند، اما زمان به سرعت برای دولت یازدهم و اقتصاد ایران در حال سپری شدن است. ازسوی دیگر پس از برجام دیگر نباید شاهد فساد اقتصادی و اداری باشیم، همگان به خوبی می‌دانند ارز بسیار سنگینی در بانک‌های خارج از ایران انباشته شده است.

 

برای جلوگیری از یک فاجعه دیگر باید دولت تدابیر لازم را بیندیشد چرا که اگر تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان برداشته شود، در صورت عدم اتخاذ یک سیاست ارزی مناسب، ورود 130 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده به همراه میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد 370 میلیارد دلاری ایران می‌تواند تبعات فاجعه باری به همراه داشته باشد. تحریم‌ها موجب شده که ایران «ذخیره‌سازی‌های اجباری» در خارج از کشور انجام دهد و این فرصتی است که باید از آن به بهترین نحو بهره برد. برخی اقتصاد دانان بر این باورند، یکسان سازی نرخ ارز می‌تواند موهبتی برای فضای کسب و کار ایران باشد زیرا موجب کاهش فساد و رانت خواری می‌شود.


فکر نمی‌کنید دولت یازدهم، انتظارات را در خصوص بهبود اوضاع اقتصادی بیش از حد بالا برده است؟!
ببینید به هر حال فعالان اقتصادی و مردم پس از سال‌ها رکود، انتظار بهبود اوضاع را دارند، اما انتظار معجزه خیر. دولت از همین امروز باید تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع اقتصادی انجام دهد دولت یازدهم فرصت چندانی برای پاسخگویی افکار عمومی ندارد.


شرایط داخلی را در دوران پسا تحریم چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا آرام شدن فضای سیاست بین الملل کمکی به اوضاع داخلی خواهد کرد؟
سیاست خارجی هر کشوری تابعی از سیاست داخلی آن کشور است. اگر تلاش دولت یازدهم برای ایجاد آرامش نبود، طبعا سیاست خارجی هم موفقیتی بدست نمی‌آورد. سپهر عمومی داخلی یعنی اینکه فضای کلی کشور از نظر انتظارات جامعه و رفتارهای جناح‌های سیاسی و مواضع مقامات ارشد و رفتار تندروان داخلی و.... به سمت آرامش می‌رود. اگر بخواهیم کلی بگوییم، برای روشن شدن افق اقتصاد و ورود سرمایه‌گذاران به عرصه‌های فعالیت و سرمایه‌گذاری، بهبود سپهر عمومی داخلی از بقیه موارد مهم‌تر است. اما اینکه این سپهر چگونه بهبود می‌یابد به زنجیرهایی از عوامل باز می‌گردد.

 

نخست به انتظارات جامعه از آینده اقتصاد بر‌ می‌گردد که این نیز متاثر از سه عامل، یعنی فضای کسب و کار، سیاست داخلی و رقابت‌های داخلی بین جناح‌های سیاسی، خواهد بود. به‌گمان من هر سه این موارد منوط به یک تحول مهم است و آن تصمیم مقامات ارشد در مورد پایان بخشیدن به شکاف و فراق اجتماعی و سیاسی است. باید از حذف نیروهای توانمند در کشور جلوگیری کرد و مانع از به‌اصطلاح ریزش آنها شد. در هر صورت تجربه جهانی نشان می‌دهد که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند با حذف بخش بزرگی از نخبگان و حتی مردم عادی خود در مسیر توسعه قرار گیرد.


پس به نظر شما با به وجود آمدن آرامش و بهبود فضای کسب و کار می‌توان انتظار حرکت به‌سمت بهبود اوضاع اقتصادی را داشت؟
خیر؛ دیگر ما ایرانیان داخل کشور – حداقل در 10 تا 20 سال آینده – به تنهایی نمی‌توانیم قطار توسعه را راه بیندازیم و روی ریل قرار دهیم. یعنی آنقدر گرفتار مصیبت‌های مختلفی هستیم که بخش اعظم انرژیمان صرف این مصیبت‌ها و رفع بحران‌ها می‌شود، ضمن اینکه دیگر دوره درآمدهای 100 میلیارد دلاری نفت که در دولت نهم و دهم تجربه شد، به پایان رسیده است (آن دوره، یک خواب بود که اقتصاد ایران دید و به سرعت هم از خواب پرید). اما یک ذخیره سرمایه انسانی چهار میلیونی ایرانیان در خارج کشور هستند که هم انرژی دارند، هم انگیزه دارند، هم سرمایه دارند و هم دانش و تخصص دارند. ما باید از این ذخیره عظیم برای ایجاد یک جهش در مسیر توسعه استفاده کنیم.

 

یکی از موارد مهم این کمک می‌تواند بازگشت بخشی از سرمایه اقتصادی این ایرانیان به کشور باشد که حتی اگر پنج درصد این سرمایه‌ هم به کشور بیاید می‌تواند اقتصاد ما را از رکود خارج کند. ما در حال حاضر در مورد رکود اقتصاد، تقریبا خلع سلاح هستیم یعنی به یک بن بست یا دایره بسته یا حتی چرخه خبیثه‌ای دچار شده‌ایم که نه تنها دولت آقای روحانی بلکه هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند این چرخه را بشکند. برای خروج از این دایره بسته و بن بست، هم باید کل نظام عزم کند و هم باید کل ایرانیان شامل ایرانیان خارج از کشور مشارکت کنند.


به هر حال برجام منتقدان و مخالفانی دارد. به‌نظر شما واکنش آنها چگونه خواهد بود؟
مخالفان برجام در انتخابات مجلس و در سیاست عمومی کشور جرات عرض اندام نخواهند داشت. اجرای برجام تصمیم سیاسی مسئولان نظام بوده است و لازم است تمام گروه‌های سیاسی و جناح‌ها در راستای منافع ملی کشور گام بردارند و از هر گونه اقدامی که نشان دهنده بروز اختلاف در جریان اداره کشور است، دوری کنند. انتظار می‌رود گروه‌های شناسنامه دار سیاسی در راستای منافع ملی گام بردارند.


   اخبار سیاسی  - آفتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------