آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

فراموشی انتخاباتی در مجلس



اخبار,اخبارسیاسی,انتخابات  مجلس

 در حالی که از عمر مجلس نهم تنها در حدود 4 ماه دیگر باقی مانده است، اغلب در سال‌های منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، رویکرد نمایندگان مجلس از حرکت در راستای تقنین طرح‌ها و لوایح مهم موردنیاز در دست کار یا اجرای رفتارهای نظارتی در موارد ضروری، به رفتارهای سیاسی تغییر می‌کند.

در بسیاری از نطق‌ها، تذکر‌ها، سوال‌ها و استیضاح‌های نمایندگان، می‌توان ردپای رفتارهای سیاسی و انتخاباتی را مشاهده کرد. این در حالی است که از نمایندگان انتظار می‌رود تا روز پایانی نشستن بر صندلی‌های سبز بهارستان، اندیشه خدمت به مردم را از سر به در نکنند و هیچ انگیزه شخصی، سیاسی، جناحی و انتخاباتی را بر آن مقدم ندارند.

 

شاید بتوان یکی از اقدامات اساسی و ماندگاری را که نمایندگان در سال و ماه‌های پایانی دوره فعالیت خود سپری می‌کنند، ارائه و تصویب طرح‌ها و لوایحی دانست که بیانگر توجه آنها به رفع دغدغه‌های جامعه بوده و به نوعی تعبیر آن اقدامی در جهت قدردانی از افرادی است که صادقانه آن‌ها را به عنوان وکیل خود بر کرسی مجلس نشانده‌اند. نمایندگان باید در مدت باقیمانده به تناسب نوع فعالیت کمیسیون‌ها، طرح‌ها و لوایحی که اهمیت بیشتری دارند را سریع‌تر بررسی و به مجلس ارائه دهند تا در دستورکار قرار گیرد و در این مورد همچون موتور محرکی موجب تسریع در روند تبدیل این طرح‌ها و لوایح به قانون شوند.

 

البته موضوع انکارناپذیر این است که برخی نمایندگان در پایان هر دوره از مجلس بیشتر بجای تمرکز بر طرح‌ها و لوایحی که بر زمین مانده بدنبال فعالیت‌های سیاسی هستند و به طور قطع کم‌کاری در این بخش می‌تواند نمایندگان دوره بعد را با چالشی جدی روبرو ساخته و زمینه را برای بحث‌های سیاسی علیه مجلس قبل فراهم سازد. در این راستا سوال ما از نمایندگان مجلس این است که کدام طرح‌ها و لوایح در مدت زمان باقیمانده از مجلس کنونی باید در اولویت دستورکار صحن قرار گیرد تا از بروز این مشکلات جلوگیری شود.


جای خالی توجه به اشتغال و حل بحران اقتصادی
محمدحسن آصفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد به «ابتکار» گفت: برای جلوگیری از بروز شائبه‌های سیاسی و چالش‌هایی که ممکن است در مجلس دهم آنها را ناشی از قصور مجلس نهم بدانند باید برخی از طرح‌ها و لوایح از جمله تعیین تکلیف بیمه روستائیان که به بهبود وضعیت این قشر می‌پردازد بعد از لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه در دستورکار مجلس قرار گیرد. نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لایحه بودجه 95 نیز باید بر اساس سند چشم‌انداز تهیه و تنظیم شود و هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، همچنین تاکنون برای بهبود موضوع اشتغال و حل بحران اقتصادی مربوط به این بخش لایحه‌ای به صحن نیامده است که باید این موضوع تا قبل از پایان این دوره از مجلس مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از این طریق گام‌های موثری در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور برداشت.


طرح‌ها و لوایح فراوان اقتصادی و فرهنگی روی دست مجلس مانده است
احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اعلام خبر تنظیم و پیشنهاد طرحی توسط وی برای رفع وجه غالب رابطه به جای ضابطه در امر اشتغال‌زایی به «ابتکار» گفت: من این طرح را برای شفاف‌سازی وضعیت استخدام جوانان کشور و مقابله با تاثیر رابطه در این بخش تهیه کردم که هم اکنون درمراحل پایانی قرار داشته ولی به آن فوریت نداده‌ام.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تهیه کارنامه در آزمون‌های استخدامی را امری ضروری دانست و افزود: لازم است برای آزمون استخدامی نیز کارنامه تهیه شود که از بی‌عدالتی‌های احتمالی در برخی حوزه‌ها ممانعت به عمل آید بنابراین مجلس شورای اسلامی باید به دنبال ایجاد قانونی در جهت شفاف‌سازی در این بخش باشد. وی در اولویت قرار دادن طرح‌ها و لوایحی که منافع ملی را دربر داشته باشد را راهکار موثر در جهت ممانعت از ایجاد بحث‌های چالش‌برانگیز سیاسی در اواخر این دوره و آغاز دوره دهم مجلس دانست و یادآور شد: ما باید به دنبال ایجاد قوانینی باشیم که تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی که همانا استقلال و آزادی است را در پی داشته باشد ضمن اینکه طرح‌ها و لوایح متعددی در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی بر روی دست مجلسی‌ها مانده است که بر اساس اهمیت هر کدام از آنها باید اولویت‌بندی شود.


اصلاح سیستم بانکی کشور از ضروریات است
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» بر ضرورت اولویت‌بخشی به طرح مالیات بر ارزش افزوده در دستورکار مجلس نهم تاکید کرد و افزود: بررسی طرح مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح نظام بانکی تا قبل از پایان این دوره از مجلس ضروری است البته طرح مالیات بر ارزش افزوده از نظر زمان به اتمام رسیده و باید منتظر نتیجه عملیاتی کردن این طرح باشیم. وی با بیان اینکه هیچ فردی در داخل کشور از نظام پولی و بانکی کشور راضی نیست، تصریح کرد: نظام پولی و بانکی کشورمان به جهت عدم تامین مادی و رضایت مشتریان و فساد اقتصادی از جمله بدنام‌ترین نظام اقتصادی دنیاست که اگر اصلاح نشود در رفع مشکلات اقتصادی کشور با مشکلات جدی روبرو می‌شویم بنابراین باید با اولویت‌دهی به طرح‌های مذکور به این بحران نیز پایان دهیم.


2 لایحه سنگین و هزار طرح و لایحه باقی مانده
همان طور که از سخن نمایندگان بر می‌آید، همچنان طرح‌ها و لوایح زیادی در دستور کار مجلس قرار دارد که باید در مدت 4 ماه باقی مانده به آن‌ها رسیدگی شود. این در حالی است که در این مدت، با ارائه لوایح بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، سر مجلس با این دو لایحه مهم شلوغ خواهد شد. اگر قرار باشد وقت باقی مانده اهالی بهارستان نیز به سیاست‌بازی و حرکت‌های انتخاباتی بگذرد، شاید حجم آن چه از انباشت طرح و لایحه و مشکلات بر روی دست مجلس‌نشینان دوره دهم بماند، بیش از این‌ها باشد. این در حالی است که هیچ بعید نیست حتی در مواردی مثل لایحه بودجه 95 نیز چانه‌زنی‌های سیاسی و انتخاباتی، کار را تا حدی کند کند و این موضوع باید مورد توجه نمایندگان باشد که مصالح ملی را پای مصالح شخصی، انتخاباتی، سیاسی و جناحی قربانی نکنند.

اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------