آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

كاغذپاره‌هاي احمدي‌نژاد به زنجاني



اخبار,اخبارسیاسی, بابک زنجانی

 چهارمین جلسه دادگاه پرونده فساد نفتی امروز در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری کل استان تهران، به خبرگزاری صداوسیما گفت: «دادگاه‌های بعدی بابک زنجانی علنی برگزار می‌شود». همچنین مسئول پیگیری پرونده بابک زنجانی در وزارت نفت در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش مبلغ بدهی این متهم از دومیلیارد و ٦٦ میلیون یورو، به دلیل خسارت ناشی از تأخیر در پرداخت، به میزان دومیلیاردو ٨٠٠ میلیون یورو خبر داد و گفت قرار است در جلسه امروز شکایت ٦٠صفحه‌ای این وزارتخانه قرائت شود. پیش‌ازاین سه‌ جلسه در روزهای ١١، ١٢ و ١٣ مهر برگزار و در آن کیفرخواست ٢٣٧ صفحه‌ای علیه سه متهم پرونده قرائت شده بود. بابک زنجانی، م.ش و ح.ف.ه در این پرونده موارد اتهامی بسیاری دارند که باید از آن دفاع کنند. براساس کیفرخواست، اتهامات بابک زنجانی افساد فی‌الارض، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت و سازمان تأمین اجتماعی، جعل ٢٤ فقره اسناد بانکی، پول‌شویی و نشر اکاذیب است.

 

همچنین اتهامات م.ش، متهم ردیف دوم پرونده، افساد فی‌الارض، مشارکت در کلاهبرداری، مشارکت در پول‌شویی و اتهامات ح.ف.ه، متهم ردیف سوم این پرونده افساد فی‌الارض، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK، مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی و مشارکت در پول‌شویی است. قاضی صلواتی در جلسه دوم و سوم دادگاه خبر از اعلام آمادگی وکلای خارج از کشور زنجانی برای صدور ضمانت‌نامه‌ای در وجه شرکت نفت برای بازپرداخت بدهی او داده بود. همین امر باعث شد اظهارنظرهای متفاوتی در این رابطه شود، اما تاکنون این امر رخ نداده است و برخی افراد مطلع در ایزنجانی ن پرونده چندان به انجام این کار خوش‌بین نیستند.

بهانه برای صدور ضمانت‌نامه
وکیل شرکت نفتی اچ‌کی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در پیگیری حقوقی پرونده بابک زنجانی، به دنبال برگرداندن بیت‌المال هستیم، گفت متهم برای صدور ضمانت‌نامه، دنبال بهانه است. غلامحسین صادقی‌قهاری گفت: «بابک زنجانی بابت پرداخت بدهی خود، درخواست شماره‌حساب و شماره سوییفت شرکت نفتی اچ‌کی را برای صدور ضمانت‌نامه کرده و گفته است براساس مقررات بین‌المللی این شماره‌ها برای صدور ضمانت‌نامه ضروری است؛ اما بانک مرکزی در پاسخ به استعلام مسئول پیگیری پرونده بابک زنجانی در وزارت نفت اعلام کرد برای صدور ضمانت‌نامه بین‌المللی تنها نام ذی‌نفع کافی است و نیازی به شماره‌حساب و شماره سوییفت نیست». او افزود: «با وجود این برای اثبات حسن نیت شرکت نفت، گفتیم اشکالی ندارد و این ضمانت‌نامه را به نفع شرکت ملی نفت ایران صادر کنید؛ اما این ضمانت‌نامه و بانک صادرکننده‌اش باید به تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی برسد. بابک زنجانی اعلام کرد براساس مقررات بین‌المللی باید شماره‌حساب و شماره سوییفت بدهید که ما نیز عین این موضوع را از بانک مرکزی استعلام کردیم و بانک مرکزی در پاسخ گفت چنین چیزی صحت ندارد. ما این موضوع را شنبه در جلسه دادگاه مطرح خواهیم کرد».


کاغذپاره احمدی‌نژاد به زنجانی!
«جای افراد دیگری که جزء مهره‌های اصلی این پرونده هستند در این دادگاه خالی است؛ درحالی‌که تا این افراد مجازات نشوند، فساد ریشه‌کن نخواهد شد». این سخنان را امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن در مجلس که این روزها در رسانه‌ها به عنوان عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی شناخته می‌شود، به خبرآنلاین گفته است. سلطانی در این گفت‌وگو به موارد جالب و البته عجیبی اشاره می‌کند.

 

عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی همچنین درباره احتمال نقش احمدی‌نژاد در این پرونده افزود: «واقعیت این است که فردی همچون بابک زنجانی با این سوابق باید حتما رانت داشته باشد که به اینجا برسد و بدون رانت، طي چنين مسيري امکان ندارد. شاید خیلی از شرکت‌ها بودند که ادعا و قصد فروش نفت را داشتند و شاید توانایی آن را هم داشتند؛ اما هیچ‌گاه با آنها موافقت نشد. زنجانی حتما رانت خیلی قوی‌ای داشته که به چهار وزیر معرفی شده و آنها نشسته‌اند برای او جلسه گذاشته‌اند و تصمیم گرفته‌اند اختیار تجارت نفت را به او بسپارند. این نمی‌تواند خارج از رانت باشد و حتما دراین‌میان رانتی بسیار قوی وجود داشته است». سلطانی می‌افزاید امروز احمدی‌نژاد پاسخ‌گو نیست، چون مدرکی علیه او در این پرونده وجود ندارد.

 

سلطانی درباره احتمال ورود احمدی‌نژاد و اطرافیانش به این پرونده می‌گوید: «می‌گویند احمدی‌نژاد کاغذپاره‌ای به بابک زنجانی داده است و او با همان کاغذپاره این همه کار انجام داده است! اما امروز نه آن کاغذپاره موجود است و نه شاهدی برای اثبات این کاغذپاره وجود دارد. فقط حرف‌هايي گفته می‌شود؛ چیزی که مستند نباشد، نمی‌تواند جرمی را متوجه آقای احمدی‌نژاد کند؛ ضمن اینکه پای هیچ‌یک از این قراردادهای نفتی را احمدی‌نژاد امضا نکرده است؛ البته زنجانی از رانت ایشان به‌قطع‌ویقین استفاده کرده است؛ اما مدرکی نداریم که بخواهیم ادعا کنیم». عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی با اشاره به برخی پشت پرده‌های پرونده، به افرادی اشاره می‌کند که کسی شهامت ندارد نام آنها را بر زبان آورد و می‌افزاید: «چنین کسی که می‌آید وارد سیستم هلدینگ نفتی می‌شود، باید حتما افراد قوی و صاحب‌اختیاری پشت سرش قرار بگیرند و بدون آنها امکان ندارد، بتواند اين‌گونه پيش برود.

 

حال این افراد یا با نام هستند یا بی‌نام. آنچه ما در این مدت به قوه قضائیه گفته‌ايم، اين است که فقط با محاکمه آقای زنجانی، چیزی حل نخواهد شد؛ مگر اینکه دادگاه علنی باشد و کسانی که به نوعی برای او صحنه‌سازی و با او همکاری کرده‌‌اند نیز در این دادگاه محاکمه شوند. من اگر دو، سه نفر از این افراد را برای شما نام ببرم شما قطعا جرئت منتشرکردن این اسامی را نخواهید داشت. ما اعتقاد داریم باید با اینها برخورد شود و این افراد محاکمه شوند وگرنه محاکمه صرف بابک زنجانی فایده‌ای ندارد و چهار سال دیگر دوباره همین افراد، امثال بابک زنجانی‌ها را به وجود می‌آورند. درحالی‌که ما باید با ریشه فساد برخورد کنیم». سلطانی به چند نفر دیگری اشاره می‌کند که باید محاکمه شوند و می‌افزاید: «در کنار زنجانی و علاوه بر او و متهمان دیگر پرونده، آنها هم باید در دادگاه علنی محاکمه شوند.

 

طبيعي نيست کسی با گذراندن سربازی در بانک مرکزی در ١٠ سال، تبدیل به یک میلیاردر در دنیا شود! قطعا پای این مثلث شوم در میان بوده است». سلطانی به روند دادگاه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «وکلای زنجانی با زرنگی خاصی اجازه دادند کیفرخواست قرائت شود و یک ماه فرصت خواستند که بروند سندسازی کنند و مطابق با اتهام‌ها شروع به جمع‌آوری مدرک کنند. این قضیه در دنیا کمتر اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه از آقایان تشکر می‌کنم، معتقدم اگر این دادگاه بخواهد رسالت خود را انجام دهد، در فاز بعدی باید علنی برگزار شود و قطعا افرادی که در این پرونده به‌نوعی دخیل بوده‌اند و رانت‌سازان و رانت‌خواران نیز باید محاکمه شوند».


زنجانی‌ هیچ‌گاه راننده رئیس بانک مرکزی نبوده است
وکیل شرکت نفت که یکی از شاکیان اصلی پرونده بابک زنجانی است، می‌گوید زنجانی از وضعیت تحریم‌های ظالمانه علیه ایران سوءاستفاده کرده است. غلامرضا مهدوی به تسنیم گفته: «به اعتقاد ما آقای بابک زنجانی متهم است به کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، زیرا در شرایط خاص ناشی از تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی استکبار علیه جمهوری اسلامی و ملت شریف و صبور ایران اسلامی، از جمله اعمال تحریم‌های نفتی، پولی، بانکی، بیمه و در شرایطی که حتی پرداخت وجه برای خرید کالاهای اساسی کشور با تعذر و مشکلاتی همراه بود و در چنین شرایط سختی، برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب که حسب ادعانامه دادستان، یکی از آنها همین آقای بابک زنجانی بود، وارد میدان شده‌اند».

 

مهدوی می‌افزاید: «مطالبی واهی و غیرواقعی که متهم در نخستین تماس‌های خود به مسئولان ذی‌ربط نفتی و بانکی کشور گفته، در پرونده موجود است. برخلاف گفته وکیل آقای بابک زنجانی، ایشان متهم است که از طریق برخی واسطه‌ها به مسئولان مربوطه نزدیک شده و با حرف‌های واهی و دروغین درباره امکانات و توانمندی خود و اینکه می‌تواند در شرایط تحریم پول جابه‌جا کند یا نفت بفروشد، موجب فریب آنها شده و نفت و پول نقد کشور را به یغما برده و صرف هزینه‌ها و خرید شرکت‌ها و اموال و... در داخل و خارج کشور برای خود می‌کند. بابک زنجانی به صورت هدفمند از این شرایط به‌خوبی به‌نفع شخصی خود و به ضرر بیت‌المال استفاده کرد. لازم است اینجا بگویم وقتی از متهم درباره سوابق قبلی وی سؤال می‌شود، چون می‌داند سابقه‌اش درخشان نیست در پاسخ می‌گوید چرا نبش قبر می‌کنید؟».

 

مهدوی درباره سوابق عجیب زنجانی می‌گوید: «این فرد، پرونده‌ای در رابطه با خرید مال مسروقه دارد که در سوابق کیفری‌اش موجود است. نیروی انتظامی، سابقه قبلی متهم را مشخص کرده و جالب است بدانید آقای بابک زنجانی حداقل از پنج هویت مختلف و نزدیک به هم و فقط برای فریب، استفاده می‌کرده؛ این موارد را پلیس به صورت مستند گزارش داده است. شاید این سؤال در ذهن انسان مطرح شود که چرا یک نفر می‌آید و چند عنوان جعلی برای خود می‌سازد؟ هدفش چیست و چرا این‌قدر شماره شناسنامه‌ها نزدیک به هم است؟ به نظر می‌رسد متهم قصد داشته اگر روزی علت این مغایرت را پرسیدند بگویید به اشتباه عدد ١٦٢٨ (رقم شناسنامه) تبدیل به ١٦١٨ شده است. در واقع متهم با ظرافت و با هدف خاصی حتی شماره‌ شناسنامه‌های جعلی خود را انتخاب کرده است».

 

او درباره ادعاهای گذشته زنجانی مبنی بر رانندگی در بانک مرکزی و دلالی ارز برای این بانک، می‌گوید: «این داستان که او راننده مرحوم آقای نوربخش بوده، کاملا دروغ و ساختگی است و اصلا چنین چیزی وجود ندارد و مسئولان بانک مرکزی رسما اعلام کرده‌اند این موضوع دروغ است و بابک زنجانی هیچ موقع در بانک مرکزی سمت و نه نقشی نداشته است. با شدت‌گرفتن تحریم‌های استکبار علیه ملت ایران و ضرورت جابه‌جایی پول، کار بازار صرافان رونق بیشتری پیدا می‌کند. صراف‌هایی بودند که البته خدمات خوبی به کشور و مردم ارائه کردند و برخی نیز بیشتر به‌دنبال سودجویی بودند. آقای بابک زنجانی نیز ابتدا از این راه وارد می‌شود و به‌تدریج بستر خوبی برای سودجویی بیشتر پیدا می‌کند».


وکیل زنجانی: عدم‌صداقت موکلم غیرواقعی است!
در این بین و در هیاهوی برگزاری جلسه چهارم دادگاه که شاکیان پرونده مطالب تازه‌ای بیان می‌کنند، وکیل متهم هم بی‌کار نبوده است. در آستانه چهارمین دادگاه بابک زنجانی؛ رسول کوهپایه، وکیل متهم در گفت‌وگو با تابناک، صداقت‌نداشتن موکل خود را غیرواقعی دانست و گفت: «زنجانی در ابتدای بازداشت درحالی‌که رأی او قطعی نشده بود تا ملزم به رد مال شود، (قبل از آغاز دادگاه) داوطلبانه با انتقال وکالت رسمی همه اموال داخل کشور خود را به وزارت نفت واگذار می‌کند». او همچنین درباره صدور ضمانت‌نامه گفت: «مکاتباتی از سوی من و بابک زنجانی با وکلای وزارت نفت و دادگاه در این زمینه انجام شد که محرمانه است. این درحالی است که رسانه‌ای‌شدن اعلام شماره حساب شرکت HK از سوی طرف مقابل جای تعجب و تأمل دارد.

 

در گفت‌وگویی که یکی از وکلای نفت انجام داده این‌طور القا شده که موکل شماره حسابی خواسته که تحریم است و عملا انتقال پول ممکن نیست، اما همین مصاحبه و تأکید بر مسدودبودن و غیرفعال‌بودن حساب شرکت HK از سوی وکیل شرکت نفت، صحبت‌های موکل بنده از ابتدا تاکنون را تأیید می‌کند». او افزود: «از آنجا که فروشنده محمولات نفتی شرکت مذکور بوده و «ال‌سی»‌های بانکی به ذی‌نفع این شرکت صادر شده است، بنابراین همین شرکت باید شماره حساب بانکی فعال معرفی کند تا امکان صدور ضمانت‌نامه و انتقال وجه ممکن باشد. بنابر تأیید وکیل وزارت نفت، شرکت HK  به دلیل تحریم فاقد حساب بانکی فعال است. موضوعی که زنجانی از ابتدا می‌گفت، اما آنها باور نمی‌کردند». کوهپایه در پایان با اشاره به سخنان قبلی زنجانی می‌گوید: «بابک زنجانی قبلا هم گفته بود اگر شرکت نفت توانست یک دلار جابه‌جا کند، من دو میلیارد دلار را منتقل می‌کنم. وکلای شرکت نفت خود بر این امر واقف هستند که به دلیل تحریم‌ها شرکت مذکور نمی‌تواند حساب بانکی فعال داشته باشد، پس چگونه انتظار واریز مبلغ از سوی موکلم را دارند؟»


دفاعیات زنجانی، مستند یا وقت‌کشی؟
به‌هرروی، امروز جلسه چهارم دادگاه برگزار می‌شود و ابتدا شاکیان پرونده که تعدادشان کم هم نیست، شکایت‌نامه‌های خود را قرائت می‌کنند و پس از آن نوبت به دفاع متهمان می‌رسد. در دو سال گذشته هر چه بیان شده، سخنان دیگران درباره این پرونده بوده و فقط گاهی از متهم ردیف اول نقل قول‌هایی مطرح شده است. باید دید زنجانی که چندی پیش در واکنش به سخنان وزیر نفت گفته بود در دادگاه با مستندات خواهم گفت که چه کسی حرام‌خوار است، مستنداتی برای دفاع از خود دارد یا باز هم به قول بسیاری افراد مطلع از پرونده، به دنبال وقت‌کشی خواهد بود. وکیل زنجانی خنده‌های او در جلسات قبلی را به دلیل اعتماد به اسناد و مدارکی عنوان کرد که می‌تواند با آنها در برابر اتهاماتش از خود  دفاع کند. باید منتظر ماند و مشاهده کرد همان‌طور که بابک زنجانی وعده داده بود در پایان دادگاه همه خواهیم خندید؟ 
 
اخبار سیاسی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------