آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طراحان گشت ارشاد در خانه‌های سازمانی و ایزوله زندگی می‌کنند!

اعتمادآنلاین | علی قلهکی، فعال رسانه‌ای نوشت: ‌برآوردم این است که طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد (طرح نور) عموما افرادی هستند که در شهرک‌های…

پای مافیا در میان است ؟!



اخبار,اخبارسیاسی,بابک زنجانی

 سکوتش را شکست؛ آن هم بعد از 2 سال، توپش پر بود و سخنانش متفاوت با سخنرانی‌های قبل از زندانی شدن. زمانی از پیشرفت و دستیابی به عرصه‌های اقتصادی می‌گفت و حالا از تلاش برای رهایی از بند.


او که از سفر به دور دنیا به اوین رسیده و حالا از پشت میله‌ها به دادگاه و ایستادن برای قضاوت شدن. دیروز برای نخستین بار برای پاسخگویی به قاضی به حرف آمد، در دفاعش حمله می‌کرد و در پاسخ به اتهاماتش، اتهام می‌زد فرصت زیادی برایش نیست، باید این روزها، هرچه که در چنته دارد رو کند اگر بتواند. او همان "ب.ز" این روزهاست !!!


ادبیاتش با ادبیات ملتمسانه باقی متهمان و مجرمان فرق دارد و در کلامش عذرخواهی و پشیمانی نیست. وی اکنون به زعم برخی برای مرگ و زندگی می‌جنگد و به نظر بعضی هم برای آزادی. متهم ردیف اول بدهکار نفتی، که البته زمانی وی را جهادگر اقتصادی و یا آنطور که خود می‌گوید خادم مردم، می‌دانستند حالا عزمش را جزم کرده تا در مقابل دادگاه پاسخ دهد. همه چشمها به او دوخته شده تا ببینند آیا کسی که زمانی استاد دورزدن تحریم‌ها بوده است اکنون می‌تواند قانون را هم دور بزند؟! و یا آنکه عادلانه مجرم و یا تبرئه و بی‌گناه شناخته شود؟ شاید برای همین منظور هم بود که دیروز بی پرواتر از پیش‌بینی‌ها سخن گفت و تیغ حملاتش را به سمت وزارت نفت گرفت.


پول خرد نفت را تا دوشنبه می‌دهد!؟
قصه بد شدن این روزهای آقای خوب دیروزها!! آن طور که خود وی (ب.ز) می‌گوید این گونه شروع شد: "داستان از این قرار است که شرکت‌های خارجی در تعامل با ایران تحریم شده اند و بعد هم بانک‌ها تحریم شد و تمامی پول‌های ایران در بانک‌ها غیرقابل انتقال شد، تا اینکه با تغییر دولت و آمدن دولت تدبیر و امید آقای وزیر برای یک تسویه حساب سیاسی تفاهمنامه من با شرکت نفت را یکطرفه ابطال کرد و با ایجاد سر و صدای رسانه‌ای تلقین کرد که وجوه بابک زنجانی مورد دارد و منشاء آن درست نیست و تمام معاملات هم صوری و جعل بوده و مفسد فی‌الارض است. در حالی که من گفتم طرف حساب من، وزارت نفت نیست."


متهم نفتی در مقام دفاع از خود ادامه داد:" اگر موضوع فقط وصول پول‌های نفت است، پس آقای وزیر برود آن ۵ میلیارد یورو که از فردی غیرمتخصص برای فروش نفت طلبکارند را دریافت کند(!)"


وی افزود: " وکلای وزارت نفت به رسانه‌ها گفته‌اند بابک زنجانی حتی یک سنت هم به حساب ما پول واریز نکرده است. آخر مگر صدور ضمانتنامه الکی است باید قرارداد داشت، بانک را معرفی کرد و چندین مرحله دارد، اما با این حال می‌توانم یک‌هزار و ۹۶۸ میلیون یورو ضمانتنامه از یک بانک بسیار معتبر تا روز دوشنبه واریز کنم. جناب آقای قاضی، دو سال است که در زندان انفرادی هستم و ۳ هزار صفحه نامه نوشتم، اما این دولت برای اعتبار خود تخریب می‌کند. "
گویا برای "ب. ز" تعریف پول خرد هم فرق می‌کند! آنجایی که در ادامه دفاعیاتش می‌گوید‌: " من اگر کلاهبردار بودم چرا در کشور خودم سرمایه گذاری کردم" و ادامه می‌دهد: ۲ میلیارد یورو بدهی من به شرکت نفت پول خرد من هم نیست و این یک طنز است."


وکیل مدافع زنجانی: تسلط زنجانی بر حوزه‌های بانک و حقوقی، دفاع خوب او را به همراه داشت


حملات "زنجانی" در دادگاه دیروز به وزیر نفت تداوم داشت و نوع لحن او هم محکم، مسلط، مطمئن و البته طلبکارانه بود تا جایی که برای لحظاتی جای شاکی و متهم عوض شد و میلیاردر یا بدهکار نفتی ما! برای دقایقی حتی از فریب دادن گفت و یا جوابی که باید بعد از رفع تحریم‌ها و آزاد شدن پول، اتهام‌زنندگان به او، بدهند. دفاعیات وی تا جایی پیش رفت که رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع اش نیزپس از دادگاه از در ستایش اولین جلسه حرف‌های زنجانی (چهارمین جلسه دادگاه) برآمد و آن را بسیار خوب توصیف کرد و گفت شناخت متهم نفتی از حوزه‌های مختلف بانکی و حقوقی، باعث شد تا او از پس نخستین جلسه دفاع برآید.


خوب یا بد، درست یا نادرست، دفاعیات دیروز " زنجانی " یک نکته داشت و آن همان لحن و ادبیات هجومی بود، ادبیاتی که بیشتر برای حمله به دولت یازدهم از جمله وزارت نفت کارایی داشت. گویی که " ب. ز" مدت‌ها منتظر این لحظه است تا تمام سخنانی که تا به امروز " زنگنه " علیه او گفته را تلافی کند، شاید در پنجمین جلسه دادگاه هم، همان رویه دیروزرادر پیش بگیرد و با استراتژی " بهترین دفاع در حمله خلاصه شده " یا از افشاگری‌های جدید بگوید و یا اینکه همچنان " زنگنه " و صدارتش را بکوبد و دل مخالفین این روزهای دولت را شاد کند!" زنجانی" هرچه که باشد، خیلی‌ها در انتظار او هستند گروهی در انتظار جیب او! و گروهی انتظارشان معطوف به حرف‌های متهم نفتی است.


چرا طلبکار مآبانه و هجومی؟
اینکه چرا بیان بابک زنجانی تا به این اندازه در خود، کنایه و هجوم داشت را باید در چه دید؟ او که ابتدای سخن دیروز خود را با فرازی از زیارت عاشورا آغاز کرد چگونه شد که با زبانی برافروخته سخن گفت و بی محابا دولت یازدهم را مورد عتاب قرارداد؟ هرچند کوهپایه زاده (وکیل متهم) درباره این موضوع هم واکنش نشان داده و پاسخ داده که موکلش را باید درک کرد، چون در این دوسال روزی نیست که برعلیه او مطلب ننویسند و علیه‌اش سخن نگویند! اما به راستی این لحن، به خاطر عصبانیت صرف از این دوسال است؟


و یا نشان از یک اطمینان خاص دارد؟ اطمینانی که یا از پایان خوش کار خبر می‌دهد و یا اینکه بالعکس؛ او اینروزها آنقدر از فرجام بد یقین دارد که می‌خواهد کسانی که پشت ویترین نام "زنجانی"، خود را مخفی کرده‌اند به نمایش بگذارد و از آنها نیز نام ببرد؟ و به همه نشان دهد که بازیگران اصلی کسان دیگری هستند!


اعتماد به نفس به خاطر حامیان
زنجانی دیروز در حرف‌هایش کسان دیگری را هم متهم کرد از جمله اعضای کمیته پیگیری پرونده خود. آنجایی که گفت برخی از آنها (اعضای کمیته) پایشان را برای پرونده او به دادگستری نگذاشته‌اند و مدام علیه وی به منظور برخی اهداف دیگر سخن می‌گویند. برای همین به سراغ "امیر عباس سلطانی" یکی از فعالترین اعضای این کمیته و عضو کمیسیون انرژی رفتیم و از او درباره دلیل ادبیات خاص "زنجانی" در جلسه دیروز دادگاه پرسیدیم.


"سلطانی" مسئول پیگیری پرونده بابک زنجانی به آفتاب یزد در اینباره گفت: "اعتماد به نفس زنجانی ناشی از حمایت جریان‌هایی در پشت ایشان است که او را آماده و ساخته‌‌اند تا به میدان بیاید، علاوه بر این 6 تیم وکیل زبردست که از داخل و خارج او را حمایت می‌کنند، را هم به آن اضافه کنید. دست‌اندرکاران اصلی ماجرا، پشت بابک زنجانی را دارند و به دلیل همین حامیان، وی اتهاماتش را خیلی جدی نمی‌گیرد و به واسطه آن همواره ادبیات طلبکارانه‌ای دارد که نه تنها دولت، آقای زنگنه و وزارت نفت را بلکه حتی به نوعی مردم را هم در این قضیه مقصر می‌کند."


وی ادامه داد: "در نامه‌ای که او به نمایندگان نوشته بود به بسیاری از اموال خلاف خودش اعتراف کرده اما در آخر گفته که من جرمی به جز رقصیدن با رئیس‌جمهور تاجیکستان نداشتم!"


این نماینده مجلس افزود: "ایشان گویی همه را نادان فرض کرده است! و سعی می‌کند از چنین ادبیات هجومی استفاده کند تا توپ را در میدان دولت و وزارت نفت بیندازد، اگر در دفاعیات دیروزش دقت کنید، او تلاش داشت تا دستگاه‌های مختلف دولتی را به نوعی به یکدیگر مرتبط کند تا ذهن افکار عمومی به وسیله او، به این سمت برود که مردم بگویند چه قدر خلاف در دولت فعلی صورت گرفته است. وی با این فرافکنی‌ها فرار رو به جلویی انجام داده که این نشان ازهمان مافیایی است که وی را هدایت می‌کند."


مثلث شومی که مافیا در آن است
سلطانی ادامه داد: "بارها از مثلث شوم رانت، رانت ساز و رانت‌خوار در مملکت نام برده‌ام وگفته ام این مافیا که اکنون در پشت زنجانی است، در ضلع رانت‌سازها قراردارد. کسانی که امثال بابک زنجانی‌ را مطرح و در میدان رها می‌کنند در این زمینه دخیل هستند.


فراموش نکنید بابک زنجانی در بخش‌های گوناگون ورزشی، فرهنگی، اقتصادی نفوذ پیدا کرده و در همه جا به نوعی رد پا از خودش به جا گذاشته بود بنابراین افرادی که از زنجانی حمایت می‌کنند صاحب نفوذ هستند و به واسطه همین پشتوانه است که ادبیات طلبکارمابانه او برای دولت و ملت استفاده می‌شود."


وی درباره اینکه پس به اعتقاد او تاریخ مصرف «زنجانی» برای این مافیا تمام نشده است و همچنان ارتباطات وجود دارد گفت: "من معتقدم که این ارتباط وجود دارد و اگر وجود نداشت او اینگونه صحبت نمی‌کرد."


سلطانی در پاسخ به این سوال ما که آیا این لحن صحبت، به معنی خط و نشان کشیدن برای افشاگری‌های جلسات بعدی دادگاه در ارتباط با افراد پشت پرده‌ای که زمانی با او بوده اند و اکنون وی رارها کرده‌اند نیست؟ گفت: "افشاگری‌هایی که زنجانی بخواهد انجام دهد مربوط به دولت کنونی نخواهد بود و اگر موردی را بیان کند به مدیران قبلی ارتباط دارد هرچند به نظر ما کار آنها(مدیران)هم مذموم است."


وی اضافه کرد:"این پرونده توسط آقای زنگنه به جریان انداخته شد، در کمیسیون انرژی هم به اندازه کافی بر سر آن زمان گذاشتیم و به نظر نمی‌آید "زنجانی" بتواند کاری از پیش برد و بعید می‌دانم از مدیران قبلی که با آنها کار می‌کرده است هم چیزی بگوید."


آیا سلطانی طرف حرف‌های زنجانی بود؟
سلطانی درباره این بخش از صحبت‌های دیروز زنجانی که گفته بود (برخی که در کمیته پیگیری پرونده هستند و تا حالا پایشان به دادسرا برای پرونده من باز نشده، اظهارنظر می‌کنند که یکی از آنها هدفش این است که بدهی به بانک را بپوشاند) و اینکه آیا منظور زنجانی می‌تواند شخص او (امیر عباس سلطانی عضو پیگیری پرونده زنجانی) باشد؟ گفت: "فکر می‌کنم در این پرونده بیشترین پیگیری‌ها را من داشتم ولی بدهی به بانک ندارم از جایی هم وام نمی‌گیرم صحبت‌هایی که من از زنجانی می‌کنم حرف‌هایی است که خودش مطرح کرده است و دلیلی هم ندارد که حتما پایمان به دادسرا باز شود."


وی درباره اینکه آیا تایید می‌کنید اشاره «زنجانی» به شماست پاسخ داد: "قطعا که اشاره‌ای به من داشته است،‌ ولی بدهی بانکی ندارم، بدهی بانکی هم که ممکن است داشته باشم 20 تا 30 میلیون تومان که در حد وامی مثلا برای مسکن است و مطمئنا مثل بدهی میلیاردی ایشان نیست."


پیشنهاد 10 میلیاردی برای عدم پیگیری پرونده؟!
سلطانی ادامه داد: "اگر من و یا کسانی که در این پرونده دخیل هستیم، مشکلی داشتیم قطعا به آن پیشنهاداتی که قبلا ایشان با واسطه و بی‌واسطه به ما می‌داد، توجه می‌کردیم و آن را می‌پذیرفتیم و دیگر نگران بدهی بانکی نبودیم."


این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال ما که پس به شما پیشنهاد مالی هم در این زمینه شده است گفت: "قطعا از کانال‌های مختلف چه مستقیم چه غیرمستقیم این اتفاق افتاده است."


وی مدعی شد: "آدمی که 10 میلیارد به افراد برای آنکه پرونده‌اش را پیگیری نکنند پیشنهاد می‌دهد که دیگر نباید راجع به بدهی 20 یا 30 میلیون تومانی سخن بگوید هر چند ما بدهی نداریم."


حمایت یا گوشت قربانی؟
اینکه آیا " زنجانی " راست می‌گوید یا تیم دولت و کمیته پیگیری پرونده او، در روزها و هفته‌های آینده مشخص خواهد شد، اما در این میان یک چیز بیش از همه آشکار است و آن اینکه باید منتظر صحبت‌های جنجالی‌تر " زنجانی " در جلسات دفاعیه اش باشیم. سخنانی که ممکن است یا معادلات پدیده " ب.ز" را پیچیده تر کند و یا اینکه پرونده اتهامی تخلفات او را قطور تر. اگرچه باید دید که متهم نفتی هنوز هم از سوی حامیان قبلی، دلش قرص می‌شود و یا آن حامیان؛ مدتهاست که وی را گوشت قربانی خود کرده اند؟

 

 اخبار  سیاسی  -  آفتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------