آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ناامیدی « راست» از اتحاد حتی در دقیقه 90



اخبار,اخبارسیاسی,اصولگرایان

جریان اصولگرایی موسوم به جناح راست در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با شکست مواجه شد. پس از آن بود که احزاب سیاسی اصولگرا به این فکر افتادند تا برای دوئل بعدی یعنی انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی اشتباه سال 92 را تکرار نکنند؛ اشتباهی که اگر رخ نمی‌داد شاید نتایج انتخابات ریاست جمهوری را طور دیگری رقم می‌زد.

در انتخابات سال 92 سعید جلیلی، اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی حاضر نشدند تا با یکدیگر به وحدت برسند تا به نفع دیگری و از همه مهمتر به نفع جریان سیاسی اصولگرا از کاندیداتوری کناره‌گیری کنند و در نتیجه سبد رای اصولگرایان دچار انشقاق شد. انتخابات 92 باعث شد هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به عمق تاثیر عدم وحدت و اتحاد در انتخابات پی ببرند. در این میان، جناح سیاسی راست برای اینکه بار دیگر از یک سوراخ دو بار گزیده نشود به فکر وحدت و همگرایی جریان اصولگرا افتاد تا شاید اشتباه سال 92 رخ ندهد و بتوانند با جذب کرسی‌های حداکثری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، آن هم در شرایطی که این بار رقبای سنتی‌شان به میدان بازگشته‌اند و قرار نیست با خودشان رقابت کنند، از چالش پیشین عبور کنند.


اصولگرایان، تلاش خود برای وحدت و همگرایی را با برگزاری همایش‌هایی به همت حجت‌الاسلام سید رضا تقوی آغاز کردند؛ جلساتی که در عین حال نتوانست همه چهره‌ها و جریان‌های اصولگرا را زیر یک سقف جمع کند و به طور کلی در این امر ناکام ماند. به طور موازی نیز، سه ضلع از اضلاع اصولگرایی یعنی جبهه پایداری، موتلفه اسلامی و ایثارگران منشوری را تحت عنوان منشور اصولگرایی برای ائتلاف شکل دادند که در این ائتلاف قرار است آیت‌الله مصباح یزدی در کنار زعمای جریان‌های سنتی اصولگرایان – جامعتین – یعنی آیات موحدی‌کرمانی و محمد یزدی در راس تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرند تا شاید به مقصود خودشان یعنی ترمیم و تعمیم اتحاد و انسجام جریان اصولگرایی کمکی کرده باشند.


اختلاف اصولگرایان بر سر ناخدای کشتی جریان سیاسی راست
برخی کارشناسان معتقدند با اینکه کمتر از 4 ماه به انتخابات مجلس دهم فرصت باقی است امکان ندارد اصولگرایان به وحدت و اتحاد دست یابند چرا که شکاف‌های موجود در بین اصولگرایان بسیار عمیق است.

 

اختلاف بر سر ناخدای کشتی جریان اصولگرا یکی از اختلاف‌های اساسی این جریان است. بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی که غالب اصولگرایان زعامت وی را قبول داشتند، اختلافات پیشتر از پیش خود را نشان داد. برخی اصولگرایان با بیرون آمدن از زیر سایه کاریزمای وی و نیز ضعف کاریزمای جانشینان در زعامت اصولگرایی – آیات موحدی کرمانی و محمد یزدی – خود را از زیر سایه جامعتین بیرون کشیدند. در عین حال گروه‌های مثل جبهه پایداری، تلاش کردند چهره‌ جدیدی مثل آیت‌الله مصباح یزدی را به جمع زعمای اصولگرایی اضافه کنند. هر چند بعد از دو جلسه این سه ضلع، اصولگرایان امیدوار بودند که موضوع زعامت کاملا حل شود، اما به نظر می‌رسد این موضوع همچنان حل نشده و در عین حال مسکوت باقی مانده است.


تغییر موضع باهنر و شکست ائتلاف سه گانه
از سوی دیگر در هفته گذشته محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خراسان رضوی که در بنیاد فرهنگی مهر رضوان برگزار شد، گفت: «نباید اجازه داد که حتی اصلاح‌طلبان معتدل هم به مجلس دهم وارد شوند» چرا که اصلاح‌طلبان عملکرد خود را در مجلس ششم و دولت اصلاحات نشان دادند. حرفی که اعتراضات بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا را به همراه داشت چرا که برخی از کارشناسان سخن وی را خلاف قانون اساسی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر وجود انتخابات آزاد در ایران دانستند. با اینکه کمتر از یک هفته از سخنان وی نمی‌گذشت محمدرضا باهنر روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «مجلس دهم نباید به دست تندروها بیفتد».

 

او اضافه کرد: این بار رقابت اصلی در انتخابات پیش رو را میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان است چرا که جریان اعتدال هم در این عرصه حتما نقش خواهد داشت. علت تناقض‌گویی محمدرضا باهنر مشخص نیست و معلوم نیست که وی چطور کمتر از یک هفته 180 درجه رویکرد خود را تغییر داده است. هرچند با توجه به سوابق مرد لابی‌های مجلس می‌توان این تغییر رویکرد را گمانه‌زنی کرد. باهنر که پیش از این در قالب فرد اول جبهه پیروان در تلاش برای تشکیل مثلثی با جبهه پایداری و حزب موتلفه بود تا محوری برای وحدت اصولگرایان ایجاد کند. این تلاش البته به حمایت‌هایی از جریان تندروی اصولگرا و در مقابل دور شدن از منتقدان این جریان – همچون علی لاریجانی – منجر شد.

 

با تلاشی که جبهه پایداری در تقابل با تصویب برجام در مجلس نشان داد و در مقابل موفقیت لاریجانی و حامیانش در این ماجرا، باهنر به خوبی درک کرده است که گذاشتن تخم مرغ‌ها در سبد تندروها چندان به صلاحش نیست. وی متوجه شده که با دلواپسان و در مسیر جریان افراطی راه رفتن چه عواقب بدی مانند طرد وی از طرف دیگر اصولگرایان را به دنبال خواهد داشت و همچنین ممکن است به دلیل همین مواضع از سبد رای وی نزد مردم نیز کاسته شود و در مجلس دهم جایی نداشته باشد. به نظر می‌رسد با تلاشی که باهنر برای جدا کردن مسیر خود از جبهه پایداری دارد و ضعفی که حزب موتلفه در فقدان چهره‌های شاخص خود همچون مرحوم عسکراولادی دارند و نیز شکست جبهه پایداری در تقابل با دولت و برجام، عملا ائتلاف سه‌گانه اصولگرایی نیز در مسیر وحدت شکست خورده است.


ائتلاف سه گانه فقط 10 درصد اتحاد و وحدت را به وجود می‌آورد
حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا پیرامون وحدت و اتحاد جریان سیاسی اصولگرا برای انتخابات مجلس دهم به «ابتکار» گفت: کلمه ائتلاف در قانون سیاست مفاهیم مختلفی دارد. بنابراین اصولگرایان تلاش‌های بسیاری برای ایجاد وحدت و هماهنگی بین نیروهای جناح سیاسی راست در جهت ائتلاف سیاسی و انتخاباتی انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه جریان اصولگرا طیف‌های وسیعی دارد و باید برای شکل‌گیری اتحاد در انتخابات آینده مجلس تلاش جدی صورت گیرد، تاکید کرد: جناح سیاسی راست مجموعه بزرگی از اصولگرایان را تشکیل می‌دهند، اما ائتلاف سه گانه‌ای که بین احزاب جبهه پایداری، موتلفه اسلامی و ایثارگران برای وحدت و اتحاد شکل گرفته‌است تنها 10 تا 15 درصد اتحاد و انسجام اصولگرایان را تشکیل می‌دهند.

 

به گفته دبیر کل حزب سبز، اگر اصولگرایان بخواهند جریان سیاسی راست را به انسجام و اتحاد نزدیک کنند تا اکثریت صندلی‌های مجلس را به دست آورند باید بین تمامی جریان سیاسی و گروه‌های اصولگرا وحدت ایجاد کنند. او اتحاد بین جریان اصولگرایان را وحدت حداقلی دانست و در ادامه افزود: همان‌طور که گفتم اصولگرایان مجموعه بزرگی را در کشور شامل می‌شوند، اما نباید فراموش کرد که علی لاریجانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف هم جزیی از این جریان سیاسی هستند که در ائتلاف سه گانه برای وحدت جناح سیاسی راست حضور نداشتند. بنابراین برای ایجاد هماهنگی بین نیروهای اصولگرا باید تلاش‌های فراوانی انجام گیرد در غیر این صورت اتحاد و پیروزی برای اصولگرایان در انتخابات آینده شکل نخواهد گرفت.


اصولگرایان همواره در دقیقه 90 دچار اختلاف شده‌اند
کنعانی مقدم در ادامه به ساز و کارها و ابزار اتحاد برای به وحدت رسیدن اصولگرایان اشاره کرد و گفت: به عقیده من، اصولگرایان به ائتلاف انتخاباتی نیاز مبرمی دارند چرا که تنها با این سیاست می‌توانیم به وحدت دست پیدا کنیم، اما متاسفانه هر زمان که جناح راست به وحدت رسید همیشه در دقیقه 90 دچار اختلاف و به خانه اول بازگشتیم.

 

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: اگر بخواهیم به اتحاد انسجامی دست یابیم لازمه این وحدت وجود رهبری منسجم برای هدایت اصولگرایان است تا دیگر اختلافی در جریان سیاسی راست تحقق پیدا نکند. کنعانی مقدم تصریح کرد: بعد از مرحوم آیت الله مهدوی کنی اوضاع و شرایط وحدت اصولگرایان به کلی درهم ریخت چرا که وی فردی مناسب، ریش سفید و با تجربه برای مدیریت جناح راست بود و از همه مهمتر جریان اصولگرا آیت الله مهدوی کنی را قبول داشتند، اما در حال حاضر چنین شخصی برای ایجاد هماهنگی بین اصولگرایان وجود ندارد و به همین دلیل است دچار اختلاف شدیم. دبیر کل حزب سبز در ادامه به کادر رهبری برای به وجود آمدن اتحاد بین جناح راست اشاره کرد و افزود: به عقیده من، جناح سیاسی راست به کادر رهبری برای دور هم جمع کردن اصولگرایان در کنار یکدیگر نیاز دارند، اما باید این کادر رهبری سه ویژگی را دارا باشند. وی قانون‌گرایی، عقلانیت، نداشتن فساد سیاسی و اقتصادی و مبارزه با این فسادها را از ویژگی‌های بسیار مهم کادر رهبری برشمرد و تاکید کرد: اگر کادر رهبری اصولگرایان، قانون‌گرا باشد یعنی عقب‌تر و فراتر از قانون حرکت نکند، اصولگرایان را از افراطی‌گری و اختلاف دور کند و برای مبارزه با فسادهای اقتصادی و سیاسی برنامه ارائه دهد و مهم‌تر از هر چیز خودش فاسد نباشد می‌توان گفت ممکن است جناح سیاسی راست به اتحاد و انسجام برسد.


برخی رفتار انقلابی را با تندرویی اشتباه گرفته‌اند
کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا محمدرضا باهنر گفته است نباید اجازه داد تا تندروها وارد مجلس دهم شوند، تصریح کرد: تندرویی یا کندرویی در مفهوم سیاسی و به معنای واقعی کلمه وجود ندارد، اما در بحث کلان، تمام جناح‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب باید تابع رهبر معظم انقلاب باشند به این معنا که نباید فراتر و عقب تر از ایشان و قانون حرکت کنیم. به گفته وی، برخی رفتار انقلابی را با تندرویی و افراطی‌گری اشتباه گرفته‌اند. دبیر کل حزب سبز در پاسخ به این پرسش که منظور باهنر از افراد تندرو اصولگرا و اصلاح‌طلب چه اشخاص و گروه‌هایی هستند، گفت: جریان و اشخاص افراط‌‌گرا در صددند فراتر از حق و قانون به خواسته‌های خودشان دست یابند، اما در خصوص اصلاح‌طلبان در این مورد نمی‌توانم تحلیل و نظر دقیقی داشته باشم. به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، اصولگرایی به معنای قانون‌گرایی است. بنابراین جناح سیاسی راست نباید فراتر و عقب‌تر از قانون رفتار کند تا منجر به افراط‌گرایی نشود.

 

دبیر کل حزب سبز در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه پایداری و اعضای این حزب را می‌توان از جریان تندرو و افراطی مجلس و اصولگرا دانست یا خیر؟ گفت: در این باره نمی‌توانم مصداقی بیاورم که چه گروه و اشخاصی در دایره جریان تندرو و افراطی‌گری قرار دارند، اما اشخاصی که قانون را رعایت نمی‌کنند و دائما ساز مخالف را برای هر چیزی کوک کرده و مجلس شورای اسلامی را تنها متعلق به خودشان می‌دانند تا از طریق افراطی‌گری به منافع حزبی خودشان دسترسی داشته باشند افراط‌گرا و تندرو هستند در حالی‌که هر قانونی توسط نمایندگان در مجلس تصویب شود باید به آن احترام گذاشت چرا که مجلس در راس امور قرار دارد. کنعانی مقدم در پایان به کرسی‌های مجلس دهم اشاره کرد و گفت: به نظر من، مجلس آینده شورای اسلامی اقلیت و اکثریتی برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در بر ندارد. به این معنا که خط مشی مجلس دهم اعتدال خواهد بود.


 اخبار  سیاسی  -  ابتکار

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------