آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

تماس وکلای خارجی متهم با قاضی/ حضور ۹ شَبه متهم در سفارت ایران در امارات/ ملاقات مدیران ارشد بانک مسکن با ب-ز/ ورود رئیس‌جمهور سابق و مرتضوی به پرونده



اخبار,اخبارسیاسی,بابک  زنجانی

در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده ب.ز، متهم به ملاقاتش با مدیران ارشد بانک مسکن، ماجرای ورود رئیس‌جمهور سابق و مرتضوی به این پرونده، حضورش در سفارت ایران در امارات به مدت ۹ شب و همچنین تحریم بودن حساب‌های شرکت نفت اشاره کرد.

 همچون 3 جلسه گذشته که پرونده فساد نفتی در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت این بار نیز شعبه 15 دادگاه انقلاب میزبان متهمان پرونده فساد نفتی است.

صبح امروز ب-ز متهم بزرگترین پرونده فساد نفتی لحظاتی قبل تحت تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه انقلاب تهران شد.

وکیل متهم، رسول کوهپایه زاده نیز به دادگاه انقلاب آمد تا در دومین روز از دفاعیات موکلش حضور داشته باشد.

سرانجام با حضور قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران پنجمین روز محاکمه بزرگترین متهم پرونده فساد نفتی آغاز شد.

روز گذشته ب-ز موفق شد طی 3 ساعت 44 صفحه از دفاعیات 200 صفحه‌ای خود را به دادگاه ارائه کند.

وکلای خارجی متهم با قاضی تماس گرفتند/اعلام شماره حساب
قاضی صلواتی از تماس وکلای خارجی متهم در صبح امروز خبر داد و گفت: ما همچنان منتظر واریز پول می‌مانیم.

وی تصریح کرد: با هماهنگی بانک مرکزی شماره حسابی در اختیار وکلای خارجی شما قرار گرفته است.

ب-ز: دستور پرداخت را اگر خطری برایم نداشت اجرا می‌کردم/بانک مسکن از من طلبی ندارد که به جانم افتاده است

ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی، صبح امروز و در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: اینکه اعلام شده خیلی شماه حسابها به من داده‌اند تا پول پرداخت کنم و نکردم، وظیفه قانون‌ام بوده، من دستورات را نگاه می‌کنم و اگر برایم خطری نداشته باشد پرداخت می‌کنم. مثلا یکسری از این دستور پرداختها برای صندوق بازنشستگی وزارت نفت بوده است، اما من آنچه صلاح کارم بوده را انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه بانکها در خارج از کشور به دو نوع بازرگانی و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شوند، گفت: بانکهای بازرگانی، داخل کشورها و با وجه رایج آن کشور کار می‌کنند، مثلاً بانک ملی و ملت می‌توانند با ریال کار کنند و 12 الی 13 درصد سپرده‌های مردم را به بانک مرکزی می‌دهند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در بانک‌های سرمایه‌گذاری لازم نیست در بانک مرکزی سپرده‌گذاری شوند، هر چقدر بخواهند می‌توانند کار کنند اما نه با ارز آن کشور. در واقع بانکهای سرمایه‌گذاری فقط پول مردم را سرمایه‌گذاری می‌کنند و بانکهای بازرگانی هم وظیفه‌شان دادن بانک به مردم، پرداخت تسهیلات یا کمک به تاجران است.

ب-ز در ادامه تصریح کرد: بانک مسکن و بانک مرکزی وقتی می‌خواستند در بانک من حساب باز کنند، یک برگه‌ای را امضا کردند که اگر پول‌ها سرمایه‌گذاری شود اشکالی ندارد و با علم به همین موضوع در بانک مالزی حساب باز کردند، فرض می‌کنیم که من پول شرکت اچ کی را سرمایه‌گذاری کردم که اینطور نبوده، اما اگر همین کار را به فرض مثال انجام داده باشم، وظیفه ذاتی بانک من بوده است.

وی ادامه داد: خلق پول که اشکالی ندارد، بانکها هم خلق پول می‌کنند و این خلق پول تا زمانی جرم نیست که بانک بتواند پاسخ مشتری را بدهد، اما هر زمان که نتواند پاسخگوی مشتری باشد مجرم شناخته می‌شود.

بابک زنجانی ادامه داد: متأسفانه در این پرونده مدام می‌بینیم موضوع منشأ مطرح شده و گفته شده که پول من منشأ ندارد، این در حالی است که به آن منشأ نمی‌گویند بلکه پشتوانه مالی است. در اصل، یک شخص یا یک بانک به اندازه پول، طلا و اعتباری که نزد دیگران دارد پشتوانه مالی دارد و متأسفانه بازپرس‌هایی که اطلاعات کمتری به قانون پول و تجارت دارند، منشأ پول را با پشتوانه آن اشتباه می‌گیرند.

این متهم نفتی تصریح کرد: من به آقای دکتر «پ» احترام می‌گذارم، اما با ایشان اختلاف نظر دارم و اختلاف‌نظرم را مطرح می‌کنم. ایشان باید پشتوانه مالی را دنبال کنند نه منشأ را.

وی ادامه داد: بانک مسکن و بانک توسعه برای خود واحدی به نام اطلاعات بانکی دارند که اگر بخواهند با یک بانک دیگر همکاری داشته باشند، از طریق این واحد ارزیابی می‌کنند، مثلاً بانک FIRST SLAMIC BANK را بررسی می‌کنند و می‌گویند جمعاً می‌توانیم به این بانک یک‌هزار میلیارد اعتبار بدهیم.

این متهم نفتی گفت: من تعجبم این است که در دولت قبلی هر کاری که انجام می‌شده، کسی نمی‌دانسته، و امروز که دولت تغییر کرده، فکر می‌کنند قبلی‌ها هر کاری کرده‌اند اشتباه بوده و همه هم امروز و در این دولت فهمیده‌اند که من کلاهشان را برداشته‌ام.

وی خطاب به وکلای بانک مسکن گفت: پولم من در حساب شما بوده، بد یا خوب، حساب را ریجکت کنید، شما طلبی از من ندارید که اینحا نشسته‌اید و به جان من چسبیده‌اید.

ماجرای ملاقات مدیران ارشد بانک مسکن با ب-ز و واریز 65 میلیارد تومان پول به حساب این بانک

«ب-ز» در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: بانک مرکزی 1.5 میلیارد به حساب من پول واریز کرده، آن وقت بازپرس می‌گویدد پول فاقد منشأ است، مگر چنین چیزی ممکن است.

بانک مسکن زمانی که می‌خواست با بانک FIRST SLMIC BANK کار کند نامه‌ای به بانک مرکزی زد و بانک مرکزی هم گفت آنقدری کار کن که بتوانی پاسخگوی مشتری باشی.

وی افزود: وزارت نفت، شرکت وانکرز را که متعلق به من بوده را ارزیابی کرده، گفتند من 8 میلیارد و 189 میلیون تومان پول دارم، بعد در انتها، کارشناسی کرده و گفته چون پول فاقد منشأ است، آن شرکت را با رقمی معادل یک میلیارد و 306 میلیون تومان از من گرفته است، مگر می‌شود؟ چنین کارهایی را فقط می‌شود در تگزاس انجام داد.

ب-ز گفت: من پنجشنبه‌ها شرکتم تعطیل بود و خودم تنها به شرکت می‌رفتم و کارهای هفتگی را انجام می‌دادم، یک روز صبح از بانک مسکن با من تماس گرفتند و گفتند که باید حضوراً مرا ملاقات کنند، گفتم امروز تعطیل است اما آنها گفتند موضوع مهم است و ساعت 11 صبح به شرکت آمدند.

وی با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، مدیر حقوقی و ... به شرکت من آمدند، گفت: آنها گفتند ما به شخصی 65 میلیارد پول داده‌ایم، اما از او نه چک داریم نه سفته، روز شنبه هم در مفاسد اقتصادی دادگاه داریم و اگر این پول نباشد، همه ما بازداشت می‌شویم، لطف کن 65 میلیارد به ما پول دستی بده.

«ب ز» ادامه داد: من ساعت 12 و 30 دقیقه سوار هواپیما شدم و به کیش رفتم. 67 میلیون یورو به بانک ملت فروختم و پول را آوردم شعبه ونوس بانک مسکن و ریختم به حساب یک شرکتی که آنها گفته بودند. آنها قول دادند هفته دیگر پول من را برگردانند، اما من سه ماه تماس می‌گرفتم و جواب من را نمی‌دادند. آخر هم گفتند پول نداریم، می‌توانیم به تو ملک بدهیم.

وی ادامه داد: من که دیدم پولی به من ندادند، گفتم ملک بدهید. یکسری املاک بدون سند دادند و سندهایشان را هیچگاه به نام من نزدند و جوابم را هم ندادند.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست که در کیفرخواست ذکر شده که آقای «ک» کارمند بانک که کلاً 5 میلیون حقوق می‌گیرد، 65 میلیون یورو به من پول داده و من هم آن را به حساب بانک مسکن ریختم، آیا اگر درحق یک نفر انسانیت می‌کنید باید این کار را با او بکنند؟ این کارمند در تمام عمرش 65 میلیون یورو را یکجا دیده؟ من نمی‌دانم بانک مسکن به دنبال چیست؟ اما بداند که این پول را وصول می‌کنم و حتی اگر از طریق داخل کشور زورم نرسد، از خارج از کشور اقدام می‌کنم و این 65 میلیارد تومان را وصول می‌کنم.

که در این لحظه قاضی گفت: البته مدیرعامل بانک مسکن در پرونده 3 هزار میلیاردی در شعبه 15 در حال محاکمه است.

9 شب در سفارت ایران در امارات خوابیدم تا نتوانند بعد از تحریم خارجی‌ها دستگیرم کنند
ب-ز متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود گفت: هم‌اکنون بانک مرکزی از تمام بانک‌ها طلبکار است، آیا می‌توان گفت همه این بانکها بی‌منشاء پول به کسی داده‌اند؟ بنابراین باید گفت پشتوانه محکمی نداشته‌اند.

وی افزود: موضوع دیگر بحث تحریم‌ها است، وقتی اتحادیه اروپا و خزانه داری آمریکا بانک یا شخصی را تحریم می‌کند دلیل آن را هم داخل یک نامه ذکر می‌کند، در دلیل تحریم‌های من از سوی اتحادیه اروپا و خزانه‌داری آمریکا آمده بود که «شما به دلیل کمک به وزارت نفت جمهوری اسلامی، کمک به بانک مرکزی جمهوری اسلامی و داشتن نقش کلیدی در جابجایی پول‌ها مورد تحریم قرار گرفته‌اید». من وقت داشتم نسبت به این موضوع اعتراض کنم که کجا پول وزارت نفت را جابجا کردم؟ وکلای من هم پیگیر این کار بودند اما اگر فشار می‌آوردند 15 تا 20 سال هم باید در زندان آنجا تحمل کیفر می‌کردم.

ب-ز ادامه داد: زمانیکه من تحریم شدم در امارات بودم، به فرودگاه امارات که رسیدم اخبار را دیدم و متوجه تحریم شدم، از گیت که رد شدم من را بازداشت کردند و بردند و اگر بچه‌های وزارت اطلاعات و دوستان من نبودند نمی‌توانستیم کاری کنیم، من 9 شب در سفارت ایران خوابیدم تا نتوانند من را بگیرند.

وی خطاب به وکیل وزارت نفت گفت: آقای وکیل نفت شما چند روزه می‌گویید اگر متهم می‌خواهد به ما پول بدهد باید چک کنیم ببینیم پول سلاح و مواد مخدر نباشد و باید خیلی پول تمیزی باشد، خودت که پولت را از امامزاده نیاورده‌ای که از من توقع داری! شما هرچی پول آوردند و بهت دادند بگیر.

بانک مسکن طرف حساب تأمین اجتماعی است/تأمین اجتماعی به واسطه نامه بانک مسکن به من چک داد
ب-ز در ادامه دفاعیات خود در جلسه دادگاه اظهار داشت: مجموعه تأمین اجتماعی باید به بانک مسکن بگوید که 6 تا 7 ماه 4 میلیارد یورو در حساب این بانک پول داشت، اگر من آدم بدی بودم به بانک مسکن ارتباط دارد چون تأمین اجتماعی به واسطه پرینت و نامه بانک مسکن به من چک داده است اما امروز یکی دیگر پول را برداشته و تأمین اجتماعی علیه من اقامه دعوا کرده است.

وی ادامه داد: همین حالا تمام چک‌ها روی پرونده است، تأمین اجتماعی باید به بانک مسکن بگوید 4 میلیارد یورو را برگرداند و چک‌هایش را بگیرد، من از تأمین اجتماعی چیزی نگرفته‌ام که امروز از من شکایت دارد.

این متهم نفتی درخصوص سیستم سوئیفت گفت: این سیستم یک وسیله پرداخت است و مثل ایمیل است و قابلیت حک ندارد و به صورت MT پیام‌ها را بین ببانک‌ها جابجا می‌کند. این سیستم در وزارت نفت پیش از تحریم وجود داشت اما بعد از اینکه تحریم شد به سمت بانک مرکزی و بانک‌های دیگر رفت.

وی تاکید کرد: زمانیکه سیستم MT طراحی شد باید برای صدور برات به سوال‌هایی پاسخ می‌دادیم ضمن اینکه در این سیستم یک زبان واحد ترسیم شده بود بنابراین اینکه بگویند من چون از طریق MT پیام‌ها را ارسال کردم و به سوئیفت کاری نداشتم و جعل کرده‌ام، سخن اشتباهی است.

این متهم نفتی در خصوص دستور پرداخت‌ها گفت: این دستورها طبق قانون UCP انجام می‌شود ضمن اینکه قانون این سیستم هر چند سال تغییر می‌کند، اینکه اعلام شده به من شماره حساب‌هایی را داده‌اند و گفته‌اند پرداخت‌هایی انجام دهم که پرداخت نکرده‌ام به علت این است که وظیفه قانونی‌ام نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از اختلافات بزرگ ما با بازپرس در خصوص سیستم Cash Desk است.

بازپرس می‌گوید: پول این Cash Desk از کجاست؟ آخر پول را که به Cash Desk منگنه نمی‌کنند، بلکه سهام و اموال است که Cash Desk را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بانک من همین الان در چین، کره، آلمان و خیلی جاهای دیگر صدها حساب کارگزاری دارد و اگر بخواهم وضعیت حساب‌هایم را رصد کنم همه را تک به تک بررسی نمی‌کنم بلکه از Cash Desk  کمک می‌گیرم.

وی همچنین با اشاره به موضوع Farex گفت: یکی از کارهای بانک FIIB کار فارکس بود، من خودم یک Farex کار حرفه‌ای هستم، در مالزی پول‌های بزرگ در Farex به کار گرفته می‌شود. بازپرس دیده من مدام دلار را به ین ژاپن و ین ژاپن را به دلار تبدیل می‌کنم و نوشته که معلوم نیست چرا این آقا پول‌ها را هی تبدیل می‌کند، خب من که دیوانه نبودم بلکه کار ذاتی بانک من اینگونه بوده است.

ماجرای ورود رئیس جمهور سابق و مرتضوی به پرونده متهم نفتی
متهم نفتی در ادامه روند دفاعیات خود در پنجمین جلسه دادگاه گفت: قبل از تحریم من 4 میلیارد یورو برای کمک به تأمین اجتماعی دادم و قرار شد در عوض این کمک یک شرکت بگیرم، زمانی که من تحریم شدم درست 10 روز بعد از دادن پول به تامین اجتماعی بود.

وی افزود: همان موقع از امارات با وزیر تماس گرفتم و اعلام کردم که در تأمین اجتماعی 4 میلیارد یورو پول دارم و چون 15 روز بیشتر وقت نداشتم از او خواستم تا با تامین اجتماعی هماهنگ کند که از 4 میلیارد یورو 2 میلیارد را به جایی که وزارت نفت می‌خواهند حواله کنند و به من به اندازه 2 میلیارد یورو شرکت دهند و علت این هم که به شرکت HK نگفتم این بود که آنها هم همان روز تحریم شده بودند.

متهم نفتی تصریح کرد: بعد از اینکه از امارات به ایران آمدم پیش مرتضوی رفتم و گفتم دستم به دامنت، 2 میلیارد از مبلغ 4 میلیارد یورو را به هرجا که بانک مرکزی می‌خواهد حواله کن، مرتضوی فیلمی را در مجلس پخش کرد و فردای آن بازداشت شد اما یک روز بعد آزاد شد. بعد از آن دیگر نتوانستم مرتضوی را پیدا کنم و هرچقدر زنگ می‌زدم جواب نمی‌داد.

ب-ز خاطرنشان کرد: در نهایت وزیر نفت با رئیس جمهور وقت صحبت کرد و مرتضوی را پیدا کردند، در یک جلسه مرتضوی گفت که چک‌ها را بدهید تا من کارها را انجام دهم، وزیر نفت گفت که چک‌ را به ما بدهید و ما نامه می‌زنیم به تامین اجتماعی و این کار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در نهایت با هماهنگی بانک مرکزی و رئیس جمهور وقت، این کار انجام شد، بعد از انجام کار در حالی که یک روز بیشتر از مهلتم باقی نمانده بود پیش مرتضوی رفتم تا امضا کند اما او گفت که تا دیروز مدیرعامل بوده و حالا سرپرست است و دیگر کسی امضایش را قبول نمی‌کند.


 اخبار  سیاسی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------