آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

بوی جلیلی آمد !



اخبار,اخبارسیاسی,سعید جلیلی


 دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی که روزی سودای ریاست کشور را در سر می‌پروراند و با ظاهری خاص و عینک ته استکانی همیشگی در سفرهای انتخاباتی، پیام مقاومت را به سرتاسر کشور مخابره می‌کرد و انگشتر عقیق و دکمه‌های یقه بسته و چهره آرام اما تندگوی او، برایش نمادی از نمایش ارزشها و اعتقادات بود، بسیار پایین تر از حد انتظارات ظاهر شد و تعداد آرایش در رقابت‌های ریاست جمهوری آنقدر کم از آب درآمد که تا مدتها سوژه کامیابان و پیروزان آن روز بود، تا جایی که فاتحان انتخابات 92 می‌گفتند که مخالفان، اندازه همان 3، 4 میلیون طرفداری که دارند سروصدا کنند! هرچند که سر و صدای مغلوبان، از آن زمان همیشه بلندتر از اکثریت شد و هرگز دست از فریاد برنداشتند و موضعشان کمافی‌السابق، تغییر که هیچ! تعدیل هم نشد!


همانطور که سعید جلیلی نیز قرار نبود به این سادگی‌ها کنار بکشد و در گوشه خانه و از طریق تلویزیون، اتفاقاتی مثل توافق هسته‌ای را به نظاره بنشیند و بگوید، "ای کاش من به جای ظریف آنجا بودم "! بلکه او از همان آغاز، بنا را بر دفاع ازخود و تیمش گذاشت و از هر طریقی مثل رابطه دوستانه با برخی مجلسیان حرفش را زد.


مانور جلیلی
آخرین مانور جنجالی و پرسر و صدای او بعد از دعوتی که کمیسیون برجام ازوی کرد، کلید خورد، همان جایی که "علم" مخالفت با توافق صورت گرفته را بلند کرد و گفت این (توافق) آنی نیست که می‌گویند!


آن روزها اگرچه خیلی‌ها به رابطه سعید جلیلی، کمیسیون برجام و بحث هسته‌ای و شاید زیر سوال بردن عملکرد دولت فکر می‌کردند، یک ارتباط دیگر را کمتر به چشم می‌دیدند و آن، مجلس، جنس اکثریت اعضای کمیسیون برجام و مهمانان ناخوانده آن با دکتر ارزشی اصولگرایان (جلیلی) بود. آن وقتها، خیلی‌ها می‌گفتند که رابطه خوب دبیر سابق شورای عالی امنیت کشور با اعضای جبهه پایداری کمیسیون برجام، باعث شده تا فرصت خوبی برای دفاع تیم هسته‌ای سابق و حمله به تیم هسته‌ای فعلی فراهم آید، غافل از اینکه این رابطه خوب، می‌تواند معانی دیگری هم داشته باشد.


جلیلی این روزها بعد از آن چهره‌ای که از خود در جریان توافق به جای گذاشت، به همایشی دیگر هم با عنوانی قابل تامل دعوت شده است، همایشی با اسم " زنده باد مرگ برآمریکا "!
ولی حقیقت این است که این همایش، می‌تواند بعد ازجریان برجام یک نشانه و یک پیام باشد. اینکه او (جلیلی) حالا خود را برای یک میتینگ سیاسی دیگر آماده می‌کند، میتینگی که می‌تواند همراه با حمله به رقیب، زمانی برای وی باشد تا بازهم از دیپلماسی نوع خودش بگوید و اینکه ما همچنان مشت کوبیدن بر دهان مخالفان را بر راه حل‌های دیگر ترجیح می‌دهیم و در همین راستاگوشه چشمی داشته باشد برای هجمه علیه دولت فعلی و ساختار و عملکرد آن.


و در کنار همه اینها، یک گمانه زنی دیگر را بیش از پیش پررنگتر کند.. . دیگر زمان زیادی به انتخابات اسفندماه نمانده است و به همین دلیل هر تحرکی و سخنرانی آنهم از سوی سیاسیونی مثل جلیلی نمی‌تواند بی دلیل باشد.


به ویژه حالاکه این آموخته دانشگاه امام صادق (ع)، احساس وابستگی خاصی با جمعی از نمایندگان مجلس پیدا کرده است!


تجربه تلخ یک انتخاب
اینکه بپنداریم سعید جلیلی فقط در بزنگاه‌های هسته‌ای قرار است سر و کله اش پیدا شود سخت در اشتباهیم. چون از امروز، هر زمانی که همایشی از نوع اصولگرایانه باشد و دعوتی، می‌توان در انتظار نام او و سخنرانی‌اش هم بود. درست مثل همایش "زنده باد مرگ بر آمریکا "در دانشگاه تهران که فردا برگزار خواهد شد و مطمئنا همه‌اش همین نیست! ساده انگارانه است که فکر کنیم او فقط برای سخنرانی و دفاع از عملکرد خود چنین تحرکات و سخنرانی‌ها و حضورهایی را انجام می‌دهد، آن هم تنها کمتر از 4 ماه مانده به انتخابات مجلس دهم.


آیا ممکن است سعید جلیلی از در جبران شکست انتخابات 92 برآمده و برای سال 94 و کرسی‌های قوه مقننه دورخیز کرده باشد؟ می‌شود استنباط کرد عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که بسیاری او را یک اصولگرای اصیل! می‌دانند و ریشه دار، قرار است پای به عرصه دوباره قدرت بگذارد و یکی از نام‌های بزرگ اصولگرایان در مجلس را از آن خود کند؟ آیا حتی بعد از شکست تاریخی دو سال پیش، سرخوردگان دیروز انتخابات حاضر می‌شوند تا دوباره با ورق جلیلی بازی کنند و هزینه‌های احتمال باخت آن را به جان بخرند ولی او را بار دیگر در آستانه روزهای رقابت روکنند؟ اگر سعید جلیلی برای دستیابی به جایگاه قانونگذاری کشور عزمش را جزم کرده چه کسانی حامی او خواهند بود و آیا این حمایت تا مرز سرلیست شدن وی ممکن است پیش رود؟


طبیعی است که جنبه رقابتی دارد
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره تحرکات اخیر سعید جلیلی به آفتاب یزد گفت: "هر زمان که در آستانه انتخابات‌ قرار می‌گیریم تمامی تحرکات سیاستمداران اعم از کسانی که در قدرت هستند یا نه، یا کسانی که سابقاً در قدرت بودند و می‌خواهند به آن برگردند، می‌تواند رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشد."


وی اضافه کرد :"مسلماً اگر آقای جلیلی بخواهد در انتخابات شرکت کند آیا به نظر شما هیچ‌گونه تجمع، سمینار یا همایشی نخواهد گذاشت؟ مطمئنا دارد، او باید دیدگاه‌های خودش را به مردم عرضه کند، بنابراین، این امر طبیعی است. آقای جلیلی دارای تفکرات خاصی هستند و آن تفکرات را با همین همایش، تجمعات و سمینارها به نمایش می‌گذارد."


ایمانی درباره اینکه اگر جلیلی وارد عرصه انتخابات شود آیا در میان دسته اصولگرایان سنتی جای خواهد گرفت؟ گفت: "پایگاه‌های آقای جلیلی بیش از آنکه در بین اصولگرایان سنتی جای داشته باشد بیشتر در بین کسانی است که با تصویب برجام در مجلس مخالفت کردند، هرچند این موضوع مطلق نخواهد بود و به این معنی نیست که وی در بین اصولگرایان سنتی قرار نمی‌گیرد."


این فعال سیاسی درباره احتمال سرلیست بودن جلیلی در بین گروه‌هایی مثل جبهه پایداری‌ در صورت ورود به انتخابات اظهار داشت: "احتمال این موضوع کم است، چون اساساً مشخص نیست جبهه پایداری بخواهد لیست جداگانه‌ای از اصولگرایان بدهد و برای خودش به طور مستقل سرلیست داشته باشد، پس چون امکان دارد مجموعه اصولگرایان در یک لیست واحد قرار داده شوند، جلیلی صرفاً در طیف اصولگرایان جای می‌گیرد و بعید است او سرلیست باشد. البته منوط به اینکه جبهه پایداری لیست جداگانه‌ای ندهد."


قابل قیاس نیست
وی درباره اینکه با توجه به شکست انتخاباتی سعید جلیلی در ریاست جمهوری آیا اصولگرایان پتانسیل سرمایه‌گذاری بر او را می‌بینند؟ به ما گفت: "جلیلی ظرفیت‌های خاص خودش را دارد و ممکن است که یکی از اشخاص مورد تایید همه اصولگرایان و از گزینه‌های این جریان باشد، از طرفی ناکامی او در انتخابات ریاست جمهوری قابل قیاس با انتخابات مجلس نیست، ممکن است وی حتی در بین آرای بالای یکی از شهرها به مجلس دهم راه یابد."


ایمانی اضافه کرد: "اگر خاطرتان باشد در انتخابات خبرگان آقای هاشمی نفر اول شد و نفرات بعدی با اختلاف زیاد در رده‌های پس از او جای گرفتند در حالی که هاشمی در مبارزات ریاست جمهوری شکست خورده بود."


این فعال اصولگرا ادامه داد: "از مجموعه مشخصات سعید جلیلی و اصولگرایان سنتی می‌توان فهمید که منعی در جای گرفتن دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در طیف این جناح وجود ندارد."


وی درباره اینکه آیا صحبت‌های جلیلی در کمیسیون برجام هم می‌تواند ارتباطی برای تلاش در تغییر ذهنیت افکار عمومی در جهت اقبال مردم به سوی او برای انتخابات مجلس دهم داشته باشد؟ گفت: "طبیعی است که جلیلی در آن زمان باید از عملکرد خود و تیمش دفاع می‌کرد و مطمئنا این دفاع در صورتی انجام شده که دیدگاه‌های او کاملا با دیدگاه‌های تیم فعلی مذاکره کننده متفاوت است. هر چند تحلیل عملکرد ظریف یا جلیلی در زمینه بحث هسته‌ای نیاز به زمان دیگرو بحث مفصلی دارد."


حرفی برای گفتن دارید؟
از سویی صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی درباره حضور سعید جلیلی در همایش به نام «زنده باد مرگ بر آمریکا» به آفتاب یزد گفت: "اگر شما دشمنی با آمریکا را از سعید جلیلی بگیرید ایشان قرار است راجع به چه صحبت کند؟ از کدام دستاوردهایش بگوید؟ از اقتصاد یا الگوی سیاسی که پیاده کرده‌اند می‌خواهد حرف بزند؟ یا از مسائل اجتماعی و فقر؟ بنابراین باید آمریکا باشد، چون تنها نکته‌ای که ایشان می‌تواند و به آن علاقه‌مندند تا درباره‌اش اظهارنظر کنند همین موضوع است."


صادق زیباکلام درباره احتمال حضور جلیلی در انتخابات مجلس گفت: "من معتقدم ایشان برای ورود به مجلس بسیار جدی است و جزو یکی از نامزدهای اصلی تندروها برای انتخابات مجلس خواهد بود و از تهران یا قم برای مجلس دهم کاندیدا خواهد شد."


این استاد دانشگاه گفت: "اصولگرایان معتدل و میانه‌رو نسبت به جلیلی تعلق خاطر ندارند ولی ممکن است او جزو سرلیست نامزدهای جبهه پایداری باشد."


وی درباره میزان توفیق جلیلی در انتخابات مجلس با توجه به عدم موفقیتش در ریاست جمهوری گفت: "در انتخابات مجلس اگر 5 درصد آرا را هم بیاورید می‌توانید وارد مجلس شوید همچنان که خیلی از اصولگراها هستند که در حقیقت با 5 درصد آرای واجدین شرایط وارد مجلس شده‌اند."


وی اضافه کرد:"بسیاری از اعضای جبهه پایداری این ویژگی را دارند. مثلا کسی با 300 هزار رای به مجلس رفته درحالی که ما در تهران 6 میلیون واجد شرایط رای داریم، یعنی اگرچه 95 درصد مردم به بسیاری از نمایندگان رای نداده‌اند، ولی آنها اکنون نماینده مردم هستند."


زیبا کلام تاکید کرد: "تمام مانوری که سعید جلیلی برای کمیسیون برجام انجام داد برای ترمیم چهره طیف متبوع او بود. آنها می‌دانند که پایگاهی بین اقشار مختلف تحصیلکرده جامعه و حتی در بین اصولگرایان ندارند. تنها امید آنها همین است که بتوانند رای حداکثری تندروها را از آن خود کنند."


شوکه نشوید!
از شواهد می‌توان اینگونه استنباط کرد، انتظار این که جلیلی بخواهد در آینده، نامزدی‌اش برای رقابت‌های مجلس دهم را اعلام کند دور از ذهن و یا شوکه کننده نیست و اتفاقا راهش برای رسیدن به جایگاه قوه مقننه بسیار هموارتر و سهل‌تر از دست یافتن به ریاست قوه مجریه است.


 اخبار  سیاسی - افتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------