آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

جدایی اصولگرایان از اصولگرایان



اخبار,اخبار سیاسی, اصولگرایان

پیرو تشتت ایجاد شده در جناح راست پس از بررسی برجام در مجلس، این‌بار تندروها، هجمه به صفار هرندی را کلید زدند.

پیش از این لاریجانی، ابوترابی فرد، جلالی و بروجردی مورد غضب رادیکال‌ها قرار گرفته بودند


 نمک خورده و نمکدان را شکسته. او کسی است که سال‌هاست پای همین سفره می‌نشیند و گرد بساط اصولگرایان گرم می‌گیرد و تئوریها و نظریه‌هایش را تراوش می‌کند و یاران جناح راست را بهترین دوستان خود می‌داندو در سمینار و همایش‌های متبوع آن حضور فعال دارد.


مسلما نه منزه است و نه قدیس. از همان آدمهایی است که کم صحبت‌های جنجالی نکرده، از گفته‌هایی مثل نداشتن زندانی سیاسی ولی داشتن زندانی امنیتی در ایران بگیرید تا بیان اینکه تا 200سال دیگرنسل ایرانی بر زمین باقی نخواهد ماند ! البته درکنار همه این‌ها سخنان حمایتی اش در باره جبهه‌ای اصولگرا موسوم به "یکتا" را هم بگذارید.


زمانی دست در دست احمدی نژاد سکان هدایت فرهنگ کشور را برعهده داشت و زمانی هم هیئت دولت را رها کرد و از سمتش عزل شد و یک مخالف احمدی نژادی نام گرفت. "صفار هرندی" را همه می‌شناسند.


خودش زخم زد
اگرچه در اصولگرایی اش شکی نیست و این را از برخی مواضعی که علیه اصلاح طلبان گرفته به خوبی می‌توان فهمید، اما هنوز که هنوز است معلوم نشده در کدام یک از دسته‌ها و انشعاب‌های این جناح جای می‌گیرد، گاه گرایشش به پایداری‌ها می‌خوردو بعضی وقت هابه اصولگرایان سنتی. ولی یک چیز مسلم است؛ او که این روزها از خوراک شفابخشی به نام ترمیم جراحت اصولگرایی می‌گفت اکنون خود زخمی شده بر پیکر بخشی از همین اصولگرایان!
"هرندی" روزگاری از خودشان بود، همانطور که هنوز هم هست. او برادر ارزشی یاران جناح راست است و برادری اش ! را هم بارها با بیانات تند وحمله به اصلاحات ثابت کرده. اما در این میانه، گویی روابطش با برخی از اصولگرایان روزبه روز شکرآب ترمی شود.

 

وزیر سابق و کنار رفته احمدی نژاد، که وصف برخی سخنرانی‌های جنجالی او، در مجال همایش‌ها و اجلاس‌ها و دانشگاه‌ها زبانزد خاص و عام بود، حالا درآخرین اظهارنظرهایش در رابطه با برجام، سخنانی را بیان داشته که به زعم برخی از اصولگرایان حرف‌هایی از جنس غوغاسالاری رسانه‌های حامیان "توافق به هر قیمت" است واو (هرندی) باب دل جریان معلوم الحالی (دولت) سخن گفته که مجلس را هیچ حساب کرده اند!


صفار هم اضافه شد
پس از آنکه برجام، تشتت اصولگرایان را در مجلس به‌طور رسمی به نمایش گذاشت و دو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت و اصولگرایان سنتی را در مقابل هم قرار داد، همه فهمیدند میانه اعضای جناح راست با یکدیگر چندان خوب نیست و آنها تکلیف خودشان را با خودشان هم نمی‌دانند.


این شد که ازآن پس تا به امروز، هر بار شخصیت‌های جدیدو گروههای متنوع تر اصولگرا به بهانه واژه "برجام" بریکدیگر می‌تازند و حالا صفار هرندی نیز یکی از آنها شده. بخصوص بعد از آنکه این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا از تلاشها و زحمات تیم دیپلماسی برای احقاق حقوق مردم برحسب توانایی هایشان تقدیر کرده و گفته:" مذاکرات هسته‌ای محدود بود و در هیچ جا از چارچوب خود خارج نشد."


"هرندی"، پیش از این هم توافق صورت گرفته را متوازن نامیده و از آن حمایت کرده بود، صحبت‌هایی که چندان به مزاج دوستان قدیمی او خوش نیامدو نتیجه‌اش آن شد که نامه اعتراضی گروهی از مخالفان توافق را خطاب به وی داشته باشد و حالا هم با تکرار سخنان قبلی و دفاعش از برجام، رسانه‌های اصولگرایی را به درج خبر گفته‌های وی(هرندی) با یک علامت "تعجب" واداشته است.


شاید به این معنا که چرا "صفار هرندی" که از خود آنهاست اینچنین با این حرفها از عملکرد تیم مذاکره‌کننده حمایت و به جایش پشت برخی اصولگرایان را خالی می‌کند؟ مطمئنا این روزها حال و هوای جناح راست خوش نیست و شنیدن صداهای مختلف از همین طیف و اعتراض وحمله به هم طیفان! نشانه آشکار این گمانه زنی است.


چرا او؟
در این بین اظهارات صفار هرندی که هرگز نمی‌توان او را در زمره کسانی چون لاریجانی که به عنوان اصولگرای میانه شهره است گذاشت، نیز قابل بررسی است. چگونه است شخصیتی که کمتر وی را به نام اعتدالیون می‌شناسیم، از برجام حمایت کرده؟


در عالم سیاست خیلی وقتها می‌شود از کسانی حرف‌هایی شنید که توقعش را نداری، اما این موضوع چند دلیل می‌تواند داشته باشد، نخست کسب محبوبیت از بیان آن حرفهاست؛ این روزها شاید اجرای برجام وموافقت با آن به مانند اسبابی شده است که می‌توان از طریقش رای جمع کرد! برعکس کسانی که معمولا با مخالفت با توافق واکنش‌های منفی مردمی می‌گیرند.


از طرفی بعد از تایید نهایی برجام از سوی نظام، این واژه به کلید رمزی تبدیل شده است که گویی مرز قانون را مشخص کرده است، شاید عده‌ای که می‌خواهند همچنان در چارچوب نظام، برای قدرت بجنگند نیاز به گفتن این حمایت‌های برجامی داشته باشند!


در کنارهمه اینها عملکرد صفار هرندی می‌تواند معنی دیگری به خود بگیرد، اینکه وی در صدد جدا سازی خود از بخشی از اصولگرایان است که می‌داند اقبال عمومی به سمت آنها روزبه روز کمتر می‌شود و او برای آنکه مرزش را با این بخش از اصولگرایان مشخص کند، ترجیح داده تا از توافق حمایت کند و از تیم مذاکره کننده قدردانی. البته شاید هم وزیر سابق با اعتقاد قلبی به اینکه این توافق به سود منافع کشور است چنین حمایتهایی را کرده باشد.


دلایل" صفارهرندی" را هرچه بدانیم یک نکته کاملا واضح است؛ او هم در ورطه اختلافات اصولگرایان گیر افتاده و به جای آنکه به فکر ائتلافی ناممکن باشد، سعی دارد خود را از یک جبهه جدا و به دیگری بچسباند. هرچند باید از این پس در انتظار اخبار بیشتر اختلافات درونی اصولگرایان نیز باشیم.


حقیقت را گفته
حسین مرعشی معاون رییس جمهور اصلاحات درباره دلایل حمایت صفار هرندی از برجام و ناراحتی برخی از اصولگرایان از گفته‌های او به آفتاب یزد گفت: "به هر‌حال اینکه آقای هرندی بیان کرده در برجام چارچوب‌ها و خط قرمزها رعایت شده، یک واقعیت است، ولی بعضی از اصولگرایان دلشان نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرند و قبول کنند نظام، به یک انسجامی در زمینه توافق دست پیدا کرده است، مشکل اینجاست که برخی از افراداین جناح، می‌پندارند هر آنچه که آنها می‌گویند خط قرمز است ولی نمی‌دانند که سیستم پیش از این خط قرمزها را ترسیم و بعد از آن این خطوط را رعایت کرده است."


این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: "گروهی از اصولگرایان خود را به خواب زده‌اند و نمی‌توان آنها را بیدار کرد."


وی درباره اینکه جنجال‌ها و تفاوت نظرهایی به این شکل بین اصولگرایان تا چه میزان می‌تواند نشانه‌ای از اختلاف نظر درونی جناح راست باشد گفت: "به هر حال اصولگرایان میانه به شدت از دست تندروها خسته شده‌اند و مسیرشان را جدا کرده‌اند."


نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره این سوال که صفار هرندی را کمتر به عنوان اصولگرایان میانه می‌شناسیم چگونه است که او چنین حمایتی از برجام انجام داده پاسخ داد: " وقتی اصولگرایان میانه درتلاشند تا خود را از صف باقی اصولگرایان جدا کنند، طبیعتاً در این بین اشخاص دیگری هم به آنها می‌پیوندند و به نظر می‌آید صفار هرندی هم یکی از آنهاست که با توجه به عملکرد جبهه تندرو سعی در پیوستن به صف اصولگرایان میانه دارد."


مرعشی با بیان اینکه در حال حاضر تشتت معناداری بین اصولگرایان پیش آمده است پیش‌بینی کرد:"اختلافات بین این جریان در آینده بیشتر هم خواهد شد و اصولگرایان برای بقای خودشان باید از افراطیون جدا شوند همان طور که تا به امروز هم این جدایی در بخشی از بدنه این جریان صورت گرفته و این سیر تداوم خواهد داشت."


وی تاکید کرد: "راه آینده ایران اعتدال است حتی اگر قرار باشد بخشی از افراطیون هم بخواهند از طیف متبوع خود جدا شوند."


دریک بردار قرار گرفته اند
جهانبخش خانجانی مدیر کل وزارت کشور در دوره اصلاحات هم در این باره به آفتاب یزد گفت: "آن چیزی که در ارتباط با برجام رخ داده، انطباق خواسته‌های جامعه، استراتژی دولت و هدایت نظام بوده که در یک بردار قرار گرفته است، وقتی که برآیند این خواسته‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد طبیعی است که عقلای جامعه از این مسیر حمایت کنند."


وی اضافه کرد: "کسانی که همراه با برجام نیستند باید تفاوت‌هایی که با اندیشه‌های نظام پیدا کرده‌اندرا جستجو کنند در غیر اینصورت فرایندی جدید شکل می‌گیرد، فرایندی که از دل کسانی آغاز می‌شود که مدعی جدی همراهی با ارزش‌ها و اصول بوده‌اند ولی اکنون زوایایی پنهان با آن دارند."


خانجانی درباره این موضوع که تا چه اندازه اختلافات بین اصولگرایان بیشتر شده است گفت:" باید ببینیم کلیت نظام برای حل مشکلات کشور چه روش‌، رفتار و ساختاری را پیش گرفته، طبیعی است کسانی که همراهی با آن کلیت‌ها داشته باشند می‌توانند در مسیر متعادل قرار بگیرند ولی آنهایی که مخالف این خط مشی هستند طبیعتا از اساس نظام فاصله می‌گیرند. حتی اگر بگویند از سردلسوزی و دلواپسی برجام را مضر می‌دانند." خانجانی گفت: "بنابراین اکنون دو جریان اصلاح طلب و اصولگرای معتدل نقش اصلی را در حاکمیت دارند، اما طبیعی است که جریان رادیکال، آبشخور فکری‌‌اش از جایی دیگر نشات می‌گیرد و هر چه قدر که به انتخابات نزدیک می‌شویم رادیکالیسم سعی می‌کند یک وزن آزمایی داشته باشد و قدرت خودش را محک بزند."


وی درباره اینکه آیا درحال حاضر شرایط به گونه‌ای است که برای بقای قدرت و ماندن در سیستم باید از برجام دفاع کرد؟پاسخ داد:" کسانی که منتقد برجام هستند حسابشان جداست، اما اشخاصی که دراین راه کارشکنی می‌کنند از وضعیت منتقد برجام خارج شده‌اند و یک جریان جدیدی را به وجود آورده‌اند که می‌تواند آغاز یک اختلاف و واگرایی جدی در سطح ملی باشد."


این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چرایی اظهارات "هرندی" پاسخ داد: "به هر حال صفار هرندی خودش را وابسته به اصولگرایان میانه می‌داند البته با چگالی ارزشی که خود مدعی آن است. پس نمی‌توان او را کسی دانست که با جریان احمدی‌نژاد پیوستگی آنچنانی دارد؛ آنهم با توجه به اینکه او از دولت احمدی نژادهم جدا شد."


اخبارسیاسی - آفتاب  یزد   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------