آخرین اخبار سیاسی

پزشکیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است/ FATF داخلی می‌تواند مانع بروز فساد شود

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا…

زیباکلام:دعوت ایران به کنفرانسی که در باره سوریه تشکیل شد،به معنای تنش زدایی میان ایران و امریکاست



اخبار,اخبارسیاسی, صادق زیباکلام


 ایرنا به نقل از صادق زیباکلام نوشت:معتقدم که اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی تبدیل شده است و با اجرای برجام و یا بدون اجرای آن؛ با تحریم یا بدون تحریم در این بخش تغییری ایجاد نمی کند.

وی دوشنبه شب در دانشگاه فردوسی مشهد  اظهار کرد: حداکثر تاثیری که اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها بر اقتصاد کشور می گذارد، اندکی وضع را بهتر می کند اما نابسمانی های اقتصادی ایران همچنان باقی می ماند، تا هر زمان که این اقتصاد فاسد دولتی روی کار باشد؛ روزنه امیدی وجود ندارد.


این استاد دانشگاه گفت: از زمان انقلاب صنعتی و نظام سرمایه داری تاکنون در کل جهان یک نمونه اقتصاد موفق دولتی وجود نداشته است، اقتصاد کشور ما نیز دولتی و همه چیز دست حکومت است.


زیباکلام گفت: در آینده نزدیک تنش زدایی بین ایران و آمریکا گسترده تر می شود و عمده ترین تاثیر کوتاه مدت این تنش سیاسی در عرصه بین المللی خواهد بود.


وی افزود: اجرای برجام بر عرصه مناسبات سیاسی داخل کشور تاثیر می گذارد و باعث باز شدن فضای سیاسی در کشور می شود، همچنین تغییرات نسبتا کمی نیز بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.


این تحلیلگر سیاسی گفت: در نتیجه توافق هسته ای گنبد آمریکاستیزی در کشور ترک برداشته و آنچه درباره سوریه در حال انجام است و از ایران دعوت شد که در کنفرانسی درباره سوریه حضور پیدا کند، نشان می دهد که تنش زدایی بین ایران و آمریکا در عرصه سیاسی در حال انجام است.


وی بیان کرد: معتقد نیستم که در صورت تنش زدایی ایران با آمریکا وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت زیرا مشکلات اقتصادی ایران بنیادین است و مستقل از اینکه چه کسانی رئیس جمهور یا وزیر هستند یا می شوند تا زمانی که اقتصاد در دست دولت باشد در عرصه اجرا ناکارآمد است.


وی اظهار کرد: اقتصاد کشورهایی از جمله کره شمالی، کوبا، زیمباوبه مانند ایران دولتی است لذا تاکنون به موفقیتی دست نیافته اند و طی دو دهه گذشته از مدار توسعه نیافتگی خارج نشده اند.


زیباکلام خاطر نشان کرد: این در حالیست که ترکیه فاقد منابع گازی و نفتی در سال میلادی گذشته 150 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است اما جمهوری اسلامی ایران که روی دریایی از منابع نفتی و گازی قرار گرفته از صادرات غیرنفتی بسیار کمی برخوردار بوده است.


وی گفت: صنایع و تولیدات ایران قبل و بعد از تحریم های اقتصادی از جایگاه محکم و مهمی در بازار جهانی برخوردار نبوده است.


وی افزود: اگر کشورمان پس از اجرای برجام عضو سازمان تجارت جهانی شود نمی تواند مانع از واردات کالاهای ساخت دیگر کشورها گردد و تعرفه وارداتی را از 10 درصد بیشتر در نظر بگیرد، در آن صورت تولیدات ساخت داخل قادر به رقابت با تولیدات مشابه کشورهای دنیا نیستند.


این استاد دانشگاه گفت: رهایی اقتصاد ایران از دولتی بودن بسیار پیچیده و زمان بر است زیرا اقتصاد دولتی را نمی توان بدون ایجاد تغییرات عمده در مناسبات سیاسی تغییر داد، نیروها و جریاناتی که از دولتی بودن اقتصاد ایران نفع بسیار می برند، نخواهند گذاشت که اقتصاد آزاد باشد.


زیباکلام اظهار کرد: تحریم ها اقتصاد کشور را به مرز نابودی کامل رساند اما رفع تحریم ها مشکلات اقتصادی ایران را حل نمی کند زیرا تنها یک مانع برداشته شده و بعد از آن باید نشان دهیم که قادر به رقابت با تولیدات دیگر کشورها هستیم حال فرقی نمی کند که چه کسی رئیس جمهور این کشور باشد.


وی گفت: یکی از ویژگی های اقتصاد دولتی فسادی است که به همراه دارد، کشورمان بعد از 36 سال هیچ الگویی از اقتصاد اسلامی موفق به کشورهای دیگر ارائه نکرده است.

  اخبار سیاسی  -  ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------