آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

به دنبال سونامي‌ ثبت‌نام نيستيم



اخبار,اخبارسیاسی,نتخابات مجلس

احمد حكيمي‌پور دبيركل حزب اصلاح‌طلب اراده ملت و عضو شوراي شهر تهران است. حكيمي‌پور همچنين عضو كميته راهبردي جبهه اصلاحات محسوب مي‌شود. با او درباره تصميمات و فعاليت اصلاح‌طلبان براي كسب موفقيت در انتخابات مجلس آتي گفت‌وگو كرديم.

 

گفت‌وگويي كه به مسائل مربوط به شوراي شهر تهران هم كشيده شد. حكيمي‌پور در اين گفت‌وگو مواضع اصلاح‌طلبانه خود را به خوبي عيان كرد و گفت كه اصلاح‌طلبان مي‌توانند در انتخابات مجلس حتي موفق‌تر از شوراي شهر دو سال پيش هم ظاهر شوند. به اعتقاد او اصلاح‌طلبان نبايد تنها تلاش خود را معطوف به حضور با كانديداهاي زياد در انتخابات كنند و به مولفه‌هاي ديگر كه براي پيروزي نياز است هم بايد توجه داشته باشند.

 

او به ريشه افرادي كه درصدد كانديداتوري هستند هم توجه دارد و بدون رودربايستي تاكيد مي‌كند كه سرليست اصلاحات بايد داراي تبار شناخته شده اصلاح‌طلبي باشد كه اين جمله وي بدان معناست كه اصلاح‌طلبان نبايد توجه خود را معطوف به خارج از اردوگاه اصلاحات كنند. عضو شوراي شهر تهران از فشارهاي سياسي به معصومه ابتكار در جايگاه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هم گله‌مند است و او را مدير موفقي مي‌خواند كه مورد حمايت اصلاح‌طلبان شوراي شهر است. متن گفت‌وگوي احمد حكيمي‌پور با «آرمان» را در ادامه مي‌خوانيد:
 
 به نظر شما فردي كه نامش به عنوان سرليست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس قرار خواهد كرد، بايد واجد چه ويژگي‌هايي باشد؟
به نظر من در درجه اول آن فرد بايد تبار و پيشينه اصلاح‌طلبي داشته باشد و فردي ريشه‌دار و شاخص در جريان اصلاحات باشد. در واقع آن فرد بايد نقش برجسته‌اي در گذشته سياسي اصلاح‌طلبان داشته باشد و همچنين بايد بتواند نقش محوري‌اي در اين جريان به عهده بگيرد و بتواند فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان در مجلس آينده را سامان دهد و حائز جامعيت باشد و بتواند اجماع‌نظر اصلاح‌طلبان را با خود داشته باشد.


 با اين خصوصياتي كه برشمرديد، آن فرد از نظر شما چه كسي مي‌تواند باشد؟
ما به هر صورت منتظريم كه آقاي دكتر عارف اعلام ورود و آمادگي كنند طبيعتا مي‌توانند در اين جايگاه، با توجه به پيشينه و سوابق ارزنده‌شان و توانمندي‌هايي كه ما از ايشان سراغ داريم، قرار گيرند. البته بايد منتظر ماند و بعد از زمان ثبت‌نام‌ها و تاييد صلاحيت‌ها تصميم گرفت اما به باور من ايشان شايستگي لازم براي رياست مجلس را دارا هستند. دكتر محمدرضا عارف شخصيتي اهل مشورت و كار جمعي هستند و همواره تلاش مي‌كنند با نظر جمع حركت كنند و حركت انفرادي نداشته باشند. ايشان اخلاق و آداب كار سياسي جمعي را به نحو احسن مي‌دانند.


 به نظر مي‌رسد احتمال سرليستي آقاي ناطق نوري در ليست اصلاح‌طلبان منتفي شده است. درست است؟
آقاي ناطق كه اصلاح‌طلب نيست. اما اگر ايشان ورود پيدا كنند، قطعا اصلاح‌طلبان استقبال خواهند كرد. اما اينكه ايشان سرليست ما باشند بعيد مي‌دانم، چرا كه نفر اول ما بايد هويت اصلاح‌طلبي داشته باشد و بتواند سلايق متفاوتي كه در جريان اصلاح‌طلبي است را نمايندگي كند. بنابراين به نظر من كسي كه قرار است نقش هدايت اصلاح‌طلبان در مجلس را داشته باشد، بايد از خود جريان باشد. البته واضح است كه آقاي ناطق به عنوان شخصيتي ميانه‌رو كه منافع ملي را به منافع جناحي ارجحيت مي‌دهد، مورد احترام ما هستند و خوشحال مي‌شويم كه در فضاي انتخابات فعال شوند و در مجلس هم حضور داشته باشند.


 درباره ثبت‌نام نامزدهاي اصلاح‌طلب چه شيوه‌اي را توصيه مي‌كنيد؟ ثبت‌نام حداكثري بهتر است يا اينكه فقط چهره‌هايي كه احتمال رد صلاحيتشان نيست، ثبت‌نام كنند؟
بايد توجه داشت كه در معرض انتخاب قرار گرفتن حق همه شهروندان ايراني است. اما سياست ما اين نيست كه دنبال سونامي‌ ثبت‌نام باشيم. البته افراد اصلح را براي كانديدا شدن تشويق و دعوت مي‌كنيم. ما مي‌خواهيم افراد شايسته و توانمند خود را كنار نكشند. اما نمي‌خواهيم از مساله ثبت‌نام به عنوان ابزاري سياسي و اهرم فشار استفاده كنيم. در واقع نمي‌خواهيم حساسيت ايجاد كنيم.


 سخنگوي شوراي نگهبان گفته است كه مراجع چهارگانه براي تعيين صلاحيت كفايت نمي‌كنند و مي‌خواهند از تحقيقات محلي هم براي احراز صلاحيت‌ها استفاده كنند. نظر شما راجع به این موضوع چیست؟
همواره اصلاح‌طلبان در همه انتخابات اين دغدغه را داشته‌اند كه برايشان شرايط برابري براي رقابت مهيا شود و بتوانند با طيب خاطر و با همه ظرفيت شان وارد عرصه شوند. درباره بحث تعيين صلاحيت همواره اين مساله اهمیت دارد كه همه گروه‌های قانونی از حقوق برابر برخوردار باشند. نقش شوراي نگهبان بسيار مهم است و اعضاي آن اعلام كرده‌اند ملاكشان قانون است و بي‌طرفانه عمل خواهند كرد. اگر اين اتفاق بيفتد ما نگراني‌اي درباره استعلام محلي نخواهيم داشت. فقط مساله اين است كه آيا سازوكار و نيروي هاي لازم براي اين استعلامات را در اختيار دارند يا نه. نكته در واقع اين است كه اين عناصر محقق گرايش سياسي خاصي نداشته باشند و بدون غرض عمل كنند. نگراني ما از اين بابت است كه مبادا اين افراد پيش‌فرض و ذهنيت سياسي و جناحي خاصي داشته باشند. نبايد اين شائبه وجود داشته باشد.


 در انتخابات شوراي شهر 92 اصلاح‌طلبان توانستند با 15 نفري كه وارد شورا كردند، عملكرد نسبتا موفقيت‌آميزي داشته باشند. فكر مي‌كنيد اين اتفاق در انتخابات مجلس هم رخ بدهد؟
چرا كه نه. به نظر من بهتر از شوراي شهر هم ممكن است اتفاق بيفتد، چرا كه در انتخابات شورا به علت هم‌زماني با انتخابات رياست جمهوري، برخی راي ندادند. با توجه به اينكه اغلب اين افراد در رياست جمهوري به كانديداي اصلاح‌طلبان يعني آقاي روحاني راي داده‌اند، مي‌شد كه با راي دادن به ليست ما تعداد اصلاح‌طلبان در شورا را به 25 نفر برسانند. لذا بحث من اين است كه در انتخابات مجلس بايد فضا را به سمتي برد كه مردم به شكل حداكثري در انتخابات شركت كنند. در واقع شرط موفقيت اصلاح‌طلبان حضور مردم است.


 بحث شوراي شهر شد، چرا آن‌قدر تبليغات و تشويق مردم به رأي دادن در شوراي شهر كم بود؟
بله، هم اين مساله بود و هم اينكه دوستان ما باور نداشتند كه بايد انتخابات شوراي شهر را جدي بگيرند و تشكيلات ما نصفه و نيمه بود. چه بسا كه اگر جدي‌تر وارد مي‌شديم و مساله شورا را رها نمي‌كرديم، موفق‌تر بوديم. البته از اين مساله كه به دليل هم‌زماني با انتخابات رياست جمهوري، توجه مردم بيشتر به آن سمت رفت هم نبايد غافل بود. ما در واقع به لحاظ كار تشكيلاتي هم خوب كار نكرديم و اصطلاحا در دقيقه 90 بود كه ليستمان را نهايي كرديم و فرصت حضور در متن جامعه و تبليغات را از دست داديم. اما در انتخابات مجلس ديگر اين اتفاقات نخواهد افتاد.


 ممكن است از اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر كساني براي حضور در انتخابات مجلس، استعفا بدهند؟
براي انتخابات مجلس از حوزه انتخابيه تهران كه مهلت استعفا تمام شده و كسي از دوستان استعفا نداده است اما از حوزه‌هاي شهرستان‌هاي ديگر مانعي وجود ندارد. هرچند كه تا حالا ما با دوستانمان در شوراي شهر چنين صحبتي نداشته‌ايم و بايد ديد دوستان اصلا چنين تمايلي دارند؟ ما در فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر درباره مسائل مختلف و مسائل شهر تهران جلسه داريم. اما اين موضوع هنوز در دستور كار قرار نگرفته است.


 راستي خانم الهه راستگو كه ديگر در اين جمع حضور ندارند. درست است؟
بله، ايشان با توجه به اتفاقي كه در ابتداي راه افتاد و عملا رفتاري غيرتشكيلاتي انجام دادند ديگر در جمع ما حضور ندارند. اصلاح‌طلبان با تصميم جمعي و احترام به كار تشكيلاتي عمل مي‌كنند. در نتيجه بعد از آن كاري كه انجام دادند ديگر به جلسات فراكسيون اصلاح‌طلبان دعوت نمي‌شوند.


 در مجلس كه شاهد رفتارهاي اين‌چنيني نخواهيم بود؟
خير، ما هشدار داده‌ايم كه تمام اصلاح‌طلبان در احزاب مختلف موجود در جريان اصلاحات، بايد رفتاري تشكيلاتي داشته باشند و الزامات كار جمعي را رعايت كنند. افراد بايد به تشكيلات و جريان سياسي‌اي كه آنها را معرفي مي‌كند و در ليست خود قرار مي‌دهد، پاسخگو باشند و تعهد داشته باشند. نمي‌شود كه شما در فرايند انتخابات ذيل تابلوي يك جريان سياسي وارد شوي و بعد از ورود به مجلس تصميم ديگري بگيري. بايد الزامات رعايت شود.


 اصلاح‌طلبان با مكانيسم شوراي عالي سياست‌گذاري به ليست واحد در تهران و اجماع در استان‌ها خواهند رسيد؟
شوراي عالي سياست‌گذاري به اين منظور تاسيس شد كه دو فعاليتي كه به موازات هم انجام مي‌شد را هم‌راستا كند. تصميم خوبي بود كه مي‌خواهد جلوي موازي‌كاري را بگيرد و فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان را شکل دهد. اما در حال حاضر شاهد تاخير در تنظيم و تصويب آيين‌نامه اين شورا هستيم. ما در جلسه اين هفته حزب خودمان، اراده ملت، از اين تاخير ابراز نگراني كرديم و من اين نگراني را در جلسه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات هم اعلام و منتقل كردم. ما كار كميته انتخابات شوراي هماهنگي را به خاطر شوراي عالي سياست‌گذاري متوقف كرده‌ايم، شوراي راهبردي هم به همين ترتيب. در نتيجه عملا يك ماه از وقتمان را از دست داده‌ايم. با اين همه تاخير بيش از اين جايز نيست.


 موضع شوراي شهر تهران و به‌ويژه اعضاي اصلاح‌طلب آن درباره هجمه‌هايي كه به تازگي عليه خانم ابتكار صورت گرفته، چگونه است؟
ايشان خدمات بسياري در شوراي شهر سوم و به‌ويژه مسائل مربوط به محيط زيست داشته‌اند. حالا هم به عنوان رئيس سازمان محيط زيست در جايگاهي هستند كه هميشه دغدغه آن را داشته‌اند. هجمه‌هايي كه به ايشان مي‌شود كارشناسي نيست، بلكه سياسي است و مورد قبول ما نيست. ايشان فرد توانمندي هستند اما بايد توجه داشت كه مساله محيط زيست در ايران چند بعدي است و همه‌چيز را نمي‌توان به عهده يك سازمان گذاشت. حل مسائل مربوط به محيط زيست نياز به عزمي‌ ملي دارد. به هر صورت ما كماكان از خانم ابتكار حمايت مي‌كنيم و مي‌دانيم كه با انگيزه كار مي‌كنند و برايشان آرزوي موفقيت داريم.

 اخبار  سیاسی  -  آرمان   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------