آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

موتلفه پس از « حبیب»



اخبار,اخبار سیاسی,اصولگرایان

 حزب موتلفه اسلامی یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی اصولگرا در ایران محسوب می‌شود.

 

این حزب از سال 1342 فعالیت سیاسی و حزبی خویش را تا به امروز آغاز کرده است. یکی از سیاسی‌ترین افرادی که در کارنامه خویش فعالیت‌های مبارزه‌ای با رژیم محمدرضا پهلوی داشت و در این حزب بود، مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی است. او یکی از اشخاصی است که نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح‌طلبان از وی به خوبی یاد می‌کنند و هنوز که هنوز است عسگراولادی را یکی از یاران صدیق و دیرین امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب می‌دانند.

 

وی سال‌ها در زندان‌های رژیم پهلوی به دلیل مبارزه با رژیم پهلوی حضور داشت و دوشادوش رهبر معظم انقلاب حرکت کرده بود. بسیاری از کارشناسان سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، مرحوم عسگراولادی را جزء اصولگرایان معتدل و متدین می‌دانند. به عقیده این عده، زمانی‌که وی در حزب موتلفه اسلامی حضور و فعالیت داشت این حزب رفتار و منش اعتدال را مد نظر قرار داده بود.

 

با این حال، بعد از مرگ عسگراولادی حزب موتلفه دچار دگرگونی و تغییر رویه سیاسی شده است و مانند جریان تندرو و افراطی رفتار کرده و می‌کند. رفتار رادیکالی این حزب از زمان تصویب برجام و به خصوص ائتلاف با احزاب جبهه پایداری و ایثارگران رنگ و بوی جدی به خود گرفت و این قضیه بیشتر از پیش نمایان و مبرهن شد. حبیب‌الله عسگراولادی در صبح ۱۴ آبان ۱۳۹۲ در سن ۸۱ سالگی بر اثر عارضه قلبی در گذشت. در 2 سالی که از درگذشت عسگراولادی و فقدان وی در حزب موتلفه اسلامی می‌گذرد، موتلفه رنگ‌وبویی از حزبی که پیشتر یکی از سازمان‌یافته‌ترین احزاب اصولگرا و حتی ایران به شمار می‌رفت را ندارد. سوال این جاست که چرا حزب موتلفه همان روش و اصول اخلاقی گذشته خود را دنبال نکرده و مانند جریان افراطی و تندرو رفتار و عمل می‌کند و به این طیف از جریان اصولگرا نیز نزدیکی نشان می‌دهد؟


عسگراولادی زیربار حرف افراطی‌ها نمی‌رفت
صادق زیباکلام، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه درباره خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی به «ابتکار» گفت: مرحوم عسگراولادی، فردی منصف، خداترس، با تقوا و با مرام بود. او به دلیل تقوایش حاضر نبود زیر بار حرف اصحاب قدرت و جریان تندرو برود و هر حرفی را قبول نمی‌کرد. وی اضافه کرد: متاسفانه امثال مرحوم عسگراولادی در دنیا کم هستند چرا که این افراد اصول اخلاقی، منش و رفتار اعتدال را زیر پا نمی‌گذراند.

 

زیباکلام در ادامه به ائتلاف حزب موتلفه اسلامی با احزاب ایثارگران و جبهه پایداری اشاره کرد و افزود: بعد از فوت عسگراولادی، حزب موتلفه دچار دگرگونی، انزوای سیاسی و اخلاقی شد. جای تاسف دارد جریانی مانند حزب موتلفه اسلامی با آن سابقه سیاسی و مبارزه‌ای که در طول چند دهه به دست آورده با جریان تندرو و افراطی اصولگرایان مانند جبهه پایداری ائتلاف کرده است. این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در گذشته بزرگان حزب موتلفه اسلامی نه تنها حاضر نشدن با جریان رادیکال روابطی داشته باشند بلکه رفتار و منش افراطی را محکوم می‌کردند، افزود: متاسفانه بعد از مرگ عسگراولادی حزب موتلفه یعنی مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی و رسیدن این سمت به محمدنبی حبیبی این جریان دچار انزوای سیاسی شده و مهمتر از هر چیز موتلفه اسلامی خلق و خوی جریان رادیکال و افراطی به خود گرفته است.


سرنوشت حزب موتلفه مانند حزب جمهوری اسلامی است
زیباکلام تاکید کرد: حزب موتلفه اسلامی نه تنها توافق هسته‌ای و قضیه برجام را نادرست خوانده بلکه افرادی که توافق هسته‌ای را تصویب و به شکل قانون درآوردند یا آن را مدیریت می‌کردند را خیانت‌کار دانسته و متاسفانه رفتار مشابه جبهه پایداری و جریان رادیکال اصولگرایان را از خود نشان داده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی همان سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد را مد نظر و قبول دارد، افزود: بهتر است اعضای حزب موتلفه اسلامی اخلاق و منش سیاسی مرحوم عسگراولادی را سرمشق قرار دهند. او اضافه کرد: اعضای حزب موتلفه اسلامی بدانند جریان تندرو و افراطی به خصوص احمدی‌نژادی‌ها در جامعه بزرگی مانند ایران نه تنها از پایگاه اجتماعی برخوردار نیستند بلکه در بین اقشار مختلف جامعه همچون دانشگاهیان، تحصیلکرده‌ها، نخبگان و حتی افراد عادی و متدین جایی نداشته و ندارند.

 

زیباکلام تصریح کرد: اگر حزب موتلفه اسلامی می‌خواهد سرنوشتش مانند گروه‌ها و افراد تندرو در جامعه تبدیل نشود از مسیر اشتباه خود برگردد و مانند مرحوم عسگراولادی رفتار کند. این کارشناس سیاسی عبرت و تجربه از گذشته را مبنای مهمی برای حزب موتلفه اسلامی دانست و افزود: یک بار قدرت سیاسی ایران از سال 84 تا سال 92 در دست محمود احمدی‌نژاد و جریان رادیکال سیاسی افتاد و این همه نکبت، انزوا سیاسی و اقتصادی نصیب کشورمان شد.

 

بنابراین حزب موتلفه به خصوص محمدنبی حبیبی از گذشته عبرت و درس بگیرد و همان راهی را نرود که ‌احمدی‌نژاد و اصحاب تندرو وی رفتند. زیباکلام به دوران ریاست مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی بر حزب موتلفه اسلامی اشاره و تاکید کرد: زمانی که عسگراولادی در این حزب بود رفتارهای غیرمنطقی و غیرمسئولانه‌ای از موتلفه‌ای‌ها همچون امروز سر نمی‌زد، اما بعد از مرگ وی، رفتار اعضای این حزب مانند جبهه پایداری و جریان رادیکال تغییر یافت. زیباکلام تصریح کرد: اگر این حزب رفتار سیاسی خود را تغییر ندهد مطمئنا دچار انشقاق، انزوای سیاسی و اقتصادی خواهد شد و همین مختصر طرفدارانی که از بازار دارد را از دست می‌دهد و مهمتر از هر چیز ممکن است سرنوشت این حزب مانند حزب جمهوری اسلامی شود.


حزب موتلفه غیراصولی رفتار می‌کند
این استاد دانشگاه علت ائتلاف حزب موتلفه اسلامی با جبهه پایداری را جبران شکست‌های پی در پی این حزب مانند انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و دیگر عرصه‌های سیاسی کشور دانست و افزود: متاسفانه حزب موتلفه اسلامی احساس می‌کند با این اقدام یعنی ائتلاف با پایداری‌ها شاید ناکارآمدی و شکسته‌های گذشته خویش را بتواند جبران و تلافی کند در حالی‌که بزرگترین اشتباه حزب موتلفه اسلامی ائتلاف با جبهه پایداری است. وی اضافه کرد: حزب موتلفه اسلامی، حزبی اصولگراست، اما بعد از مرگ مرحوم عسگراولادی این حزب کاملا غیراصولی رفتار کرده است. این کارشناس سیاسی به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: به عقیده من، نه تنها حزب موتلفه اسلامی بلکه جریان رادیکال و افراطی مانند جبهه پایداری در انتخابات مجلس دهم با موفقیت خوبی مواجه نمی‌شوند چرا که حزب موتلفه اسلامی همچنین جریان تندرو مانند جبهه پایداری، جز طرفداران حداقلی امتیاز دیگری ندارند.


  اخبار سیاسی  - ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------