آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

لاريجاني: هرکسی که نظر مخالف داشت منحرف نیست / این غلط است که افراد را به خاطر اختلاف نظر خائن بنامیم



اخبار,اخبارسیاسی, رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که تخریب و تحمل کم ضد مردم سالاری است.

 علی لاریجانی در پایان سفر یک روزه‌اش به کرج گفت: اختلاف نظر در کشوری با رشد‌یافتگی سیاسی طبیعی است اما حرف زدن علیه یکدیگر در جلسات پنهانی و پخش شب نامه باعث انقباض در کشور و ایجاد دشمنی می‌شود که در نهایت دشمنی اجازه هم افزایی در کشور را نمی‌دهد.

وی با حضور در جلسه شورای اداری استان البرز به بیان نکاتی در خصوص اقتصاد کشور و پرهیز از بداخلاقی‌های سیاسی پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی وجود فضای روانی آرام در جامعه را یکی از ملزومات برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور دانست و گفت:‌ جامعه‌ای با ذهن منقبض، هیچگاه رشد نمی‌کند چرا که یاس و منفی بافی باعث رکود در کشور می‌شود و موضوع و رویکردی که گاهی در مسائل ملی دیده شده است روندی غلط است.

وی با اشاره به تایید برجام از سوی مقام معظم رهبری گفت: بحث هسته‌ای با دستور رهبری و پیام ایشان تمام شد ایشان در پیامشان گفتند که با مصوبه مجلس و شورای امنیت برجام را تایید می‌کنم بنابراین باید بحث خاتمه یابد نه این که دوباره بحث‌هایی در این رابطه صورت گیرد، اکنون زمان درست اجرای برجام است حال بیان حرفهای دیگر چه خاصیتی برای کشور دارد.

لاریجانی ادامه داد:‌این حرف‌ها باعث این تلقی غلط می‌شود که مردم دستشان برای سرمایه‌گذاری بلرزد و این شبهه ایجاد شود که مردم برای سرمایه گذاری می‌ترسند حال این که باید انگیزه ایجاد شود .

وی با بیان این که در جامعه‌ای سالم برای رونق تولید باید انگیزه وجود داشته باشد گفت: رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون و سیاست مداران و افراد مدیران کشور باید فضای کار وتولید را به سمت فضای امیدواری در کشور سوق دهند چرا که یکی از ملزومات حرکت آینده امیدواربودن کشور و پرهیز از مناقشات است. باید ذهن‌ها را بر روی مساله‌ی اصلی یعنی ایجاد اقتصاد پررونق متمرکز کرد.

به گفته‌ی وی اقتصاد پر رونق باعث آبرومندتر شدن کشور در منطقه و تقویت بنیه‌ی دفاعی و تاثیرگذارتر بودن در عرصه‌ی بین‌المللی می‌شود لذا باید مسائل حاشیه‌ای را کاهش داد.

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد:‌گاهی در کشور مناقشاتی به دلیل اختلاف نظر دیده می‌شود که نباید این اختلاف نظر به دشمنی کشانده شود مثلا فردی راجع به موضوع ملی نظری دارد که باید اجازه دهد دیگری نیز نظرش را بیان کند نه اینکه آن فرد را به خائن تبدیل کند این لسان غلط است. به همان اندازه که انسان به خودش اجازه بیان نظر می‌دهد باید چنین اجازه‌ای به دیگری داده شود پس چرا صحبت از خائن به میان می‌آوریم. در این صورت هم افزایی در کشور ایجاد نمی‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه باید تحمل‌ها درسطوح مختلف درست تنظیم شود گفت:‌ وقتی کشوری از لحاظ مردم سالاری پایداری داشته باشد تحملش نیز نسبت به آراء مختلف بالا می‌رود، قطعا تحمل کم ضد مردم سالاری است.

وی افزود:‌ با نزدیک شدن به فصل انتخابات ممکن است چنین صحبت‌هایی و حتی تخریب‌هایی به میان آید که تخریب نیزضد مردم‌سالاری است. اختلاف نظر در کشوری بخصوص با رشد یافتگی سیاسی طبیعی است و باعث کمک به رشد کشور می‌شود اما این که در جلسات پنهانی شب نامه پخش کنند و علیه یکدیگر حرف زده و هم دیگر را متهم کنند باعث انقباض کشور و دشمنی می‌شود که این دشمنی اجازه هم افزایی در کشور را نمی‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است عده‌ای نظرات متفاوت برای اداره‌ی کشور داشته و حتی با دولت مخالف باشند اما باید اجازه دهند مخالفان نیز نظرشان را بیان کنند نه این که به دلیل مخالفت آنها را منحرف بدانند.

وی اضافه کرد:‌ آزرده کردن یکدیگر و رفتارهای غیر اصولی درست نیست افتخار انقلاب اسلامی تشکیل جمهوری اسلامی با محوریت مردم سالاری دینی است یعنی مردم سالاری همراه با اخلاق که باید خیلی بیشتر از دیگران حیثیت دیگران و مومنان حفظ شود، متاسفانه در کشور شیوه‌ای راه افتاده که چنین مسائلی را مد نظر دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اتخاذ منش سالم و عاقلانه، بدبینی درتمامی موارد بخصوص درزمان وجود اختلاف نظرها گفت:‌علما و مراجع تقلید نیز اگر انتقادی به کسی داشته باشند هیچ گاه پرده دری نمی‌کنند بلکه بسیار با ادب و مبتنی بر سنت اسلامی سخن می‌گویند. این رسمی که از چپی‌ها اقتباس شده و حرف‌هایی بیان می‌شود اسلامی نیست و مضر است. این رویه کشور را از حرکت سالم در حوزه‌ی اقتصادی باز می‌دارد.

اگر طرف مقابل در برداشتن تحریم‌ها شیطنت کند پاسخ خواهیم داد

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ارزیابی کلی از وضعیت کشور و جایگاهش در منطقه و بین‌الملل پرداخت و گفت: ایران در مسائل استراتژی منطقه درست تصمیم گرفته و خوب عمل کرده است، به طوری که درمجموع حرکت ما نسبت به همسایگان از طمأنینه و عقلانیت برخوردار بوده است.

وی توضیح داد: در زمانی کشورهای بزرگ نسبت به رفتارهای ما درمنطقه خرده می‌گرفتند ولی حال همان‌ها به این موضوع پی بردند که ایران از راه و رسم عقلایی برای ایجاد امنیت درمنطقه برخوردار بوده است و همچون بسیاری از کشورهای دیگر دنبال نظامی گری و ماجرا جویی نبوده و بلکه با طمأنینه رفتار کردند.

لاریجانی تاکید کرد:‌رفتار ایران در مسائل منطقه توام با طمأنینه، عقلانیت و فکر بوده است و به همین دلیل جایگاه ایران در منطقه تاثیرگذار است. ایران را کشوری تاثیر گذار در منطقه می‌دانند که مقداری از آن به دلیل روحیه‌ی انقلابی مردم مجاهدت و تدابیر درست است.

وی همچنین با بیان اینکه در صحنه بین‌المللی نیز فراز وفرودهایی داشتیم گفت: ماجرای هسته‌ای به صورت عقلایی حل شد که پشت حل این مساله ساعت‌ها فکر و اندیشه و تمرکز و تصمیم‌گیری حساب شده بود این طور نبود که در ساعتی کوتاه تصمیم‌گیری شود. تیم مذاکره کننده پیش از جلسات ساعت‌ها به بحث و تصمیم‌گیری می‌پرداخت و درنهایت گام‌ها را در مساله‌ی هسته‌ای با پختگی برداشت البته ممکن است در این مسیر در همه روند تاکتیک‌ها سنجیده نبود اما در مجموع و اکنون ایران توانسته است به دانش صلح آمیز هسته‌ای دست پیدا کند و تحقیق و توسعه را داشته باشد، تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود البته ممکن است طرف مقابل شیطنت کند که ما جواب خواهیم داد. در این راه ایران سنجیده عمل کرد و راه را باز کرد.

سهم سوءمدیریت در وضعیت اقتصادی کشور بیشتر از تحریم ها است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشور دوران نسبتا سختی را سپری کرده است گفت: در چند سال اخیر فشارهای مختلفی بر کشور وارد شد که یک بُعد آن تحریم های بین‌المللی و سنگ اندازی ها بود که به همین دلیل کارها به سختی جلو می رفت، به خصوص تحریم های بانکی که مقداری کار را برای صنعت گران و تولیدگران مشکل کرده بود البته در کنارش سوء مدیریت و اشکالات اجرایی نیز وجود داشت.

لاریجانی توضیح داد : اگر کارها به درستی انجام می شد و اشکالات ساختاری وجود نداشت این حجم از فشار به کشور وارد نمی شد، وجود بدهی های زیاد برخی دستگاه ها به بخش خصوصی ربطی به تحریم ندارد و به بد عمل کردن آن بر می گردد. وزیری به من گفت که بدهی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی دارند که قطعا این حجم از بدهی ها به سوءمدیریت نه به تحریم بر می گردد، حال اینکه باید به بخش خصوصی کمک کنیم.

وی با بیان اینکه سهم سوءمدیریت در بخش اقتصادی بیش از تحریم ها است گفت: کند بودن حرکت آبادانی کشور و منفی بودن نرخ رشد اقتصادی در چند سال گذشته و رکود باعث تضعیف وضعیت اقتصادی شده است. قطعا ما از این گردنه عبور می کنیم و امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای با عملکرد عاقلانه کشورهای دیگر شرایطی برای آبادانی کشور فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه باید حرکت اقتصادی، فعال و مبتنی بر خروج کشور از رکود باشد گفت: باید با فعال کردن بخش خصوصی در جهت آبادانی کشور حرکت کنیم اینکه رهبری فرمودند حرکت اقتصادی در کشور باید با کمک مردم انجام داد بدان معناست که کارها به مردم واگذار شود اما انگار هنوز مقداری از رسوبات چپ گرایی در اوایل انقلاب در ما ته نشین شده است. حال اینکه باید بپذیریم آبادانی در کشور بدون حضور مردم و بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

لاریجانی با تاکید بر لزوم خصوصی کردن اقتصاد و پرهیز از اقتصاد دولتی گفت: مجلس قوانینی را برای تسهیل فضای کسب و کار و خروج از رکود تصویب کرد که باید اجرایی شود در بودجه 94 نیز بندی به تصویب رسید که بر اساس آن دولت مجوز واگذاری طرح های عمرانی را به بخش خصوصی را پیدا کرد و به بانک ها نیز مجوز چنین کاری داده شد اما هنوز این قانون اجرایی نشده است آن هم در کشور ما 400 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی کلنگ زده شده وجود دارد که قطعا با بودجه عمرانی 20 ، 30 هزار میلیاردی اتمام این طرح ها از سوی دولت بسیار طول می کشد. اگر از واگذاری اجرای طرح های عمرانی به بخش خصوصی می‌ترسیم باید بدانیم در این شرایط مشکلات همچنان باقی می ماند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به توافق هسته‌ای گفت : اینکه با اجرایی شدن توافق امکان خروج بیشتر نفت و به دنبال آن افزایش رشد اقتصادی را داریم درست است اما باید تغییر رویکرد برای حل مشکل اقتصادی وجود داشته باشد تا بتوانیم به رشد هشت درصدی برسیم، با وضع فعلی اگر خیلی هم زور بزنیم در نهایت رشد اقتصادی سه درصد حاصل می‌شود که مشکل بیکاری را حل نمی کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های داخلی و ایجاد زمینه برای سرمایه گذاری داخلی گفت: باید زمینه های لازم جهت سرمایه‌گذاری داخلی فراهم شود چون این سرمایه گذاری به ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور با دو آسیب در حوزه رشد اقتصادی و آسیب های اجتماعی مواجه است گفت : آسیب‌های مرتبط با حوزه اقتصادی باید جدی گرفته شود که بر همین اساس مجلس قانونی برای بخشودگی وام های تولید کنندگان در نظر گرفت آن هم دسته از تولیدکنندگانی که مثلا به دلیل تلاطم بازار ارز و تغییر نرخ دلار از 1000 به سه هزار تومان با مشکل مواجه شدند باید تمامی اقدامات در جهت کمک به بخش خصوصی و تولید کنندگان انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اولویت کار کمک به بخش خصوصی و سرمایه گذاری جدید باشد گفت: البته کشورهای خارجی استقبال خوبی برای سرمایه گذاری در داخل کرده اند که شاید منتظر برداشته شدن تحریم ها برای عملیاتی کردن کارهایشان هستند . طبیعتا کشور به حجم زیاد سرمایه گذاری برای رفع مشکل بیکاری نیازمند است. باید با اولویت در این رابطه حرکت کرد.

وی توجه به اقتصاد مقاومتی را به عنوان مولفه مهم دیگر در حوزه اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: مجلس در برنامه ششم مصمم است که اقتصاد مقاومتی را ساماندهی کند و که امیدواریم در آینده شاهد تغییراتی درشرایط کشور باشیم. دولت نیز همفکری های لازم را دارد تا ان شاء الله شاهد رونق تولید باشیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اشکال بزرگی در ساختار بودجه ریزی کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر حجم بسیاری از هزینه‌ها صرف بودجه جاری کشور می‌شود که این به دلیل فربه سیستم اجرای است که دیگر پولی برای آبادانی نمی ماند. اینکه اکنون همه به دنبال کارمند دولت بودن هستند درست نیست باید یاد بگیریم اداره کشور را ارزان کنیم که همچنین به همدلی و همفکری بین دولت و مجلس نیاز است چرا قطعا دود اراده گران کشور به چشم مردم می رود.


  اخبار سیاسی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------