آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

تلاش دلواپسان برای ادامه سنگ اندازی



اخبار,اخبار ورزشی,دلواپسان


 از مذاکرات هسته‌ای تا رسیدن به برجام راهی طولانی طی شد. حال برای اجرایی شدن برجام نیز راهی طولانی پیش رو است. در این مدت منتقدان دولت یازدهم، اختلاف نگاه خود با دولت را به عرصه‌ای ملی همچون مذاکرات هسته‌ای کشیده و در تقابل جناحی خود، مذاکرات را هدف قرار دادند.


در این مدت، بارها دلواپسان به بهانه نظارت بر مذاکرات، محمدجواد ظریف – وزیر امورخارجه و مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران – را به مجلس کشیدند و از او توضیح خواستند. بعد از آن نیز با تصویب قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، ظریف موظف شد هر شش ماه یکبار از روند اجرای برجام به مجلس گزارش دهد. در عین حال برخی مجلس‌نشینان اصرار داشتند که برای ایفای نقش بررسی خود بر برجام، کمیسیون ویژه‌ای در این زمینه تشکیل شود که با رای نه چندان بالایی تایید شد، تشکیل شد و علی‌رغم همه حاشیه‌هایش کار خود را با یک گزارش چالش‌برانگیز – که مورد انتقاد برخی اعضای همین کمیسیون هم بود – به پایان رساند.

 

حال در شرایطی که مسئولیت برجام براساس همه قوانین موجود همچون مذاکرات بر عهده شورای عالی امنیت ملی است، بحث ایجاد شورای نظارت بر برجام هم وجود دارد. این در حالی است که دلواپسان پس از شکست در مقابله با تصویب برجام، حال به نفوذ در این شورا می‌اندیشند تا حال پس از بارها سنگ‌اندازی پیش پای مذاکرات،شاید بتوانند پیش پای اجرای توافق هم سنگ بیاندازند.


از همان ابتدا که دولت یازدهم برسر کار آمد و پرونده هسته‌ای به محمدجواد ظریف و تیم همراه وی واگذار شد، انتقادات طیف موسوم به دلواپسان از روند مذاکرات هسته‌ای هم آغاز شد. انتقاداتی که ابتدا در تقابل با اصل مذاکرات مطرح می‌شد، با حمایت قاطع و صریح رهبری از تیم مذاکره‌کننده روند دیگری به خود گرفت اما هیچ‌گاه از حجم آن کاسته نشد.


تصویب قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران اولین اقدام بهارستان‌نشینان برای اعلام دغدغه خود در مورد موضوع هسته‌ای ایران بود که قبل از نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در صحن مجلس شکل گرفت. بعد از جمع‌بندی مذاکرات وین صحبت‌های بسیاری پیرامون برخی ابهامات در مورد متن برجام و آنچه که تیم مذاکره‌کننده بر آن مهر تایید گذاشته سپس برای تایید نهایی آن را به مراجع نظارتی کشور سپردند،

 

ایجاد شد و برخی تندرویان سخنانی بر زبان می‌آورند که به نوعی بوی عدم اعتماد نسبت به مسئولان اجرایی کشور می‌داد. بعد از آن متن برجام همزمان در شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و دولت نیز نقش بی‌طرفی در اظهارنظر نهایی دستگاه‌های نظارتی کشور داشت ولی با وجود این برخی از دلواپسان هر جا که به مشکل خوردند انگشت اتهام به سوی دولت گرفتند و یا جریان‌های مخالف با سیاست‌های خود را حتی در مجلس نیز زیرسوال بردند.


بعد از این به پیشنهاد احمد امیرآبادی تشکیل کمیسیون ویژه به استناد ماده ۴۴ برای رسیدگی به توافق برجام از سوی ارائه شد که به امضای ۱۵ نفر از نمایندگان (احمد توکلی، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامعلی حداد عادل، محمد رضا تابش، محمد علی پورمختار، مسعود پزشکیان، ضرغام صادقی، دهقان، جعفر قادری، سید مهدی هاشمی، محمد حسین فرهنگی، آشتیانی، مرتضی آقاتهرانی، رجایی، محمد رضا مرندی، موسوی و نادر قاضی پور) رسید و در جلسه صحن مورخ 28 مردادماه سال‌جاری نقوی‌حسینی، اسماعیل کوثری، ابراهیم کارخانه‌ای، علیرضا زاکانی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، حسین نجابت، علاءالدین بروجردی، مهرداد بذرپاش، نبویان، زاهدی، پزشکیان، منصور حقیقت‌پور، تاج‌گردون، منصوری‌آرانی و وحید احمدی به عنوان اعضای آن انتخاب شدند و مقرر شد که طی سه هفته تعطیلات مجلس شورای اسلامی این کمیسیون بدون وقفه به بررسی متن برجام از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و .... بپردازد ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم تاکید فرمودند که باید متن برجام به دقت بررسی شده و راه‌های نفوذ دشمنان بسته شود. با وجود اینکه برخی دلواپسان خود در ترکیب این کمیسیون حضور داشته و یا به عنوان مهمان در جلسات آن شرکت می‌کردند اما باز هم طی مصاحبه‌هایی ادعا می‌کردند که نگرانی‌هایی در مورد برجام و عواقب احتمالی که برای کشور می‌تواند به همراه داشته باشد، دارند.


بعد از بررسی‌ها و مذاکرات متعدد با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت دهم و یازدهم و رئیس سازمان انرژی اتمی کنونی وسابق و حتی حضور آمانو برای محکم‌کاری و رفع برخی دغدغه‌ها نسبت به عملکرد آژانس، گزارش نهایی به عنوان نتیجه بررسی‌های صورت گرفته در صحن قرائت شد و جالب اینکه جلسه‌ای که برای تصویب نهایی متن برجام برگزار شد از سوی برخی افراد مطلع از جزئیات متن برجام با حواشی همراه شد.

 

دلواپسان جلسه رای‌گیری برای تایید برجام را به میدان جنگ تبدیل کرده و انتقاداتی که نسبت به عملکرد تیم مذاکره‌کننده داشتند را با شدیدترین لحن و با بکارگیری الفاظ نه چندان مناسب بیان کردند. بعد از تصویب متن برجام در صحن مجلس باز هم دلواپسان بهانه دیگری برای دنبال کردن سیاست‌های خود با مبنای بی‌اعتمادی نسبت به دولت مطرح کردند که همانا تشکیل شورای نظارت بر اجرای برجام بود ضمن اینکه تعدادی از آنها تلاش گسترده‌ای را برای حضور در این شورا آغاز کرده‌اند. هم‌اکنون این سوال مطرح است که دلواپسان تا کجا به ردیابی برجام و نحوه عملکرد دولت خواهند پرداخت و هدف آنها از حضور در این شورا چیست؟


علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در حاشیه حضورش در نمایشگاه مطبوعات، در گفت‌و‌گو با «ابتکار» در مورد سهم اعضای کمیسیون متبوعش در شورای نظارت بر اجرای برجام اظهارکرد: ما با توجه به متن قانون که ارائه شش ماه یکبار گزارش به عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذاشته شده در واقع یک طراحی اولیه صورت گرفت که یک نوع نظارت عملی یا کمیته رصد را درون کمیسیون ایجاد کنیم که بعد از تعطیلات این هفته مجلس بدان خواهیم پرداخت.


وی در مورد تلاش برخی دلواپسان در مجلس برای حضور در شورای نظارت بر اجرای برجام تصریح کرد: در هر صورت نمایندگان مجلس از این حق برخوردار هستند که با توجه به وظیفه نظارتی خود دغدغه نحوه اجرای برجام را داشته باشند ضمن اینکه این دغدغه را هم مجلس داشته که برای آن قانون تصویب کرده و 9 بند را نیز برای محکم‌کاری تدوین کرد و هم مقام معظم رهبری این دغدغه را داشتند که اقدام لازم برای استحکام نهایی را در این مورد انجام دادند بنابراین من معتقدم به لحاظ قانونگذاری در چارچوب اجرای برجام، استحکام لازم وجود دارد. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: این موضوع خیلی مهم است که بین آنچه در کاغذ آمده و استحکام تئوریک که باید در مرحله اجرا صورت بگیرد، فاصله نیفتد که این حتما نیازمند یک دقتی است به همین دلیل مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی دستور فرمودند که کمیته جامعی تشکیل شود و شورای نظارت بر اجرای برجام را تصویب کند.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------