آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

عده‌اي مي‌خواهند به اسم «نفوذ» برجام را بكوبند



اخبار,اخبارسیاسی,اجرای  برجام

 كليدواژه تندروها براي هجمه به دولت آقاي روحاني تغيير كرده و اين عده تلاش مي‌كنند اين‌بار با كليدواژه «نفوذ» عرصه را بر دولت و حاميانش تنگ كنند. اين در حالي است كه در دو سال گذشته دولت تدبير و اميد با كليدواژه‌هايي چون«فتنه»، «سازشكاري» و همچنين«اسلام آمريكايي» مورد هجمه تندروها قرار گرفته است.

به همين دليل و براي بررسي اين مساله با سيدمحمود ميرلوحي، معاون پارلماني و حقوقي وزير كشور در دولت اصلاحات گفت‌وگو كرديم. ميرلوحي معتقد است: «تعريف عده‌اي از مساله استقلال به شكلي است كه گويا ايران بايد با همه قدرت‌هاي بزرگ در حالت تخاصم باشد و اگر چنين نباشد استقلال كشور دچار صدمه و آسيب مي‌شود. اين گروه خاص همچنين آزادي را به معناي بي‌بندباري تعريف مي‌كند و تلاش مي‌كند بدینوسیله آزادي را محدود كند». در ادامه متن اين گفت‌وگو را از نظر مي‌گذرانيد:
 
  در شرايط كنوني برخي با كليدواژه «نفوذ» درصدد فشار به اصلاح‌طلبان و حاميان دولت و همچنين تاثيرگذاري بر فضاي انتخابات مجلس هستند. به نظر شما استراتژي اين عده چيست و به چه اهدافي مي‌انديشند؟
شعار انقلاب مردم در سال57 استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي بود. در نتيجه اين چهار ركن مهم و تاثيرگذار همواره بايد در كنار يكديگر مورد استفاده قرار بگيرد. نمي‌توان اجازه داد برخي اين چهار ركن مهم و حياتي انقلاب اسلامي را از هم جدا كنند. جريان اصلاحات همواره تلاش كرده به اين چهار ركن اساسي نگاهي هماهنگ و تكميل‌كننده داشته باشد.

 

به همين دليل اصلاح‌طلبان اين چهار ركن را از هم جدا نمي‌دانند و به صورت تك بعدي به مساله نگاه نمي‌كنند. با اين وجود يك جريان خاص سياسي تلاش مي‌كند برخي مفاهيم مانند ايراني بودن و همچنين جمهوريت را در مقابل اسلام قرار بدهد. تعريف اين عده از مساله استقلال به شكلي است كه گويا ايران بايد با همه قدرت‌هاي بزرگ در حالت تخاصم باشد و اگر چنين نباشد استقلال كشور دچار صدمه و آسيب مي‌شود.

 

اين گروه خاص همچنين آزادي را به معناي بي‌بندباري تعريف مي‌كند و تلاش مي‌كند بدینوسیله آزادي را محدود كند. منظور مقام معظم رهبري از بيان واژه «نفوذ» استقلال ايران در تمامي مسائل خود بود و اينكه قدرت‌هاي بيگانه هيچ حق مداخله‌گرانه در سياست‌هاي داخلي ايران ندارند. اينكه عده‌اي با سوءبرداشت از سخنان معظم‌له تلاش كنند حاميان دولت را تحت فشار قرار دهند مساله‌اي ناثواب است و برخلاف منويات رهبر معظم انقلاب تلقي مي‌شود. ملت ايران براي توسعه و رفاه خود بايد روي پاي خود بايستد و به هيچ يك از قدرت‌هاي شرق و غرب باج ندهد. حضرت امام(ره) همواره روي اين اصل اساسي تاكيد مي‌كردند و خواستار عزت و سربلندي ايرانيان بودند.

 

در نتيجه اگر كسي به شكلي واژه اسقلال را تعريف كند كه نتيجه آن تنش و جنگ با كشورهاي جهان باشد برخلاف منويات حضرت امام (ره) و قانون اساسي رفتار كرده است. همچنين اگر كسي گمان كند در شرايط كنوني كه توافق هسته‌اي صورت گرفته، ايران اجازه خواهد داد قدرت‌هاي غربي در سرنوشت كشور دخالت كند اشتباه بزرگي انجام داده است. مسائل داخلي و تعيين سرنوشت مردم خط قرمز بزرگي است كه هيچ قدرتي قادر نخواهد بود به آن خدشه وارد كند. آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور كشور بيشتر از همه نسبت به اين مساله حساسيت خواهد داشت. در نتيجه اين‌گونه جو‌سازي‌ها با اهداف سياسي و جناحي و براي فشار به دولت آقاي روحاني طراحي شده است.

 

مسيري كه آقاي روحاني براي دولت خود ترسيم كرده بدون شك به استقلال و عزت واقعي كشور منتهي خواهد شد. موفقيت در برجام يكي از مهم‌ترين و تاريخي‌ترين اقدامات دولت آقاي روحاني است كه در تاريخ ماندگار خواهد شد. كساني كه تلاش مي‌كنند اين دستاورد بزرگ دولت را به مساله ضد منافع ملي تبديل كنند بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه تعامل و توافق با كشورهاي جهان مطالبه مردم بوده و به همين دليل در انتخابات رياست‌جمهوري سال92 از آقاي روحاني حمايت كردند. متاسفانه عده‌اي مي‌خواهند به اسم‌«نفوذ» بر سر برجام بكوبند.


 در نشست اخير وين، ايران و آمريكا درباره موضوعي به‌جز پرونده هسته‌اي ايران گفت‌وگو كردند. آيا اين مذاكرات نويدبخش آينده بهتري بين ايران و آمريكا خواهد بود؟آيا زمان بازنگري در رابطه ايران و آمريكا فرانرسيده است؟
مقام معظم رهبري بارها عنوان كرده‌اند كه رفتار آمريكا در مساله برجام تعيين‌كننده رابطه آينده ايران و آمريكا خواهد بود. در نتيجه اگر آمريكا تلاش كند در اجراي برجام اعتماد ايران را دوباره جلب كند اين مساله مي‌تواند نقطه آغاز فردايي بهتر براي رابطه ايران و آمريكا باشد. حضرت امام (ره) نيز بارها اعلام كردند قهر ما با آمريكا ابدي نخواهد بود و مادامي كه آمريكا دست از تكبر و روحيه مستكبرانه خود بردارد ما با آنها رابطه برقرار خواهيم كرد. به نظر من در شرايط فعلي مصلحت كشور و مردم اين است كه تنش با آمريكا مديريت شود و در صورت امكان از اين تنش كاسته شود.

 

اين در حالي است كه برخی منتقدان دولت به شكل‌هاي مختلف تلاش مي‌كنند به آتش بين ايران وآمريكا دامن بزنند و اجازه ندهند منافع ايران بيشتر در عرصه بين‌المللي تامين شود. در شرايطي كه رهبر معظم انقلاب با برجام موافقت كرده است اين عده به نقطه پيش از برجام رسيده و با اصل برجام هم مخالفت مي‌كنند. دولت آقاي روحاني از ظرفيت بسيار بالايي در زمينه سياست خارجي برخودار است و اين مساله مي‌تواند فرصتي تاريخي براي ايران به شمار بيايد كه مناسبات جديدي را با كشورهاي جهان پايه‌ريزي كند.

 

هرچه تنش ايران با آمريكا و اروپا بيشتر شود به سود اسرائيل است و اين كشور از اين وضعيت سود مي‌برد. بدون شك مساله برجام مي‌تواند نقطه آغازي براي برطرف كردن مشكلات بين ايران و آمريكا باشد. نبايد اجازه داد دنيا عليه ما متحد شود. آقاي احمدي‌نژاد معتقد بود تحريم‌ها «كاغذپاره» هستند و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت هيچ ارزش و اعتباري ندارد. با اين وجود همه ما مشاهده كرديم كه همين كاغذپاره‌ها چه مشكلاتي را به وجود آورد و هزينه بسيار زيادي براي رفع تحريم‌ها پرداخت شد. در دنياي امروز اقتصاد ايالات متحده آمريكا 25درصد از مناسبات اقتصادي دنيا را در اختيار دارد و اين كشور نقش تعيين‌كننده‌اي در مسائل اقتصادي در عرصه بين‌المللي ايفا مي‌كند. ظاهرا آقاي احمدي‌نژاد فراموش كرده بود كه بايد با سياست‌هاي علمي و عقلاني به مقابله با اين سياست‌ها رفت. بنده به كساني كه به دنبال بهانه‌جويي درباره برجام هستند توصيه مي‌كنم كه منافع ملي را فداي منافع حزبي و گروهي نكنند و اجازه ندهند حب نفس بر آنها غلبه كند و همه‌چيز را به صورت سياه وسفيد ببينند. موفقيت ايران در مساله برجام سبب تنش بين آمريكا و اسرائيل شده است.

 

همين مساله نشانه خوبي براي حقانيت سياست خارجي دولت آقاي روحاني است. هنر آقاي روحاني و تيم مذاكره‌كننده ايران اين بوده كه تنش‌ها را به تعامل تبديل كرده است. هرچه تنش بين ايران و كشورهاي جهان كاهش پيدا كند به سود ايران است و مانع از سوءاستفاده‌هاي بين‌المللي مانند پروژه «ايراني‌هراسي» به مديريت اسرائيل مي‌شود. متاسفانه برخي با واژه‌سازي به دنبال هجمه و تخريب عليه دولت هستند. آقاي احمدي‌نژاد با برخی اقدامات خود مانع از تحقق يك گفتمان دوطرفه و سازنده بين جامعه مدني و دولت شد. با اين وجود در شرايط كنوني زمينه براي آقاي روحاني براي بهبود رابطه جامعه مدني با دولت فراهم شده و دولت مي‌تواند با اعتماد به نخبگان جامعه طرحي نو در زمينه رابطه با كشورهاي جهان و به‌ويژه آمريكا دراندازد.


  مساله مهم درباره برجام چگونگي تفسير و ترجمه اين توافق براي افكار عمومي است. اين در حالي است كه برخی تلاش مي‌كنند تفسيري ضد منافع ملي از برجام نزد افكار عمومي ارائه دهند. به نظر شما خطر تفسير نامناسب برجام را تهديد نمي‌كند؟
برجام يك «بده و بستان» سياسي بين ايران و قدرت‌هاي غربي بوده است. همان‌طور كه آقاي روحاني نيز تاكيد كردند ما در مساله برجام سه گل به حريف زديم و دو گل دريافت كرديم. به نظر من تعبير آقاي روحاني در اين زمينه بسيار صحيح و كارشناسانه بوده است. اين در حالي است كه دستاوردهاي ايران به مراتب از كشورهاي غربي بيشتر بوده است.

 

توافق هسته‌اي برگ جديدي را پيش روي ملت ايران در عرصه بين‌المللي گشوده است و در شرايط كنوني ايران را به يكي از كانون‌هاي مهم تصميم‌گيري در عرصه بين‌المللي تبديل كرده است. در نتيجه دولت آقاي روحاني بايد از اين فرصت تاريخي براي عبور از موانع پيش روي كشور نهايت استفاده را ببرد. برجام تاكنون تامين‌كننده منافع ملي ما بوده و گامي بزرگ در جهت حضور قدرتمند ايران در عرصه بين‌المللي به شمار مي‌رود. بهبود روابط خارجي ما مي‌تواند جهش بزرگي در جهت حل مسائل اقتصادي در عرصه بين‌المللي باشد. اگر آقاي روحاني معتقد است ما در مساله برجام دو گل از رقيب دريافت كرده‌ايم منظور ايشان اين نيست كه اين دوگل را دولت تدبير و اميد دريافت كرده يا اينكه سياست‌هاي دولت دليل دريافت اين دو گل بوده است. اين دو گل را كساني دريافت كردند كه در هشت سال دولت احمدي‌نژاد بر طبل تنش و ناسازگاری با كشورهاي جهان كوبيدند.

 

در نتيجه در شرايط كنوني بعضا بلندگوهاي بزرگ به دست افرادي افتاده كه خود عامل اصلي اين نابساماني‌ها هستند. اگر احمدي‌نژاد سياست تنش‌زدايي دولت اصلاحات را در عرصه بين‌المللي دنبال مي‌كرد چه بسا كشور هيچ هزينه اضافي پرداخت نمي‌كرد. متاسفانه صداوسيما براي تحليل مساله برجام از افرادي استفاده مي‌كند كه در هشت سال گذشته نيز تريبون‌هاي مهم را در اختيار داشتند. اين عده بايد اين نكته را در نظر داشته باشند كه بيش از اندازه و بيش از ظرفيتشان در سال‌هاي گذشته سخن گفته‌اند و در شرايط كنوني بايد عرصه را به افراد دلسوز و متعهد بدهند.


 موفقيت دولت آقاي روحاني در مساله برجام چه تاثيري بر فضاي انتخابات مجلس به سود اصلاح‌طلبان به عنوان جريان حامي آقاي روحاني خواهد گذاشت؟
اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري سال92 با تصميمي مسئولانه و مدبرانه از آقاي روحاني حمايت كردند. اين وضعيت در شرايط كنوني نيز وجود دارد و اصلاح‌طلبان تا زماني كه آقاي روحاني براي برطرف كردن مشكلات داخلي و خارجي تلاش كند از ايشان حمايت خواهند كرد. اصلاح‌طلبان و آقاي روحاني بايد با عملكرد مثبت و دورانديشانه خود از بازگشت كشور به وضعيت گذشته جلوگيري كنند.

 

اصلاح‌طلبان يك اتحاد و ائتلاف نانوشته با دولت تدبير و اميد براي حل مشكلات مردم بسته‌اند و تا زماني كه اين هدف وجود داشته باشد اين اتحاد و ائتلاف باقي خواهد ماند. اصلاح‌طلبان هيچ‌گاه از دولت آقاي روحاني سهم‌خواهي نكردند و براي انتخابات مجلس نيز هيچ توقع اضافي از آقاي روحاني نخواهند داشت. در نتيجه اصلاح‌طلبان هيچ بده و بستان انتخاباتي با دولت آقاي روحاني نخواهند داشت. به نظر من پرونده سال92 با انتخابات سال94 تكميل خواهد شد.

 

اگر اصلاح‌طلبان عجله و طمع كنند و از آقاي روحاني مطالبات بيجا و غيرممكن داشته باشند آسيب زيادي به همه و از جمله آينده جريان اصلاحات خواهد رسيد. در شرايط كنوني اصلاح‌طلبان به يك انسجام نهايي رسيده‌اند كه اميدواريم اين انسجام تا آخرين روز انتخابات باقي بماند. بی‌شك محور نگاه اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات مجلس دهم همكاري، گذشت، فداكاري و در نظر گرفتن منافع ملي است. در شرايط كنوني يك هدف و احساس مسئوليت مشترك در ميان اصلاح‌طلبان به وجود آمده است. امروز دامنه برنامه‌ريزي جريان اصلاحات بسيار گسترده است.

 

انتخابات 92 تجربه خوبي براي اصلاح‌طلبان بود كه منافع ملي بر منافع جناحي و منافع جناحي بر منافع فردي ترجيح داده شد تا با رسيدن به وحدت يك سخن مشترك در ميان اصلاح‌طلبان گفته شود. متاسفانه برخي جريان‌هاي سياسي تلاش مي‌كنند انسجام اصلاح‌طلبان را با مشكل مواجه كنند تا با اين روش خودشان پيروز قطعي انتخابات باشند. این پراكندگي كه در ميان اصولگرايان وجود دارد امكان انسجام آنها را به حداقل رسانده است، به همين دليل آنها در تلاشند تا براي رقباي خود چنين شرايطي را به وجود بياورند. با اين وجود ارزيابي ما اين است كه انسجام دروني اصلاح‌طلبان در سال‌هاي اخير تقويت شده است.


  اخبار  سیاسی  -  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------