استمرار فعالیت کمیسیون برجام مجلس غیرقانونی است



اخبار,اخبارسیاسی,اجرای   برجام

 باید به این دلواپسانِ مجلس نهمیِ کمیسیونِ ویژه بررسی برجام حق داد. قریب به یک ماه است که کار و کاسبی‌شان کساد شده است. از لنزهای دوربین، ضبط صوت‌های خبرنگاری و تیتر یک رسانه‌ها شدن، دور مانده‌اند و ابراز دلواپسی‌هایشان تنها محدود شده است به صفحه‌های شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی و تک و توک مصاحبه‌ای با رسانه‌های خودشان و یا با مطبوعات و خبرگزاری‌های دلواپس دیگر.

 

از همین رو، در این کسادی بازار چه کاری بهتر از آب و جارو کردن و بالازدن کرکره‌های دکانی که رسما پلمپ و مهر و موم شده است. داستان از این قرار است که روز گذشته علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون منحل شده ویژه بررسی برجام، خبر از بازگشایی مجدد این کمیسیون و ادامه جلسات آن طی هفته آتی داد.

 

در نگاه نخست، خبر بازگشایی کمیسیون ویژه برجام، طنازی و شوخ طبعی گوینده آن را به اذهان القا می‌نماید و لبخندی از سر خواندن و شنیدن یک خبر طنز را بر لبها می‌نشاند اما از آنجا که کام زاکانی و به طور کلی دلواپسان تلخ است و ماهیتشان با طنازی و فکاهی فرسنگ‌ها فاصله دارد، باید اقرار کرد که رئیس کمیسیون منحل شده برجام خیلی هم جدی این جملات را به زبان آورده است.

 

در اینجاست که باید به زاکانی و سایر دلواپسان کمیسیون برجامی، حق داد که برای از سرگیری کار کمیسیون برجام تلاش کنند چراکه انگار همین دیروز بود که 15 نفر عضو ثابت به همراه چند نماینده پایداری و دلواپس پشت یک میز مستطیل شکل می‌نشستند و دوربین‌های صدا و سیما از آنها در حالی کلوزآپ می‌گرفت که لبخندهای حاکی از رضایت و خشنودی را تحویل سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای، می‌دادند و با چهره‌هایی درهم کشیده شده و اخم‌هایی گره خورده نظاره گر تیم مذاکره کننده دولت تدبیر و امید بودند که بزرگان نظام متفق القول آنها را متبحرترین و مجرب‌ترین دیپلمات‌های تاریخ ایران نامیده‌اند و این دلواپسان بر سر چنین کسانی فریاد سرمی‌دادند.

 

حال در این یک ماهی که می‌گذرد از قرائت گزارش غیرکارشناسانه و سیاسی کمیسیون که تنها به تصویب نه نفر از اعضاء رسید و شش نفر دیگر خود را مبرا از آن دانستند، بیکار شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به سعید جلیلیِ محبوبشان لبخند بزنند و بر سر تیم مذاکره کننده هسته‌ای فریاد بکشند. به همین دلیل باید به آنها حق داد.


بهانه من درآوردی
علیرضا زاکانی روز گذشته تنها به اعلام خبر بازگشایی مجدد کمیسیون ویژه بررسی برجام اکتفا نکرد و بخش طنزآمیز سخنان او آنجایی بوده که با منطق دلواپسانه خودش از سر گیری کار کمیسیون را توجیه کرده و گفته است:


« کار یک کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس
تمام شده یا موضوعی که کمیسیون بر اساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد؛ در حال حاضر، نه مجلس نهم تمام شده و نه موضوع برجام به پایان رسیده است. البته برخی دوستان آرزوها و علاقه‌های خود را مطرح می‌کنند و علاقه‌مند هستند که این موضوع را تمام شده بدانند، اما من به آنها توصیه می‌کنم که یک بار آیین‌نامه مجلس را با دقت مطالعه کنند، چرا که در آیین‌نامه چنین چیزی وجود ندارد.» یعنی تشکر رئیس مجلس و اعلان پایان کار این کمیسیون توسط هیئت رئیسه مجلس و تشکر افرادی چون آیت‌الله سید احمد خاتمی و آیت الله یزدی مبنی بر پایان کار این کمیسیون چه مفهومی دارد؟ و تنها آقای زاکانی است که درست می‌داند و بلد است! البته در منش دلواپسی آنها چنین امری غیرطبیعی نیست که بخواهند کرکره‌های دکانی را بالا بکشند که همه سران نظام بر پایان عمر آن تاکید ورزیده اند چراکه عمر مجلس نهم رو به پایان است و این افراد به خوبی بر این امر واقفند که زین پس تنها می‌توانند در خواب هایشان خود را در حالی که بر کرسی‌های سبز رنگ بهارستان جلوس کرده‌اند،

 

ببینند از همین روی نمی توانند و دلشان هم نمی آید از تنها مکانی که برای عرض اندام داشتند به سادگی عبور کنند. رئیس کمیسیون تمام شده برجام هم احتمالا با توجه به این موضوع، بهانه تشکیل کمیسیون را بررسی چرایی « آغاز عملیات کاهش تعداد سانتریفیوژها » عنوان نموده و بیان کرده است که آغاز عملیات کاهش تعداد سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای با بند یک فرمان مقام معظم رهبری در تناقض است و گفته است: « قطعا کاری که شروع کرده‌اند، اقدامی نادرست بوده و تذکر هم گرفته‌اند

 

در پی این تذکر، کار را متوقف کرده‌اند و حداقل در فردو این روند متوقف شده است.» که البته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه سانتریفیوژهای در حال چرخش جمع نشده‌اند، اظهار داشته است:« اجرای برجام از زمان بندی مشخصی تبعیت می‌کند و در حال حاضر تمهیدات لازم برای پاک سازی ضایعات نطنز و فردو مهیا شده است، اما هنوز هیچ سانتریفیوژی جمع نشده است. برای اجرای برجام منتظر اعلام نظر رسمی شورای حکام مبنی بر بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران هستیم و اعلام این حکم اجرای برجام را روان‌تر می‌کند.» و از سویی دیگر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نیز روز گذشته در خصوص آغاز جمع‌آوری سانتریفیوژها در فردو و نطنز و جلوگیری از این فعالیت‌ها در فردو با تذکر رئیس کمیسیون برجام، اظهار داشت: «ما قدمی برنداشته‌ایم که بخواهند تذکر بدهند و ما مجبور به عقب‌نشینی شویم.


بر اساس برنامه، این کار را از قبل شروع کرده‌ایم و دو کار
اصلی داریم که طبق نامه حضرت آقا باید بعد از PMD انجام شود. این دو کار مشخص است و یکی از آنها بازسازی اراک بوده و دیگری تبادل مواد است. در نامه حضرت آقا محدودیت ویژه‌ای نداریم و ایشان می‌دانند این کار زمان‌بر است و ما می‌خواهیم آن را اجرا کنیم و قصد عدم اجرای آن را نداریم.» و به این ترتیب رئیس شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی خط بطلانی کشیدند بر این اظهارنظر یا بهانه من درآوردی دلواپسان برای تشکیل مجدد کمیسیون برجام.


دلواپسان به فصل الخطاب‌ها توجه کنند
کار کمیسیون ویژه برجام دوازدهم مهرماه یعنی همان روزی که گزارششان را در صحن علنی مجلس قرائت کردند به پایان رسید و مقام معظم رهبری نیز در نامه‌شان خطاب به رئیس جمهور درباره الزامات اجرای برجام، از این کمیسیون قدردانی کردند و صحبتی از ادامه فعالیت این کمیسیون نداشتند و می‌توان از این رویکرد ایشان اینگونه دریافت که کار کمیسیون ویژه بررسی برجام را تمام شده دانسته‌اند و ادامه کار را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کرده‌اند چراکه در بند نه همان نامه‌شان خطاب به رئیس جمهور فرموده‌اند: «وجود پیچیدگی‌ها و ابهامات در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.» به این ترتیب اگر اعضاء کمیسیون ویژه بررسی برجام به فصل الخطاب بودن سخنان رهبری توجه داشته باشند باید عطای کمیسیون را به لقایش ببخشند و به دنبال یک کار دیگر بروند و در پی جبران اشتباهات خود در این کمیسیون باشند.


صحبت‌های زاکانی وجهه قانونی ندارد
در همین راستا منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و از اعضاء کمیسیون ویژه بررسی برجام درباره سخنان علیرضا زاکانی مبنی بر تشکیل مجدد این کمیسیون به خبرنگار آفتاب یزد گفت: تشخیص پایان کار کمیسیون ویژه بررسی برجام با هیئت رئیسه است نه با شخص آقای زاکانی. هیئت رئیسه مجلس رسما به کمیسیون امنیت ملی پایان کار کمیسیون ویژه بررسی برجام را تصویب و اعلام کرده است و از همین روی ما موظفیم تمام اسناد و مدارک را از این آقایان بگیریم. یعنی مصوبه هیئت رئیسه مجلس به ما ابلاغ شد که پایان کار کمیسیون برجام اعلام شود و منشی‌های ما اکنون درحال جمع‌آوری اسناد و مدارک هستند.


وی افزود: کمیسیون برجام تمام شده است همان روزی که گزارشش قرائت شد پرونده‌اش بسته شد و ماموریتش خاتمه یافت. بنابر قانون از این به بعد نظارت بر اجرای برجام برعهده شورای عالی امنیت ملی است. ما هم ساز و کار نظارت را مشخص کرده‌ایم و در همین راستا هم تلاش می‌کنیم و پشتیبانی خود را از شورای عالی امنیت ملی نشان می‌دهیم.


نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص این صحبت زاکانی مبنی بر اینکه «کار یک کمیسیون ویژه زمانی پایان می‌یابد که دوره مجلس تمام شده یا موضوعی که کمیسیون براساس آن فعالیت می‌کند، خاتمه یافته باشد» اظهار داشت: به نظر من صحبت‌های آقای زاکانی جنبه و وجهه قانونی ندارد و از روی احساسات بیان شده است. کار برجام در مجلس تمام شده است و ما آن مرحله‌ای را که باید برجام را بررسی می‌کردیم، پشت سر گذاشتیم و برجام در مجلس بررسی شد. این کمیسیون، کمیسیون بررسی برجام بوده و گزارشش را اعلام کرده است و طرح یک فوریتی مجلس هم در این رابطه تصویب شده و حضرت آقا هم از کمیسیون برجام تشکر کرده اند و اشاره‌ای هم به ادامه این کار نداشته‌اند و وظایفی را هم به شورای عالی امنیت ملی محول کرده‌اند. قانون هم یک سری وظایف را به ما محول کرده است که ما پیگیر آن هستیم.


حقیقت پور در پایان سخنانش درخصوص این صحبت زاکانی مبنی بر اینکه دولت به دلیل آغازعملیات کاهش سانتریفیوژها تذکر گرفته است، خاطرنشان کرد: اعضاء کمیسیون برجام دستوری مبنی بر لغو جمع‌آوری سانتریفیوژها نداده اند به این دلیل که اصلا بعد از قرائت گزارش برجام جلسه‌ای تشکیل نشده است که مصوبه‌ای داشته باشیم در خود مجلس هم در این زمینه صحبتی نشده است. اکنون تنها کاری که باید انجام دهیم این است که دستورات مقام معظم رهبری، ملاحظات شورای عالی امنیت و همین طور مصوبات مجلس را پیگیری کنیم.


کمیسیون خصوصی برجام
از صحبت‌های منصور حقیقت پور می‌توان دریافت که سخنان علیرضا زاکانی تنها مصرف دلواپسانه دارد و برای دلخوش کردن دلواپسان این سخنان را به زبان آورده است. می‌توان به او و سایر دلواپسانی که این روزها کار و کاسبی‌شان کساد شده است توصیه نمود که در محافل دوستانه و در جمع‌های دلواپسانه خصوصی خود درباره برجام و چند و چون آن به بحث و گفتگو بنشینند و اگر هم از عنوان کمیسیون برجام خوششان آمده است، اسم آن را هم بگذارند «کمیسیون ویژه بررسی برجام» و در آنجا قطعنامه علیه این و آن صادر کنند، مصوبه تصویب نمایند و به بررسی هر چه می‌خواهند بپردازند. اما کاری به کار «ستاد نظارت بر اجرای برجام» نداشته باشند و بگذارند آب خوشی با عملیاتی شدن برجام از گلوی مردم پایین برود در این لحظات آخر حضورشان در خانه ملت دست از سر مردم بردارند.

 

اخبار  سیاسی  -  آفتاب یزد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------