آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

تکذیب طرح پیشنهادی روسیه درباره سوریه/ تلاش نتانیاهو برای الحاق جولان



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,طرح   روسیه برای سوریه

تکذیب تدوین پیش نویس طرحی برای سوریه از سوی روسیه، هماهنگی تهران و مسکو درباره سوریه، تلاش آمریکا برای شناسایی گروه های مخالف میانه رو سوری، ادامه عملیات هوایی فرانسه علیه مواضع داعش، ادعای اردوغان درباره برقراری منطقه امن در سوریه و تمایل تل آویو به الحاق رسمی منطقه جولان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

  در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات حل و فصل بحران سوریه در وین، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه را بازتاب داده که تهیه پیش نویس هرگونه سندی از سوی این کشور برای سوریه را تکذیب کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفته این اطلاعات با واقعیت سازگاری ندارد. این در حالی است که رویترز پیشتر مدعی شده پیش نویس سندی را به دست آورده که نشان می دهد روسیه می خواهد دولت و مخالفان سوریه در خصوص آغاز روند اصلاح قانون اساسی که تا 18 ماه زمان نیاز خواهد داشت و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار خواهد شد، توافق کنند.

*****

در همین حال، خبرگزاری «اسپوتنیک» از تأکید روسیه و ایران بر همکاری و هماهنگی درباره سوریه خبر داده است. این خبرگزاری اشاره می کند که میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی وی روز سه شنبه در مسکو گفت و گو کردند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرده به دنبال مشورت ها، اهمیت همکاری آینده بین مسکو و تهران درباره مسائل منطقه ای، از جمله تشکیل گروه حمایت از سوریه در وین، مورد تاکید قرار گرفت. در این بیانیه همچنین آمده است هر دو طرف تلاش هماهنگ شده توسط جامعه جهانی برای رویارویی با تهدید داعش، جبهه النصره و دیگر گروه های افراطی و نیز مذاکره مستقیم بین دولت سوریه و مخالفان را بدون اتلاف وقت،‌ خواستار شدند.

*****

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده برای دور جدید مذاکرات بین المللی سوریه، به دنبال شناسایی مخالفان میانه رو سوری است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشته: «همانطور که جان کری دیروز تأکید کرد، چیزی که ما در حال حاضر به آن نیاز داریم، حرکت درمسیر شناسایی طیف هایی از مخالفان رژیم اسد است که می توان آنها را به نوعی مخالفان میانه رو تلقی کرد. ما باید ببینیم کدام بخش از گروهای مخالف می تواند طرف مذاکره برای رسیدن به مرحله گذار سیاسی باشند و کدام گروه باید کنار گذاشته شوند». وی همچنین مدعی شده باید در دور جدید مذاکرات سوریه، درباره نقش بشار اسد، رئیس جمهور این کشور نیز در دوره انتقالی تصمیم گیری شود.

*****

اما همزمان با تحولات سیاسی و دیپلماتیک، در عرصه میدانی سوریه نیز تحولاتی در جریان است. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه از ادامه عملیات نیروی هوایی این کشور علیه داعش و هدف قرار دادن مراکز نفت و گاز این گروه تروریستی در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد نیروی هوایی این کشور بار دیگر مراکز نفت و گاز تحت کنترل گروه افراط گرای داعش را در سوریه هدف قرار داده است. وی اظهار داشته: «ما بار دیگر شب گذشته در دو نوبت یک مرکز توزیع نفت و یک کارخانه تولید گاز را در منطقه دیرالزور سوریه هدف قرار دادیم. جنگنده های فرانسوی یکشنبه نیز در همین منطقه عملیات مشابهی انجام داده بودند». جنگنده های فرانسوی ابتدا مواضع و مراکز آموزشی داعش را در سوریه هدف قرار می دادند.

*****

روزنامه «وطن» نیز اظهارات رئیس جمهور ترکیه را بازتاب داده که مدعی نزدیک تر شدن دیدگاه متحدان ترکیه به مواضع این کشور درباره برقراری منطقه امن در سوریه شده است. رجب طیب اردوغان در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزوده که اخیراً شاهد «تحولات مثبتی» در ارتباط با موضوع پیشنهادی ترکیه برای برقراری منطقه پروازممنوع در سوریه بوده است. وی تاکید کرده ترکیه اجازه پیشروی گروههای کرد به سمت غرب منطقه رود فرات را نخواهد داد. رئیس جمهور ترکیه مدعی شده که اعضای جبهه مخالف دولت سوریه به توافق برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع نزدیک شده اند. این در حالی است که آمریکا تاکنون دوبار پیشنهاد ترکیه برای ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در سوریه را رد کرده است.

*****

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «هاآرتص» اقدام به افشای بخشی از محتوای گفت و گوی اخیر نخست وزیر رژیم اسرائیل با رئیس جمهور آمریکا کرده که در آن، بنیامین نتانیاهو خواستار الحاق رسمی منطقه جولان به سرزمین های اشغالی شده است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو در دیدار روز دوشنبه خود با باراک اوباما اشاره کرده که مایل است موضع واشنگتن را در خصوص تصمیم رژیم اسرائیل مبنی بر الحاق بلندی‌های جولان، بشنود؛ اقدامی که هرگز از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. نتانیاهو گفته گفته که تردید دارد سوریه دوباره متحد و یکپارچه شود و تحت یک حکومت واحد قدرتمند قرار گیرد. به ادعای وی، یکی از پیامدها و عواقب شرایط کنونی در سوریه، این است که به اسرائیل این اجازه و امکان را می‌دهد تا در خصوص بلندی‌های جولان «گزینه‌های متعدد و مختلفی» را مد نظر داشته باشد.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------