آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

مجلس نه، خبرگان شاید



اخبار,اخبارسیاسی, ناطق نوری

سال 92 و انتخاباتی که دراین سال به وقوع پیوست، تغییرات راهبردی در سیاست داخلی ایران ایجاد کرد. از مهم ترین مولفه های این موفقیت بزرگ، شکست عظیم تندروهایی بود که سال ها در ایران به مقابله با منتقدان خود پرداخته بودند و در بیشتر اوقات آن ها را از صحنه رقابت سالم خارج کرده بودند.

 سال 92 و انتخاباتی که دراین سال به وقوع پیوست، تغییرات راهبردی در سیاست داخلی ایران ایجاد کرد. از مهم ترین مولفه های این موفقیت بزرگ، شکست عظیم تندروهایی بود که سال ها در ایران به مقابله با منتقدان خود پرداخته بودند و در بیشتر اوقات آن ها را از صحنه رقابت سالم خارج کرده بودند. غالب جریان تندرو در ایران بعد از اینکه دستشان از قوه مجریه کوتاه شد به سمت مجلس رفتند و از آنجایی که برخی از افرادشان در بهارستان هنوز بر سر کار بودند، کارشکنی ها و مخالفت هایی را با دولت در پیش گرفتند.

 

حال با نزدیک شدن به انتخابات پایان سال 94، موقعیت برای مردم کشورمان فراهم شده است تا دست این جریان را به کل از فرایند اجرایی ایران کوتاه کرده و نمایندگانی را راهی مجلس کنند که شرایط مناسبی برای برعهده گرفتن وکالت ملت داشته باشند. از سوی دیگر اسفند 94 ملت ایران انتخابات دیگری را نیز پیش رو دارد، انتخاباتی که از لحاظ جایگاه، اهمیتش بالاتر و مهتر از مجلس نباشد،کمترهم نیست.گزینش و انتخاب خبرگان رهبری همزمان با برگزیدن نمایندگان مجلس سبب شده است این مقوله مهم تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد ولی نباید فراموش کرد که انتخابات خبرگان یک امر کاملا راهبردی است که به طور کامل با انتخابات مجلس متفاوت است.

خبرگان و خبرویت شیخ نور
همزمان با شروع گمانه زنی های رسانه ای برای حضور افراد مختلف در انتخابات مجلس وخبرگان رهبری، برخی از سخنان مبنی بر حضور چهره های خاص سیاسی دراین عرصه، گسترش یافت. برای مثال در این امر می توان به گمانه زنی ها و دعوت ها از یادگار امام اشاره کرد. مردی که تاکنون چندان موضع بارزی برای حضور در عرصه انتخابات نگرفته است ولی درخواست های فراوانی از وی برای شرکت و نقش آفرینی در انتخابات وجود دارد.اما چهره دیگری که این روزها کشمکش جناحی بر سر حضور او در انتخابات مجلس بسیار وجود دارد، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبرناطق نوری است.وی از افرادی است که هر دو جناح چپ و راست یا به قولی اصلاح طلب و اصولگرا برای جذب وی به سمت خود تلاش های گسترده ای دارند.

 

ناطق نوری، خاستگاهی اصلاح طلبی دارد، البته اصلاح طلبی نه به معنای انچه در عرف مشهور است، بلکه اصلاح طلبی که ذیل اصول تعریف می شود. او مردی است که همواره در زندگی سیاسی خود اعتدال را رعایت کرده و هیچگاه به سمت افراط نرفته است. جریان های سیاسی در ایران برای شرکت ناطق در انتخابات مجلس نقشه کشیده و برنامه دارند ولی به نظر می رسد جایگاه وی در خبرگان بیشتر حایز اهمیت بوده و نقش آفرینی وی در این برهه، از اهمیت چندانی برخوردارخواهد بود که از نگاه اهالی سیاست و رسانه پنهان مانده است.در این بین چهره های سیاسی که در رابطه با حضور ناطق در انتخابات سخن گفته اند نیز به حضور وی در انتخابات خبرگان اشاره ای نکرده و تنها به عدم شرکت برای مجلس سخن به میان آورده اند.

 

برای مثال محمدرضاباهنر از چهره های اصولگرا درباره تمایلش برای ورود ناطق نوری به عرصه انتخابات نیز گفته که «مقصود من ورود ایشان به مجلس نیست چرا که خودشان گفتند این مساله منتفی است و اگر قرار بود وارد انتخابات شوم در انتخابات ریاست جمهوری حضور می یافتم» یا از طرف دیگر راه چمنی از فعالان اصلاح طلب با لحنی متفاوت از عدم شرکت ناطق نوری در انتخابات مجلس می گوید و نه انتخابات خبرگان.در همین راستا،محمدرضا تابش،رئیس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس نیزدر مورد حضور ناطق نوری وبحث سرلیستی اصلاح طلبان گفت: برداشتم از صحبت های مستقیم و غیر مستقیم آقای ناطق نوری و باتوجه به شناختی که از روحیات وی دارم این است که وی قصد حضور در انتخابات مجلس دهم را ندارد .

بغض و ترس افراط برای حضور ناطق
از سویی نگاه ضد افراط ناطق نوری یکی از دلایل اقبال عمومی و حداکثری مردم برای انتخاب وی است و از سوی دیگر همین ویژگی عامل بغض تندروها نسبت به وی خواهد شد. چرا که تندروها و طیف طرفدار آنها نشان داده اند که هر جریانی که در راه آنها قدم برندارد را به راحتی مورد تخریب قرار داده و با ترفندهای گوناگون تلاش می کنند آنها را از عرصه خارج کنند.همگان به خاط دارند که محمود احمدی نژاد که برآمده از همین خاستگاه بود چگونه برای رسیدن به پیروزی در یک کارزار سیاسی پرونده سال ها مبارزه چهره هایی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری را زیر سوال برد که البته با درایت مقام معظم رهبری این ترفند خنثی شد. امروز نیز این جریان هیچ تغییری نکرده و به نظر می رسد برای تخریب چهره های مخالف تفکر خود دست به هر کار می زند.البته از آنجایی که ناطق نوری سیاست مدار کهنه کاری است، به طور حتم آمادگی تمام این هجمه ها را نیز در برنامه خود طراحی می کند و سپس وارد کارزار انتخابات می شود.

 

درهمین راستا،روزنامه جوان نوشت:«حضور علی‌اکبر ناطق نوری در جریان انتخابات مجلس بهترین گزینه‌ای خواهد بود که اصلاح‌طلبان امیدوارند بتوانند با آن به موفقیت قبلی خود دست پیدا کنند. ناطق به هيچ عنوان در ائتلافي كه يكي از اجزاي آن جبهه پايداري باشد، داخل نخواهد شد و اصلاح‌طلبان اميدوارند از آن نهايت استفاده را ببرند. ناطق به عنوان يك شخصيت مؤثر در داخل نظام مي‌تواند چانه‌زني‌هاي دروني براي حضور آنان در انتخابات را به پيش ببرد و در صورت لزوم سلامت آنان را براي شوراي نگهبان قانون اساسي تضمين كند.

 

حضور ناطق در رأس مجلس دهم تكرار خاطرات مجلس پنجم است كه در نهايت به قدرت فائقه آنان در مجلس ششم انجاميد. با اين حال حضور ناطق در انتخابات مجلس با موانعي روبه رو است كه مهم‌ترين مانع عدم تمايل وي براي حضور در عرصه انتخابات مجلس است و وي نيز چندين بار اين مسئله را به صراحت بيان كرده است. با اين حال تلاش‌ها براي حضور دوباره ناطق در عرصه انتخابات هر روز بيش از پيش شدت مي‌گيرد و نشريه صدا در آخرين شماره خود از درخواست سيدحسن خميني از ناطق براي حضور در انتخابات خبر داده است.حضور ناطق در عرصه انتخابات مي‌تواند عملاً تمام معادلات قبلي را متحول كرده و به علت سابقه وي در بين اصولگرايان عملاً بخشي از آراي طرف مقابل را به خود جذب كند. با اين حال ناطق در پاسخ به درخواست سيدحسن خميني براي حضور در انتخابات تنها به اين پاسخ بسنده كرده است كه بايد بيشتر روي اين مسئله فكر كند و بعد پاسخ درخوري به آن بدهد.»

ضلع چهارم مثلث هاشمی!
از سوی دیگر حضور فردی مانند ناطق نوری که از جایگاه رفیعی در عالم سیاست ایران برخوردار و مورد وثوق جریان های مختلف در کشور است، می تواند به شکل گیری های و شاکله خبرگان کمک شایانی کند. مجلس کنونی خبرگان بیشتر همسو با تفکر غالب در دولت گذشته و مجلس امروز است و مخالفان آن جریان در جبهه حداقلی قرار دارند.این جریان متشکل از آیت الله هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی،محمود علوی و اندکی دیگر از اعضای حاضر در خبرگان است که با پیوستن چهره های جدید اعتدال گرا به این جریان، کمک فراوانی به شکل گیری مجلس خبرگانی مناسب خواهد کرد.

گمانه های بی سند
در راستای گمانه زنی های انتخاباتی برای حضور ناطق نوری در کارزار پایان امسال، سایت الف به نقل از رسانه پارس مطلبی را نوشته است که در آن میزان استقبال جریانات مختلف از شیخ نوررا مورد واکاوی و بررسی قرار داده است.این سایت خبری در این باره می نویسد:«با وجود اخبار ضد و نقیض از آمدن و نیامدن ناطق نوری، تیمی رسانه ای، نحوه ورود ناطق نوری به انتخابات را بررسی کرد.این روزها اخبار ضد و نقیضی از آمدن و نیامدن علی اکبر ناطق نوری منتشر می شود که شبیه تاکتیک آمدن نیامدن های اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات است. در این میان، تیم رسانه ای حامی وی که یکی از آنها در یک خبرگزاری ها مستقر هستند و در جلسات رسانه ای دولت نیز شرکت می کند نحوه ورود ناطق نوری را مورد بررسی قرار داده است.

 

این رسانه معتقد است با حضور ناطق در مورد دلخوری علی لاریجانی رایزنی فشرده ای باید انجام گیرد و درخصوص آینده سیاسی وی تصمیم گیری کرد و از سوی دیگرمحمدرضا عارف که در انتخابات ریاست جمهوری از صحنه کنار رفت، معلوم نیست این بار به راحتی حاضر باشد فرد دوم در فهرست اصلاح طلبان باشد. این رسانه ادامه می دهد:حسن روحانی راغب ترین فرد به حضور علی اکبرناطق برای حضور در انتخابات مجلس است. فشار روحانی موجب می شود تمام گروه های اصلاح طلب مجبور به حمایت از ناطق نوری شوند وبا توجه به اتفاقات سال ۸۸ ، اصلاح طلبان افراد معدودی در حد ۶ تا ۱۰ نفر می توانند در تهران معرفی کنند و با ورود ناطق نوری عملا وی محور خواهد شد و سایر لیست ها از اصولگرایان سنتی و نزدیکان ناطق نوری خواهد بود (حتی حمید و احمد ناطق نوری نیز می توانند در این فضا وارد شوند).این رسانه ها معتقدند:افرادی مانند سعید حجاریان و گروهایی مانند مجاهدین و مشارکت نیز حضور وی را مغتنم می دانند که فضا برای حضور بعدی آنها باز می شود.»

ناطق نوری و کسوت خبرگی
همانطور که مشخص است، نظریه های مختلفی در رابطه با حضور یا عدم حضور ناطق نوری در انتخابات، شرکت وی به عنوان یک فرد اصلاح طلب یا اصولگرا و نیز همگرایی با دولتی ها از گمانه زنی های مختلفی است که رسانه ها و چهره های سیاسی آن را در برنامه کاری خود قرار داده اند. اما در این میان هیچکدام این فرضیه را در میان گذاشته اند که ناطق بهترین گزینه برای حضور در خبرگان و نیز در دست گیری ریاست این مجلس است.چراکه این چهره سیاسی با توجه به وزنی که در عالم سیاست ایران دارد، به خوبی می توان در این کسوت نقش به سزا و مهم تری از نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ایفا کند.از سوی دیگر سن و شرایط ناطق همانطور که برخی اشاره کرده اند دیگر برای نمایندگی در بهارستان شاید مناسب نباشد و این پیرنواندیش شاخصه خوبی برای خبره شدن در مجلسی با نام خبرگان است.


 اخبارسیاسی  - طلوع صبح

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------