بهارستان علیه جام جم



اخبار,اخبارسیاسی,مجلس شورای اسلامی


 صدا و سیما از همواره از نظر سیاسی زیر ذره‌بین مردم و مسئولان قرار دارد و عملکرد این سازمان همیشه و در دوره‌های مختلف - چه در زمان ریاست لاریجانی و ضرغامی و چه اکنون که سرافراز در راس ساختمان شیشه‌ای قرار گرفته - با انتقادهای فراوانی روبرو بوده است. در حالی که اغلب انتقادها از سوی جامعه و کارشناسان مطرح می‌شود، اما اخیرا دامنه انتقادها به گفتار نمایندگان مجلس کشیده شده است. این انتقادها طیف مختلفی از عملکرد صداوسیما در عرصه فرهنگی و برنامه‌سازی تا جناح‌گرایی سیاسی در مسائل گوناگون اعم از موضوع برجام، دعوت از چهره‌ها و کارشناسان یا عملکرد دولت را در بر می‌گیرد.


اخیرا برخی کارشناسان همچون ابراهیم فیاض مردم‌شناس و استاد دانشگاه تهران که معتقد است «ساختار نفوذ در جمهوری اسلامی ساختاری اقتصادی-رسانه‌ای-دانشی بوده و تاکید بیشتر وی بر رسانه ملی است به طوری که معتقد است صدا و سیما‌زدگی فقط برای اهداف سیاسی به کار برده شده است» انتقادهای این چنینی فراوانی به صداوسیما داشته‌اند. عملکرد صداوسیما در موضوعات مختلف، صدای چهره‌هایی مثل آیت‌الله مکارم شیرازی و حتی رئیس‌جمهوری را هم در آورده است.

 

حال این نگاه به نمایندگان مجلس نیز رسیده است. برجام و انتخابات مهم‌ترین موضوعاتی بود که باعث انتقاد مجلسی‌ها از رسانه ملی شد و حتی حضور سرافراز نیز در فراکسیون رهروان ولایت مجلس نتوانست در رفع شائبه‌های ایجاد شده مبنی بر اینکه صدا و سیما در عملکرد خود خطی و جناحی رفتار می‌کند را برطرف کند. در هفته جاری تذکر و نطق‌های بسیاری در این زمینه در صحن علنی مطرح شد که بیانگر بی‌اعتمادی بهارستان‌نشینان نسبت به رسانه ملی بود. البته شکایت اخیر صدا و سیما از برخی نمایندگان و حتی یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما متعاقب حواشی یک برنامه کودک تلویزیونی آنها را در اصرار بر وجود این موضوع مصصم‌تر کرده است.


صدا و سیما بر دستورالعمل خود در جهت عدم جانبداری از جناح‌های سیاسی پایبند باشد
فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد به «ابتکار» گفت: صدا و سیما همیشه در طول مدیریت‌های مختلف چون رسانه ملی است و وظایف گسترده‌ای دارد عموم انتظار زیادی از آن دارند و همیشه انتقاداتی پیرامون عملکرد صدا و سیما در مجلس از موضوعات فرعی تا کلان مطرح بوده است همین اخیر نمایندگان گلایه از این داشتند که از نحوه دعوت این رسانه از فعالان سیاسی و مسئولان راضی نیستند تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در خصوص بحث برجام انتقاداتی داشتند که چرا از منتقدین مجلس کمتر در رسانه ملی دعوت به عمل آمد و بیشتر موافقان در این رسانه حضور پیدا کردند و من هم یکی از همین منتقدین بودم. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در بیان سایر انتقادات وارد بر صدا و سیما افزود: معمولا ماه‌های نزدیک به انتخابات تعدادی از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما به برخی از کاندیداها ظرفیت بیشتری را به منظور تبلیغات و معرفی برنامه‌های انتخاباتی اختصاص می‌دهد با وجود اینکه رسانه ملی دستورالعملی مبنی بر عدم جانبداری از جناح‌های سیاسی دارد و نباید له یا علیه را وارد برنامه‌های احزاب و جناح‌ها کند و باید اجازه دهد که کاندیداها به طور عادلانه و یکسان از همه امکانات این رسانه استفاده کنند.


بی‌طرفی رسانه ملی در فعالیت‌های سیاسی موجب اعتباربخشی به آن می‌شود
رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: صدا و سیما ابزار بسیار مهمی اطلاع‌رسانی و تاثیرگذار در کشور است و بیشترین مخاطب را هم در داخل هم در خارج از کشور دارد و به عنوان تحلیلگر اخبار پل ارتباطی بین مسئولین و مردم است و می‌طلبد که استقلال و نحوه عملکرد بی‌طرفانه وعادلانه‌ای داشته باشد ولی گاه این ذهنیت برای مسئولان ایجاد می‌شود که با تغییر دولت‌ها حقوق دولت جدید در رسانه ملی به درستی رعایت نمی‌شود و وجود این مهم به این صورت در اذهان عمومی نیز متبادر می‌شود که صدا و سیما به یک رئیس‌جمهور بیشتر میدان داده ولی رئیس جمهور بعدی کمتر از این امتیاز بهره‌مند است و ما این نوسانات را به کرات در رسانه ملی چه در دوران آقای ضرغامی چه دوران آقای سرافراز شاهد بودیم.

 

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی بحث تصریح کرد: اطلاع‌رسانی صحیح مهم‌ترین رسالت صدا و سیما است و اگر این رسانه بی‌طرفانه و بدون حمایت از جناحی خاص فرصت برابری را در اختیار همه مسئولان قرار دهد ضمن شفاف‌سازی برای عموم یاری‌رسان مسئولان را در ارائه راهکاری صحیح و اثرگذار که به نفع مردم باشد، بوده، همچنین موجب اعتباربخشی به خود این رسانه نیز می‌شود و هر چه به این سمت حرکت کند مردم بجای استفاده از اخبار شبکه‌های بیگانه قطعا صدا و سیما را به عنوان مرجع اخبار موثق قرار می‌دهند.

 

وی تاکید کرد: مشکلات اخیر اثبات می‌کند که صدا و سیما نیاز به بازنگری و تغییر و تحول دارد چراکه در عصر ارتباطات رسانه‌هایی موفق هستند که شفاف‌ترین اخبار را بدون جانبداری از جناحی خاص ارائه دهند و در نهایت این رسانه‌ها می‌توانند سکاندار اخبار سیاسی و موضوعات روز باشند. خضری یادآورشد: رسانه ملی نباید اجازه دهد که شبکه‌های بیگانه در جریانات سیاسی از قبیل انتخابات اذهان عمومی را از بیرون مدیریت کنند ضمن اینکه رسانه‌ها از جمله صدا و سیما باید بدانند آنچه بیان می‌کنند بار حقوقی دارد بنابراین رسانه ملی باید پیوست سیاسی و اجتماعی موضوعی که مطرح می‌کند را در نظر بگیرد و بداند که به طور قطع تحلیل درست اخبار می‌تواند بازوی قدرت مسئولان در تصمیم‌گیری صحیح باشد.


صدا و سیما نباید خنثی یا تابع دستور باشد
عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: صدا و سیما مخاطبان خاصی دارند و هر چقدر گسترده‌تر می‌شوند با سلایق مختلفی مواجه می‌شود و به هیچ‌عنوان هم در کشور نمی‌توان به همه سلایق جواب مثبت داد اما آنچه مسلم است صدا و سیما سخت‌ترین مسئولیت را در کشور دارد چراکه اگر از قول کسی نقدی را بیان کند به وی برمی‌خورد و اگر نسبت به آن موضوع نیز بی‌توجه باشد به یک عده‌ای دیگر برمی‌خورد و چنانچه با نگاه نقد بدان بپردازد متهم به تخریب می‌شود بنابراین باید به گونه‌ای عمل کند که پاسخگوی تمام انتظارات باشد.

 

وی افزود: رسانه ملی باید صدرصد بی‌طرف باشد اما متاسفانه این موضوع در کشور با خنثی بودن اشتباه گرفته می‌شود و قدرت‌های سیاسی کشور این توقع را دارند که صدا و سیما خنثی عمل کند ولی من دلم نمی‌خواهد صدا و سیمایی داشته باشیم که تابع دستور باشد. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: گاهی نقد ما منافع کشور را تامین می‌کند و اگر صدا و سیما این را تشخیص داد باید آن را بپذیرد البته نباید فراموش شود که نظارت مجلس در این بخش هم موجب پیشگیری و هم تقویت این سازمان می‌شود ولی این نظارت نباید با نیت مچ‌گیری صورت بگیرد و باید با نگاه دور کردن بدی‌ها و با دقت و ظرافت صورت گیرد ضمن اینکه این حق مردمی است که به عنوان وکیل خود به ما رای دادند که نظارت درستی بر بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم ولی گاهی اوقات نظارت به دخالت تبدیل می‌شود که نباید این گونه باشد.


امیدی به بی‌طرفی رسانه ملی در برنامه‌های انتخاباتی نداریم
علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از شکایت رسانه ملی از شجاعی‌کیاسری عضو شورای نظارت بر صدا و سیما به «ابتکار» گفت: من در مصاحبه‌هایی که از آقای شجاعی‌کیاسری درباره این موضوع دیدم صرفا انتقاد داشته‌اند و من فکر نمی‌کنم توهین یا افترائی در مصاحبه‌های وی وجود داشته باشد لذا مسئولان صداو سیما باید صعه صدر بیشتری داشته باشند.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدا و سیما باید در برنامه‌های انتخاباتی بی‌طرف رفتار کند، افزود: اگر بنا باشد رسانه ملی فرصت‌ها و امکاناتی را به گروه‌ها ارائه دهد باید به همه کاندیداها به طور یکسان این امکانات داده شود ضمن اینکه مهمانانی که در برنامه‌های مختلف سیما دعوت می‌شوند ممکن است انتخاب آنها هدف‌دار باشد و بخواهند از این طریق افرادی را مطرح کنند که به نفع آنها باشد بنابراین باید دقت کنند که بی‌طرفی خود را حفظ کنند البته فعلا خیلی امیدی به تحقق رعایت این موضوع از سوی صدا و سیما نداریم ولی ما توصیه می‌کنیم و ان شالله که همین‌طور رفتار کنند تا گرایش‌های مختلف سیاسی بتوانند حرف خود را به مردم منعکس کنند.


رسانه ملی باید بیانات رهبری را نقشه راه خود قرار دهد
ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته انرژی هسته‌ای مجلس در این مورد به «ابتکار» گفت: نگاه بر صدا و سیما بسیار حساس است و ممکن است حرفی در این رسانه زده شود که تعدادی با آن موافق یا مخالف باشند و به این ترتیب نظرات متفاوتی در مورد این رسانه وجود دارد و از قبل همین طور بوده است اما آنچه مسلم است صدا و سیما باید تحلیل‌های سیاسی و نقشه راه خود را فرمایشات مقام معظم رهبری قرار دهد و بر اساس رهنمودهای رهبری نقشه راه خود را ترسیم کند. وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری سیما چهره و صدا زبان انقلاب است بنابراین باید سیاست‌های کلی آن را رهبری تعیین نمایند و تنها بیانات رهبری ملاک برنامه‌های صدا و سیما قرار گیرد. نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تصمیمات صدا و سیما بخواهد بر اساس دیدگاه جناح‌ها و احزاب مختلف سیاسی شکل گیرد همیشه با اختلاف همراه خواهد بود نمونه آن در مورد پخش برجام بود که رسانه ملی به مدت 22 ماه اخیر به صورت یک طرفه فقط از موافقان استفاده کرده و هیچ انتقادی را پخش نکرد کمااینکه 3800 ساعت از موافقان و 2000 ساعت از مخالفان برنامه پخش کرد با این وجود باز هم همان موافقان این رسانه را زیر سوال بردند.


نگاه سیاسی صداوسیما، نه از این ور، از آن ور!
جمعی از نمایندگان در هفته‌های اخیر بر این موضوع انتقاد داشتند که صدا و سیما  به تریبون جبهه پایداری و زاکانی تبدیل شده است. شاید پاسخ‌های کسی که منتفع نگاه سیاسی صداوسیما دانسته می‌شود نیز جالب توجه باشد. علیرضا زاکانی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: بنده معتقدم که برخورد با صدا و سیما در بحث برجام کاملا سیاسی بود و اگر بنا بود که کسی اعتراض کند باید کسانی اعتراض می‌کردند که منتقد برجام بودند چراکه فرصت کافی برای پاسخگویی برای این موضوع به آنها داده نمی‌شد و برعکس این فرصت به کسانی داده می‌شد که در حقیقت تعریف و تمجید می‌کردند علاوه بر اینکه معتقدم نوع انعکاس در بحث برجام کمک کرد به آگاهی و روشن شدن افکار عمومی و افرادی که به این موضوع اعتراض دارند یا واهمه دارند به آگاهی افکار عمومی نسبت به حقیقت موضوع یا اینکه سعی دارند فشار آورند که مطالبات سیاسی خود را که می‌خواهند وصول کنند صدا و سیما را هم برای رسیدن به اهداف خود در اختیار بگیرند. وی یادآور شد: البته من معتقدم که در واقع صدا و سیما آنچه را رعایت و منعکس کرده همان واقعیات جامعه است که دنبال می‌کند برخی علاقه ندارند که مردم متوجه شوند که در جامعه چه اتفاقی افتاده و به دنبال در اختیار داشتن رسانه ملی هستند لذا از این جهت با فرار رو به جلو اعتراض جدی می‌کنند که نگذارند صدا و سیما به رسالت خود عمل کند.


سوءاطلاعات به اندازه سوء تغذیه کشنده است
البته نمایندگان مجلس از رسانه ملی انتظاراتی نیز دارند ضمن اینکه برخی نیز پیشنهاداتی دادند. رسول خضری در بیان پیشنهاد به رسانه ملی به «ابتکار» گفت: نزدیک به انتخابات به دلیل اینکه در کشور فعالیت حزبی مداوم نداریم و تنها فعالیت احزاب تنها نزدیک انتخابات همچون موتور متحرکی روشن شده و بعد از انتخابات هم خاموش می‌شوند کسی نمی‌تواند احزاب را تنبیه یا تشویق کند و اینجاست که نقش رسانه ملی مشخص می شود که با جذب مخاطب بیشتر در بحث مشارکت مردمی و جلب اعتماد ملی گام موثری بردارند.

 

وی یادآورشد: سایر کشورها بدون رصد شبکه‌های خارجی تنها در زمینه اطلاع از اخبار روز به کانال های داخلی خود بسنده می‌کنند و این در حالی است که ایران با وجود قانونی مترقی در منطقه و غنی‌ترین فرهنگ باید علمدار حوزه رسانه باشد بنابراین در این مورد همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند مجلس در راس امور است قطعا صدا و سیما در سال همدلی و همزبانی می‌تواند بیشترین سود را از همکاری با دولتمردان و مجلس ببرد و از نقطه نظرات آنها استفاده کند چراکه سوء اطلاعات به اندازه سوءتغذیه کشنده است و تنها یک تحلیل دقیق و کارشناسانه می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.


دولت و مجلس باید صدا و سیما را با ارائه پیشنهادات موثر تقویت کنند
عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در این مورد به «ابتکار» گفت: هجمه سنگین از شبکه‌های بیگانه با بودجه های چندین برابری رسانه ملی را در ارائه اطلاعات با مشکل روبرو می‌کند بنابراین وظیفه دولت و مجلس این است که این رسانه را با پیشنهادات موثر تقویت کنند ضمن اینکه باید از این رسانه انتظارات ملی داشته باشند و صدا و سیما در تمام مراسم عروسی یا عزا ذبح نکنند.

 

فاطمه آلیا در این باره تصریح کرد: انتظار این است که رسانه ملی در زمان انتخابات به ویژه در رابطه با خانم‌های کاندیدا و پخش برنامه‌های انتخاباتی از شبکه‌های استانی سیما برای معرفی نامزدها امکانات را با فرصتی برابر قرار دهد هم‌اکنون تعداد نمایندگان زن با توجه به آمار 290 نفری نمایندگان مجلس بسیار اندک است و می توان کم‌کاری رسانه ملی را عامل اصلی در ابن باره دانست بنابراین بعد از ثبت نام و تعیین صلاحیت کاندیداها اختصاص فرصت برابر می‌تواند از فشار بر صدا و سیما جلوگیری کند.


شعار همدلی و همزبانی راهگشای رسانه ملی در مشکلات کنونی است
همانطور که رهبر انقلاب فرمودند تلاش‌های رسانه ملی را قابل توجه دانستند و در عین حال افزودند: «باید این تلاش‌ها را به عمق برد و اهداف مورد نظر را بدون تظاهر و درشت نمایی، در حد ظرفیت همه برنامه‌های صدا و سیما به صورت هنرمندانه ترویج کرد تا مخاطبان اقناع شوند و بپذیرند» بنابراین باید رسانه ملی روندی را در پیش گیرد که ضمن برآورده کردن انتظارات عموم خود عامل اصلی برای حل مشکلات ایجاد شده کنونی باشد و در سالی که مقام معظم رهبری به شعار همدلی و همزبانی مزین فرمودند با همراهی با مسئولان کشور رفتاری دوستانه را جهت برقراری ارتباط با همگان به کار گیرد.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------