آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

چالش سیب‌زمینی‌



اخبار,اخبار سیاسی,استعفای کوچک‌زاد‌ه

تهدید به استعفا در ماه‌های اخیر به یکی از حربه های منتقدان دولت برای ماندن در عرصه سیاست بدل شده‌است

سیب‌زمینی هم این روزها به به فهرست چالش‌های بهارستان‌نشین‌ها اضافه شده‌است. دیروز مهدی کوچک‌زاده، نماینده عضو جبهه پایداری به‌خاطر سیب‌زمینی استعفا داد و با عصبانیت متن استعفانامه‌اش را که یک هفته قبل تنظیم کرده بود و در جیب بغلش آماده داشت روی میز علی لاریجانی، ریاست مجلس انداخت و صحن علنی بهارستان را ترک کرد.

 

می‌خواست در بین بررسی لایحه دولت در زمینه بیمه اجباری شخص ثالث به امحای سیب‌زمینی‌ها اعتراض کند، وقتی تریبونش به اجازه رئیس مجلس باز شد، شروع کرد به تذکر دادن: «دیروز از طریق اخبار مکرر و موثق مطلع شدم رئیس تعاونی روستایی استان فارس ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را برای جلوگیری از افت قیمت امحا و دفن کرده است. ما این عمل را که الگوبرداری از اقتصاد سرمایه‌داری است، خلاف شرف و وجدان انسانی می‌دانیم و به مسئولان مربوطه به‌ویژه وزیر کشاورزی تذکر می‌دهیم. در کشوری که مردم از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند، کدام بی‌شرفی به خود اجازه داده ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را دفن کند؟!» در این هنگام لاریجانی سخنانش را قطع کرد و به او متذکر شد طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌توان خارج از دستور تذکر داد. همین شد که صدای کوچک‌زاده در مجلس بلند شد و دست در جیبش کرد و نامه استعفایش را که دستنویس و مربوط به هفته گذشته بود روی میز لاریجانی پرت کرد و در اعتراض به هیات‌رئیسه که تذکرش را وارد ندانسته بود از نمایندگی مجلس استعفا داد.


کوچک‌زاده دیروز در حالی به امحای چند تن سیب‌زمینی اعتراض داشت که به گفته محمد‌مهدی برومندی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی به «فرهیختگان» این کار روندی عادی است و در سال‌‌های گذشته نیز انجام شده است. به گفته برومندی دولت بعد از خرید محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار یکجا محصولات را روانه بازار نمی‌کند و بخشی از آن را انبار می‌کند، برخی از این محصولات نیز زود فاسد می‌‌شوند که سیب‌زمینی یکی از این محصولات است. سخنگوی کمیسیون کشاورزی می‌گوید طبق قانون دولت می‌تواند برای جلوگیری از هدررفت این محصولات 10 درصد از آن را در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دهد و بیشتر از این نمی‌تواند.

 

او سپس با بیان اینکه امحای سیب‌زمینی‌هایی که مورد تذکر آقای کوچک‌‌زاده است مربوط به تیرماه است و اکنون مدت زمان زیادی از آن می‌گذرد از این اقدام اظهار تعجب می‌کند و می‌گوید دولت چاره‌ای جز امحا نداشت، چون محصولات فاسد شده بود و در کل این روندی عادی است که همیشه و در همه دولت‌‌ها اتفاق افتاده است. در سال 84 هم مقدار زیادی سیب زمینی در این استان امحا شد.تهدید به استعفا با روی کار آمدن دولت یازدهم در مجلس نهم مد شده است. 

 

بعد از باز شدن گره کور هسته‌ای به دست دستگاه دیپلماسی حسن روحانی، هرچه به انتخابات اسفند نزدیک‌تر می‌شویم و خبری از وحدت یا حداقل ائتلاف اصولگرایان به‌گوش نمی‌رسد، مخالفان دولت در بهارستان بیشتر از ابزار تهدید به استعفا استفاده می‌کنند. دولت یازدهم که اولین بودجه‌اش را برخلاف دولت‌‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد، سروقت به مجلس داد به‌جای تشکر با تهدید مواجه شد، نمایندگان مجامع مختلف استانی در اعتراض به بودجه استان خود دولت را تهدید به استعفا از نمایندگی کردند.

 

دومین تهدید نمایندگان مجلس نهم به استعفا زمانی اتفاق افتاد که وزارت کشور  در پی ناآرامی‌های استان فارس دست به تغییر استاندار زد، اما این کار به‌مذاق نمایندگان استان فارس خوش نیامد و جمعی استعفا دادند. سومین تهدید به استعفا هم مربوط به نمایندگان مخالف دولت و بعد از تصویب برجام در مجلس بود. حمید رسایی بعد از تلاش‌های فراوان برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات هسته‌ای و تصویب آن در بهارستان در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که او و برخی نمایندگان همفکرش در اعتراض به آنچه قانون‌شکنی رئیس مجلس خوانده بود درصدد استعفا هستند. اما این استعفا هم مانند نمونه‌های قبل از سوی استعفادهندگان پیگیری نشد و همه آنها بدون سروصدا به صندلی‌های خود برگشتند، گویی هیچ‌گاه صحبتی از ترک مجلس نبوده است.


 دیروز نیز چهارمین تهدید را هم‌طیف حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده کرد؛ هرچند لاریجانی اعلام کرد بابت استعفای او نگران نیست و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و 60 نماینده دیگر خواستار بررسی استعفایش شدند، او دو ساعت بعد با پای خود به صحن علنی برگشت و روی صندلی‌اش نشست و انگار نه انگار ساعاتی قبل به‌خاطر سیب‌زمینی رگ گردنش بر آمده و استعفا داده بود.

 

 اخبار سیاسی -  فرهیختگان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------