آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

درباره اس 300 طبق قرارداد پیش می‌رویم/ زمان سفر روحانی به اروپا مشخص نیست



اخبار,اخبارسیاسی,حوزه‌های بزرگ الکترونیکی

سخنگوی دولت گفت: خدمات نظام اداری را بسیار مؤثر برای توسعه کشور می‌دانیم و وظیفه داریم که برای بازنشستگان و شاغلان در اولین فرصت نسبت به ترمیم در حقوق و پرداخت‌ها به صورت واقع بینانه اقدام کنیم.

 محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام آماری درباره رقم پرداخت‌های دولت برای طرح‌های عمرانی در راستای تحرک‌بخشی به اقتصاد کشور و مشارکت در اقدام رشد سرمایه گذاری، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش خزانه که برای 28 آبان است، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به 18 هزارو 527 میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به هفته قبل از آن که 14 هزارو 505 میلیارد تومان بود 4 هزارو 21 میلیارد تومان رشد داشته است. وی افزود: به این رقم باید عدد 1500 میلیارد تومان بابت طرح تملک دارایی‌هایی که برای پرداخت از محل ماده 10 قانون تنظیم بودجه و ماده 12 قانون مدیریت بحران است، اضافه کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از صداوسیما، نوبخت افزود: پیش نویس لایحه بودجه 95 و برنامه پنج‌ساله ششم کشور در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و به دولت تقدیم شده است و انتظار داریم دولت به زودی آنها را تصویب و به مجلس ارائه کند.

وی گفت: اگر قرار است در رابطه رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم به نتیجه‌ای برسیم همه اینها باید در لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه باشد.

سخنگوی دولت افزود: در جلسه‌ای فوق‌العاده با رسانه‌ها جزئیات برنامه ششم توسعه را تشریح خواهم کرد تا ببینیم آیا آنچه در این برنامه پیش بینی شده است می‌تواند در شرایط پساتحریم ؛ سیاست‌های کلی نظام از جمله اقتصاد مقاومتی و دستیابی به رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی را تضمین کند.

نوبخت گفت: لایحه بودجه سال 95 نیز که همزمان با اولین سال برنامه ششم است در این جهت پایه گذاری می شود و جزئیات آن را با آمار برای رسانه ها ارائه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: آنچه در تدوین لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، حاصل عقل جمعی است.

نوبخت گفت: درباره بسته سیاستی تسریع در رونق اقتصادی نیز مهمترین کار آن است که دولت از خزانه خود برای تحرک اقتصادی پول اختصاص می‌دهد و نصف آن را نیز نظام بانکی تسهیلات می‌دهد و امید است آثار آن در اقتصاد مشاهده شود.

سخنگوی دولت گفت: با توجه دولت به تخصیص اعتبارات عمرانی تا ۲۸ آبان، در مجموع ۲۵ هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی پرداخت شد.

محمدباقر نوبخت درنشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به فرجام بسته اقتصادی کوتاه مدت دولت افزود: مأموریت این بسته اقتصادی فقط برای تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور در چند ماه باقیمانده تا پایان سال است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای تحقق بخشیدن به اقتصاد کشور در این بسته اقتصادی، دولت از دو ابزار مالی و پولی استفاده کرده است، گفت: رقمی که دولت از خزانه باید به اقتصاد ملی تزریق می‌کرد هفت هزار و 500 میلیارد تومان است و نیمی از آن نیز یعنی حدود سه هزار و چند صد میلیارد تومان نیز باید تسهیلات پرداخت می‌شد. با این وجود عمده توجه رسانه‌ها به بخشی معطوف شد که نصف کار ابزارهای مالی است.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه یکی از اهداف دولت فعال کردن کارخانجات مربوط به اجرای طرحهای عمرانی در کشور مانند کارخانجات سیمان و میلگرد و غیره بوده است، گفت: آخرین رقمی که قبل از زمان طرح تحریک اقتصادی در خصوص پرداخت طرح‌های عمرانی اعلام شد هشت هزار و 200 میلیارد تومان بود که بر اساس آخرین گزارش خزانه تا 28 آبان رقم پرداخت دولت برای طرح‌های عمرانی و در جهت تحرک اقتصاد کشور در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به 18 هزار و 527 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: فقط طی 21 آبان تا 28 آبان چهار هزار و 21 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی تزریق شده است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیز بر اساس قانون برای طرح‌های عمرانی ناشی از حوادث غیرمترقبه اختصاص یافته است، گفت: سه هزار میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه به پیمانکاران پرداخت شد و دو هزار و صد میلیارد تومان نیز از محل طرح ملی مهار آب‌های مرزی تخصیص یافت که در مجموع 25 هزار و صد میلیارد تومان تاکنون برای طرحهای عمرانی پرداخت شده است.

نوبخت افزود: در بخش نقدی یعنی پرداخت 18 هزار و 527 میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که برای طرح‌های عمرانی 17 هزار و 525 میلیارد تومان داده شد 9 درصد رشد داشته‌ایم، سخنگوی دولت گفت: این در حالی است که اعتبارات جاری نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که اعتبارات دولت عمدتاً به سمت تأمین مالی طرح‌های عمرانی هدایت شده است تا به رشد اقتصادی منجر شود.

نوبخت افزود: برای اجرای ماده 10 قانون تنظیم نیز 91 درصد رشد اعتبارات و در اجرای ماده 12 ستاد مدیریت بحران نیز 71 درصد رشد اعتبارات داشته‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: این به معنای آن است که به رغم محدودیت اعتباری و برای اجرای سیاست کوتاه مدت تحرک اقتصادی در کشور با صرفه جویی در هزینه‌های جاری تمرکز اعتبارات به تأمین مالی طرح‌های عمرانی بوده است.

سخنگوی دولت ضمن عذرخواهی از کارکنان قوه مجریه و کل نظام اداری کشور گفت: با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانستیم اعتبارات جاری را بیش از حد افزایش دهیم.

نوبخت گفت: خدمات نظام اداری را بسیار مؤثر برای توسعه کشور می‌دانیم و وظیفه داریم که برای بازنشستگان و شاغلان در اولین فرصت نسبت به ترمیم در حقوق و پرداخت‌ها به صورت واقع بینانه اقدام کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر اخیر خود به اهواز گفت:‌ بزرگترین طرح آبی - خاکی کشور در 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان و بخشی از ایلام در مراحل نهایی است.

وی افزود: این طرح سال 75 در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان تصویب شد و در سفر رئیس جمهور به این استان در سال 92 دستور تسریع در اجرای آن داده شد.

نوبخت گفت: در بازدیدی که از این طرح داشتم بیش از یکصد و 58 هزار هکتار از زمین‌های دشت خوزستان نوسازی، تجهیز و به کشاورزان منطقه تحویل شده و به همین میزان نیز طرح در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 70 شرکت ایرانی با 10 هزار نفر در 550 هزار هکتار زمین‌های دشت خوزستان و ایلام در حال کار هستند و انتظار می‌رود تا دو سال آینده این طرح به بهره برداری برسد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح 9 و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی با روش نوین آبیاری تولید خواهد شد و درآمد سالانه آن 2 هزار و 100 میلیارد تومان است و 300 هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این طرح شاغل خواهند شد.

وی افزود: با تکمیل طرح بزرگ آبی - خاکی دشت خوزستان مردم بزرگ، متدین و شجاع خوزستان به خواست تاریخی خود در زمینه بهبود و ارتقاء کشاورزی دست خواهند یافت.

سخنگوی دولت در مورد برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: قرارهای قبلی ما برای اینگونه اجرا شدن انتخابات پابرجاست.

وی افزود: بحث اختلاف میان شورای نگهبان و وزارت کشور در مورد الکترونیکی برگزار شدن انتخابات مطرح نیست و بر اساس قرارهای قبلی این دوره از انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

نوبخت گفت: با همه محدودیت‌هایی که در این دولت در خصوص اعتبارات با آن مواجه هستیم اما از آنجا که دولت به نام دولت الکترونیک است، اعتباراتی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی پیش بینی شده است که در حوزه‌های انتخابیه بزرگ برگزار می‌شود.

وی درباره سرنوشت رکن آبادی نیز گفت: وزارت امور خارجه اطلاعاتی را در خصوص آخرین وضعیت ایشان داده است که صحت دارد و پیگیر آخرین وضعیت ایشان است. بنابراین اخباری که از سوی وزارت امور خارجه ارائه می شود مورد تأیید است.

نوبخت در ادامه گفت: عزل آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت صحت ندارد و ایشان از وزراء با تجربه است که کار خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آثار فروش خودرو در بازار سرمایه به زمان نیاز دارد، گفت: خودروسازان به تعهدات خود در قبال مردم باید عمل کنند و ما نظارت می‌کنیم.

وی افزود: اعطای تسهیلات خودرو به دلیل اسنادی که میان بانک مرکزی و بانک و خودروسازان باید مبادله شود به زمان نیاز دارد اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف به نظارت است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو متوقف نمی‌شود و موانعی اگر باشد بررسی و برطرف می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره غیبت رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت گفت: رئیس جمهور مشغله زیاد دارد اما دولت نهایت همکاری را با مجمع دارد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرداخت تسهیلات کارت اعتباری اثر تورمی دارد افزود: خیر زیرا پول به طور مرتب بر می‌گردد و تاخیر در اعطای کارت‌ها نیز به دلیل مسایل اداری است.

سخنگوی دولت درباره انتشار منشور وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره سرمایه گذاری خارجی گفت: این منشور مواردی است که من نیز بارها اعلام کرده‌ام.

وی تاکید کرد: در پساتحریم بر خلاف دوران تحریم که در همکاری با کشورها محدودیت داشتیم، قدرت انتخاب داریم و با انبوه کشورها مواجه هستیم.

نوبخت افزود: البته ساختار اداری ما خیلی روان نیست و برای صادرات تربیت نشده است.

سخنگوی دولت با باین اینکه در مذاکره با کشورها اولویت با ورود فناوری و سرمایه گذاری مستقیم است، افزود: روابط ایران و روسیه بر اساس منافع ملی دو کشور گسترش می یابد. روسیه کشور بزرگی است که با هم روابط راهبردی داریم اما مناسبات اقتصادی با این سطح روابط متناسب نیست.

وی با اشاره به تشکیل یک تیم قبل از سفر رئیس جمهور روسیه در تهران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها برای توسعه روابط، گفت: ایران بازار خوبی برای روسیه است و روسیه هم ظرفیت‌های زیادی برای ایران دارد.

سخنگوی دولت گفت: توسعه روابط ایران و روسیه از روابط اقتصادی فراتر است و در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی نیز می‌توانیم همکاری‌ها را گسترش دهیم.

نوبخت افزود: البته اختلاف نظر در یک مقوله خاص نیز می توان داشت مثل برخی موارد اختلافی با بعضی کشورها مانند ترکیه اما امید است با زمینه‌هایی که فراهم شده است روابط با روسیه در جهت منافع هر دو کشور توسعه یابد.

به گزارش ایسنا، نوبخت درباره روابط ایران و روسیه گفت: جناب آقای پوتین در نزد مقام معظم رهبری اشاره کردند که برخی کشورها از پشت خنجر می زنند و ما روسها اینگونه نیستیم. حتما اینطور است و با روابط راهبردی که بین ما و روسیه وجود دارد، روابط اقتصادی ما تناسب ندارد. به همین جهت تیمی در دولت تشکیل شد که از ظرفیت های این کشور در ارتباطات اقتصادی متقابل استفاده شود. این را نیز باید پذیرفت در ارتباط با روابطی که در کشورهای دوست داریم، برخی موارد پیش می آید که کشورها اختلاف دارند ولی امیدواریم در جهت منافع ملی دو ملت ایران و روسیه اقدامات مشترک صورت گیرد.

او در خصوص اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز نیز گفت: می توانیم از ظرفیتی که بین کشورهای تولیدکننده و صادر کننده گاز وجود دارد استفاده کنیم تا به انسجام بازار کمک شود.

نوبخت درباره تحویل موشک‌های اس 300 روسیه نیز گفت: ما طبق قراردادهای خود، موضوع را پیش می‌بریم.

او در خصوص حذف پردرآمدها از لیست یارانه بگیران نیز گفت: درباره قانون هدفمندی در تبصره 20 قانون بودجه 94 پیش بینی شد تا 48 هزار میلیارد تومان دولت می‌تواند از محل افزایش نرخ حامل‌های انرژی درآمد کسب کند و به این میزان، 6300 میلیارد تومان نیز اضافه کند. اجازه نیز داده شد تا 10 درصد این مبالغ نیز جابجا شود. از میزان اعتبارات 48 هزار میلیارد تومان، 35 هزار میلیارد تومان محقق شده و دست دولت را گرفت. 6300 میلیارد تومان هم دولت روی این مبلغ گذاشت و مجموع این مبالغ امسال به مردم برگردانده می شود. برداشت از صندوق ذخیره ارزی نیز صورت گرفت. لذا تبلیغ شد تا پر درآمدها حذف شوند و مجلس نیز این اقدام را تایید کرد.

با توجه به وضعیت موجود، نرخ سوخت امکان افزایش بیشتری ندارد، پس باید در توزیع یارانه نقدی، اولویت بندی کنیم. مجلس مجوز داد تا سقف 39 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع شود و وزارت کار، تعاون و رفاه شروع به شناسایی اقشار پردرآمد کرد و حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر از لیست خارج شدند. اصلا سیاست دولت نیست که یارانه نیازمندان و کم درآمدان را قطع کند. وزارت تعاون، تلاش دارد برخی از افرادی که یارانه شان قطع شده را شناسایی کرده و برگرداند. همچنین فعالیت برای شناسایی اقشار پردرآمد ادامه دارد.

نوبخت درباره یارانه تولید نیز گفت: برای تولید نیز تاکنون بیش از 1000 میلیارد تومان از محل درآمد یارانه‌ها اختصاص یافته است. همچنین به 4 بانک کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات و مسکن اعلام کردیم شما 200 میلیارد تومان اعتبار پیش ما دارید و هر کسی برای مسکن، طرح‌های صنعتی و تولیدی و کشاورزی می‌خواهد وام بگیرد، شما از او 10 درصد سود بگیرید و بقیه سود وام این اشخاص را دولت می پردازد. لذا قرار شد تولید وام ارزان قیمت بگیرد و مابه التفاوت سود تسهیلات را دولت می دهد.

وی همچنین گفت: سفر آقای روحانی به اروپا به تعویق افتاده است و هنوز مشخص نیست چه زمانی این سفر انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: از فرمانده محترم کل سپاه درباره طرح‌های اقتصادی تشکر می کنیم و این طرح‌ها در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همه طرح‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و طرح‌هایی که قابل اجراست نیز اطلاع رسانی می‌شود.

نوبخت درباره ربوده شدن تعدادی از هموطنان توسط دزدان دریایی سومالی گفت: این موضوع باعث تاسف ما است. باید رشادت فرزندان غیور نیروی دریایی را پاس بداریم که اگر این امنیت نبود، از این دست حوادث، زیاد داشتیم. امنیت داخلی و خارجی برای کشور ما نعمتی است که آسان به دست نیامده. امنیت چیزی است که اگر نباشد، احساس می شود.

او در خصوص خبری که یکی از نمایندگان مجلس در خصوص امحای 1700 تن سیب زمینی بیان کرده بود، گفت: این اقلام اصلا متعلق به دولت نیست. سازمان مدیریت و برنامه ریزی از طریق بانک توسعه صادرات این تعهد را دارد اگر بازار صادراتی برای این محصولات یافته شد، درباره صادرات این محصول، کمک کنیم. چه کسی می پذیرد سیب زمینی تولید و سپس امحاء شود؟

سخنگوی دولت درباره تجمیع بیمه‌ها نیز گفت: از جهت شفاف سازی، یکسان سازی منابع و توزیع دقیق این منابع، طرحی را سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه کرده و خدمت رئیس جمهور تقدیم کرده‌ایم که به وقت اطلاع رسانی می‌شود.
 

 اخبارسیاسی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------