آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

ژست سیاسی برای «پی.‌ام.‌دی»



اخبار,اخبارسیاسی  ,  برنامه هسته‌ای ایران

 
 ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به حجت‌الاسلام حسن روحانی، شخصی که در وعده‌های انتخاباتی خود به حل مناقشه هسته ای ایران و بحران تحریم‌ها تاکید کرده بود، رای دادند. بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب وزراء رئیس جمهوری تیمی را مامور مذاکره با گروه 1+5 کرد و این تیم ماه‌ها با 6 قدرت جهانی مذاکره انجام داد تا دولت یازدهم بتواند به وعده‌هایی که در انتخابات به ملت عزیز ایران داده است، عمل کند. در حین مذاکرات سخت و نفس‌گیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با گروه 1+5، عده‌ای که خود را دلواپس و نگران مذاکرات می‌دانستند، اعلام موجودیت کردند و این عده تا به امروز به بهانه‌های مختلف به دنبال کارشکنی و ایجاد موانع بر سر تیم مذاکره کننده هسته‌ای و از همه مهمتر شخص حسن روحانی بر آمده‌اند.

 

این بهانه‌ها تا جایی پیش رفت که دلواپسان؛ تیم مذاکره‌کننده، محمدجواد ظریف و در راس آن رئیس جمهوری را به عنوان خائن به ملت ایران معرفی کردند. بسیاری از منتقدان دولت از جمله افراد تندرو و دلواپس توافق ایران با گروه 1+5 را غیر ممکن می‌دانستند، اما حجت‌الاسلام روحانی بارها به توافق هسته‌ای خوش‌بین بود. بعد از توافق ژنو، لوزان و در نهایت برجام شخص رئیس‌جمهوری به دلواپسان ثابت کرد که ملت ایران می‌تواند با مذاکره و منطق تمام مشکلات را حل کند. بنابراین با وجود تمام کارشکنی‌های منتقدان و افراد تندرو برجام در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب با یکسری شروط مورد تایید قرار گرفت تا چند روز پیش یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی اظهاراتی را در مورد پی ام دی اعلام کرد و مجدد راه برای حمله دلواپسان به بهانه پی ام دی نسبت به دولت تدبیر و امید و برجام تکرار شد.


«پی. ام. دی» ۲۴ آذر بسته نشود، اجرای برجام باید متوقف شود
روز گذشته، سیدحسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس – که هر چند عملکرد آن به پایان رسیده، اما به نظر می‌رسد عنوانش به مذاق برخی اعضای آن بسیار خوش آمده است – با انتقاد از اظهارات دوپهلوی آمانو درباره «پی ام دی» به خبرگزاری مهر، گفته است، اگر در گزارش ۲۴ آذر این پرونده مختومه نشود، همه همکاری‌ها برای اجرای برجام باید متوقف شود. وی با اشاره به اظهارات اخیر یوکیو آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی که گفته بود گزارش آینده وی درباره پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) نه سفید است و نه سیاه، اظهار کرد: آمانو در جریان حضور خود در کمیسیون ویژه برجام در شهریورماه امسال صراحتا اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده پرونده پی.ام.دی را مختومه خواهیم کرد.

 

وی افزود: علاوه بر این، از طرف مقامات تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز هم در کمیسیون امنیت ملی و هم در کمیسیون ویژه برجام، چندین بار این مسئله مورد تاکید قرار گرفت که پرونده پی.ام.دی بسته می‌شود. سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، همچنین با اشاره به فرمان ۹ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب برای اجرای مشروط برجام، گفت: در این ابلاغیه نیز با صراحت به این موضوع اشاره شده است که بسته شدن پی.ام.دی، شرط اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران است. نقوی‌ حسینی تاکید کرد: با وجود همه این نکات، اما هم در گزارش مقدماتی دو هفته قبل آمانو و هم در اظهارات اخیر وی، ملاحظه می‌شود که باز هم از همان ادبیات دوپهلوی قبل استفاده شده و این اظهارات هیچ فرقی با شرایط قبل از برجام ندارد. وی تاکید کرد: با توجه به این شرایط و اظهارات، ضرورت دارد مقامات کشورمان به طور جدی بررسی کنند که اگر آژانس به سمتی می‌رود که در گزارش ۲۴ آذر باز هم باب پی ام دی را باز نگه می‌دارد، در همکاری خود برای اجرای خود تجدیدنظر جدی کنند.

 

این نماینده مجلس اظهار کرد: ما معتقدیم بر اساس موارد ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نیز قول مقامات ارشد کشورمان در کمیسیون برجام و کمیسیون امنیت ملی، در صورت دبه درآوردن طرف مقابل و آژانس، روند اجرای تعهدات ما باید متوقف شود؛ در این رابطه آقای عراقچی چندین بار تاکید کرده است که اگر طرف مقابل بدعهدی کند و پی ام دی بسته نشود، روند اجرای برجام متوقف می‌شود. نقوی‌حسینی تاکید کرد: این توقف حتی باید شامل روند جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال نیز بشود؛ چرا که ما دبه درنیاورده‌ایم و طبق جدول زمانبندی در حال اجرای تعهدات خود هستیم و این طرف مقابل است که همچنان از ادبیات دوپهلو استفاده می‌کند، بنابراین توپ در زمین آنهاست.


برجام ظلم و خیانت نیست
با این حال، این پرسش مطرح می‌شود دلواپسان از حملات خود به برجام چه سودی می‌برند؟ آیا اجرای برجام متوقف خواهد شد؟ محمدعلی اسفنانی، نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی درباره حمله دوباره دلواپسان به برجام آن هم به بهانه پی ام دی به «ابتکار» گفت: برخی از افرادی که در مجموعه مجلس شورای اسلامی وجود دارند تا به نوعی بحث برجام را به خطای بزرگ تبدیل کنند. وی در این باره اضافه کرد: متاسفانه دلواپسان می‌خواهد، وانمود کنند برجام اشتباهی بزرگ و راه غلطی بوده است. بنابراین این اشخاص نگران اجرای برجام هستند.

 

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به گروه 1+5 اجازه داد تا احساس کنند نوعی درهم ریختگی و نفاق در کشور وجود دارد، تصریح کرد: به عقیده من، بهتر است تمام مسئولان نظام مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه باید طوری رفتار کنند تا مقامات غربی احساس نکنند در کشور نوعی ضعف وجود دارد. وی در این باره افزود: مقامات غربی چندان علاقه ای به اجرای برجام ندارند و اگر هم برجام و توافق را پذیرفتند تنها یک دلیل وجود دارد و آن ترس از آّبروست. به این معنا که اگر آمریکایی‌ها و دیگر مقامات غربی به دلیل ترس از بی وجه شدن خودشان در جهان به توافق هسته ای تن دادند.

 

اسفنانی در ادامه به سخنان برخی از دلواپسان درباره برجام اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده‌ای در تلاشند تا برجام را نوعی ظلم و خیانت به کشور و ملت عزیز ایران جلوه دهند و درحالیکه چنین سخنانی دروغ و کذب محض است. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، رهبر معظم انقلاب بارها خیانت و ظلم تیم هسته‌ای دولت تدبیر و امید را رد کردند و ایشان تاکید داشتند که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شجاع، متدین و انقلابی هستند.

 

اسفنانی نوع نگاه های دلواپسان نسبت به برجام نادرست دانست و در ادامه تاکید کرد: نوع نگاه های مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به برجام بسیار مهم است. به دلیل اینکه مقامات غربی و آمریکایی نگاه ها و سخنان مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را رصد می کنند، اگر احساس کنند نوعی تشویش و نزاع در داخل کشور نسبت به برجام وجود دارد، قطعا به دنبال بهانه هایی همچون عدم اجرای برجام خواهند بود، چه بسا همین برنامه و سیاست را برای اجرایی کردن آن در سر دارند. وی اظهار کرد: همانطور که پیشتر گفتم، باید مسئولان نظام برای اجرای دقیق برجام انسجام درونی و قدرتمندی از خود نشان دهند. بنابراین اگر چنین وحدتی رخ دهد قطعا آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال کارشکنی و بهانه نخواهند بود. به گفته اسفنانی، اگر خودمان در داخل کشور برای اجرای برجام کارشکنی انجام دهیم طبیعتا طرف مقابل هم همین رویکرد را خواهد داشت.


شورای حکام گزارش آمانو و پی ام دی را مختومه می‌کند
احمد بخشایش اردستانی، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره حمله دلواپسان به برجام آن هم به بهانه پی ام دی به «ابتکار» گفت: امسال، سال انتخابات است و رفته رفته به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم. بنابراین هر شخصی سعی بر این دارد تا حرف‌های خودش را به گوش مردم برساند. وی اضافه کرد: قبل از تصویب برجام نگاه‌ عده‌ای نسبت به برجام منفی و از طرفی دیگر عده‌ای نگاه مثبت داشتند. او در ادامه افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و دولت تدبیر و امید هیچ خطایی انجام نداده‌اند چه برسد به آنکه درباره برجام خیانتی صورت گرفته باشد. بخشایش تاکید کرد: ممکن است نسبت به برجام انتقاداتی وجود داشته باشد و بگوییم می‌توانستیم بهتر از این رفتار و نتیجه کسب کنیم، اما این طور نیست که بگوییم برجام خیانت و ظلمی در حق ملت ایران است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر برجام خیانت و ظلم بود هیچوقت این موضوع در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و مهمتر از هر چیز توسط رهبر فرزانه انقلاب مورد تایید قرار نمی‌گرفت. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به 4 بند مجلس درباره برجام اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی یک طرح 4 بندی یا همان شروطی را برای اجرای برجام تصویب کرد از آن طرف هم رهبر معظم انقلاب این 4 شرط را به 9 شرط تبدیل و برای اجرای برجام اعلام کردند. بخشایش اظهار کرد: باید پی ام دی بسته می‌شد به دلیل اینکه افرادی همچون سیدعباس عراقچی، آمانو و گروه 1+5 به مختومه شدن پی ام دی تاکید داشتند. او ادامه داد: آمریکایی‌ها و آژانس انرژی اتمی نباید از مقامات ایرانی انتظار داشته باشند هر وقت دلشان خواست بتوانند وجب به وجب ایران را بگردند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی موضوع پی ام دی را مختومه دانست و گفت: به عقیده من، پی ام دی و گزارش آمانو در شورای حکام بسته خواهد شد به دلیل اینکه گروه 1+5 و آژانس از طریق برجام قدرت نظارت بیشتری دارند تا پی ام دی. بنابراین اگر آمریکایی‌ها به بهانه‌های خود مبنی بر عدم اجرای برجام اصرار داشته باشند قطعا نادانی آن‌ها ثابت خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره پی ام دی توضیح داد: پی ام دی یعنی در گذشته تمام کارها، اقدامات و آزمایشات موشک‌های بالستیک ایران هسته‌ای بوده است. وی تصریح کرد: به عقیده من، ایران اسلامی از مرحله پی ام دی و بهانه‌های آژانس انرژی اتمی گذر خواهد کرد و تمام این‌ها کارشکنی و بهانه از سوی غربی‌هاست. بخشایش به علت بهانه‌های آژانس انرژی اتمی و آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها پای خود را از موضوع پی ام دی بردارند، دیگر نمی‌توانند به حالت اولیه خود باز گردند و به این دلیل بهانه تراشی می‌کنند.


به چه قیمتی؟
طبق گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی برجام و توافق هسته‌ای نه تنها ظلم نیست بلکه هیچ خیانتی هم نسبت به ملت عزیز ایران صورت نگرفته است. با این حال برخی از کارشکنی‌ها و بهانه‌های طرف مقابل ایران باعث شد تا دلواپسان آخرین تیر خود را در تاریکی پرتاب کنند تا شاید به هدف برخورد کند و به رئیس جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی ثابت کنند با منطق و مذاکره نمی‌توان با غربی‌ها و آمریکایی‌ها سخن گفت و کما فی السابق باید شمشیر را از رو کشید حتی به قیمت تحریم شدن کشور و حتی به قیمت هزینه و جان دادن مردم در قبال تحریم‌ها. طبق گفته‌های کارشناسان امیدواریم موضوع پی‌ام‌دی و برجام بدون هیچ دردسری حل و فصل شود.


 اخبارسیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------