آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

صالحی : تولید رادیوداروهای جدید در دستور کار/رفع تحریم‌ها تا هفته سوم دی



اخبار,اخبارسیاسی,علی‌اکبر صالحی

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که رادیو داروها به میزان لازم در کشور تولید می‌شود، گفت: هر زمان که نیاز به رادیو در کشور داشته باشیم با همکاری معاونت علمی تولید خواهد شد.

 دکتر علی‌اکبر صالحی که در حاشیه مراسم رونمایی از 32 محصول شرکتهای دانش بنیان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به اقدامات سازمان انرژی اتمی در زمینه تولید رادیو داروها افزود: این سازمان تا کنون اقدام به تولید رادیو داروهای مورد نیاز کشور کرده و تعداد رادیوداروهایی که تولید می‌شود، نسبتا مناسب است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در هر زمان با توجه به نیاز کشور اقدام به تولید این داروها می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری‌هایی که میان این سازمان با معاونت علمی وجود دارد در صورت نیاز، رادیو داروهای جدید به تعداد داروهای موجود اضافه خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به بسته شدن پرونده PMD در شورای حکام آژانس انرژی اتمی، به روند اجرای برجام اشاره کرد و یادآور شد: کارها در این زمینه به خوبی به پیش می‌رود و ما یکسری اقدامات مانند برچیدن سانتریفیوژ‌ها را باید انجام دهیم.

وی با تاکید بر این که این اقدام بر اساس روالی که اندیشیده شده است پیش می‌رود، اظهار داشت: ما باید به گونه‌ای سانتریفیوژ‌ها را برداریم که حداقل صدمات به این سیستم‌ها وارد شود.

صالحی خارج کردن مخزن مورد نیاز از نیروگاه اراک را از دیگر اقدامات در این زمینه نام برد و گفت: مقدمات کار فراهم شده ولی ما منتظر هستیم تا در روز دوشنبه سند دیگری در وین به امضاء برسد.

وی با بیان این که این سند نهایی خواهد بود یادآور شد: این سند، سند چهارمی است که ما در ارتباط با اراک خواهیم داشت.

صالحی گفت: این سند ضمانت کافی برای ما خواهد بود تا مطمئن شویم طرف ما به تعهداتش ملتزم است.

رییس سازمان انرژی اتمی در عین حال خاطرنشان کرد: ما با ماه دسامبر که همزمان با تعطیلات غربی‌هاست، مواجه هستیم ولی تمام تلاش خود را خواهیم کرد که علی‌رغم محدودیت‌ تعطیلاتی که در پیش دارند، همه موارد را طبق روال پیش ببرند.

به گفته وی تا هفته سوم دی ماه شاهد رفع تحریم‌ها خواهیم بود.

 رییس سازمان انرژی اتمی طی سخنانی در مراسم رونمایی از محصولات دانش‌بنیان در سالن اجلاس سران،‌ همچنین با تاکید بر این که در دیپلماسی علمی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهد شد، گفت: تحقق این امر نیازمند تولید محصولاتی با کیفیت است که در این راستا شرکتهای دانش بنیان باید به سمت استانداردسازی حرکت کنند.

وی، تلاشهای علمی شرکتهای دانش‌بنیان را زمینه‌ساز ورود کشور به فاز جدیدی از فناوری و صنعت دانست و افزود: به عنوان کسی که قبل از انقلاب را درک کرده و طول انقلاب را شاهد بوده کاملا متوجه می‌شوم که کجا بودیم و به کجا رسیده‌ایم.

صالحی با تاکید بر این که بسیاری از کشورها در مسیر رشد و توسعه قرار دارند،‌ اظهار داشت: در مدت 36 سال پس از انقلاب اسلامی همه کشورها رشد کرده‌اند ولی ما در شرایط ویژه‌ای به رشد و توسعه دست پیدا کردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: انسان باید شکرگزار باشد که علی‌رغم همه پلشتی‌ها و خصومت‌ها، ملت رشید ایران با استقامت به جایگاهی در عرصه بین‌المللی رسیده که نه به عنوان کشور در حال توسعه بلکه به عنوان کشور مقتدر و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر ظاهر شده است.

صالحی با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در داوری مسائل بین‌المللی منطقه گفت: این امر میسر نمی‌شد مگر آن که عناصر قدرت در ملت جمع می‌شد.

وی یکی از عناصر قدرت را علم و فناوری و توانمندی صنعتی دانست و ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان توانسته‌اند این ملت را برخوردار از عناصر قدرت کنند که یکی از زمینه‌های بروز آن فناوری هسته‌ای بوده است و دنیا مجبور شد در مقابل جمهوری اسلامی ایران تسلیم شود.

صالحی اضافه کرد: ایران توانست پس از 12 سال چالش سنگین هسته‌ای را که اگر هر کشور دیگری بود کمرش خم می‌شد، به نتایج قابل قبولی برساند؛ چرا که آنها پرونده هسته‌ای را برای ما ایجاد کرده‌ بودند تا طومار ما را بپیچانند، ولی الان ما شاهد درخشش کشور و ملت ایران هستیم.

صالحی همچنین به موضوع پیشرفت کشورها اشاره کرد و با تاکید بر این که پیشرفت به دو وجه شکلی و محتوایی تقسیم می‌شود، گفت: پیشرفت شکلی همانند پیشرفت بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا است که بر مبنای سرمایه‌گذاری کمپانی‌ها بزرگ صورت گرفته ولی از درون چیزی از خود نداشتند.

وی با بیان این که این امر موجب شده است این کشورها در بحران‌های اقتصادی دچار فروپاشی شوند، افزود: در پیشرفت محتوایی شاهد رشد درون‌زای ملت‌ها هستیم همانند پیشرفتی که در کشور هند صورت گرفت. این کشور دارای وخامت‌های اجتماعی است ولی از درون آرام آرام اقدام به رشد ابعاد فناوری کشور کرده‌ است.

صالحی با تاکید بر این که بسیاری از کشورهای خلیج فارس پیشرفت شکلی دارند اظهار داشت: یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام به خرید چهار نیروگاه هسته‌ای و برای این منظور بیش از 20 میلیارد دلار صرف خرید نیروگاه و 20 میلیارد دلار صرف راه‌اندازی این نیروگاه‌ها با خرید باتری‌های بزرگ کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با طرح این سوال که انرژی هسته‌ای می‌تواند رفاه را برای کشور به ارمغان آورد ولی آیا این رفاه پایدار است؟، در همین زمینه تاکید کرد: ما باید آینده را پیش‌بینی کنیم و بر اساس آن به گونه‌ای گام برداریم که نسل‌های بعد ما با اطمینان خاطر به پیش بروند.

صالحی ایران را در زمره کشورهایی دانست که دارای پیشرفت محتوایی است و افزود: ایران در پیشرفت شکلی عقب مانده ولی در حوزه پیشرفت محتوایی رشد چشمگیری را شاهد هستیم که نمونه آن برگزاری این مراسم و عرضه دستاوردهای فناوری در آن است.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که ما در آستانه جهش و پرش هستیم، گفت: با به سرانجام رسیدن برجام ابعاد، فضای دیگری از حیث ارتباطات صنعتی و علمی برای کشور ایجاد خواهد شد و این زمینه‌ خوبی برای شرکتهای دانش بنیان به شمار می‌رود تا از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنند.

صالحی خطاب به شرکت‌های دانش بنیان با تاکید بر این که فراموش نکنید کارهای شما در مرزهای دانش‌بنیان قرار دارد، افزود: از این رو توصیه می‌کنم که استانداردها را در محصولات خود رعایت کنید و بر روی کیفیت محصولات خود سرمایه‌گذاری لازم را صورت دهید.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که محصولات با کیفیت نیاز به مارکتینگ ندارند بر توجه شرکتهای دانش بنیان در موضوع استانداردسازی تاکید کرد.

صالحی با اشاره به بازدیدش از برخی دستاوردهای دانش بنیان محققان کشور گفت: در مواردی مشاهده کردم که محصولات با مهندسی معکوس تولید شده است. این امر هر چند که شایسته است ولی کافی نیست چرا که اگر به سندهای علمی دست پیدا نکنیم نمی‌توانیم گام‌های بعدی را به طور مطلوب برداریم.

صالحی با بیان این که باید در مسیر مهندسی معکوس نسبت به تولید اسناد علمی فناوری نیز باید اقدام شود، اظهار داشت: زمانی که ما سانتریفیوژ‌های نسل اول را از طریق مهندسی معکوس تولید می‌کردیم اسناد علمی آنها را نداشتیم و این در حالی بود که هر سانتریفیوژ به حدود 2 هزار سند علمی نیاز دارد ولی در حال حاضر اقدام به تولید این اسناد کردیم.

صالحی یادآور شد: این اسناد بر اساس مطالعات شبیه‌سازی صورت می‌گیرد.

رییس سازمان انرژی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده مشترک از تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که مسوولیت دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشتم اقدام به بازسازی آزمایشگاه کردیم که با جذب اعتباراتی بالغ بر 10 تا 12 میلیارد تومان در این زمینه اقدام شد. ولی با ارائه درخواست‌ها از سوی دانشکده‌ها، متوجه شدیم که بسیاری از دانشکده‌ها تقاضاهای مشترکی داشته‌اند و این در حالی است که لازم است با ایجاد شبکه‌، تجهیزات آزمایشگاهی به صورت اشتراکی مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی همچنین بر ترویج فرهنگ برون‌سپاری تاکید کرد و گفت: شرکتهای دانش بنیان باید آرام آرام به سمت اداره پروژه‌ها پیش بروند ضمن آن که در زمینه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی نیز به صورت اشتراکی عمل کنند.

وی با اشاره به نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در این زمینه گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و تامین مالی آنها شرکتها را به این سمت هدایت کند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرصت‌های اعطاء شده در زمینه دیپلماسی علمی با تاکید بر این که در این زمینه ما یقینا از دستاوردهای فناورانه شرکتهای دانش بنیان استفاده می‌کنیم،‌گفت: یکی از راه‌های توسعه روابط ما با کشورهای دیگر دیپلماسی فناوری است ولی این امر مشروط به آن است که ما محصولی برای عرضه داشته باشیم.

صالحی با بیان این که نهالی که در سالهای قبل کاشته شده امروز به ثمر رسیده است، گفت: ما باید از علم و فناوری دیگران استفاده کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین بر ایجاد مرکزی برای رصد علم و فناوری دنیا در کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر اولویت کشور ما آب است و هر ایده‌ای که در این حوزه ارائه شود می‌تواند سهم بسزایی در توسعه پایدار کشور داشته باشد.

 

 اخبار سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------