آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

جابرانصاری: تلاش‌هایی برای بهبود روابط ایران و عربستان انجام شده است



اخبار,اخبارسیاسی,سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزارت امور خارجه مجری تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای تعهدات برجام است.

  حسین جابرانصاری صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در رابطه با قانون جدید ‌آمریکا که در ارتباط با محدودیت روادید صادر شده است و اینکه تکلیف تعهدات ایران که برخی از آنها آغاز شده‌اند چیست، گفت: وزارت امور خارجه در این زمینه تصمیم‌گیری نمی‌کند. بلکه کمیسیون نظارت بر اجرای برجام که از سوی مسئولان عالی کشورمان تعیین شده است در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وزارت خارجه مجری تصمیمات کشور در مورد برجام است

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه مجری تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در این مورد است. ما تمام تلاش‌های خود را انجام می‌دهیم تا طرفین به انجام تعهدات پایبند باشند و نقض تصمیمات و تعهدات صورت نگیرد. در هر صورت روند کار بر اساس نظر کمیسیون دنبال و تصمیم مورد نظر اتخاذ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در رابطه با حضور نیروهای دولت ترکیه در عراق با وجود اعتراضات دولت‌های عربی و بین‌المللی، گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدامی که بدون هماهنگی و تأیید دولت‌های عراق و سوریه صورت بگیرد قابل قبول نیست و اقدامات در زمینه مقابله با تروریسم باید با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و احترام به حاکمیت دولت‌هایی باشد که در محدوده سرزمینی آنها این اقدامات صورت بگیرد.

ترکیه با هماهنگی دولت‌های عراق و سوریه با تروریسم مقابله کند

وی ادامه داد: از ترکیه و سایر بازیگرانی که در زمینه مقابله با تروریسم ایفای نقش می‌کنند انتظار می‌رود اقدامات خود را با هماهنگی دولت‌های عراق و سوریه دنبال کنند.

مجلس و کمیسیون اصل 90 مسئول رسیدگی به امور اتباع و شهروندان ایران در خارج از کشور هستند

انصاری در پاسخ به این سوال که واکنش وزارت امور خارجه نسبت به خبر وجود برخی تخلفات در بعضی از سفارتخانه‌های کشور چیست، گفت: مطابق قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل 90 مسئول رسیدگی به امور اتباع و شهروندان ایران در خارج از کشور هستند.

وی ادامه داد: براساس این اصول و مطابق قانون اساسی که ما احترام زیادی به آن قائل هستیم و در همین چارچوب با مجلس و کمیسیون اصل 90 همکاری کردیم.

جابر انصاری با اشاره به طرح ادعاهایی مبنی بر انجام تخلفات در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور توضیح داد: یکسری ادعاها در فضای رسانه‌های جمعی در رابطه با تعداد زیادی از نمایندگی‌های ایران مطرح شد و این اقدام در حالی صورت می‌گرفت که هنوز هیچ نوع پیگیری و تحقیق قطعی برای ثبات این ادعا صورت نگرفته بود. در نتیجه اعلام این موضوع و تعمیم آن در رسانه‌های جمعی مغایر اصول اسلامی و قوانین کشورمان است.

وی ادامه داد: پس از اعلام این موضوع وزارت امور خارجه از کمیسیون اصل 90 درخواست کرد تا مستندات و مدارک خود را ارائه کنند. تنها در یک مورد درباره یکی از نمایندگی‌ها دعاوی در اختیار ما قرار گرفت و وزارت امور خارجه یک تیم بازرسی در سطح بالا را به این نمایندگی اعزام و بررسی‌های لازم را انجام داد و در نهایت مشخص شد ادعای مطرح شده صورت قانونی نداشته و یکسری دعاوی شخصی در قالب یک ادعای قانونی مطرح شده بود.

جابر انصاری خاطرنشان کرد: جمع‌بندی ما در مورد این پرونده به صورت یک گزارش درآمد و می‌گوییم که این ادعا از دقت لازم برخوردار نبود ولی ما نتیجه این گزارش را در اختیار مجلس قرار خواهیم داد و همکاری ما با مجلس تا جایی است که وقتی تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی درخواست سفر به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و انجام بررسی‌های میدانی را داشتند، ما نهایت همکاری را با آنها انجام دادیم و پس از این سفرها حتی یک مورد در رابطه با نقض قوانین در نمایندگی‌های کشورمان ارائه نشد.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه تیم بازرسی و پیگیری خود را دارد که روند رسیدگی به مسائل را دنبال کرده و بر اجرای قوانین در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان نظارت دارد.

امیدواریم دولت ترکیه زمینه حل بحران‌های موجود را با توجه به اراده متقابلی که در ایران وجود دارد، دنبال کند

انصاری در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه ترکیه تلاش دارد روابط خود را همزمان با رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی تقویت کند و از این طریق جایگاه خود در منطقه را بهبود ببخشد، گفت: سیاست ترکیه با رژیم صهیونیستی فرازها و نشیب‌هایی داشته است. برای مثال چند سال پیش گروه‌های کماندو رژیم صهیونیستی در عملیاتی به کشتی مرمره حمله کرده و تعدادی از اتباع ترکیه را کشتند. به دنبال آن دولت ترکیه شروطی را اعلام کرد و در برخی زمینه‌های رسمی روابط دو طرف محدود شد ولی روابط آنها طی دهه‌های گذشته همچنان برقرار بوده است.

وی ادامه داد: آنچه از نظر ما اهمیت دارد این است که دولت‌های اسلامی باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که منافع خود و منافع امت اسلامی همچنین حقوق اصلی ملت فلسطین را که برای ایفای حقوق خود است تلاش می‌کند را در نظر بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت ترکیه نباید در حالی که روابطش با دولت‌های همسایه دستخوش تحولاتی شده است با رژیم اشغالگر قدس مسیر دیگری را طی کند (روابط حسنه برقرار کند) افزود: امیدواریم دولت ترکیه زمینه حل بحران‌های موجود را با توجه به اراده متقابلی که در ایران وجود دارد، دنبال کند تا بتوانیم بحران‌های منطقه را مدیریت کرده و به سمت حل بحران‌های موجود حرکت کنیم.

تاریخ دقیق سفر روحانی به فرانسه و ایتالیا هنوز مشخص نشده است

حسین جابرانصاری در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با زمان سفر رئیس جمهور به ایتالیا و همچنین انتظار ایران از ایتالیا در جریان مسائل منطقه اظهار کرد: همانطور که در جریان هستید به خاطر تحولات تروریستی که در فرانسه رخ داد سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا بر اساس توافق دستگاه دیپلماسی کشور به عقب افتاد و در حال حاضر نیز رایزنی‌هایی برای مشخص کردن تاریخ جدید سفر آقای رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه با مقامات این دو کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نشده گفت: در صورت قطعی شدن تاریخ آن این موضوع به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

جابرانصاری با بیان اینکه در فضای پسابرجام این زمینه و امید وجود دارد که روابط دو کشور ایران و ایتالیا بیش از گذشته گسترش پیدا کند، اظهار کرد: در ارتباط با مسائل منطقه نیز به نظر می‌رسد که دولت ایتالیا دیدگاه‌ها و مواضعی نزدیک‌تر به واقعیت داشته است و نسبت به سیاست‌های رویایی برخی از دولت‌ها نسبت به مسائل منطقه که مبتنی بر واقعیت نبود تحفظاتی را داشت.

وی گفت: در حال حاضر نیز با توجه به تحولاتی که در حل بحران سوریه در حال صورت گرفتن است این انتظار وجود دارد که این کشور برداشت‌های خود از واقعیت‌های منطقه را به صورت بارزتر و آشکارتر بیان کند و کمک‌هایی جهت تسریع توافقات و میان طرفین درگیر انجام دهد.

جابرانصاری که در پاسخ به سوال دیگری درمورد قانون جدید آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای اتباع 38 کشور به ایران و آخرین گفت‌وگوهایی که بین ایران و آمریکا در این ارتباط صورت گرفته است، تصریح کرد: همانطور که اطلاع دارید جریان مخالف برجام در آمریکا، منطقه و جهان به جلوداری رژیم صهیونیستی تلاش گسترده‌ای انجام دادند که برجام به نتیجه نرسد و بعد از به نتیجه رسیدن برجام تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد فشار و تحت تأثیر قرار دادن این موضوع صورت دادند و این تلاش‌ها همچنان در این راستا در جریان است.

وی افزود: با فشار لابی صهیونیست و جریان‌های مخالف برجام و ایران شاهد این بودیم که تبصره‌ای در لایحه دو هزار صفحه‌ای بودجه آمریکا گنجانده شد که بر اساس آن محدودیت‌هایی برای سفر اتباع برخی کشورها به ایران در نظر گرفته شده است و این موضوع به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید.

نامه کری به ظریف نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پیگیری‌های این موضوع و تأثیر آن بر اجرای برجام، ادامه داد: در این راستا با طرف‌های اروپایی به خصوص کشورهای درگیر در مذاکرات گفت‌وگوهایی را انجام دادیم، با مقامات ایالات متحده نیز گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی انجام شد و نتیجه این پیگیری‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک نامه‌ای است که توسط وزیر امور خارجه آمریکا به آقای ظریف نوشته شده است.

آنچه که برای ایران ملاک است تعهدات بین‌المللی آمریکا در برجام است

وی با تأکید بر اینکه مسائل داخلی آمریکا مربوط به ما نیست، ادامه داد: آنچه که برای ایران ملاک است تعهدات بین‌المللی آمریکا در برجام است که این موضوع در قطعنامه شورای امنیت نیز گنجانده شده است که آنها متعهد به اجرای تعهدات خود هستند.

جابر انصاری به بخش‌هایی از نامه وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: در نامه آقای کری به وزیر امور خارجه بر این مسأله تأکید شده که دولت آمریکا از تمام ابزارهای خود برای انجام تعهداتی که داشته استفاده می‌کند و در این نامه دو بار بر این مسأله تأکید شده است.

وی تصریح کرد: ملاک ما اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل است و براساس اجرا و عدم اجرای این تعهدات تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و اقدامات لازم انجام می‌شود.

جابرانصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به وجود برخی مسائل در گزارش اخیر آژانس علت خوشحالی دولت در این زمینه گفت: مناظره سنگینی بین برخی از دولت‌ها با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با موضوع هسته‌ای وجود داشته است. در قالب این مناظره بسیاری از ادعاهای نادرست، زمینه‌سازی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها هم در سطح سیاسی و هم رسانه‌ای علیه ایران صورت گرفت.

وی ادامه داد: اتهامات مختلفی راجع به جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. در سازوکاری که در قالب برجام پیگیری شد توافق‌هایی صورت گرفت که عملا به بسته شدن پرونده‌های ادعایی و صحنه‌سازی‌هایی که مبنای گزارش‌های مختلف بودند منتهی شد.

نتیجه گزارش آژانس یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آژانس پس از سال‌ها صدور گزارش‌ها و طرح ادعاهای مختلف به یک باره و صراحتاً ادعاهای گذشته را ماده به ماده باطل نمی‌کند، افزود: هرچند در گزارشی که آژانس آماده کرده است برخی مسائل گذشته مجددا مطرح شده‌اند اما نکته مهم برای جمهوری اسلامی ایران جمع‌بندی و نتیجه گزارش آژانس است که اعلام می‌کند ما در زمینه مواد هیچ انحرافی نداشته‌ایم و این یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران است چراکه مرجعی است که بر اساس پرونده‌سازی‌های سیاسی با جمهوری اسلامی ایران ادعاهای سیاسی قبلی خود را صراحتاً نقد می‌کند.

وی ادامه داد: آژانس صراحتاً در جمع‌بندی نهایی خود یکی از دو ادعای قبلی خود یعنی انحراف ایران در زمینه مواد، در زمینه انحراف فعالیت‌های هسته‌ای که بخش دیگری از ادعاهای آنها در طول سال‌های گذشته است را نقض می‌کنند و در گزارش پایانی تاکید می‌شود برخی فعالیت‌های مطالعاتی صورت گرفته است. مطالعاتی که می‌تواند استفاده تسلیحاتی را هم داشته باشد.

مسائل ملی نباید موضوع منازعات و اختلافات داخلی قرار بگیرد

جابر انصاری با تاکید بر اینکه گزارش نهایی آژانس انحراف از مواد را رد و در زمینه هسته‌ای تنها برخی از ادعاهای گذشته خود را تکرار می‌کند، گفت: فقط در زمینه بحث مطالعاتی این مورد تکرار شده بنابراین بحث خوشحالی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران سیاستی را براساس توافق و اجماع ملی اتخاذ کرده و گفت‌وگوهایی را آغاز کرده است. امروز نیز شاهد هستیم که عملا آژانس تمام ادعاهای خود را با ارائه این گزارش رد کرده است. بنابراین این یک موفقیت برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. همچنین مسائل ملی نباید موضوع منازعات و اختلافات داخلی قرار بگیرد. وزارت امور خارجه سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند و مجری سیاست‌های کشور است.

وی همچنین در رابطه با سیاست‌های عربستان در منطقه نیز خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئول سیاست‌های سایر کشورها نیست و پاسخ این سوال را باید دولت عربستان سعودی بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان و سفر هیأتی از این کشور به تهران،‌ اظهار کرد: آذربایجان یکی از همسایگان جمهوری اسلامی ایران است که روابط ما با این کشور دوران پر فراز و نشیبی داشته است و در حال حاضر در حال گسترش است.

هیاتی سیاسی اقتصادی از آذربایجان به ایران سفر می‌کند

وی با اشاره به تعاملات دو کشور در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، گفت: در هفته جاری قرار است هیأتی اقتصادی همراه هیأتی سیاسی از آذربایجان به ایران سفر کنند و جلساتی در تهران و تبریز برگزار خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط خود با همسایگانش از جمله کشور آذربایجان تأکید کرد: امیدوارم با تصمیماتی که در حال انجام است زمینه‌های گسترش روابط دو کشور در تمام جنبه‌ها به خصوص جنبه اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت بر اساس تصمیم نشست نیویورک برای حل بحران سوریه تصمیم گرفته شده که با حضور ایران کارگروهی برای تعیین گروه‌های تروریستی در سوریه ایجاد شود. معیار این کارگروه از جمله ایران برای مشخص کردن گروه‌های تروریستی در سوریه چیست؟

انصاری در پاسخ با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین مباحث در نشست‌های وین 1 و 2 و همچنین نشست نیویورک مشخص کردن گروه‌های تروریستی و همچنین گروه‌های معارض مسالمت‌جو در سوریه است، ادامه داد: بر اساس این تشخیص و تفکیک بین این گروه‌ها بنیان گفت‌وگوهای سوری- سوری تسریع‌تر می‌شود.

وی افزود: یک جهت گفت‌وگوها در جریان گفت‌وگوهای سوری دولت سوریه است و طرف دیگر گروه‌های معارض مسالمت‌جو هستند که باید با دولت سوریه مذاکره کنند و روند ایجاد آشتی و آرامش در این کشور را پیگیری کنند.

وی افزود: طبیعی است که گروه‌هایی می‌توانند در روند این گفت‌وگوها شرکت کنند که به صورت بارز و آشکار تروریسم را نفی کنند و موضع آشکاری در این ارتباط داشته باشند. چرا که طبیعی است هیچ دولتی با گروه‌های تروریستی مذاکره نمی‌کند و این نیز حق طبیعی دولت سوریه است که چنین شرطی را داشته باشد.

انصاری گفت: این گروه‌ها علاوه بر اینکه باید به شکل واضح موضع خود را در نفی تروریسم اعلام کنند عملکرد آنها نیز باید در همین چارچوب باشد و این اعلام موضع باید با عملکرد آنها در چند سال گذشته در این راستا انطباق داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین راستا ادامه داد: البته گروه‌هایی که تاریخ دیگری داشته‌اند و به شکل آشکارا موضع خود را در ارتباط با تروریسم اعلام کرده‌اند و تروریسم را نفی کرده‌اند در مکانیسم مورد اشاره می‌تواند این تغییر ‌آشکار مورد توجه قرار بگیرد و به این عرصه ورود پیدا کند ولی همانطور که پیش از این گفته‌ایم در آغاز گروه‌هایی ورود پیدا می‌کنند که عملکرد آنها با موضع آنها در ارتباط با مبارزه با تروریسم همخوانی داشته باشد.

باید عربستان مسئولیت‌هایش در ارتباط با فاجعه منا را بر عهده بگیرد

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت علیرغم برخی صحبت‌ها به نظر می‌رسد که همچنان کمیته حقیقت‌یاب در ارتباط با پیگیری بحث فاجعه منا تشکیل نشده است، علت این موضوع چیست؟

جابرانصاری در پاسخ به سوال این خبرنگار با اشاره به موضع گیری‌های پیشینش در این ارتباط، گفت: همانطور که قبلاً نیز گفته‌ام دولت عربستان در ارتباط با این فاجعه دارای مسئولیتی حقوقی، اخلاقی و انسانی است چرا که میزبانی مناسک حج را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه از مجاری مختلف دیپلماتیک در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه و با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم، گفت: موضوع مهم در این ارتباط این است که عربستان سعودی مسئولیت‌های خود را در این ارتباط بر عهده بگیرد و تمام مکانیسم‌هایی که مطرح شده در صورتی محقق می‌شود که با دولتی که این اتفاق در سرزمین آن رخ داده است توافق صورت بگیرد و اگر چنین موضوعی انجام نشود این مسائل فقط در حد موضع باقی می‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به اقدامات وزارت امور خارجه برای تشکیل شبکه‌ای حقوقی از وکلا و حقوقدانان برای پیگیری این موضوع اشاره کرد و گفت: در سازوکار بین‌المللی پیگیری این موضوع از جمله تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب همانطور که پیش از این نیز اشاره شد یا باید از طریق توافق دوجانبه پیش برود یا از طریق مکانیسم‌های بین‌المللی.

جابرانصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از تمام ابزارهای خود در این ارتباط استفاده کرده، گفت‌وگوهایی را با برخی طرف‌ها نیز انجام داده تا دولت میزبان (عربستان) مسئولیت حقوقی، انسانی و اخلاقی خود را در این زمینه بپذیرد.

وی افزود: ما امیدواریم که در فضای جدید روابط ایران و عربستان این کشور مسئولیت‌های خود را در ارتباط با این فاجعه بپذیرد تا امکان ابعاد پیگیری این موضوع بیش از گذشته فراهم شود.

تلاش‌هایی برای بهبود روابط بین ایران و عربستان انجام شده است

جابرانصاری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در روز گذشته برخی از رسانه‌های منطقه اعلام کردند که دولت الجزایر به ایران و عربستان پیشنهاد داده که در ارتباط با مسائل منطقه به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند و در این ارتباط نیز مکانیسم‌هایی را پیشنهاد داده است، گفت: همانطور که پیش از این جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است ما بر اساس سیاست ثابت خود این آمادگی را داریم که برای تسریع حل مسائل منطقه با کشورهای منطقه و همسایگان خود گفت‌وگو و رایزنی داشته باشیم. تلاش‌هایی نیز در این چارچوب در حال انجام است و امیدواریم با وجود اراده‌ای که در ایران وجود دارد در طرف مقابل نیز چنین اراده‌ای وجود داشته باشد تا امکان حرکت به سمتی که اشاره شد فراهم شود.

وی همچنین گفت: اقدامات و تلاش‌هایی برای بهبود روابط بین ایران و عربستان صورت گرفته است و این اقدامات همچنان در حال پیگیری است.

به زودی شاهد فعالیت سفیر جدید عربستان در تهران خواهیم بود

جابرانصاری همچنین در مورد فعالیت سفیر جدید عربستان در تهران نیز گفت: سفیر جدید عربستان به تهران معرفی شد. بررسی‌های لازم در این ارتباط بر اساس سازوکارهای موجود داده شد و به زودی ما شاهد فعالیت سفیر جدید عربستان در تهران خواهیم بود.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری به اقدام دولت عربستان برای تشکیل ائتلاف اسلامی ضدتروریسم اشاره کرد و گفت نظر ایران در مورد این ائتلاف چیست که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست ثابتی در راستای مبارزه با تروریسم داشته و بیشترین هزینه را نیز در دهه‌های اخیر در این ارتباط پرداخته است.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده ایران برای مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: این جزو سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران است که از هرگونه اقدامی در راستای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند اما موثر بودن اقدامات جهت مبارزه با تروریسم منوط به در نظر گرفتن برخی از مسائل است. از جمله اینکه شعاری که در این ارتباط داده می‌شود باید با عملکردها در این راستا همسو باشد و چندگونه عمل کردن و داشتن استاندارد چندگانه در این زمینه نباید مورد توجه باشد.
ایران بر اساس سیاست ثابت و اصولی خود از هرگونه اقدام جهت مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند

وی با بیان اینکه انطباق شعارها و عملکردها در این زمینه مهم است، ادامه داد: در بحث مبارزه با تروریسم باید به این موضوع نیز توجه داشت که هرگونه اقدامی جهت مبارزه با تروریسم در کشوری باید همراه با حفظ حاکمیت ارضی و ملی آن کشور باشد و قوانین بین‌المللی نیز مورد توجه قرارگیرد.

جابرانصاری افزود: انجام اقداماتی برخلاف حقوق بین‌المللی و بدون هماهنگ کردن با دولت مرکزی آن کشور و چندگانه عمل کردن در بحث مبارزه با تروریسم می‌تواند چارچوبی را که شکل گرفته و اعلام شده است از محتوا خارج کند و داشتن چنین رویکردی منجر به نقض غرض خواهد شد.

وی افزود: با رعایت این سیاست‌ها جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست ثابت و اصولی خود از هرگونه اقدام جهت مبارزه با تروریسم استقبال می‌کند.

جابرانصاری در پاسخ به سوالی در رابطه با اقدامات عربستان سعودی در منطقه گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر گونه اقدامی که در راستای موفقیت در رویارویی با تروریست باشد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ این که آیا دولت سعودی پس از مجموعه وقایعی که در منطقه اتفاق افتاد چه سیاست‌هایی را دنبال می‌کند را آنها باید پاسخگو باشند و این که آیا توجه به واقعیت‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند یا نه را من نباید پاسخگو باشم. ما به عنوان همسایه عربستان امیدواریم دولت این کشور این واقعیت‌ها را مورد توجه قرار بدهد و همکاری بین ایران و عربستان هم بتواند فعال شود. این مشروط به این است که در طرف مقابل هم چنین دیدگاهی وجود داشته باشد.

اقدامات ایران در رابطه با کشتار شیعیان نیجریه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اقدامات وزارت خارجه در قبال کشتار شیعیان نیجریه نیز خاطر نشان کرد: مجموعه‌ای از اقدامات بلافاصله پس از این اتفاق نامبارک برای پیگیری این موضوع صورت گرفت. کاردار نیجریه به وزارت خارجه احضار شد و نگرانی ایران به دولت نیجریه نیز منتقل شد.

وی ادامه داد: همچنین وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان در تماس‌هایی جداگانه با همتایان نیجریه‌ای خود نظرات ایران و انتظارات دولت و ملت ایران همچنین حساسیت‌های موضوع را مطرح کردند .

جابرانصاری خاطرنشان کرد‌: از لحاظ دیپلماتیک و مجاری دیگر نیز این موضوع دنبال می‌شود. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم با توجه به خطر تروریست‌ها و تکفیری‌ها در منطقه درگیری داخلی در منطقه بسیار خطرناک است در هر صورت ما پیگیر وقایع هستیم و دولت نیجریه نیز کمیته‌ای را برای رسیدگی به این موضوع انتخاب کردند و امید می‌رود که این کمیته زمینه‌ای را فراهم کند تا دیگر چنین وقایعی صورت نگیرد و این موضوع نیز جبران شود.

نباید اقدامی صورت گیرد که شروع برجام را تحت تأثیر قرار دهد

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری در ارتباط با موضوع رفع تحریم‌ها از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که وی پاسخ داد: اگر مجموعه وضعیت به سمتی پیش برود که ما به نقطه کانونی اجرای برجام برسیم در آن لحظه بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام رفع تحریم‌ها در زمینه‌های پیش‌بینی شده صورت می‌گیرد و تفاسیر اجرایی مربوط به آن به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

وی همچنین به اهمیت این موضوع اشاره کرد که تا قبل از کمیسیون مشترک برجام اقداماتی صورت نگیرد که شروع برجام را تحت تأثیر قرار دهد و اینکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود باید عمل کنند.

هرچه که ملت سوریه تعیین کند ملاک عمل خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد بحث بشار اسد و موضوع اختلافی که بین برخی از گروه‌های شرکت‌کننده در حل بحران سوریه در ارتباط با ماندن یا نماندن بشار اسد مطرح است، گفت: موضع صریح برخی از کشورهای غربی و منطقه تعیین پیش‌شرط برای انجام گفت‌وگوها بود. اما در جریان گفت‌وگوهایی که صورت گرفت که منتهی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد این دولت‌ها عملاً از پیش‌شرط خود عدول کردند و تصمیم بر این گرفته شد که بدون پیش‌شرط انجام گفت‌وگوهای سوری- سوری تسریع شود.

وی ادامه داد: برخی از بازیگران این عرصه پیش شرط‌های ذهنی را بر اثر یک سری واقعیت‌های متناقض جهت انجام گفت‌وگوها مطرح می‌کردند ولی آنچه که اتفاق افتاد برداشتن این پیش‌شرط‌های غیرواقعی بود.

جابرانصاری با بیان اینکه در عرصه سیاست نمی‌توان اولویت‌های متناقض را در یک زمان واحد پیگیری کرد، ادامه داد: برخی از بازیگران در این صحنه باید مشخص می کردند که اولویت آنها مبارزه با تروریسم است یا اهداف سیاسی.

وی با بیان اینکه برخی از این بازیگران به خاطر اهداف و منافع سیاسی این مناظره را گسترده‌تر کرده بودند، خاطرنشان کرد: در باب مبارزه با تروریسم راهی جز این نیست که دیگر اولویت‌ها تحت تأثیر این اولویت قرار بگیرد. البته تحکیم و تسریع این پروسه منوط به توافق سیاسی است و همانطور که اشاره شد آنچه که در نهایت رخ داد برداشته شدن پیش شرط غیرواقعی برخی از بازیگران جهت آغاز گفت‌وگوها در ارتباط با مذاکرات سوری- سوری بود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید امور به نحوی پیش رود که تصمیم‌گیری نهایی توسط مردم سوریه صورت بگیرد و نتیجه گفت‌وگوها به رأی ملت سوریه گذاشته شود،‌ تأکید کرد: هرچه که ملت سوریه تعیین کند ملاک عمل خواهد بود.

خبرنگار دیگری در مورد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که انصاری در پاسخ گفت: از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تلاش در راستای وحدت بین امت‌های اسلامی بوده است و پیگیری وحدت امت اسلامی جزو برنامه‌های ثابت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با اشاره به توجه جمهوری اسلامی ایران به مسائل جهان اسلام از جمله اشغال فلسطین، گفت: در فضایی که شاهد تشدید درگیری‌ها بین شیعه و سنی و تلاش دشمنان برای افزایش این درگیری‌ها و اختلافات هستیم برگزاری این کنفرانس بسیار مهم است و ما در این مقطع خاص بیش از هر زمان دیگر در موضوع وحدت و تقریب تأکید داریم. چرا که هرچه اختلافات تشدید شود امکان بازی دشمنان و ایجاد اختلاف بین ملت‌های منطقه بیش از گذشته فراهم می‌شود.

جابرانصاری تأکید کرد: وزارت امور خارجه مسئولیت‌هایش را در مورد برگزاری این کنفرانس و دعوت از مهمانان انجام داده و امیدواریم که این اجلاس پیام‌آور وحدت و دوستی هرچه بیشتر بین ملت‌های مسلمان بشود.

هرگونه درخواستی خارج از توافقات برجام پذیرفته نخواهد شد

خبرنگاری در مورد برخی از درخواست‌های آمریکا از ایران که خارج از تعهدات ایران در برجام است از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال پرسید که وی در پاسخ گفت: درخواست‌های آمریکایی‌ها ملاک عمل ما نیست بلکه ما بر اساس تعهدات خود در برجام عمل می‌کنیم و بر این اساس اقدامات لازم را به پیش می‌بریم و هرگونه درخواستی خارج از توافقات پذیرفته نخواهد شد. مگر اینکه در سازوکارهای پیش بینی شده صورت بگیرد که تفاسیر فنی آن توسط همکاران بنده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جابرانصاری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بحث بی‌اعتمادی ایران به آمریکایی‌ها در جریان انجام مذاکرات هسته‌ای و پیشبرد برجام، گفت: ما با طرفی مذاکره می‌کنیم که تاریخی طولانی از بی‌اعتمادی به وی و اقداماتی که علیه ایران انجام داده است وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اقدامات در دولت‌های مختلف آمریکا در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است، گفت: وقتی در چنین فضایی مذاکرات انجام می‌شود باید مذاکرات با نهایت دقت و بر اساس پیچیدگی‌های عرصه سیاست انجام شود.

جابرانصاری خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه با توجه به این موضوع و با در نظر گرفتن فرض‌های متفاوت و احتمال‌های مختلف سیاست خود را در این زمینه اتخاذ کرده و در چارچوب منافع عمومی ایران در مسیر تعریف شده در این ارتباط حرکت می‌کند. این مسیر با نهایت دقت به پیش می‌رود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: ملاک ما انجام تعهدات دولت ایالات متحده در مسیر اجرای برجام است و آنچه که ملاک است عملکردهایی است که صورت می‌گیرد. چرا که با انجام تعهدات است که ادامه این مسیر فراهم می‌شود.

وی تأکید کرد: همانطور که پیش از این گفته شد جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و سیاست خود مسیری را طی می‌کند که تأمین کننده منافع ملت ایران باشد.


  اخبار سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------