آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

حسام الدین آشنا: اگر مدیر مناظره سال 88 طرفی که از حد خود تجاوز می کرد را ساکت می کرد بسیاری از اتفاقات نمی افتاد



اخبار,اخبار سیاسی,حسام الدین آشنا

حسام الدین آشنا:
اگر مدیر مناظره سال 88 طرفی که از حد خود تجاوز می کرد را ساکت می کرد بسیاری از اتفاقات نمی افتاد / اگر دانش مناظره را بالا نبریم، برخی بی ریشه ها می توانند خود را ناجی جا بزنند

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اگر فرهنگ مناظره بعد از انقلاب در کشور نهادینه شده بود مناظرات سال 88 تبدیل به محاکمات 88 و 89 نمی شد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اگر فرهنگ مناظره بعد از انقلاب در کشور نهادینه شده بود مناظرات سال 88 تبدیل به محاکمات 88 و 89 نمی شد.

  حسام الدین آشنا روز دوشنبه در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی ایران افزود: اگر مدیر برگزاری مناظره ما در سال 88 آموخته بود که افرادی را که در مناظره از حد خود تجاوز می کنند و حق عمومی را به حق مناظره ترجیح می دهند ساکت کنند بسیاری از اتفاقات بین دو طرف نمی افتاد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب با گفت و گو و مناظرات بزرگان کشور، فرهنگ گفت و گو در مسیر درستی افتاد ولی متاسفانه با ترورهای منافقین مسیر گفت و گو بسته شد والا اگر سال پایان جنگ را نیز سال آغاز دوباره مناظرات می دانستیم الان باید بیست و ششمین دوره مناظرات ملی را برگزار می کردیم.

به نوشته ایرنا، استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: مناظره یعنی تبادل نظر، تبادل استدلال و واگذار کردن حق قضاوت به دیگران و این دیگران می تواند عموم مردم باشد یعنی آنچه در مناظرات سال 88 و 92 اتفاق افتاد. مردم هم در سال 88 و هم در سال 92 تصمیم گرفتند و انتخاب کردند.

آشنا با اشاره به اینکه در مناظره باید توانمندی مخاطبان در قضاوت را تقویت کرد گفت: سواد مخاطبان را باید در فهم استدلال بالا برد و این نکته بسیار مهمی است. چرا که اگر سلیقه و ذوق مخاطب بالا رفته باشد توان و قدرت تشخیص این را دارد که فردی که دارد صحبت می کند در حال مغالطه است یا استدلال؟ و مغلوب توانایی و فن بیان طرف مقابل نمی شود.

مشاور فرهنگ رئیس جمهور ادامه داد: اگر ما در میان مردم دانش نقد مناظره را بالا نبریم افرادی می توانند با قهرمان نمایی، خود را منجی جا بزنند. و استدلال های عوام پسند و در یک کلام با استفاده از سفسطه خدمتگذاران واقعی را زیر سوال برده و خود را که هیچ ریشه ای ندارند به مثابه ناجی و خادم واقعی جا بزنند.

وی گفت: اگر ما بتوانیم با حمایت سازمان صدا و سیما و دیگر رسانه های کشور موضوع مناظره را به امری مستمر در کشور تبدیل کنیم به نحوی که هر هفته یک مسابقه مناظره در کشور برگزار شود و میلیون ها نفر بتوانند از طریق پیامک برنده مناظره را انتخاب کنند.آن وقت می توانیم مطمئن باشیم که در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مناظراتی به مراتب بهتر از سال های 88 و 92 خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: از طرفی باید توان مناظره کنندگان را نیز افزایش دهیم چرا که این توان به شدت در سال های اخیر تضعیف شده است و ما سخنوران استدلال کننده بسیار کمی داریم.

آشنا گفت: نظام دانشگاهی و حوزوی ما افرادی را تربیت نمی کنند که هم قدرت استدلال و هم توانایی بیان بالایی داشته باشند. چقدر اندک شده اند تعداد استادانی که می توانند 50 یا 60 دقیقه دانشجویان را با علاقه سر کلاس درس نگه دارند.

فرهنگ تدریس با استفاده از POWER POINT قدرت بیان استادان را به شدت کاهش داده است
آشنا ادامه داد: اگر من نوعی بدانم که نیازی به استدلال ندارم و می توانم با تکیه بر قدرت فکر خود را به دیگری تحمیل کنم دیگر سراغ استدلال نخواهم رفت چرا که می دانم طرف مقابل من جرات مخالفت با من را ندارد.

وی گفت: تاکیدی که طی سالیان اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر روی ایجاد کرسی های آزاداندیشی شده است ناشی از اشراف و تسلط ایشان نسبت به واقعیت و آسیبی بود که در فضای دانشگاه وجود دارد و گرنه اگر این نیاز و ضرورت نبود لزومی نداشت ایشان حتی از خود هزینه کرده و برای برطرف کردن آن دانشگاهیان را تشویق به برگزاری این کرسی کنند.

وی افزود: رهبر بزرگوار ما فرمودند بزرگترین نگرانی شما این است که در این کرسی ها از بنده انتقاد کنند اما ایرادی ندارد بگذارید از بنده انتقاد کنند و این کرسی ها برگزار شود.

مقام معظم رهبری با این هزینه کردن از پیش می خواستند این موانع خیالی را از سر راه بردارند اما با کمال تاسف امروز باید پرسید چه بر سر کرسی های آزاداندیشی آمد و آیا اصلا ما چیزی به نام کرسی آزاداندیشی داریم؟

وی تصریح کرد: در مناظره هنر سخن گفتن نیز لازم است چرا که استدلال صرف جواب نمی دهد اما آیا هنر سخنوری در مدارس و دانشگاه های ما تدریس می شود؟ آن چیزی که در حوزه های علمیه هم تدریس می شود نه هنر مناظره بلکه فن خطابه است نه بیان شیوای توام با استدلال.

آشنا ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری چه در سال 88 و چه در سال 92 مناظرات نقش بسزایی در انتخاب داوطلب پیروز داشت.اما گاهی مناظره بر عهده نمایندگان ملت است و آن وقتی است که در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان موافق و مخالف درباره یک موضوع صحبت می کنند و براساس آن رای گیری انجام می شود. یا وقتی که در جلسات مختلف کمیسیون های دولت بحث هایی کاملا کارشناسانه بین متخصصین در می گیرد که در آن قوت استدلال مشهود است.

این چهره دانشگاهی ادامه داد: اگر مناظره نباشد محاکمه جای آن را می گیرد وقتی به تاریخ مناظره در جهان نگاه می کنیم مشاهده می شود که دوران شکوفایی مناظرات و گفت و گوهای سقراطی و افلاطونی بود اما جامعه آتن آن روز قدرت گفت و گوی سقراط را برنتافت و وی را محاکمه و اعدام کرد بعدها که در تاریخ غرب به شب یلدای تفکر در باختر رسیدیم دیگر مناظره وجود نداشت بلکه تفتیش عقاید و محاکمه جای آن را گرفته بود. یعنی همان چیزی که در مورد گالیله اتفاق افتاد.

آشنا تصریح کرد: تفکر اسلامی با دعوت به اندیشیدن آغاز شد و در سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) فرهنگ گفت و گو، اغنا و مناظره به وضوح دیده می شود ولی وقتی کار با نفوذ قدرت در فرهنگ رسید و در دعوای میان عقل و شرع دین اشعریون و اعتدالیون به جان هم افتادند کار به محاکمه، تبعید و کشتار و نابودی رسید.

 

اخبارسیاسی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------