آجيل يلداي جام جم تلخ بود



اخبار,اخبارسیاسی, صداوسیما

 
 «شب يلدايي متفاوت داشته باشيد.» اين وعده‌اي بود كه روزها قبل از رسيدن شب يلدا از سوي عادل فردوسي‌پور و ديگران به مخاطبان برنامه 90 داده مي‌شد. سورپرايز يلدايي اين بود كه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه مقابل عادل فردوسي‌پور بنشيند و به سوالات پاسخ دهد! بسياري از خانواده‌ها در اين شب منتظر پخش اين برنامه متفاوت بودند اما ناگاه خبر لغو آن منتشر شد و همه نگاه‌ها ابتدا به سمت عادل فردوسي‌پور برگشت چون او پیش‌تر وعده پخش این مصاحبه را داده و شور و شوق نسبت به آن ايجاد كرده بود اما هنگام پخش برنامه90 تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که «اين مصاحبه به تشخيص مديران صداوسیما پخش نمی‌شود» و بلافاصله براي اين اتفاق از ظريف و مردم عذر خواست.

 

تعدادي از خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي منتقد دولت در گفت‌وگو با منابع آگاهي كه اسمشان محفوظ بود، درباره دلايلي گفتند كه مديران ارشد تلويزيون را بر آن داشت تا نگذارند مصاحبه فردوسی‌پور و ظریف روي آنتن 90 برود. ابتدا يك منبع آگاه در شبكه3 و مصاحبه‌اي كه در كانال‌هاي تلگرامي مي‌چرخيد؛ بهانه‌اش اين بود كه چون فردوسي‌پور قبل از تاييد مصاحبه‌اش از سوي ناظران پخش، تصوير انجام گفت‌وگو را رسانه‌اي كرده، مديران سيما براي ايجاد نظم سازماني مانع از پخش مصاحبه آقاي وزير شده‌اند؛ يعني براي تنبيه تهيه‌كننده 90 حاضر شدند اين فشار به سيما وارد شود كه رسما منتقدان مشي مديران سيما با استدلال و مستند آنها را به اقدام عليه دولت و ممنوع‌التصويري يك وزير متهم كنند. اين اما تنها شايعه نبود...
 
فردوسي‌پور مي‌خواهد نماينده شود
يك مقام آگاه ديگر در گفت‌وگو با يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي و سرشناس منتقد دولت بهانه روي آنتن نرفتن ظريف را قصد عادل فردوسي‌پور براي كانديداتوري در مجلس و آن هم از سوي ليست‌هاي اصلاح‌طلبان اعلام كرد كه باعث شده تا مديران سيما براي پرهيز از شائبه سياسي‌كاري، به فردوسي‌پور اجازه ندهند مصاحبه ظريف پخش شود.

 

اين در حالي است كه اگر فردوسي‌پور قصد شركت در انتخابات داشته باشد، خودش نبايد روي آنتن برود. هرچند همين حالا در تلويزيون مجرياني هستند كه براي انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند اما هنوز اجراي زنده دارند. با اين وجود اين شايعه سبب شد تا فردوسي‌پور، درست در لحظه خداحافظي از آنتن90 در شب يلدا بگويد: «الان اين شايعه در رسانه‌ها مطرح شده و يك خبرگزاري نوشته من قصد شركت در انتخابات مجلس را دارم اما قسم مي‌خورم كه در هيچ انتخاباتي نه قصد كانديداتوري داشتم، نه دارم و نه مي‌شوم.

 

اين حرف‌هاي من هم ثبت و ضبط مي‌شود و مي‌ماند.» او اينگونه به اتهام منبع آگاه نامشخص هم پاسخ داد تا اين بهانه براي جلوگيري از پخش مصاحبه وزير خارجه كشورمان هم منتفي باشد! برخي گمانه‌هاي ديگر هم مطرح بود چنانكه مي‌گويند انتشار خبر اين ملاقات و گفت‌وگو تبعاتي را در پي داشته و برخي رسانه‌ها اقدام به چاپ مقالات اعتراضي درباره اين گفت‌وگو كرده‌اند، مقالاتي كه فشار جانبي را به صداوسيما و شبكه3 وارد كرده تا آنها از خير پخش اين گفت‌وگو بگذرند. فردوسي‌پور كه احتمالا پيش‌بيني فضاي پس از انتشار خبر را مي‌كرد از افشاي عكسي كه او را در حال گفت‌وگو با ظريف نشان مي‌داد اصلا راضي نيست و ظاهرا به فردي كه باعث انتشار خبر در فضاي مجازي شده است، اعتراض كرده است. در حالي كه گفت‌وگوي فردوسي‌پور با ظريف پخش نشده است كانال خبري اصلاحات نيوز در اين مورد نوشت: «امشب گفت‌وگوي فردوسي‌پور درحالي به بهانه «انتخاباتي بودن اين حركت به نفع حاميان دولت» پخش نمي‌شود كه در ساعاتي پيش غلامعلي حداد عادل ‌ميهمان برنامه ويژه شب يلدا در همين شبكه3 سيما بود!»

مشكل اصلي اختلاف با دولت است!
اما گمانه‌اي كه بيش از همه به واقعيت نزديك است اختلاف سليقه مدیران صداوسیما با دولت است كه بارها از سوي اهالي پاستور به نقد كشيده شده است. اين مشي صداوسيما به اندازه‌اي واضح است كه برخي منتقدان دوره رياست عزت ا... ضرغامي بر اين سازمان امروز مشي او را به انصاف نزديك‌تر مي‌دانستند. آيت‌ا... هاشمي نيز چند روز قبل گفته بود: «يك عده در مجلس هستند كه با استفاده از تريبون باز آنجا تندروي را اشاعه مي‌دهند و متاسفانه بعضي از نهادهاي كشور هم كم و بيش با آنها همكاري مي‌كنند. صداوسيما هم تندروي‌هاي آنها را پخش مي‌كند كه تشويق مي‌شوند. فكر مي‌كنم تندروي الان قوي‌تر از سابق شده است ولي اكثريت جامعه و مسئولان به‌‌ اعتدال رسيده‌اند كه اين يك موفقيت تاريخي است؛ يعني تاريخ و عملكرد‌ها، مردم، مخصوصا جوان‌ها و تحصيلكرده‌ها را قانع مي‌كند كه راه درست، اعتدال است.» انتقادات رئيس‌جمهور به رويه پيش گرفته شده توسط برنامه‌سازان صداوسيما در مواجهه با دولت را نمي‌توان ناديده گرفت.

 

فارغ از آن، در روز 16آذر گرچه تلويزيون، سخنان رئيس‌جمهور در دانشگاه صنعتي شريف را مستقيما پخش ‌كرد اما شعارهاي دانشجويان را پخش نكرد. در مقاطع متعددي كه سخنان رئيس‌جمهور با تشويق دانشجويان روبه‌رو مي‌شد، صداي محيط از سوي فرستنده‌هاي صداوسيما به‌شدت كم مي‌شد به گونه‌اي كه به سختي شعارهاي دانشجوياني كه فرياد مي‌زدند «روحاني، روحاني، حمايتت مي‌كنيم» و «روحاني، روحاني، دوستت داريم» شنيده مي‌شد. يا اينكه معاون پارلماني رئيس‌جمهوري اخيرا با بيان اينكه برجام تنها كار دولت و آقاي روحاني و تيمش نبود بلكه در سايه حمايت‌هاي مقام معظم رهبري و پشتيباني مردم به دست آمد، گفت: بايد به صداوسيما بگوييم كه چرا اين پيروزي و افتخار را كوچك نشان مي‌دهيد.

 

حجت‌الاسلام انصاری ادامه داد: نااميد كردن مردم چه سودي دارد، چرا تلاش داريد موج اميد و نشاطي كه در جامعه ايجاد شده را خاموش كنيد؟ مرتضي بانك معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری نیز با انتقاد از رفتار صداوسیما مي‌گويد: صداوسیما با رفتارهاي سياسي و تقابلي با دولت، فقط فضاي مساعدي را براي رسانه‌هاي حريف ايجاد مي‌كند. دليل اين مدعا، ميزان گرايش به رسانه‌هاي بيگانه در سال‌هاي اخير است كه با افزايش چشمگيري روبه‌رو بوده است. سيدرضا صالحي اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران كه از نزديكان رئيس‌جمهور است نیز ضمن قبول برخي معضلات كنوني فرهنگي، به دفاع از عملكرد دولت يازدهم و مشي اعتدالي آن در حوزه فرهنگ پرداخته و در عين حال گفته است: ضريب اعتماد عمومي به صداوسيما مدام در حال كاهش است. ديروز هم سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره رويكرد صداوسیما نسبت به دولت گفت: صداوسيما يك مجموعه است كه برنامه‌هاي مختلفي داشته و افراد مختلفي هم در آن حضور دارند. البته به راحتي مي‌شود متوجه شد كه چه ديدگاهي در رسانه ملي غلبه دارد. اكنون اخبار منفي زيادي از تلويزيون و راديو پخش مي‌شود و افراد را بدبين مي‌كند.

 

ما نمي‌گوييم رسانه ملي مجيزگوي دولت باشد اما انتظار داريم رسانه ملي تريبون يك سليقه سياسي كه در انتخابات گذشته هم حضور داشته است، نباشد. محمدباقر نوبخت افزود: برخي برنامه‌هاي رسانه ملي غيرمنصفانه و با اغراض سياسي خاص است و برخي برنامه‌ها منصفانه است پس نمي‌توانيم يكپارچه رسانه ملي را تخطئه كنيم. ما نسبت به برخي از برنامه‌هاي رسانه ملي انتقاد داريم زيرا رسانه ملي نقش اپوزيسيون دولت را ايفا مي‌كند البته ما مردم زيركي داريم و پخش اين برنامه‌ها براي مردم قابل درك است و اين برنامه‌ها رسانه ملي را به يك جريان سياسي تقليل مي‌دهد.

صداوسیما به افكار عمومي پاسخ دهد
يك شايعه قابل تامل درباره عدم پخش برنامه ظريف اين بود كه برخي عنوان كرده بودند فردوسي‌پور كارمند يا تحت امر وزارت خارجه است كه اين شايعه محلي از اعراب ندارد اما شايد اين بهانه‌جويان اظهارات ديروز سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اقدام صداوسیما در ممانعت از پخش مصاحبه مجري برنامه ورزشي 90 با وزير امور خارجه را براي اثبات حقانيت شايعه خود نشان دهند. ديروز سخنگوی وزارت خارجه حركت صداوسيما را غيرمسئولانه خواند و خواستار پاسخگويي مسئولان سيما به افكار عمومي ملت ايران بابت اين اقدام شد. جابر انصاري با بيان اينكه جزئیات اين موضوع ارتباطي به وزارت امور خارجه ندارد، گفت: آنچه به ما مربوط است اينكه ماه‌ها مسئولان اين برنامه تلويزيوني تلاش، پيگيري و سماجت كردند، پي در پي زنگ زدند، آمدند و رفتند تا بتوانند اين مصاحبه را انجام دهند.

 

وی خاطرنشان كرد: هيچ گاه يك تهيه‌كننده يا يك مجري تلويزيوني براي انجام چنين مصاحبه‌اي با يك وزير مهم دولت، خودش اقدام نمي‌كند، منطق كار اين است كه قبلا هماهنگي را در مجموعه كاري خود انجام مي‌دهند و بعد اين همه پيگيري و سماجت مي‌كنند، اينها را نمي‌توان فردي تفسير كرد. سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: بنابراين، از ديد ما صداوسیماي جمهوري اسلامي يا در واقع سيماي جمهوري اسلامي بوده كه براي انجام اين مصاحبه در چند ماه گذشته اصرار و پيگيري پي‌درپي كرده است. جابر انصاري با بيان اينكه، دكتر ظريف تمايلي به انجام اين مصاحبه نداشتند، افزود: اصرارها و پيگيري‌هاي پي‌درپي دوستان سيما و تهيه‌كنندگان اين برنامه ورزشي باعث شد كه وزير خارجه با انجام اين گفت‌وگو موافقت كند و در نهايت مصاحبه انجام شد. وی تصريح كرد: صداوسیما به خاطر اين برخورد غيرمسئولانه بايد پاسخگوي افكار عمومي ملت ايران باشد و به سوالات و ابهامات موجود در اين زمينه پاسخ دهد.

 
روايتي از آنچه گذشت
يك منبع مطلع اما جزئیاتي عجيب از اين ماجراي توهين‌آميز در اختيار «انتخاب» قرار داد كه حكايت از بداخلاقي بي‌سابقه دلواپسان عليه ظريف و در عين حال، واكنش اخلاقي وزير خارجه دارد. اين منبع مطلع گفت: تقريبا از بعد از توافق هسته‌اي، عادل فردوسي‌پور و رامبد جوان پيگير مصاحبه با آقاي ظريف بودند و ايشان نيز همواره، از اين دو مجري تلويزيون تشكر كرده و از حضور در برنامه‌هاي «خندوانه» و «90» عذرخواهي مي‌كرد. اما عادل فردوسي‌پور با سماجت رسانه‌اي خود، هفته‌اي چند بار به صورت هفتگي از دفتر وزير خارجه و شخص ظريف، پيگير مصاحبه بود. وي اضافه كرد: پس از عمل جراحي لثه ظريف، نهايتا هفته گذشته فرصت كوتاهي به دليل تعويق سفر وزير خارجه به نيويورك پيدا شد كه ظريف در پاسخ به درخواست مجدد فردوسي‌پور، با مصاحبه موافقت كرد. اين منبع آگاه با اشاره به پيش‌بيني‌هاي ظريف درباره سروصداهاي احتمالي حول اين مصاحبه گفت: وزير خارجه قبل از مصاحبه هم به آقاي فردوسي‌پور گفتند كه گروهي سروصدا خواهند كرد ولي ايشان همچنان به برقراري مصاحبه اصرار داشت.

 

پس از انتشار نامه يك روزنامه عليه مصاحبه ظريف و متعاقبا مخالفت صداوسيما با پخش مصاحبه، حدود ساعت 6 و نيم، به دكتر ظريف اطلاع دادند كه «رياست سازمان مانع پخش مصاحبه شده است» و سپس، از ظريف خواستند اجازه دهد تا براي پخش مصاحبه، تلاش شود اما او مخالفت كرده و خواسته است كه هيچ اقدامي نكنند. اين منبع آگاه در ادامه افزود: حدود ساعت7 هم پيامكي از سوي ظريف به عادل فردوسي‌پور فرستاد شد؛ با اين محتوا كه «شنيدم فشار آوردند، از طرف من هيچ نگران نباشيد، پخش نشدن مصاحبه اصلا براي من مهم نيست. بي‌جهت درگير نشويد»، فردوسي‌پور نيز در پاسخ پيامك كوتاهي زد و تشكر كرد. نكته حيرت‌انگيز، از يك سو مخالفت عجيب تلويزيون با پخش اين مصاحبه (با وجود پيگيري و سماجت چندين ماهه عادل فردوسي‌پور) و از سوي ديگر، سكوت و ملاحظه اخلاقي ظريف براي پايان جنجال و بي‌اخلاقي برخی مدیران صداوسیما دارد كه البته آنچه مشهود است حملات سهمگين دلواپسان در ايام توافق هسته‌اي مسبوق به سابقه است و به نظر مي‌رسد، پس از اين نيز تداوم خواهد داشت.

کاسه کوزه‌ها سر فردوسی‌پور شکس
روابط عمومی سازمان صداوسیما با انتشار اطلاعیه‌ای به موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه درباره مصاحبه مجری برنامه ورزشی90 با وزیر خارجه پاسخ داد. در این اطلاعیه آمده است: 1- گفت‌وگو و مصاحبه با رجل سیاسی، مذهبی و شخصیت‌های مختلف تابع میل و نظر شخصی تهیه‌کننده یا عوامل برنامه نیست. درصورتی‌که شبکه‌ای قصد انجام مصاحبه با این‌ افراد را داشته باشد، مسئولان شبکه از مصاحبه‌شونده به طور رسمی دعوت به‌عمل می‌آورند تا مصاحبه انجام شود و این روالی است که در همه رسانه‌ها مرسوم است. 2- در موضوع مصاحبه مجری برنامه90 با رئیس دستگاه دیپلماسی هیچ‌گونه درخواستی از سوی شبکه3 سیما برای انجام مصاحبه با جناب آقای دکتر ظریف ارسال نشده است و مجری برنامه شخصا و بدون اطلاع و هماهنگی با شبکه به انجام مصاحبه و اعلام خبر پخش آن مبادرت ورزیده است. 3- برنامه ورزشی90 که سال‌ها از عمر آن می‌گذرد، یک برنامه صرفا ورزشی و آن هم در حوزه فوتبال است و تمام تلاش دست‌اندرکاران شبکه3، ساماندهی برنامه برای پاسخگویی به مطالبات ورزشی مخاطبان آن است. 4- درخصوص اینکه وزارت خارجه نامه رسمی از طرف مسئولان سازمان را برای انجام مصاحبه درخواست نکرده خود باید پاسخگو باشد اما اینکه تهیه‌کننده بدون اطلاع و هماهنگی مسئولان شبکه اقدام کرده است از سوی سازمان پیگیری می‌شود.


 اخبار سیاسی - ارمان 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------