آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

گزینه‌های روی میز مجلس ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,دریافت غرامت از دولت آمریکا


  تصویب طرح ممنوعیت سفرکنندگان به چهار کشور عراق، سوریه، ایران و سودان به آمریکا در کنگره آمریکا واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت؛ به‌ویژه بعد از اتفاق مهمی همچون توافقنامه هسته‌ای که می‌تواند راهگشای ایران در توسعه روابط تجاری در عرصه بین‌المللی باشد. بسیاری این رفتار را در تقابل با برجام ارزیابی کردند.

 

در عین حال هر از چند گاهی خبرهایی از شکایت‌هایی در مورد دریافت غرامت از ایران به دلایل مختلف مطرح می‌شود. هر چند چنین شکایت‌هایی بارها و بارها بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده و رای‌های مختلفی نیز به همراه داشته‌اند، اما در سال‌های اخیر به ویژه در جریان مذاکرات و توافق هسته‌ای توجه ویژه‌ای را در ایران به خود جلب کرده‌اند. مجموع این اخبار است که نمایندگان به این فکر افتادند که در مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی دریافت غرامت از دولت آمریکا را مصوب کنند که در پی آن بتوانند بابت تمام ظلم‌هایی که آمریکا به ملت ایران در طول تاریخ روا داشته از طریق مراجع قانونی بین‌المللی غرامت بگیرند؛ اقدامی که نمایندگان از آن به عنوان طرحی در جهت هشدار به آمریکا یاد می‌کنند.

 

در اینجا این سوال هم ایجاد می‌شود که اجرایی شدن مصوبه کنگره آمریکا چه تاثیری می‌تواند در عملیاتی شدن مفاد برجام داشته باشد و یا اینکه تجار و گردشگران خارجی بعد از اجرای مصوبه کنگره آمریکا، باز هم ایران را برای سرمایه‌گذاری و سفر ترجیح می‌دهند؟ البته ناگفته نماند که بعد از برجام بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه اروپائیان برای سرمایه‌گذاری به ایران سرازیر شدند اما در این شرایط ممکن است برای تصمیم‌گیری و انتخاب سفر به ایران یا آمریکا بر سر دوراهی قرار بگیرند. در این گزارش پاسخگویی به سوالات ایجاد شده را به قانونگذاران کشور سپردیم.


اجرایی شدن مصوبه ضدایرانی در آمریکا تجدیدنظر جدی در اجرای برجام را می‌طلبد
سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در مورد اهمیت طرح یک فوریتی مجلس برای دریافت غرامت از دولت آمریکا به «ابتکار» گفت: به نظر من بازخواهی حقوق ملت ایران که در طول تاریخ توسط امپریالیسم زیر پا گذاشته شده است نباید یک فرآیند واکنشی باشد و ما باید به دنبال احقاق حقوق ملتی باشیم که در طول تاریخ از سوی استکبار غرب مورد تعرض قرار گرفته‌اند.


وی افزود: از روز اکتشاف نفت در ایران امپریالیسم عامل اجرایی خیانت به کشورمان بود و تمام وقایعی که آمریکا و اسرائیل جهت کشتار و آزار ملت ایران توسط سازمان سیا و موساد انجام دادند و بدون تردید نقش آنها در حمایت از محمدرضا پهلوی، کودتای 28 مرداد، حمایت از صدام و کشورهایی که به وی سلاح کشتار جمعی به ویژه سلاح شیمیایی رسانده بودند، کمک به سازمان منافقین و حمایت از گروهک‌های تجزیه‌پذیر همچون گروهک ریگی و فتنه‌هایی که هم‌اکنون نیز در گوشه و کنار کشور اتفاق می‌افتد همه این‌ها باید از سوی دادگاه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد و ما مدارک لازم نیز جهت ارائه به این مراجع قانونی داریم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تجار خارجی و توریست‌ها بعد از مصوبه آمریکا سفر به ایران را به آمریکا ترجیح می‌دهند، تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد به این طریق به ایران ضربه بزند به طور قطع صورت قضیه تغییر کرده و چنانچه آمریکا در اجرایی کردن این مصوبه جدی باشد ما هم باید در اجرای برجام تجدیدنظر جدی داشته باشیم.


طرح غرامت از دولت آمریکا یک هشدار است
ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در خصوص تاثیری که پیگیری طرح یک فوریتی مجلس برای دریافت غرامت از دولت آمریکا می‌تواند داشته باشد به «ابتکار» گفت: برخی مسائل از جمله مصوبه ضد ایرانی کنگره آمریکا که در عرصه بین‌المللی اتفاق می‌افتد بیشتر جنبه روانی و سیاسی به خود می‌گیرد البته مصوبه‌ای که هم‌اکنون در کنگره آمریکا علیه ایران صورت گرفته است برای ممانعت از لطمه خوردن به جایگاه سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی نیاز به واکنش جدی دارد. وی افزود: شاید در دنیا کشورهایی که از قدرت لازم برخوردار نباشند چنانچه واکنشی هم نشان دهند در جوامع بین‌المللی انعکاس پیدا نکند

 

اما واکنش کشور قدرتمندی همچون ایران به طور قطع در مراجع قانونی بین‌المللی در دستورکار قرار گرفته و می‌توان از آن به عنوان سندی در جهت دفاع از حقوق ملت ایران استفاده کرد هرچند که برخی مصوبات مجلس ممکن است که در جهان قابلیت اجرایی نداشته باشند اما یک اقدام سیاسی است که در جهت هشدار و مقابله به مثل از آن استفاده می‌شود. نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر این مصوبه کنگره آمریکا در اجرایی شدن برجام تصریح کرد: برجام یک موادی دارد که مطابق با انتظار ما و طرفین غربی باید در زمان تعیین شده اجرا شود و اگر اقدامات محدود‌کننده در مسیر اجرای این توافقنامه بین‌المللی از هر کدام از طرفین ایجاد شود بلافاصله مقابله به مثل خواهد شد ضمن‌اینکه در اجرای برجام باید آنچه رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس به عنوان تکلیف و خطوط قرمز تعیین کرده‌اند، لحاظ شود و چنانچه کنگره آمریکا یا مجالس اروپایی اقداماتی در جهت توهین به جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی انجام دهند به طور قطع ما نیز باید اقدامات مشابهی انجام دهیم. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآورشد: باید صادقانه بگوییم که ایران از جایگاه قدرتمندی در جهان برخوردار است و با توجه به نفوذی که در منطقه داشته و حامیانی که بعد از بحث برجام پیدا کرده امروز می‌تواند به سادگی از موضع قدرت حرف بزند چراکه در جهان ایران را به عنوان بازیگری نقش‌آفرین و تاثیرگذار در منطقه می‌شناسند.

 

نکو در پاسخ به این سوال که با وجود مصوبه کنگره آمریکا این احتمال هست که تجار خارجی و توریست‌ها ایران را برای سرمایه‌گذاری و سفر به آمریکا ترجیح می‌دهند، تاکید کرد: در ایام گذشته و بعد از توافقنامه هسته‌ای تغییرات اساسی در روابط ایران با سایر کشورها حتی جهان غرب ایجاد شد و تاجرانی که در ایران حضور پیدا کردند وجود امنیت قابل توجه را در کشور مشاهده کردند و کشوری که از طریق تحریم‌های ظالمانه مورد ظلم قرار گرفته بود برای سرمایه‌گذاران و گردشگران امنیت لازم را فراهم کرده بود که اگر غربی‌ها در شرایط قبل از برجام ایران قرار داشتند به طور قطع یا حضور ما را در کشورشان نمی‌پذیرفتند و یا موانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران ایرانی قرار می‌دادند بنابراین با وجود تدابیر امنیتی جدی که برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دولت و مجلس اندیشیده شده است آنها در ایران بدون دغدغه حضور می‌یابند ضمن‌اینکه آمریکا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به صرفه نیست البته این امکان هم وجود دارد که بعد از عادی شدن روابط تعدادی از کشورها سرمایه‌گذاری در ایران را به حضور در آمریکا ترجیح ندهند اما روی هم رفته شرایط برای سرمایه‌گذاری امن در ایران مهیاتر است.

 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------