آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

هشدار‌زیباکلام درباره ظهور‌احمدی‌نژادی‌دیگر



اخبار,اخبارسیاسی, صادق زیباکلام

 صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در مورد تاثیراتی که کاهش قیمت نفت و افت درآمدهای نفتی بر اوضاع سیاسی و رفتار دولت می‌گذارد توضیح می‌دهد که دولت در این شرایط مجبور می‌شود بودجه بخش‌های عمرانی و آنچه که مربوط به توسعه و بهبود رفاه مردم است را کم کند و همین موضوع روی محبوبیت و رای دولت اثر منفی می‌گذارد.

سپس وی پیش‌بینی می‌کند که با بروز این چنین اتفاقی در انتخابات سال 96 محمود احمدی‌نژاد دیگری ظهور می‌کند و یک دولت پوپولیست بر سر کار می‌آید. با این حال وی به دولت روحانی توصیه می‌کند که تنها راهکار مقابله با ظهور دولت پوپولیستی دیگر این است که خاص بودن شرایط اقتصادی کشور به مردم اطلاع داده شود تا مردم در جریان باشند.

زیباکلام تصریح می‌کند: روحانی باید به مردم بگوید که ما با نفت 30 دلاری باید ماهی حدود چهار هزار میلیارد تومان یارانه فله‌ای بدهیم که این کار یعنی خودکشی. مهمترین بخش‌های گفت‌وگوی هفته‌نامه تجارت‌فردا با این استاد دانشگاه را می‌خوانید:
* هروقت قیمت نفت پایین می‌آید در ایران می‌گویند این توطئه استکبار جهانی و آمریکا برای ضربه زدن به ایران است. اما ببینید در دوران آقای احمدی‌نژاد که قیمت نفت حتی به بالای 100 دلار در هر بشکه رسید و ما به اندازه تمام دورانی که تا پیش از آن درآمد نفت داشتیم، در آن هشت سال از این طریق درآمد کسب کردیم، هیچ وقت نگفتیم این توطئه است. یعنی وقتی قیمت نفت افزایش می‌یابد کسی نمی‌گوید این توطئه است اما وقتی قیمت نفت کاهش می‌یابد همه بلافاصله انگشت اتهام را به سوی عربستان و آمریکا می‌گیرند و می‌گویند که این دو کشور دارند علیه ما توطئه می‌کنند.

*در ایران از عربستان توقع دارند حدود یک یا دو یا سه یا چهار میلیون بشکه نفت از تولید خود را کاهش دهد اما هیچ کس نمی‌گوید چرا کشور روسیه یک یا دو یا سه میلیون بشکه نفت از تولید خود را کاهش نمی‌دهد.

*عراق که متحد ماست، عراق که دستش در دست ما قرار دارد، چرا عراقی‌ها یک میزانی از تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهند؟ چرا ما از عربستان که نسبت به آن دشمنی هم داریم، توقع کاهش تولید را داریم اما از کشور روسیه که رفیق گرمابه و گلستان ما است و از عراق که متحد استراتژیک ماست توقع نداریم تولید نفت خود را کاهش دهند.

*با کاهش قیمت نفت، متاسفانه رکود ادامه پیدا خواهد کرد، برای اینکه درآمد اصلی دولت جمهوری اسلامی ایران از نفت است، و وقتی که درآمد نفتی ایران کم می‌شود بودجه عمرانی دولت کاهش می‌یابد.

*در حقیقت در بلندمدت رفاه و توسعه است که بهای پایین آمدن قیمت نفت را می‌دهد.

* وقتی که قیمت نفت از یک قیمتی پایین‌تر می‌آید، برای اوپک همچنان مقرون به صرفه است که نفت بفروشد، اما برخی از تولیدکننده‌ها هستند که خیلی برای آنها صرف نمی‌کند.

*یکی از بخش‌هایی که در این شرایط کاهش درآمدهای نفتی آسیب جدی می‌بیند سرمایه‌گذاری‌هایی است که دولت برای ایجاد شغل انجام می‌دهد.

*کاهش قیمت نفت به دموکراسی نمی‌تواند کمک کند، برای اینکه رکود و بدتر شدن وضعیت اقتصادی باعث می‌شود که در انتخابات سال 96 یک احمدی‌نژاد دیگر پیروز میدان شود.

* راهکار این است که آقای روحانی باید بیاید و یک شب در برنامه تلویزیونی دست از تعارف دارد و صادقانه با مردم سخن بگوید. اینکه همه موارد عالی است، همه چیز خوب است و دارد بهتر می‌شود و با شیب ملایم داریم جلو می‌رویم و تورم دارد تک رقمی می‌شود را بگذارد کنار، باید بگوید که ما با نفت 30 دلاری باید ماهی حدود چهار هزار میلیارد تومان یارانه فله‌ای بدهیم که این کار یعنی خودکشی.

 

 اخبار سیاسی  -  بهارنیوز  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------