آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

در دوماه اخیر، احکام شرعی چقدر فرق کرده؟! / باز هم راهیپمایی و انتخابات در پیش هست ها!

برخورد دوگانه با مقوله بی حجابی سالهاست که سوژه رسانه هاست. در مناسبتهایی مانند۲۲ بهمن،روز قدس و انتخابات معمولا از حضور زنان بدحجاب و حتی…

این «تندرو» که می‌گویی، یعنی چه؟!



اخبار,اخبار سیاسی , اصولگرایان

 همواره در ادبیات سیاسی و در مورد جناح‌های سیاسی به واژه «تندرو» و نقش آن‌ها در مناسبات گروه‌های سیاسی که به آن‌ها منتسب هستند برمی‌خوریم. در شرایطی که اعتدال این روزها کلیدواژه اصلی فضای سیاسی ایران است، این سوال مطرح می‌شود که تندروها کیستند؟ در این میان، این سوال در مورد جناح اصولگرا جایگاه ویژه‌تری دارد.

 

در واقع کسانی به تندروی در جناح اصلاح‌طلب شهرت داشتند، در حال حاضر در فضای سیاسی کشور حضور قابل توجهی ندارند و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان تا حد زیادی از نظر نگاه سیاسی به هم نزدیک محسوب می‌شوند. در سوی مقابل اما، تندروها نقش ویژه‌ای در مناسبات سیاسی جریان راست دارند و به طور ویژه این موضوع در انتخابات نمود ویژه‌ای دارد؛ جایی که برخی چهره‌های شاخص معتدل اصولگرا حاضر به جمع شدن با تندروها در یک لیست ائتلافی مشترک نیستند و همین زمینه‌ساز تفرق در لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان می‌شود. این اتفاق در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 زمینه‌ساز شکست اصولگرایان را فراهم کرد و حال این بیم در اردوگاه جناح راست سیاسی ایران وجود دارد که این شکست در انتخابات اسفند 94 نیز تکرار شود.


نمایش رفتارهای تندرویان در موضوعات مختلف در صحن مجلس که مهم‌ترین آنها بحث برجام بود باعث تعجب هواداران و افرادی شده بود که آنها را به عنوان وکلای خود به خانه ملت فرستاده بودند. این تندروی‌ها وقتی باعث نگرانی همگان شد که به جنگ بین آنها و دولت منتخب مردم تبدیل شد آن هم در شرایطی که صحبت از تصویب کلیات توافقنامه‌ای به میان آمده بود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تا پای جان برای آن زحمت کشیده بودند ضمن‌اینکه قرار بود اجرای آن معیشت مردم را بهبود بخشد و سفره هموطنان را رنگین کند.

 

به نظر می‌رسد که در پی تصمیم اصولگرایان برای پالایش لیست انتخاباتیشان بیشتر این افراد هدف گرفته شده‌اند و حذف آنها از لیست نهایی انتخاباتی در دستورکار این جناح قرار گرفته که دیری است رسیدن به وحدت بینشان حواشی زیادی داشته است و با این اقدام سعی دارند تا با جلب اعتماد مردم و رفع انگ تندرو بودن از پیشانی اصولگرایان موفقیت پیروان این جناح در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تضمین کنند کما اینکه ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی طی مصاحبه با مجلس آنلاین به این مهم اشاره کرده است.


قطعا تندروها به لیست نهایی اصولگرایان راهی ندارند
حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با نشان آنلاین درباره ادعای نزدیکان لاریجانی مبنی بر اینکه «علت پرهیز او برای ورود به ائتلاف احتمال حمایت از تندروها در انتخابات مجلس شورای اسلامی است» گفت: «قطعا این مسئله مدنظر قرار می‌گیرد مسلما شورای ائتلاف سعی می‌کند افراد منطقی و معتدل در نوع برخوردها و به دور از افراط و تفریط در مسائل سیاسی را در لیست نهایی قرار دهد بنابراین فکر می‌کنم تا الان نظر آقای لاریجانی در ترکیب لیست مورد دقت و توجه قرار گرفته است». این سخنان در حالی مطرح می‌شود که برخی چهره‌هایی که در افکار عمومی به عنوان تندروهای اصولگرا شناخته می‌شوند، در میان سازوکار جدید ائتلافی اصولگرایان به چشم می‌خورند. به نظر می‌رسد تعریف تندرو و تندروی در جناح اصولگرا با تعریفی که در بیرون از این جریان درباره این واژه می‌شود و مصداق‌هایی که برای آن شناخته می‌شود، فرق دارد.


همه پیروان جبهه پایداری تندرو نیستند
ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در مورد مشخصات افراد تندرو در بین اصولگرایان به «ابتکار» گفت: در بین اصولگرایان تیپ‌هایی وجود دارند که تندروی را در دستورکار خود قرار داده اند به طوری که اقداماتشان می‌تواند به این جناح لطمه وارد سازد به طور قطع رفتار آنها نیاز به پالایش دارد اما اینکه چه مقیاسی می‌توان برای تعیین تندرویان جامعه در نظر گرفت اقدام بسیار سختی است. وی افزود: البته تندروی را نمی توان خاص تنها یک جناح دانست و به طور قطع ممکن است تندرویان در هر جناحی وجود داشته باشند که وجودشان به آبروی آن جناح لطمه می‌زند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در مجلس کنونی یک تعداد از نمایندگان ثابت کردند که تندرو هستند و با رفتارهایشان کاری کردند که صدای حامیان خود را هم درآوردند اما اینکه بگوییم همه پایداری‌ها تندرو هستند درست نیست و این نوع اظهارنظر در مورد پیروان این جبهه نیاز به بازنگری دارد چراکه نمی توان همه را به یک چشم نگاه کرد و فراموش نکنیم که در بین جبهه پایداری‌ها هم افراد باهوش، متعهد و دلسوز نسبت به نظام وجود دارد و نباید این امر در قضاوت‌هایمان مورد غفلت قرار گیرد.


تعصب به جناح چپ و راست ابزاری برای قدرت نمایی است
احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم در مورد اینکه تندرو در بین اصولگرایان از نظر وی چه مشخصاتی دارد به « ابتکار» گفت: من در این شرایط به تندرو و کندرو اعتقادی ندارم چراکه در این مورد گروهی برای خود اعتقاداتی دارند که ممکن است از نظر گروهی دیگر تندروی به نظر بیاید و درباره این موضوع هم ضروری است که شاخص تعیین شود که بر اساس آن نظر دهیم کدام گروه تندرو یا کندرو است. وی با بیان اینکه در کشور برای تندروی در عرصه سیاسی تعریفی نداریم، تصریح کرد: باید در کشور شاخص‌های اعتقادی مشخص کنیم که هر فردی از آنها دور شد بتوانیم بگوییم که تندرو است که به اعتقاد بنده خدا، قانون و اهداف نظام می‌توانند بهترین شاخص باشند که هر فردی از آنها فاصله گرفت تندرو به حساب بیاید.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآورشد: هم‌اکنون بحث تندرویان بهانه‌ای شده است که هر گروهی بخواهد گروهی دیگر را بکوبد از این صفت برای آنها استفاده کند که این اقدام صحیحی نیست بنابراین در عرصه سیاست باید همه بتوانند اظهارنظر کنند و در این مورد بنده اعتقادی به چپ و راست هم ندارم و اصرار بر تعصب بر جناحی خاص را تنها ابزاری در جهت قدرت‌نمایی می‌دانم.

 

آریایی‌نژاد اظهارکرد: اینکه عده‌ای خود را اصلاح‌طلب محض یا اصولگرای محض می‌دانند به این دلیل است که عده‌ای دور هم جمع شده و مرزبندی کرده‌اند و هر فردی را که از این مرزها عبور کند را تندرو می‌دانند به نظر من همه جناح‌ها باید تنها عشق به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در دل داشته باشند و به طور مثال اگر اصلاح‌طلب هستند در مسیر رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی با بقیه متحد حرکت کرده و هر جا ایرادی دیدند اصلاح کنند و بقیه هم به همین منوال باید در جهت حفظ نظام حرکت کنند. عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس تاکیدکرد: ناگفته نماند که برخی با رفتار افراطی خود دشمن را شاد کرده و خواسته یا ناخواسته خلاف جهت اعتلای مملکت و اهداف نظام حرکت می‌کنند که این اصلا پسندیده نیست و این افراد از هر جناحی که باشند باید رفتار خود را اصلاح کنند.


 اخبار سیاسی -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------