آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

جابرانصاری: سیاست عقیم عربستان بحران‌های داخلی و خارجی‌اش را حل نمی‌کند



اخبار,اخبار  سیاسی, حسین جابرانصاری

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد‌: عربستان سعودی نه تنها منافعش بلکه حیاتش را در ادامه تنش و درگیری می‌داند.

 حسین جابرانصاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در ادامه افزود: عربستان سعودی سعی می‌کند مجموعه مشکلات داخلی اش را هم از طریق فرافکنی و صادر کردن آن به خارج از عربستان حل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه متأسفانه شاهد برخورد تند، ‌سرکوب و اعدام با خواسته‌های اصلاحی و آزادی‌خواهانه در عربستان هستیم، گفت: عربستان سعودی نه تنها منافع خود را بلکه حیات خود را در ادامه تنش‌ها و درگیری‌ها می‌داند. نمونه این اقدام را در گردن زدن و اعدام شهید آیت‌الله نمر الباقر النمر می‌بینیم. همه این اقدامات حاکی از آن است که عربستان سعودی در حالی که خود را در انواع بحران‌های داخلی و بیرونی می‌بیند سیاستی مبتنی بر افزایش تنش و درگیری در منطقه دنبال می‌کند.

وررود به سفارت عربستان اولین اتفاقی نیست که در دنیا در مورد نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌افتد

جابرانصاری با اشاره به ورود برخی افراد به سفارت عربستان در کشورمان و نمایندگی‌های این کشور، گفت: این اقدام اولین اتفاقی نیست که در دنیا در مورد نمایندگی‌های دیپلماتیک می‌افتد.

وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد این است که دولت میزبان به تعهدات قانونی خود بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی که به وجود آمده عمل کرده است.

ایران متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: با این وجود عربستان سعودی به دلیل اینکه حیات خود و منافعش را در بحران آفرینی می‌بیند از این موضوع هم به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

وی گفت: فکر می‌کنیم که جامعه بین‌المللی،‌کشورهای منطقه و جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان سعودی اجازه نخواهند داد که تنش‌آفرینی و درگیری‌ها را در منطقه ادامه دهد چرا که این روند باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده است. در همین راستا به نظر نمی‌رسد که آنها بتوانند همین سیاست‌ها را دنبال کرده و به نتایج اسفناکی بیش از آنکه تاکنون رسیده‌اند برسند.

دیپلمات‌های ما هنوز از عربستان خارج نشده‌اند

وی با بیان این که دیپلمات‌های ما هنوز از عربستان خارج نشده‌اند، افزود: به آن‌ها 48 ساعت فرصت داده شده و در حال حاضر در حال انجام ترتیبات لازم برای انتقال محترمانه آن‌ها به داخل کشور هستیم.

ایران در مسیر سیاست تنش آفرینی عربستان حرکت نمی‌کند

وی با اشاره به اقدام شب گذشته عربستان جهت قطع روابط دیپلماتیک با تهران سیاست‌های عربستان در منطقه و عرصه‌ی بین‌المللی را انزوا طلبانه و در راستای تنش آفرینی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر سیاست تنش آفرینی عربستان حرکت نمی‌کند و نیازی به تنش آفرینی و درگیری برای خود در عرصه‌ی سیاست داخلی و خارجی احساس نمی‌کند.

جابرانصاری در این نشست مطبوعاتی که بیشتر سوالات مربوط به تحولات رابطه ایران و عربستان بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دستگاه دیپلماسی کشور چه اقداماتی را انجام خواهد داد که از تکرار وقایعی همچون اتفاقی که در روز شنبه در برابر سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد رخ داد جلوگیری کند،گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه خود را متعهد به رعایت تعهدات بین‌المللی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در راستای حفظ امنیت مکان‌های دیپلماتیک و دیپلمات‌ها می‌دانند و در این رابطه فعالیت و تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با اتفاقات اخیر هم وزارت خارجه و هم دیگر نهادهای قانونی کشور از جمله نهادهای انتظامی و قضایی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد قانونی با متخلفانی که از حدود قانونی خارج شده‌اند اتخاذ کرده‌اند و ما با صراحت و قاطعیت اعلام می‌کنیم که ایران نسبت به حفظ حرمت و مراعات قواین بین‌المللی برای حفاظت از کلیات مراکز دیپلماتیک اقدامات لازم را به صورت طبیعی انجام داده و خواهد داد.

عربستان زمانی اعلام قطع رابطه کرد که هیچ‌گونه تهدیدی متوجه دیپلمات‌های سعودی نبوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدام شب گذشته عربستان گفت: اقدام عربستان هنگامی رخ داد که همه‌ی امور تحت کنترل بود و هیچگونه تهدیدی متوجه دیپلماتهای سعودی نبوده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه دولت عربستان به دنبال بهانه جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در راستای افزایش تنش در منطقه است ادامه داد : ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم، پیگیری و رایزنی‌های دیپلماتیک مناسب با دیگر کشورهای جهان و منطقه انجام داده که این سیاست مبتنی بر تخریب و ویرانی عربستان، امکان موفقیت را پیدا نکند.

عربستان به سمت انزوای بیشتر حرکت می‌کند

جابرانصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که به نظر می رسد بر اساس اخبار منتشر شده عربستان سعودی در تلاش است که سیاست‌ خود در ارتباط با ایران را به دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تحمیل کند و ایران در راستای عدم تاثیرپذیری کشورهای منطقه از این سیاست چه تدابیری را اتخاذ کرده است، خاطرنشان کرد:‌ عربستان سعودی به دلیل حمایت از تروریست و جریان‌های تکفیری احساس می‌کند که در فضای منطقه‌ای و یبن‌المللی در انزوا قرار دارد و در حال حاضر نیز سیاست‌هایش در سمت و سویی به پیش می‌رود که باعث انزوای بیشترش می‌شود.

با بسیاری از دولت‌های منطقه روابط در سطح عالی داریم

وی با بیان این که عربستان سعودی در راستای این که خود را از انزوا و تنهایی خارج کند در حال انجام اقدامات غیر مبتنی بر واقعیت است و فشارهایی را در این راستا به برخی از دولت‌های منطقه وارد می‌کند تصریح کرد:‌ ایران سیاست‌ آشکار و روشنی را در زمینه‌ی گسترش تعامل و همکاری خود با کشورهای دیگر دنبال می‌کند و با بسیاری از دولت‌های منطقه روابطش در سطح عالی است.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان ادامه داد:‌ امیدواریم با اتخاذ تدابیر درست سیاست‌های عقیم عربستان سعودی اجازه موفقیت بیشتر پیدا نکند.

رایزنی‌ با کشورهای مختلف را در دستور کار داریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در همین زمینه اعلام کرد:‌ ایران در چارچوب سیاست‌های خود رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلف در دستور کار دارد و در همین راستا اقدام کرده است چنان چه روز گذشته آقای ظریف با تعدادی از وزرای خارجی کشورهای عربی، اروپایی و همچنین آقای بان‌کی مون و خانم موگرینی به صورت تلفنی گفت و گو کردند و این سیاست ادامه خواهد داشت.

جابرانصاری در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی اعلام کرده در ارتباط با اتفاقات روز شنبه در تهران گزارشی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد داد و از دیگر سو با توجه به اینکه این اقدام عربستان در راستای قطع تعامل با ایران قابل پیش بینی بود چرا وزارت خارجه از قبل در این ارتباط تدبیری در نظر نگرفته بود گفت: موضوعی که اشاره کردیم در چارچوب همان سیاستی است که عربستان آن را دنبال می‌کند و من در سخنان قبلی به آن اشاره کردم.

وی با بیان این که عربستان سعودی در همان چارچوب از نظر روانی و سیاسی خود را در انزوا می‌بیند و همراهی در منطق و دنیا ندارد تصریح کرد: در همان چارچوب و اتخاذ چنین رفتارها و سیاست‌هایی تلاش می‌کند برای اقدامات غیر منطقی خود پوشش منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند.

برخوردهای قانونی با خاطیان اقدامات مقابل سفارت عربستان انجام شده است

جابرانصاری با بیان اینکه ایران بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به وظایف ذاتی خود برای حفظ امنیت مکان‌های دیپلماتیک و همچنین دیپلمات‌ها در تهران عمل کرده است ادامه داد: برخوردهای قانونی با افرادی که در روز شنبه انجام به اقدامات غیر قانونی کردند صورت گرفته است . این افراد دستگیر شدند به مراجع قضایی تحویل داده شدند و از دیگر سو اقدامات مناسب برای مدیریت بحران و پس از بحران صورت گرفته است و همان طور که اشاره کردم ایران به وظایف قانونی خود برای حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک عمل کرده و دولت عربستان سعودی با این اقدامات و موج آفرینی‌های سیاسی نمی‌تواند سیاست‌های غیرمنطقی خود را به دیگران تحمیل کند و مواضع اولیه که از سوی برخی از کشورها در مورد اقدام عربستان اتخاذ شده در درون خود توجه به این موضوع را دارد.

بعد از برجام رژیم صهیونیستی و عربستان تمام تلاش خود را برای تخریب روندهای موجود به کار گرفته است

انصاری در ادامه نشست خبری این هفته خود که بر خلاف نشست‌های قبلی فقط یک سوال در ارتباط با اجرای برجام از او پرسیده شد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که به نظر شما چه رابطه‌ای بین اقدام نابخردانه اخیر عربستان و اجرای برجام که عربستان همواره مخالت آن بوده وجود دارد؟ تصریح کرد: این ارتباط وجود دارد چراکه همانطور که شما می‌دانید دو کانون منطقه‌ای از جمله رژیم صهیونیستی و دولت عربستان سعودی در تمامی دو سال گذشته به دلیل این که منافع و حیات خود را در ادامه درگیری در منطقه می‌دانند تمام تلاش خود را به کار گرفتند که توافق برجام حاصل نشود و بعد از توافق برجام تا لحظه‌ اجرای آن تمام تلاش خود را برای تخریب روندهای موجود در این ارتباط در عرصه‌ منطقه‌ای و بین‌المللی به کارگرفته و می‌گیرند.

امیدواریم شرکای توافق برجام زمینه را برای پیشرفت و اجرای این توافق بین‌المللی فراهم کنند

وی با برشمردن برخی از این اقدامات از جمله استفاده عربستان از دلارهای گسترده نفتی برای تخریب روند این موضوع خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم با تدابیر صحیحی که در جریان است شرکای توافق برجام زمینه را برای پیشرفت و اجرای این توافق بین‌المللی فراهم کنند.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: ایران با حسن نیت باید بخش‌های مهمی از تعهدات خود را انجام داده و انجام آخرین تعهدات و اقدامات منوط به رفتار گروه مقابل است .

جابرانصاری به تشکیل کمیته‌ای در شوری عالی امنیت ملی کشورمان برای نظارت بر روند اجرای برجام اشاره کرد و گفت: هرگونه تصمیمی که این کمیته اتخاذ کند و مسیر ادامه برجام را تعیین کند وزارت خارجه به عنوان مجری در همین چارچوب عمل می‌کند.

جابرانصاری در پاسخ به این سوال که به نظر وی دقیقا چه زمانی اجرای برجام در دی ماه آغاز خواهد شد تاکید کرد:‌ اجازه دهید که در موضوع تاریخ مشخص کردن متوقف نشویم همانطور که پیش از این گفتم مهم روند اجرای تعهدات است و اگر تعهدات و مسیر مشخص شده به دقت طی شود ما به نقطه‌ی نهایی شروع اجرای برجام که رفع تحریم‌ها از طرف مقابل است خواهیم رسید.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر در همین چارچوب تاکید کرد: تصمیمات در ارتباط با برجام در کمیته مشخص شده در شورای عالی امنیت ملی به شکل ملی و اجماعی اتخاذ می‌شود و وزارت خارجه نیز بر اساس تصمیمات این کمیته به عنوان مجری عمل خواهد کرد.

بحران سوریه نمونه‌ای دیگر از شکست سیاست‌ عربستان است

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پرسید تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان چه تاثیری بر حل بحران سوریه و روند طی شده در این مسیر خواهد گذاشت که جابرانصاری در پاسخ تصریح کرد:‌ بحران سوریه نمونه‌ای دیگر از شکست سیاست‌ عربستان مبتنی بر ایجاد بحران در منطقه و موجودیت کشورها است .

جابرانصاری با اشاره به نقش عربستان در ایجاد بحران در سوریه تصریح کرد:‌ بحران سوریه دارای برخی از زمینه‌های داخلی بود و از دیگر سو برخی از بازیگران منطقه‌ای از جمله عربستان، سیاست افزایش تنش و درگیری داخلی و جنگ در این کشور را دنبال کردند .

وی با بیان این که شکست این گونه سیاست‌ها اثبات شده است به برگزاری نشست‌های بین‌المللی برای حل بحران سوریه و تصمیمات اتخاذ شده در این چارچوب برای خروج از بحران اشاره کرد و افزود: تا هنگامی که اراده واضح و اجماعی جامعه بین‌الملل برای اولویت قائل شدن جهت مبارزه با تروریسم امکان بروز قطعی پیدا نکند برخی از بازیگران منطقه‌ای از جمله عربستان سیاست خود را در ادامه این درگیری‌ها می‌دانند.

سیاست عقیم عربستان بحران‌های داخلی و خارجی این کشور را حل نمی‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد:‌ این سیاست عقیم عربستان بحرانهای داخلی و خارجی این کشور را حل نمی‌کند بلکه باعث افزایش درگیری‌ها و مسائل می‌شود و ما امیدواریم با همکاری جامعه بین‌المللی از جمله کشورهای منطقه و اتخاذ سیاست‌های واحد در جهت کاهش تنش‌ها و برخورد با کانون‌های تنش زا امکان خروج از این وضعیت فراهم شود.

اگر سیاست عربستان منطبق بر منطق بود نیازی به میانجی‌گری برای حل مشکلات نداشتیم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش تنش بین ایران و عربستان آیا حل این تنش نیاز به واسطه‌ای از سوی کشورهای منطقه و بین‌المللی دارد؟ اظهار کرد: اگر سیاست عربستان منطبق بر منطق و عقلانیت بود هیچ نیازی به میانجی‌گری برای حل مشکلات موجود وجود نداشت و تا زمانی که سیاست عربستان بر بنیان‌های اشاره شده استوار باشد همانطور که پیش از این نیز چند بار تاکید کردم طبیعتا هیچ امکانی برای تحول در این رابطه وجود ندارد.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان افزود: آنچه که در پیگیری‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های ایران رخ می‌دهد این است که مدیریت امور به نحوی باشد که سیاست‌های تنش آفرینی عربستان موفق نباشد و ما در همین مسیر سیاست‌ خود را ادامه می‌دهیم.

جابرانصاری خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمام امکانات خود برای تعامل با کشورهای جهان استفاده می‌کند و اجازه موفقیت سیاست‌های تنش آفرین را نمی‌دهد.

ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی‌کند

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی خطاب به جابرانصاری گفت: چرا ایران در ارتباط با قطع روابط دیپلماتیک با عربستان پیش دستی نکرد با توجه به این که پیش بینی چنین اتفاقی از سوی عربستان وجود داشت که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خود را در شرایط انزوا و خطر احساس نمی‌کند . نظام ایران یک نظام سیاسی مبتنی بر یک انقلاب بزرگ مردمی و بر اساس ساختارهای قانونمند و دموکراتیک سیاست‌های خود را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن منافع ملی کشور و امت اسلامی ، پیگیری سیاست‌های مبتنی بر تنش‌آفرینی و درگیری جزء خطوط قرمز سیاست‌های ایران است در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر به سیاست‌های ناموفق عربستان سعودی در ارتباط با کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در طول ده سال گذشته عربستان سعودی از تمام پتانسیل‌ خود برای برهم زدن نظم امور در عراق استفاده کرد ولی در آخر مجبور شد که شکست سیاستش در این کشور را بپذیرد و سفارت خود در عراق را باز کند.

جابرانصاری با تاکید بر اینکه ایران در مسیر تنش‌آفرینی که مد نظر عربستان است حرکت نمی‌کند و نیاز به تنش آفرینی و درگیری برای خود در زمینه سیاست داخلی و خارجی احساس نمی‌کند، گفت: ما بر اساس منطق و عقل حرکت می‌کنیم و بازیگرانی که سیاست‌های غیر منطقی دنبال می‌کنند دود این سیاست‌ها دیر یا زود به چشم خودشان خواهد رفت.

پرونده فاجعه منا هنوز مفتوح است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه پرونده فاجعه منا هنوز مفتوح است ادامه داد:‌ عربستان سعودی در ادامه مسیر سیاست تنش آفرینی خود بحران جدیدی را خلق کرده است.

وی با بیان این که دولت عربستان سعودی حیات، ممات و منافع خود را در ایجاد درگیری و افزایش تنش در منطقه می‌داند و در سالیان اخیر به صورت مستمر اقدامات و سیاست‌هایی را در این راستا انجام داده است ادامه داد: تمامی این سیاست‌ها به افزایش درگیری در منطقه منجر شده است.

جابر انصاری به حمایت عربستان از گروههای تروریستی و تکفیری اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد عربستان سعودی تلاش دارد که مجموعه مشکلات داخلی خود را از طریق فرافکنی و صادر کردن آن به محیط خارج از عربستان حل کند و برخورد تند با خواسته‌های اصلاحی و آزادی خواهانه که آخرین مورد آن سخن گفتن با زبان اعدام و گردن زدن مخالفان داخلی عربستان از جمله شهید نمر بود همه بیانگر این موضوع است که عربستان در حالی که خود را گرفتار انواع بحران‌های داخلی و خارجی می‌داند سیاست افزایش تنش و درگیری در منطقه را دنبال می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ جامعه بین‌المللی و کشورهای جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان اجازه ندهند که سیاست‌های تنش آفرینی خود را که باعث افزایش درگیری و بی ثباتی در منطقه است را به پیش ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید حمایت از اپوزیسیون یک کشور آیا مطابق با رعایت قوانین و حقوق بین‌المللی است یا نه؟ گفت: در روابط سیاسی و دیپلماتیک دنیا ارتباط با گروههای قانونی و مسالمت آمیز در یک کشور یک امر عادی است. اما اگر این گروهها غیر قانونی باشد و به انجام کارهای تروریستی مبادرت کنند به طور طبیعی رابطه با آنها مشمول قوانین بین‌المللی و محدوده خاصی است.

نظام قانونی عربستان تاریخ گذشته است

جابرانصاری خاطرنشان کرد:‌ اما مساله در مورد برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی این است که نظام قانونی کشوری مثل عربستان متعلق به دورانی است که تاریخ آن گذشته است . نظامی سیاسی که مبتنی بر حاکمیت افراد و خانواده خاصی بر یک کشور است؛ بدون قانون اساسی و نظامات قانون‌مند مشخص.

وی همچنین به سرکوب و برخورد عربستان با گروه‌های اجتماعی و سیاسی این کشور که خواهان تحول در عربستان هستند اشاره کرد و گفت: واقعیت این است پاسخ دادن به مطالبات مردمی با زبان گلوله و برخوردهای غیر قانونی و نقض حقوق بشر سیاست عقیمی است که نه تنها برای عاملان آن نتیجه بخش نیست بلکه پیامدهای منفی دارد و این به نقض خود آنها منجر می‌شود و این یک امر بدیهی است.

وضعیت شیخ زکزاکی از مجاری دیپلمایتک همچنان در حال پیگیری است

از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد آخرین اقدامات در پیگیری‌های وزارت امور خارجه کشورمان در ارتباط با وضعیت شیخ زکزاکی یکی از رهبران شیعیان نیجریه پرسیده شد که او در جواب تصریح کرد: به نظر می‌رسد مجموعه حوادثی که در بخشی از کشورهایی منطقه مثل نیجریه رخ می‌دهد در ادامه سیاست‌های بحران آفرینی است که برخی از کانون‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند و هدف آنها تشدید درگیر‌ی‌های درونی در کشورها و گسترش سیاست‌های مبتنی بر طایفه‌گرایی است.

وی با بیان اینکه ما امیدواریم با هوشیاری دولت‌های منطقه و جهان این سیاست‌ها موفق نشود، ‌گفت: ما از تمامی مجاری دیپلماتیک که مبتنی بر روابط احترام آمیز است در جهت توجه دادن کشورهای مختلف از جمله نیجریه به اینگونه‌ سیاست‌ها و اهداف استفاده کرده‌ایم و امیدواریم که با اتخاذ تدابیر هوشیارانه در برابر خطرات و تهدیداتی که جریان تروریست تکفیری برای کل منطقه و جهان ایجاد کرده اجازه موفقیت به سیاست تنش‌آفرینی برخی از کانون‌های منطقه که به دنبال افزایش تنش و درگیری در کشورهای اسلامی و منطقه هستند داده نشود.

وی ادامه داد: موضوع سوال شده از مجاری دیپلمایتک همچنان در حال پیگیری است.

در این نشست مطبوعاتی خبرنگاری با اشاره به حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق و همچنین دخالت‌های ترکیه در ارتباط با سوریه و سفر چندی پیش اردوغان به عربستان و تشکیل شورای راهبردی بین این دو کشور نظر سخنگوی وزارت امور خارجه را در مورد این تحولات پرسید که جابرانصاری در پاسخ گفت: به اعتقاد ما مسائل مختلف منطقه‌ای را نباید با یکدیگر مخلوط کرد و تفسیر واحدی را از آنها ارائه داد.

اردوغان به صراحت بر حفظ رابطه گسترده با ایران تاکید کرده است

وی به آخرین موضع‌گیری رئیس جمهور ترکیه در مورد تعامل با ایران اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور ترکیه به صراحت در سخنان اخیر خود بر اهمیت حفظ رابطه همسایگی و گسترده بین ایران و ترکیه از سوی این کشور تأکید کرده است.

جابر انصاری با بیان اینکه روابط دوجانبه ترکیه با کشورهای اسلامی منطقه مختص به طرفین اینگونه روابط هست و مرتبط با ما نیست، گفت: به نظر ما سیاست‌ درست در مورد مسائل منطقه این است که اجازه به بازیگرانی که به دنبال ایجاد بحران در منطقه هستند برای پیشبرد سیاست‌هایشان داده نشود و جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب روابط خود را با کشورهای منطقه از جمله ترکیه دنبال می‌کند و آنچه که برای ایران اهمیت دارد این است که دولت‌های اسلامی و دیگر کشورهای جهان با اتخاذ تدابیر درست و منطقی در این شرایط حساس که جریان تروریسم تکفیری با پشتوانه برخی از دولت‌ها،‌ سیاست‌های جاهلانه و نابخردانه‌ای را دنبال می‌کند و به تهدید و خطر مشترک منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده‌اند، اجازه ندهند که این سیاست‌ها موفق شود.

به گزارش ایسنا، این نشست مطبوعاتی به مانند سه نشست قبلی در ساعت 10 آغاز شد و به مدت 40 دقیقه ادامه داشت.

 

 اخبار  سیاسی -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------