آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

جدیدترین مستند علیه دولت با عنوان «تدبیر بنفش» در آستانه اجرای برجام



اخبار,اخبار سیاسی, مستندتدبير بنفش

مستندي با عنوان«تدبير بنفش» درباره برجام و مذاكرات هسته‌اي ساخته و به نمايش درآمده است

فيلمسازان «دلواپس» دوباره دست به كار شدند. «تدبير بنفش»؛ اين آخرين ساخته آنهاست. ساخته‌اي «سياسي» با لباس «فرهنگي». ساخته‌اي با پيامي مهم در آستانه شروع برجام؛ «و تحريم‌ها ادامه دارد.» «فعلا» قسمت نخست آن را منتشر كرده‌اند و وعده داده‌اند «سريال» مستندشان درباره سياست خارجي دولت همچنان ادامه خواهد داشت. قسمت‌هاي دوم و سوم و... هم در راه هستند. قسمت‌هايي كه معلوم نيست روي چه عددي به ايستگاه پاياني برسند. حالا با امضاي جديد مستند ساخته‌اند؛ «موسسه رسانه‌اي و فرهنگي منهاج».

 

در دو سال و نيم اخير، خيلي از اين «موسسه»ها و «انجمن»ها و «كميته»ها را رونمايي كرده‌اند. سلسله‌اي بلند از اسم‌ها با كوهي از توليدات و محصولاتي كه پيشوند «فرهنگي» را بر پيشاني خود دارند، اما همگي با يك مضمون؛ شكست قطعي دولت روحاني در برنامه‌هايش. تا قبل از رسيدن به برجام مي‌گفتند شكست مي‌خورد و حالا كه از برجام گذشته، مي‌گويند «شكست خورده است.» «تدبير بنفش» حالا آخرين تدبير «فرهنگي» دلواپسان در آستانه اجراي برجام است تا صحنه‌اي باشد براي نمايش «شكست» او در چشم مخاطبان‌شان.


تكرار مستندسازي با هويت مبهم
آخرين ساخته دلواپسان را روز ٢٣ دي‌ماه شبكه اطلاع‌رساني دانا منتشر كرده است. در عنوان‌بندي فيلم تنها يك عبارت به چشم مي‌خورد؛ «موسسه رسانه‌اي منهاج.» مجموعه‌اي كه توسط سايت دانا «موسسه رسانه‌اي و فرهنگي منهاج» معرفي شده است. نه كارگردان مستند مشخص است و نه ديگر عوامل آن. چيزي شبيه به جريان فيلم «من روحاني هستم». حتي شايد بي‌نام و نشان‌تر از آن. سال ٩٣ وقتي مستند «من روحاني هستم» از راه رسيد، هر چند نصفه و نيمه اما باز هم خط و نشاني از سازندگان آن نمايان شد. سازندگاني كه خيلي از سوالات و ابهامات را تا همين امروز بي‌پاسخ گذاشته‌اند اما حداقل در جمع خودشان يكي، دو نشست خبري برگزار كردند. آن روزها نام موسسه چند رسانه‌اي شفق و سفير فيلم به عنوان تهيه‌كننده و توزيع‌كننده آن مستند به ميان آمده بود.

 

مجموعه‌هايي كه بارها در مجوز داشتن آنها هم تشكيك شد. حالا اما داستان اين مجموعه «فرهنگي» جديد كه نام «موسسه رسانه‌اي منهاج» را با خود دارد قدري فرق مي‌كند. قوي‌ترين پيشينه قابل رصد آنها در فضاي مجازي دو كليپ كوتاه چهار‌ و دو دقيقه‌اي است كه در سايت «تريبون مستضعفين» ديده مي‌شود. عنوان يكي «دولت دود و‌ركود» است و عنوان ديگري «در سوگ شيخ نمر مظلوم». يكي را روز ١٤ دي منتشر كرده‌اند و ديگري را روز ١٥ دي‌ماه. يعني تقريبا يك هفته قبل از انتشار نخستين قسمت از سريال مستند «تدبير بنفش».

 

«موسسه رسانه‌اي منهاج» حالا در شرايطي با معرفي مستند «تدبير بنفش» پا به عرصه تقابل رسانه‌اي با دولت گذاشته كه خبري از سلف مشهورتر آن يعني «موسسه چند رسانه‌اي شفق» نيست. همان مجموعه‌اي كه با سر و صداي زياد مستند «من روحاني هستم» را ساخته بود و حالا سايت آن هم از دسترس خارج شده است. موسسه شفق بي‌آنكه خط و ربط آن مشخص شود در فضاي سياسي-  رسانه‌اي كشور متولد شد و در ابهامي بزرگ‌تر به كارش خاتمه داد. ابهاماتي كه مي‌توان آنها را عينا براي مجموعه جديد تكرار كرد.

 

هر چند هنوز موسسه «سفير فيلم» به كار خودش ادامه مي‌دهد. موسسه‌اي كه اين روزها هر چند بر حجم توليدات آن افزوده شده اما مثل يك سال قبل، يعني زماني كه با پخش مستند «من روحاني هستم» سر و صداي زيادي به پا كرده بود، مورد توجه قرار نمي‌گيرد. اين را مي‌شود از بازديد ساخته اين موسسه كه در كانال رسمي آنها در سايت «آپارات» منتشر شده، فهميد. جايي كه متوسط بازديد آنها سقوط بزرگي را تجربه كرده است؛ از متوسط بالاي هزار و پانصد بازديد در روزهاي انتشار مستند «من روحاني هستم» تا بازديدهاي هفته‌هاي اخير آنها كه به سختي از عدد ده گذشته است. همين هم مي‌تواند زمينه‌ساز سوالي جدي باشد؛ آيا مستند جديد «تدبير بنفش» با حمله‌هايي بي‌پروا به دولت و توافق هسته‌اي مي‌تواند اين دست فعاليت‌هاي «فرهنگي» را باز هم به مركز توجه برگرداند؟


نمايش «ادامه تحريم‌ها» در «تدبير بنفش»
محتواي مستند جديد دلواپسان در همان خطي است كه قبلا بارها و بارها تكرار شده است؛ از همايش‌هاي مختلف و تجمعات گاه و بي‌گاه آنها گرفته تا مستندهاي مشابهي كه تعدادشان روز به روز زيادتر مي‌شود. همه‌چيز اين مستند در دو جمله آخر آن خلاصه مي‌شود. دو جمله‌اي كه در ثانيه‌هاي پاياني قسمت اول مستند با همراهي يك موسيقي هراس‌آور و وهم‌برانگيز پيش چشم مخاطب نقش مي‌بندند؛ اول اينكه «تحريم‌ها ادامه ادارد» و بعد از آن «تدبير بنفش شكست خورد».

 

مستند «تدبير بنفش» از بيان سابقه‌اي از حسن روحاني به عنوان يك چهره هسته‌اي آغاز مي‌شود. او به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسوول مذاكرات هسته‌اي در دولت اصلاحات معرفي مي‌شود؛ كسي كه به زعم سازندگان اين اثر فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور را در آن دوره به مرز تعطيلي برد. اين مقدمه آغاز خوبي است تا مستند «تدبير بنفش» در پايان ١٥ دقيقه قسمت اول خود به اين نتيجه‌گيري برسد كه حسن روحاني باز هم قصد چنين كاري دارد. مستند تاكيد دارد كه از نظر حسن روحاني و به اعتراف او «امريكا كد‌خداي دنيا است». جمله‌اي كه حسن روحاني بارها درباره آن توضيح داده و گفته كه اين قسمت از خاطرات او به صورت ناقص نقل مي‌شود.

 

روحاني آن‌طور كه در خاطراتش نقل مي‌كند در زمان مذاكرات دولت اصلاحات گفته بود كه از نظر كشورهاي اروپايي، امريكا كدخداي آنهاست و به همين دليل بهتر است به جاي خود آنها با «كدخداي آنها» مذاكره كنيم. «تدبير بنفش» خبر به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي و پذيرفته شدن حق غني‌سازي ايران را هم به جاي رسانه‌هاي داخلي و بخش‌ها‌ي مختلف اخبار صدا و سيما، از آرشيو بي‌بي‌سي فارسي در روايت خود گنجانده است. گو اينكه پذيرفته شدن حق غني‌سازي ايران هنوز در داخل كشور به رسميت شناخته نمي‌شود و اين چيزي است كه تنها رسانه‌هاي غربي بر آن تاكيد دارند؛ تاكيدي براي فريب ايران.

 

سازندگان اين فيلم در بخش‌هاي ديگري مي‌گويند كه بعد از توافق برجام مسوولان دولت در سخنان خود تنها به دنبال دو چيز بوده‌اند؛ «القاي نتيجه برد- برد براي مردم» و «ربط دادن تمام مشكلات به تحريم‌ها». مستند مدام به اظهارنظرهاي رييس‌جمهوري و رهبري ارجاع مي‌دهد، اما با مونتاژي خاص. سه بار در اين مستند ابتدا جملاتي از روحاني و سپس جملاتي از مقام معظم رهبري پخش مي‌شود و اصرار بر اين است كه حرف و عمل روحاني مغاير خواسته‌هاي رهبري است. در روايت جريان تحريم‌هاي جديد كنگره امريكا عليه كشورمان نيز با اشاره به اقدام رييس‌جمهوري اين جمله گفته مي‌شود؛

 

«روحاني دست به قلم برد. اين تنها كاري بود كه از او بر مي‌آمد. او كه بارها مقابل منتقدان پرخاشگرانه‌ترين گفتار را به كار برده بود، مقابل غربي‌ها چيزي براي گفتن نداشت.» اين تصويري منفعل و ضعيف از رييس‌جمهوري است كه مستند «تدبير بنفش» اصرار دارد تا بگويد مشغوليتي جز مذاكرات ندارد. جايي كه تاكيد مي‌شود؛ «خوش‌بيني و سازش همچنان در دولت روحاني مي‌تازاند و تمام هم و غم دولت رفع تحريم‌ها بود. وقتي پرونده پي‌ام‌دي بسته شد دولت حواسش نبود كه پي‌ام دي تنها بهانه‌اي براي فشار به ايران بوده است.»

 

نكته ديگر اين است كه سازندگان خطي را كه طيف‌هاي منتقد دولت ماه‌هاست در پيش گرفته‌اند، ادامه مي‌دهد و دولت را به بهره‌برداري داخلي از سياست خارجي متهم مي‌كند؛ «روحاني مي‌خواست در زمان خودش تحريم‌ها برداشته شود تا موفقيتي سياسي براي خود به جاي بگذارد. شايد به همين دليل خروج اورانيوم از ايران به صورت دفعي انجام شد. شايد به همين دليل بيكار شدن جوانان هسته‌اي به چشمش نيامد. شايد به همين دليل نچرخيدن سانتريفيوژها به چشمش نيامد.» و در پايان تصوير مد نظر سازندگان از حسن روحاني ترسيم مي‌شود و گوينده مستند با صدايي سرشار از تاسف مي‌گويد: «او كه ديگران را به بي‌سوادي و ترسويي متهم كرده بود حال خود در معرض اين اتهام قرار گرفته است. او تعامل با جهان را به هر قيمت مي‌خواست.»

 

تا امروز هر چند رييس‌جمهوري و همكاران ديپلمات او در دولت با اتهامات مختلفي توسط منتقدان‌شان مواجه شده بودند اما اتهام «ترسو» و «بي‌سواد» بودن را حالا مستند «تدبير بنفش» به اين ليست اضافه مي‌كند؛ اتهاماتي كه حسن روحاني زماني بدون اشاره مستقيم به فردي خاص آن را مطرح كرده بود و حالا به صراحت در مقابل نام خود وي قرار گرفته‌اند. اتهاماتي كه معلوم نيست در قسمت‌هاي بعدي مستند «تدبير بنفش» قرار است چه بازي‌هايي با ‌آنها انجام شود. آن هم در آستانه اجراي برجام و البته كمتر از يك ماه و نيم مانده به انتخابات مجلس دهم.


 اخبار  سیاسی  - اعتماد   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------