آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

جابری انصاری : وزارت خارجه بر اساس تصمیمات هیات نظارت بر اجرای برجام عمل می‌کند



اخبار,اخبار سیاسی,صادق حسین  جابری انصاری

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه بر اساس تصمیمات کمیته نظارت بر اجرای برجام عمل می‌کند

 حسین جابری انصاری در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: با اشاره به فرآیند اجرایی شدن برجام و اینکه اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران ناممکن است، گفت: این رویداد مبارک را به ملت بزرگ ایران و مردم جهان تبریک می‌گویم و امیدوارم زمینه‌ای برای صلح و ثبات در غرب آسیا و بهبود وضعیت منطقه‌ای و جهانی باشد و فرصت‌های مناسبی را برای عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ایران فراهم کند.

ادامه گفت‌وگو‌ها میان ایران و ۱+۵ براساس ضرورت‌هاست

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال ادامه گفت‌وگو‌ها میان ایران و ۱+۵ با اجرایی شدن برجام وجود دارد؟ اظهار داشت: اجرای برجام مکانیسم‌های خود را دارد و طبیعی است در مسیر اجرا هرگونه مسئله‌ای که ایجاد شود، براساس‌‌ همان مکانیسم و ضرورتا گفت‌وگو مسائل دنبال شود. پس گفت‌وگو‌ها براساس ضرورت‌ها خواهد بود.

فعلا تصمیم ما عدم گفت‌وگو با آمریکا در سایر موضوع‌ها است

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال استفاده از مدل برجام برای حل‌وفصل سایر پرونده‌های دیگر هم وجود دارد، تصریح کرد: ما گفته‌ایم که اجرای برجام را سنگ محکی برای طرف مقابل می‌دانیم و نوع اقدامات طرف مقابل در تصمیم‌های آینده ایران می‌تواند اثرگذار باشد، اما براساس قرائن و واقعیت‌های سیاست خارجی آمریکا، هم اینک تصمیم ما عدم گفت‌وگو با آمریکا در سایر موضوعات است.

توضیح در مورد مسئله مبادله زندانیان

جابری‌انصاری درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا خاطر نشان کرد: به موازات مذاکرات هسته‌ای میان طرف ایرانی و آمریکایی گفت‌وگوهایی برای مبادله زندانیان انجام شد و به نتایجی رسید که آن در اختیار افکار عمومی قرار گرفت. ابعاد انسانی موضوع و تامین حقوق تعداد قابل توجهی از اتباع ایرانی که با زندان مواجه بودند مبنای توجه ما بود که با رفع محدودیت‌های این افراد روبرو شد.

وی با بیان اینکه پرونده‌های مختلفی علیه اتباع ایران در دادگاه‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته باز شده است، ابراز داشت: طبیعی است که امکان خاتمه دادن به همه این پرونده‌ها براساس توافق‌های صورت گرفته وجود ندارد، اما آنچه که میان ایران و آمریکا مورد توافق قرار گرفت در بیانیه امروز وزارت امور خارجه به آن اشاره شد.


در چارچوب توافق‌ها امکان خاتمه دادن به پرونده‌ اتباع ایرانی در آمریکا وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ۱۲ تا ۱۹ ایرانی به واسطه دور زدن تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند‏، تصریح کرد: پرونده‌های مختلفی علیه اتباع ایران در دادگاه‌های آمریکا وجود دارد. دقیقاً تعداد این پرونده‌ها را نمی‌دانم ولی در چارچوب توافق‌ها امکان خاتمه دادن به این پرونده‌ها وجود دارد.

جابری انصاری با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها پرونده‌های مختلفی علیه اتباع ایرانی مقیم آمریکا به وجود آمد که منجر به صدور احکامی در این خصوص شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش شده است حداکثر این پرونده‌ها در چارچوب توافق اخیر قرار گرفته و زمینه رهایی آنها فراهم شود. ما وظیفه ذاتی خود را در پیگیری مسائل اتباع ایران دنبال خواهیم کرد.

حل پرونده مالی ایران و امریکا یک دستاورد است

جابری‌انصاری درباره پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران از سوی آمریکا بیان کرد: پرونده قدیمی که بیش از سه دهه و نیم درباره بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران که در باره خریدهای تسلیحاتی قبل از انقلاب بود اینک به نقطه حل رسیده که ۴۰۰ میلیون دلار اصل پول بلوکه شده است و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هم به عنوان غرامت و بهره این پول در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و این یکی از دستاوردهای سیاست خارجی ایران است که این پرونده قدیمی و پیچیده را حل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تماس‌های تلفنی محمد جواد ظریف و جان کری می‌تواند در راستای حل و فصل دیگر مسائل مورد اختلافی میان ایران و آمریکا قرار گیرد؟ یادآور شد: تماس‌های تلفنی مستمر در تمامی مراحل مذاکرات برجام و تا رسیدن به شروع و اجرایی شدن انجام شده و باید این تماس‌ها نیز به اندازه خود تفسیر شود به موازات گفتگوهای حضوری در یکسال و نیم گذشته به دلیل پیچیدگی مسائل اختلافی درباره بخشی از مسائل اختلافی در برجام و همچنین تلاش برای اجرایی شدن آن نیاز به گفتگوهای مستمر دراین باره بوده‌است.

وزارت امور خارجه کلمه به کلمه تصمیمات هیات نظارت بر اجرای برجام را عمل می‌کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های‌ روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا  درباره مسائل موشکی موجب نقض برجام نمی‌شود؟ عنوان کرد: این اقدام در راستای افزودن فهرست جدیدی به لیست قبلی است و بگوییم تحریم جدیدی محسوب می‌شود از دقت کافی برخوردار نیست با این حال هیات عالی نظارت بر برجام به عنوان مرجع ملی در خصوص تصمیم‌گیری درباره برجام تعیین شده و وزارت امور خارجه هم براساس تصمیمات این مرجع ملی عمل خواهد کرد.

جابری انصاری تاکید کرد: هر گونه تحریم جدیدی توسط این مرجع ملی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و وزارت امورخارجه کلمه به کلمه این تصمیمات را عمل خواهد کرد.

تصمیمات یک‌جانبه چند کشور تاثیری در روند‌های در حال شکل‌گیری ندارد

وی در خصوص تاثیر سیاست‌های عربستان در اقدامات اقتصادی ایران در دوره پساتحریم گفت: تصمیمات یک‌جانبه چند کشور تاثیری در روند‌های در حال شکل‌گرفتن منطقه‌‌ای و بین‌المللی ندارد. وزارت امور خارجه مدت‌هاست که به موازات مذاکرات برجام در جلسات متعددی با حضور نمایندگان عالی وزارتخانه‌های اقتصادی تصمیماتی را برای دوران فضای پسابرجام اتخاذ کرده است که براساس برنامه‌ها هر یک از وزارتخانه‌ها به اقدامات تصمیم‌های اتخاذ شده عمل خواهند کرد و وزارت امور خارجه کلیه تسهیلات لازم را فراهم می‌کند.

سفر آمانو هم در چارچوب توافق ایران و آژانس است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر امروز یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: میان ایران و آژانس ارتباطات مستمر و تبادل‌ هیات‌ها وجود دارد و سفر آقای آمانو هم درچارچوب توافق ایران و آژانس است.

انجام اقدامات ایران براساس مفاد برجام است

جابری‌انصاری در پاسخ به این سوال که ایران چه زمانی به پروتکل الحاقی به صورت کامل می‌پیوندد؟ گفت: انجام اقدامات ایران براساس مفاد برجام است و اکنون نیز ایران اجرای اختیاری و داوطلبانه پروتکل را پذیرفته و براساس تعهدات خود در برجام عمل می‌کند. هر گونه تصمیم‌گیری برای پذیرفتن دائمی پروتکل هم منوط به روال قانونی این امر است اما این موضوع اکنون در دستور کار ما نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران میانجی‌گری‌ها کشورها را برای حل مناقشه تهران و ریاض می‌پذیرد اظهار داشت: مشکل پیش‌آمده میان ایران و عربستان مسئولیتش برعهده ریاض است که سیاست تنش‌زدایی را دنبال می‌کند ایران از مساعی کشورهای دوست استقبال می‌کند ولی به نظر می‌رسد به سرانجام رسیدن این تلاش‌ها منوط به تغییر تصمیمات و سیاست‌های عربستان است و ما از این تلاش‌ها استقبال می‌کنیم.

اولویت قطعی سیاست خارجی ایران همکاری و تعامل مثبت با همه کشورهاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اولویت‌های ایران در دوران پسابرجام تصریح کرد: اولویت قطعی سیاست خارجی ایران همکاری و تعامل مثبت با همه کشورهای جهان و بویژه کشورهای اسلامی و همسایگان است و در همین چارچوب برنامه‌های ما دنبال می‌شود.

جابری‌انصاری اضافه کرد: سیاست ایران تاکید بر گسترش  همکاری‌ها با تمام همسایگانش است ما در گفتگوهای دیپلماتیک خود با کشورهای اسلامی درباره حفظ انسجام و همبستگی کشورها نیز صحبت می‌کنیم که این مسائل می‌تواند زمینه اقتدار کشورهای اسلامی را فراهم کند و با تعامل مثبت میان کشورهای اسلامی این مهم شدنی است.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها درباره حمله عربستان به سفارت‌خانه عربستان در صنعا ابراز داشت: اقدامات لازم از نظر دیپلماتیک در این باره صورت گرفته است.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه درباره آزادی ملوانان آمریکایی و نقش گفتگوی تلفنی ظریف و کری در این باره بیان کرد: این موضوع در تماس تلفنی وزرا که در خصوص برجام بود به صورت فوری مطرح شد و زمینه آزادی این افراد را پس از اثبات غیرعمدی بودن ورود آنها به آب‌های سرزمینی و نقص فنی بوجود آمده فراهم شد و آنچه که اتفاق افتاده در همین سطح است.

سیاست ایران درباره اسرائیل ثابت و تغییر ناپذیر است

جابری‌انصاری در خصوص سیاست‌های ایران درباره رژیم صهیونیستی در دوران پسابرجام عنوان کرد: موضع ایران درباره رژیم صهیونیستی موضعی، ثابت و تغییرناپذیر است. ایران معتقد است که رژیم صهیونیستی کانون ناامنی است و اسرائیل یکی از نقاط گسترش تروریسم و افراطی‌گری است و به هر میزان که کشورهای منطقه تعاملات خود را افزایش دهند، تلاش‌های اسرائیل برای اختلاف‌افکنی، ناامن‌سازی و افراط‌گرایی را بی‌اثر می‌سازد و برای همین باید تلاش‌ها در این‌باره افزایش یابد.


حکم دادگاه کویت در رابطه با کشف سلاح از نظر ما بی‌اساس است

وی درباره صدور حکم اعدام یک ایرانی به صورت غیابی در دادگاه‌های کویت یادآور شد: ایران اتهامات وارده در پرونده کشف سلاح مزرعه عبدولی بی‌اساس و غیرمرتبط می‌داند و امیدوار است که در مرحله اطمینان شاهد رد اتهامات غیرعادلانه باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: درخصوص شهروند ایرانی گفته شده است آن است که دولت کویت هیچ اطلاعاتی در این‌باره در اختیار ما قرار نداده و مراحل صدور حکم برای ما شفافیت ندارد.

جابری انصاری درخصوص سفر نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان به تهران گفت: دولت پاکستان و شخص آقای نوازشریف به عنوان دوست و همسایه مورد احترام ما هستند و ایران و پاکستان از روابط و همکاری‌های خوبی برخوردار هستند که این مسیر هم ادامه می‌یابد.

وی افزود: آقای نوازشریف ابراز تمایل کرده است که در سفر خود به تهران درخصوص تحولات اخیر و بویژه تنش جدید میان ایران و عربستان تبادل نظری صورت بگیرد. ایران از تلاش‌ها در این‌باره استقبال می‌کند و البته معتقد است که موفقیت این تلاش‌ها منوط به تغییر سیاست‌های اشتباه  عربستان در تنش‌آفرینی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای اظهار داشت: ایران هم‌اکنون در این سازمان عضو ناظر است و عدم عضویت کامل در این سازمان مستند و مشکلات موجود به خاطر تحریم‌های هسته‌ای است و به‌طور طبیعی با اجرای برجام و پایان تحریم‌ها این موضوع هم حل شده و زمینه پیوستن کامل برای این سازمان فراهم است.


 اخبارسیاسی  -  ایلنا    

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------