آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

صالحی : از دو روز قبل تاکنون پروتکل الحاقی اجرا می‌شود/نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس نهایی شد



اخبار,اخبارسیاسی, علی‌اکبر صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی از نهایی شدن نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس برای دوران پسابرجام خبر داد و گفت: در این نقشه راه چگونگی و پیشبرد همکاری‌های جدید در زمینه اجرای برجام، پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها پیش بینی شده است.

 علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) در روز هوای پاک و در مترو در جمع خبرنگاران گفت که ساخت دو نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی تا دو هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: دو نیروگاه کوچک دیگر نیز با همکاری چین خواهیم ساخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه آینده توسعه بهره برداری از دانش هسته ای در ایران روشن و تابناک است، گفت: علاوه بر ابراز علاقه کشورهای اروپایی برای همکاری در ساخت نیروگاه هسته‌ای و سایر بخش ها کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی نیز آماده سرمایه گذاری در توسعه فناوری هسته‌ای ‌ایران هستند.

علی‌اکبر صالحی افزود: در گذشته فقط روسیه آن هم در ساخت نیروگاه برق هسته‌ای با ایران همکاری داشت، اما اکنون بسیاری از کشورها آماده همکاری هستند.

وی افزود: البته ما هیچگاه همکاری و همراهی روسیه را در زمان سختی فراموش نمی‌کنیم و دوستانی که در دوران سختی با ما همراهی کردند یقینا در بعد از اجرای برجام در همکاری با ایران امتیاز بیشتری خواهند داشت و این امری یقینی است که رئیس جمهور نیز بر آن تاکید دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر هفته آینده رئیس جمهور چین به ایران و مذاکرات با این کشور برای ساخت نیروگاه‌های کوچک برق در ایران گفت: آینده صنعت هسته‌ای ایران بسیار روشن است.

وی افزود: در بیانیه‌ای که آقای ظریف وزیر امورخارجه و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز اجرای برجام قرائت کردند بر همکاری کشورها در زمینه هسته‌ای با ایران تاکید شده است.

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای پروتکل الحاقی نیز گفت: ما تعهد کردیم از زمانی که برجام اجرایی شود پروتکل الحاقی نیز اجرایی خواهد شد و طبق این تعهد از دو روز قبل که برجام اجرا شد پروتکل الحاقی را نیز به اجرا گذاشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در باره اهمیت توجه به هوای پاک گفت: هوای پاک فقط نباید اقدامی شعاری باشد و باید به باور عمومی تبدیل شود که البته هنوز به باور عمومی نرسیده ایم.

صالحی گفت: هر نیروگاه هزار مگاواتی برق با سوخت فسیلی هفت میلیون تن گاز گلخانه ای در سال تولید می کند .

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به نصب و فعالیت 70 هزار مگاوات نیروگاه تولید برق در ایران به این نتیجه می‌رسیم که اگر این نیروگاه‌های هسته‌ای بود از انتشار 490 میلیون تن گاز گلخانه ای در ایران جلوگیری می شد و این اقدام می‌توانست هوای ایران را عوض کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت این تعداد نیروگاه هسته‌ای به سرمایه گذاری عظیم نیاز دارد، گفت: تا دو هفته آینده کلنگ ساخت دو نیروگاه هسته‌ای به ظرفیت هر کدام هزار مگاوات به زمین زده خواهد شد و با چینی ها نیز برای ساخت دو نیروگاه کوچک هسته ای در حال مذاکره هستیم.

صالحی با اشاره به اینکه باید اقدامات عملیاتی برای کاهش آلایندگی هوا به مرحله اجرا درآید، گفت: دولت و مردم باید به نحوی به این موضوع به ویژه تبدیل تولید برق با سوخت فسیلی به تولید با سوخت هسته ای و انرژی‌های تجدیدپذیر توجه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در ایران ظرفیت بالایی برای تولید برق با انرژی خورشید و باد وجود دارد، گفت: با توجه به کمبود منابع آبی هم اکنون نیروگاه های آبی ما با ظرفیت کامل فعالیت نمی کنند اما در زمینه بهره برداری از انرژی باد و خورشید شرایط بسیار خوب است.

صالحی افزود: در بسیاری از مناطق کشور به ویژه در استان سیستان و بلوچستان و یا در منطقه منجیل وزش باد خوب است و در زمینه انرژی خورشید نیز می توان گفت همه ایران سرزمین نور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: البته انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌تواند انرژی متراکم برای ما تولیدکند، اما تولید برق با انرژی هسته‌ای بهتر است.

صالحی گفت: در کشوری مانند فرانسه 80 درصد الکتریسیته از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود و اگر این میزان انرژی از طریق سوخت‌های فسیلی تولید می‌شد فرانسه با حجم بالایی از آلایندگی هوا مواجه بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین توجه به صیانت از محیط زیست به معنای عام را خواستار شد و به عنوان مثال گفت: بارها مشاهده می‌کنیم که در کنار رودخانه از طبیعت لذت می بریم اما برخی‌ها زباله‌های خود را روانه رودخانه می‌کنند که این در شان ملت ما نیست.

صالحی گفت: برخی در خیابان داخل خودرو سیگار می‌کشند و زباله آن را به همراه سایر زباله‌ها از داخل خودرو به بیرون می اندازند و اگر فردی نیز اعتراض و امر به معروف و نهی از منکر کند به وی می‌گویند که به تو مربوط نیست و این روشها درست نیست.

وی با تاکید بر نقش مهم صدا و سیما در ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست گفت: در این زمینه باید با وجدان مردم صحبت کنیم تا این وجدان‌ها به حرکت در آیند و توجه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به خودداری از آلودگی منابع طبیعی به ویژه آب‌های روان در کشورهایی مانند سوئیس و اتریش گفت: در ایران نیز امیدواریم که اینگونه حرکت های نمادین تاثیرگذار باشد و شاهد باشیم به محیط زیست توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما صالحی گفت: ایران سرزمین پاکان است و در کشوری که به شعار «کردار نیک، اندیشه نیک و رفتار نیک» توجه داشته است امیدوار هستیم که این اندیشه نیک را در باره محیط زیست پیاده کنیم.

وی گفت: بزرگان دین ما از رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز درباره صیانت از محیط زیست فراوان توصیه داشتند.

صالحی گفت: از مجموع 400 میلیارد متر مکعب منابع آبی حاصل از بارش ها در ایران 90 میلیارد متر مکعب آن خوب مصرف نمی‌شود و 80 درصد کشاورزی ما به صورت غرقابی است که تبدیل آن به روش های بهینه به سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: استحصال بی رویه از چاههای عمیق کشاورزی سبب نشست زمین در فلات ایران شده است.

* نهایی شدن نقشه راه همکاری های ایران و آژانس

رئیس سازمان انرژی اتمی از نهایی شدن نقشه راه همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دوران پسابرجام خبر داد و گفت: در این نقشه راه چگونگی و پیشبرد همکاری‌های جدید در زمینه اجرای برجام، پروتکل الحاقی و بازرسی ها پیش بینی شده است.

 علی اکبر صالحی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر آقای آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران افزود: پس از اجرای برجام، ایران مانند یک عضو عادی آژانس محسوب می‌شود و شرایط مانند گذشته نیست.

وی گفت: در این سفر درباره نحوه پیشبرد نظارت‌های آژانس در چارچوب برجام صحبت شد و اینکه فرصت های از دست رفته همکاری های فنی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در طول 12 سال تحریم های ظالمانه با جدیت جبران شود.

صالحی برگزاری کارگاه‌های آموزشی آژانس برای کارشناسان و متخصصان ایرانی و بکارگیری متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران در آژانس را از دیگر توافقات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان کرد و افزود: در مجموع همکاری‌های فنی دو طرف عمیق تر و بیشتر خواهد شد.

وی درباره همکاری‌های بلندمدت بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: این همکاری ها از جمله شرایط اجرای برجام بود که به آژانس ارائه شده است و کار انجام شده و طبق برنامه جلو خواهیم رفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اصولا برنامه هایی که اینگونه و در چارچوب پروتکل الحاقی هستند در همه کشورها محرمانه نگهداری می‌شوند و ضرورت ندارد کشوری جزییات برنامه های هسته‌ای خود را اعلام کند.

صالحی در خصوص مذاکرات ساخت نیروگاه‌های هسته ای صدمگاواتی با همکاری چین گفت:  در نظر است که این نیروگاه های کوچک در سواحل مکران و مکان‌هایی مانند چابهار جانمایی شوند.

وی در خصوص ساخت دو نیروگاه هزارمگاواتی نیز افزود: هر یک از این نیروگاه ها به 30 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و هرکدام نیز 10 سال طول خواهد کشید.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مراحل ساخت نخستین بیمارستان فوق تخصصی هسته‌ای در تهران نیز گفت: با کمک شهردار تهران زمین مناسب در بوستان ولایت اختصاص یافت و برای ساخت و تجهیز این بیمارستان با وزارت بهداشت نیز تفاهم شده است.

صالحی افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان سال کلنگ احداث این بیمارستان به زمین زده شود و ساخت این بیمارستان که بزرگترین و مدرن ترین بیمارستان هسته ای در غرب آسیا خواهد بود یک هزار میلیارد تومان هزینه دارد و 5 سال زمان نیاز خواهد داشت.

وی گفت: منابع مالی مناسبی را یافته‌ایم و پیش بینی می‌شود کار ساخت این بیمارستان به صورت اجرایی از سال آینده سرعت بیشتری پیدا کند و این بیمارستان به صورت مرحله بندی به بهره‌برداری برسد.

به گزارش فارس، صالحی امروز در روز هوای پاک با مترو به محل کارش رفت.

 

 اخبار  سیاسی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------