آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

آیا قدرت آیت الله هاشمی در عرصه سیاسی ایران افزایش خواهد یافت؟



اخبار,اخبارسیاسی , آیت الله هاشمی

تایید آیت الله "هاشمی رفسنجانی" پس از تایید صلاحیت برای شرکت در رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان می تواند نقش موثرتری را برای میانجی گری میان محافظه کاران و اصلاح طلبان ایفا کند.

روزنامه "گرادین" با انتشار گزارشی درباره چشم انداز سیاسی فعالیت های آیت الله هاشمی اشاره می کند که او می تواند به عنوان شخصیت مرکزی در اردوگاه جدید "میانه رو"ها به ایفای نقش بیش تری بپردازد.

به گزارش خرداد، روزنامه "گاردین" با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس در ایران می نویسد":نام آیت الله هاشمی در تمام رسانه ها و بحث های سیاسی مطرح است. او همیشه در صحنه سیاست ایران حاضر بوده از بحث های احمدی نژاد علیه او گرفته تا زمان ریاست جمهوری دولت اصلاحات. اکنون نقش او پررنگ تر شده است".

گاردین در ادامه می افزاید:"در سن 81 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی دوباره وارد عرصه مبارزات سیاسی جدید شده است. در طول سال های گذشته او توانسته است در میان میانه روها محبوبیت زیادی را کسب کند. این محبوبیت پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 2013 نیز افزایش یافت و بسیاری از چهره های اصلاح طلب و همین طور اصولگرایان میانه رو حول محور او جمع شدند. "سعید ابوطالب" یکی از نمایندگان پیشین مجلس پیش بینی می کند که آیت الله هاشمی پیروز بزرگ مجلس خبرگان باشد و در این باره می افزاید:"من نه تنها گمان می کنم که او و متحدانش در انتخابات موفق باشند بلکه حتی احتمال ریاست او بر مجلس خبرگان را امکان پذیر می دانم".


او معتقد است که رییس بعدی مجلس خبرگان نقش "بسیار مهمی" خواهد داشت چرا که احتمالا باید برای تعیین جانشین مقام رهبری تصمیم گیری نماید.

گاردین در ادامه می افزاید:"کار به همین جا ختم نمی شود. طرفداران آیت الله هاشمی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خود را آماده کرده اند و می خواهند رویکرد میانه روانه ای را در پیش گیرند. "صادق زیباکلام" استاد علوم سیاسی اشاره می کند که رد صلاحیت های گسترده نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو احتمالا نتیجه معکوس خواهد داد و در این باره می افزاید:"آیت الله هاشمی و میانه روها از تحولات اخیر پس از به قدرت رسیدن روحانی سال 2013 میلادی سود زیادی بردند. توافق هسته ای و اجرای برجام نیز این موضوع را تقویت کرده است و شانس میانه روها را برای موفقیت در انتخابات افزایش داده است".

ابوطالب در ادامه این گزارش اشاره می کند که مجلس بعدی متشکل از نیروهای میانه رو و تحت نفوذ و تسلط آیت هاشمی خواهد شد و از دید وی حضور نمایندگان میانه رو در آن مجلس اهمیت به مراتب بیش تری در مقایسه با مجلس کنونی دارد.

گاردین اشاره می کند که آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز در مقایسه دوران ریاست جمهوری دوران اصلاحات و احمدی نژاد از محبوبیت بیش تری در بین مردم برخوردار است. گاردین در ادامه می افزاید:"او پیش از ریاست جمهوری نقش مهمی در جانشینی آیت الله خامنه ای در منصب رهبری داشته است و سخنرانی قدرتمندی را در مجلس آن زمان در حمایت از ایشان داشت". گاردین اشاره می کند که در دوران سازندگی تمرکز اصلی آیت الله هاشمی بر روی ساخت زیربناهای نابود شده ایران بود و در آن زمان میانگین رشد تولید ناخالص ملی ایران به میزان 5.3 درصد افزایش یافت که به مراتب بیش از 1.6 درصد رشد متوسط در دوران قبلی در فاصله سال های 1989-1981 میلادی بود.  عصر هاشمی راه را برای اصلاحات سیاسی گشود. با این حال، پیش از آن در در دهه 90 میلادی به نظر می رسید که آیت الله هاشمی نسبت به اصلاح امور سیاسی کمکی محتاطانه عمل می کرد".

گاردین در ادامه اشاره می کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 میلادی "محمود احمدی نژاد" رقیب انتخاباتی او توانست با طرح اتهاماتی علیه وی و خانواده اش به قدرت برسد. با این حال، گاردین سال 2009 میلادی را نقطه عطفی در کارنامه سیاسی آیت الله هاشمی و سالها زندگی سیاسی حرفه ای او می داند و در این باره می نویسد:"او در نماز جمعه 17 جولای آن سال نسبت به اقدامات نادرستی که علیه تظاهرکنندگان صورت گرفته بود انتقاد کرد".

این روزنامه اشاره می کند که از آن زمان به بعد حملات تندروها علیه او و اعضای خانواده اش شدت گرفت به خصوص علیه فائزه هاشمی و محسن هاشمی. این روزنامه می افزاید:"کار تا جایی پیش که مهدی هاشمی در سال 2012 میلادی به دلیل اتهامات مالی و به اتهام تحریک ناآرامی پس از انتخابات سال 2009 بازداشت شده بود و اکنون نیز به دلیل اتهامات اقتصادی در زندان به سر می برد".

گاردین در بخش دیگری از این گزارش به حمایت طبقه متوسط ایران و روشنفکران از آیت الله هاشمی پرداخته و می افزاید:"او اکنون درباره اخراج دانشجویان از دانشگاه اعتراض می کند و خواستار فضای باز در دانشگاه ها است. او هم چنین از حامیان اصلی مذاکرات هسته ای و بهبود روابط ایران با غرب بوده است. علیرغم آن که پلیس امنیت اخلاقی در دوران ریاست جمهوری او آغاز به کار کرده دبود اما در سال 2000 میلادی آیت الله هاشمی گفت که مقام های دولتی نباید بیش از حد در نوع زندگی مردم مداخله کنند".

گاردین اشاره می کند که این تنها آیت الله هاشمی نیست که تغییر کرده است. صادق زیباکلام در این باره می گوید:"بسیاری از مخالفان رادیکال دیروز او در میان اصلاح طلبان و چپ های سنتی نیز در موضع پیشین خود تجدیدنظر کرده اند و فهمیده اند که استراتژی شان برای از بین بردن اعتبار آیت الله هاشمی اشتباهی بزرگ بود. در نتیجه، از دوران زمامداری احمدی نژاد به این سو اصلاح طلبان به او نزدیک شده اند و ائتلافی نانوشته میان آنان با آیت الله هاشمی ایجاد شده است".


 اخبار سیاسی  -   خرداد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------