آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

محمد هاشمی : در گذشته صلاحیت اشخاص بررسی می‌شد نه تعلقشان به جناح‌ها/شورای نگهبان پاسخگوی ابهامات باشد



اخبار,اخبار سیاسی, خبرهای  سیاسی,>محمد هاشمی

محمد هاشمی گفت: در گذشته زمان بررسی صلاحیت‌ها اشخاص ملاک بودند نه جناح‌ها و گروه‌ها. امسال به نظر می‌رسد کمتر به اشخاص پرداخته شده و بیشتر بررسی‌ها روی جناح‌ها بوده است به گونه‌ای که اغلب داوطلبان اصولگرا تایید شده‌اند اما عده‌ای دیگر به دلیل اصلاح‌طلب بودن رد صلاحیت می‌شوند.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به ایام دهه فجر گفت: اهداف اولیه انقلاب در مطالبات امام و شعارهای مردم تجلی داشته و در سه کلمه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی خلاصه می‌شد. مردم ماه‌ها در تظاهراتشان این مطالبات را مطرح می‌کردند. امام هم این را می‌خواستند که مطالبات مردم دنبال شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی با ورود امام به کشور و سقوط حکومت پهلوی و پاسخ 98 درصدی مردم تشکیل و جایگزین نظام شاهنشاهی شد. امام همان ابتدا استقلال را به معنای کوتاه کردن دست اجانب از منابع کشور تعریف کردند. قبل از پیروزی انقلاب آمریکا، شوروی و انگلیس در ایران نفوذ داشتند. به گونه‌ای که سفارت امریکا در ایران مرکز فرماندهی این کشور در حوزه خاورمیانه بود و وابستگی به امریکا به قدری زیاد بود که حتی در مورد خانه‌های سازمانی از سفیر امریکا مشورت می‌گرفتند و آنها در تمام شئون کشور دخالت داشتند.

هاشمی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب دست امریکا و انگلیس و قدرت‌های خارجی از ایران کوتاه شد گفت: من در سال 60 یعنی حدود سه سال بعد از انقلاب به صداوسیما رفتم در آنجا کارشناسان فنی به من گفتند که نیروهای خارجی قبل از انقلاب اصلا اجازه نمی‌دادند نسبت به برخی از امور فکر کنیم اما وقتی انقلاب شد جوانان کشور ما خودشان متصدی امور شدند. پیشرفت‌هایی که امروز در کشور حاصل شده ناشی از استقلال از قدرت‌های بیگانه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز ایران با استقلال از قدرت های بیگانه تبدیل به قدرت منطقه‌ای و جهانی شده است به‌گونه‌ای که بدون حضور ایران در منطقه خیلی از امور پیش نمی‌رود این از برکات انقلاب اسلامی است. در زمان شاه مردم آزادی نداشتند و حکومت با فشار و خفقان مدیریت می‌شد و حکومت پلیس و نظامی در کشور حاکم بود اما در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست اما در این حوزه با آنچه مطلوب و مورد هدف امام بود فاصله زیادی داریم.

هاشمی یادآور شد: در مورد بی‌مهری به بیت امام و یاران امام باید بگویم که این موضوع به گروه‌های افراطی برمی‌گردد که در هر نظامی وجود دارد عده‌ای در مسائل روزمره افراط می‌کنند این مربوط به امروز نیست این عده زمان خود امام هم حضور داشتند اما این روزها فعالیتشان بیشتر شده است.

وی با اشاره به موضوع رد صلاحیت‌ها گفت: در این مورد از ابتدای انقلاب بحث‌هایی بود و دو دیدگاه وجود داشت یکی می‌گفت ما باید از تجربه مشروطه عبرت بگیریم و اجازه ندهیم مسائلی که در مشروطه رخ داد باز تکرار شود. در مشروطه علی‌رغم قانون خوبی که تهیه شده بود کشور محل تاخت و تاز استعمارگران شد. دیدگاه دیگر این بود که ساختار طوری باشد که منافذ را ببندد و کشور هم با استبداد اداره نشود.

هاشمی افزود: تفاوت بررسی صلاحیت‌ها در گذشته با حال حاضر این است که قبلا تعداد داوطلبان خیلی کمتر بود ضمنا دسته بندی‌ها و جناح‌بندی‌ها به این شدت نبود و اینگونه نبود که دائما برخی را با اتهامات مختلف کنار بزنند و یک جریان از هر اشتباهی مبرا باشد. در گذشته هیچگاه وضعیت سفید و سیاه نبود.

وی گفت: در گذشته زمان بررسی صلاحیت‌ها اشخاص ملاک بودند نه جناح‌ها و گروه‌ها. امسال به دلیل افزایش تعداد داوطلبان به نظر می‌رسد کمتر به اشخاص پرداخته شده و بیشتر بررسی‌ها روی جناح‌ها بوده است به گونه‌ای که اغلب داوطلبان اصولگرا تایید شده‌اند اما عده‌ای دیگر به دلیل اصلاح‌طلب بودن رد صلاحیت می‌شوند. در حالی که در اوایل انقلاب صلاحیت اشخاص را بررسی می‌کردند و به تشکل‌ها کاری نداشتند. مبنا باید قانون اساسی باشد. ایرادهایی که گرفته می‌شود گاهی ابهاماتی دارد که شورای نگهبان باید با پاسخگویی و شفاف‌سازی آن را برطرف کند.

 

 اخبارسیاسی -  ایلنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------