پیامدهای تندباد منازعات جناح های سیاسی برای نوه بنیانگذار انقلاب



اخبار,اخبار سیاسی ,خبرهای سیاسی , رد صلاحیت سید حسن خمینی

تا پیش از این حضرت امام (ره) و خاندان ایشان از قداست برخوردار بودند و حمله شدیدی علیه آنان صورت نمی گرفت. حملات اخیر نشان از تشدید منازعات سیاسی دارد.

 "اسکات پیترسون" خبرنگار "کریستین ساینس مانیتور" با انتشار گزارشی اشاره کرده که سید حسن خمینی نوه حضرت امام (ره) تنها به سبب مانورهای شدید سیاسی تندروها در ایران رد صلاحیت شد.


به گزارش خرداد، این خبرنگار امریکایی که برای تهیه گزارش خود به قم و تهران سفر کرده است با اشاره به برگزاری مراسم سالروز ورود حضرت امام (ره) به ایران می نویسد:"در حرم امام (ره) که گبندی طلایی دارد و در جنوب تهران واقع شده است دختران و پسران خردسال با پوشیدن لباس های خاص پرچم های ایران را در دست داشتند. در میان شعارهای مقام های سیاسی، روحانیون، مقام های پلیس و مقام های نظامی که بر روی فرش نشسته بودند شعارهای "مرگ بر امریکا" به گوش می رسید. آنان می خواستند دوباره به مسیر انقلابی پیشین ادامه دهند. در میانه مانور سیاسی ماه های اخیر تندروها در ایران عرصه سیاست به ضرر سید حسن خمینی تمام شد علیرغم آن که او میراث عظیم پدربزرگش را پشت سر داشت. پیروان جوان آقای خمینی از او به عنوان "یادگار امام" یاد می کنند که بالاترین عنوان افتخاری در میان مسلمانان شیعه برای پدربزرگ معروف او محسوب می شود. با این وجود، شورای نگهابان اجازه حضور او در رقابت های شورای نگهبان برای تعیین 88 عضو مجلس خبرگان را نداد".

 این خبرنگار در ادامه می افزاید:"انتخابات مجلس ایران در فوریه آینده برگزار می شود. اختلافات سیاسی در ایران بسیار عمیق شده به گونه ای که 99 درصد از سه هزار اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند. پیروان سید حسن خمینی امیدوار بودند تا بازگشت دوباره فردی از نسل حضرت امام (ره) به سیاست بتواند به نمادی برای وحدت نیروهای سیاسی تبدیل شود اما حملات خصمانه تندروها لیه این روحانی 43 ساله میانه رو و نزدیک به اصلاح طلبان سبب شد تا او رد صلاحیت شود".

 کریستین ساینس مانیتور در ادامه اشاره می کند که برای سال ها فرزندان و نوه های حضرت امام (ره) مورد حمله قرار نمی گرفتند با این حال، به نظر می رسد عرصه سیاست امروز ایران به قدری قطبی شده که این احترام ها از سوی تندروها از میان رفته است و پیش بینی می شود که نبرد سیاسی بر سر قدرت طی ماه های اینده تشدید شود.

آیت الله صانعی روحانی اصلاح طلب که کریستین ساینس مانیتور از ایشان به عنوان فردی نزدیک به حضرت امام (ره) یاد می کند در قم می گوید:"زمانی که چهره های مهم مانند سید حسن خمینی رد صلاحیت می شوند دیگر امیدی برای اصلاح باقی نمی ماند". این نشریه می افزاید:"او صد در صد مطمئن بود که وی رد صلاحیت می شود چرا که تندروها می خواستند مانع از راهیابی وی به مجلس خبرگان و تبدیل شدن وی به گزینه احتمالی برای جانشینی در آینده شوند".

 این خبرنگار امریکایی در ادامه می نویسد:"برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که ایت الله هاشمی رفسنجانی و هم چنین حسن روحانی رییس جمهوری از حسن خمینی خواسته بودند تا نامزد شود تا انان با تشکیل ائتلافی سه جانبه بوانند در اینده بر تصمیمات احتمالی مجلس خبرگان تاثیرگذار باشند و خط مشی میانه روانه تری را برای اینده ایران تعیین کنند. همین موضوع است که سبب شده تا محافظه کاران واکنش خشمگینانه ای نشان دهند. "حسین شریعتمداری" مدیر مسئول کیهان نوشته است که فتنه گران خواسته بودند که از نام خاندان حضرت امام (ره) برای مخفی کردن برنامه ها فتنه گرانه خود استفاده کنند. او این اتهام را علیه اصلاح طلبان وارد کرده که مجموعه ای از گدام های خطرناک" را ایجاد کرده بودند. ایت الله مصباح یزدی نیز معتقد است که برخی قصد داشتند علیه مقام رهبری این انتخابات را تبدیل به همه پرسی کنند. دلواپسان دیگر نیز آیت الله رفسنجانی را متهم به فتنه گری کرده اند".

این خبرنگار در ادامه به نقل از "مجتبی موسوی" یکی از روزنامه نگاران محافظه کار اشاره می کند که تندروها دچار خطای محاسباتی شدند او در این باره می افزاید:"با انتقاد از نوه امام (ره) او به سمت اصلاح طلبان بیش از پیش سوق می یابد. تندروها خود کمک می کنند که اصلاح طلبان او را جذب کنند و می گویند ببینید نوه امام یکی از ماست. اکثر مردم عاشق حضرت امام (ره) و خاندان ایشان هستند".

 اخبار  سیاسی  -  خرداد

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------