آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

روحانی : دستگاه فاسدی که نمی خواهم نامش را ببرم کالای قاچاق وارد می کند و نمی گذارد کشور رشد کند



 اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی , روحانی

 رییس جمهوری گفت: شبی که برجام اجرایی شد، فردای آن روز لوایح برنامه ششم و بودجه سال 95 را تقدیم مجلس کردیم و امسال هم می توانیم با صدای بلند بگوییم حتی یک روز در ارایه لایحه بودجه تاخیر نداشتیم.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در آیین بهره برداری همزمان از 138 طرح استانی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد، افزود: از زمان تقدیم لایحه بودجه 1395 کل کشور به مجلس تا عید نوروز، 64 روز زمان است بنابراین به اندازه کافی وقت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.


وی یادآور شد: من و آقای نوبخت قبل از این که دولتی باشیم، مجلسی هستیم وساز و کار را برای این که کمیسیون های تخصصی مجلس کار کنند، پیشنهادها ارایه و لایحه بودجه تقدیم هیات رییسه شود، می دانیم.


رییس قوه مجریه ادامه داد: زمان همه این ها از نظر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص است وما هم تجربه کافی را داریم و در 5 و 6 دوره مجلس این کار را کرده ایم.


روحانی اظهار داشت: نمایندگان این روزها سرشان شلوغ است، «لیله القدر خیر من الف شهر» بعد ازاین که از انتخابات بازمی گردند، فرصت هست تا لایحه بودجه تصویب شود تا آخر سال کارها طبق معمول انجام شود.


وی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکر کرد که در ماه های گذشته برای تهیه لایحه برنامه ششم توسعه بار سنگینی بر دوش داشته آن هم با سلیقه جدیدی که می خواستیم طبق قانون اساسی انجام دهیم و نمی خواستیم خدشه ای در اصل 134 قانون اساسی وارد شود.


وی افزود: بر همین مبنا ممکن بود با سلیقه های گذشته متفاوت باشد وهم برنامه و هم اسناد آن وهم لایحه وهم تبصره های دائمی که پیش از این به مجلس تقدیم شده بود و هم تبصره های برنامه وهم لایحه بودجه 95 ، بودجه هم امسال سبک تر از سابق است چرا که تبصره ها در گذشته تصویب شده ومجلس شورای اسلامی زمان کوتاهی برای تصویب بودجه لازم دارد .


رییس جمهوری همچنین از کارشناسان این سازمان و از شخص محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که کار سخت وسنگینی را انجام دادند، تشکر کرد.
روحانی با تاکید بر این که دولت توانسته در سر موعد لایحه بودجه را ارایه کند، گفت: امسال هم ما یک مقدار تاخیر داشتیم، به دلیل این که می خواستیم موضوع برجام عملیاتی شود، چون بودجه را بر مبنای کشور با حذف زنجیر تحریم برنامه ریزی کردیم.


وی افزود: شبی که برجام اجرایی شد ما صبح آن روز هم لایحه برنامه پنج ساله ششم و هم لایحه بودجه سال آینده را بدون تاخیر حتی یک روز تقدیم مجلس کردیم، از این رو امسال هم ما می توانیم با صدای بلند بگوییم که حتی یک روز در ارائه لایه بودجه سال 95و همچنین لایحه مقررات ضروری برای اجرای برنامه مدون دولت برای برنامه ششم تاخیری نداشتیم.

**همه روابط ما با جهان بر مبنای برد- برد خواهد بود
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که امروز ما در دوران پسابرجام و پساتحریم قرار گرفته ایم، گفت: کار بسیار عظیم و بزرگی انجام شده است، اگر صدها و هزاران گوینده و نویسنده بخواهند درباره این کاری که در این 30 ماه انجام شد، سخن بگویند، سخن زیاد است، این که با 6 قدرت جهانی درمورد این پرونده پیچیده و سخت بین المللی حرف بزنیم، مذاکره کنیم و پای میز مذاکره بنشینیم، اولین بار در تاریخ ایران است.


روحانی افزود: بعد و قبل از انقلاب هر چه می خواهید تاریخ ایران را ورق بزنید این توافق اولین بار در تاریخ ایران است که ما در یک توافق بین المللی با قدرت های بزرگ قرار می گیریم و موفقیت ما آنچنان است که یک کشور در دنیا نتوانسته و نخواهد توانست که بگوید ایران در این معامله ضرر کرده است.


وی خاطرنشان کرد: از آن روی که این توافق شده است یعنی از 23 تیرماه تا امروز که توافق نهایی شده است، حتی آنهایی که مخالف و ضد ما هستند و ضد این توافق هستند، آنهایی که در آمریکا ضد این توافق هستند، رژیم نامشروعی مانند اسراییل که مخالف این توافق است ،برخی از کشورهای منطقه که نگران و ناراحت از این توافق هستند، آن ها وقتی حرف می زنند جوری حرف می زنند که ایران سر آن ها کلاه گذاشته است، آنان هم می گویند 6 قدرت بزرگ ضرر کرده اند.


وی تاکید کرد: آنها که دوست هم هستند معلوم است، به قول روسای کشورهایی که تلفنی در این مدت با من صحبت کردند یا برای تبریک برجام به من نامه می نوشتند،می گویند برجام یک توفیق بین المللی و به نفع همه بود، آن حرفی که از روز اول ما می گفتیم برد- برد برای خیلی ها روشن نبود.
روحانی ادامه داد: معامله ای انجام بشود که دو طرف کامل راضی باشد و شب راحت بخوابند، مثل این که شما رفته اید با پولی که تهیه کرده خانه ای را خریده اید هم شما که خریدار هستید و هم فروشنده خانه هر دو راضی هستید و با لبخند از هم جدا می شوید نه با عصبانیت و ناراحتی نه این که یکی دلسوخته باشد و یکی لبخند به لب، این کار در سطح بین المللی شدنی است.


رییس جمهوری خاطر نشان کرد: بعد از برجام هم این طور است، همه روابط ما با جهان بر مبنای برد- برد خواهد بود اگر با همسایگان کار می کنیم نمی خواهیم کلاه سر کسی بگذاریم آن زمان که کسی می گفت می خواهم کلاه سر کسی بگذارم گذشت، اگر هم کسی موفق شود کلاه سر طرف بگذارد، آن معامله به هم می خورد، بعد از یکسال یا دو سال فرصت پیدا می کنند که آن را به هم بزنند.


روحانی تاکید کرد: قراردادی می تواند پایدار در مقام انصاف باشد که برد-برد باشد یعنی منطقی و عادلانه و بر مبنای انصاف و بر مبنای احقاق حقوق مردم باشد اگر بر این مبنا باشد آن قرارداد پایدار می ماند.


وی تصریح کرد: ملت بزرگ ما با ایستادگی، مقاومت و احقاق حقوق هسته ای، رفع تحریم های غلط و ظالمانه کار بزرگ و عظیمی انجام داد، فکر نمی کنم کسی در کشور ما باشد از این که اقتصاد ما از حصر خارج شده ناراحت باشد، کسی در مملکت ما باشد از این که غل و زنجیر در پای اقتصاد بوده و ما توانستیم آن را برداریم ناراحت شود.


رییس جمهوری همچنین گفت: فکر نمی کنم، کسی باشد از این که آنچه ما با دنیا در تبادل پولی، مالی و کالایی با قیمت ارزان تر هستیم تا بتوانیم در خدمت مردم قرار دهیم ناراحت باشد، فکر نمی کنم کسی از این که بانک های ما بتوانند فعال باشند، ناراحت باشد، کسی از این که بتوانیم حق خودمان را استیفا کنیم، نفتی را که می خواهیم بفروشیم ناراحت نیست، کسی از این که چیزی که نیاز داریم را بخواهیم بخریم ناراحت نیست.


روحانی گفت: دهه فجر امسال بعد از 37 سال با موفقیت و پیروزی های ملی دیگری توام است که باعث سرافرازی ملت و فضای باز برای رقابت در اقتصاد منطقه ای و جهانی شده است.

** اولویت های پسابرجام در ستاد اقتصادی دولت

روحانی افزود: البته ما بعد از برجام در ستاد اقتصادی برای اولویت های پسابرجام برنامه ریزی می کنیم؛ در ستاد دکتر نوبخت حضور دارد که در هفته های گذشته چند موضوع مهم را به تصویب رساندیم، یک جلسه در این هفته به خاطر حضور وزرا در استان ها به مناسبت دهه فجر تعطیل شد که آن را جبران می کنیم.


وی ادامه داد: ما تا پایان سال کاملا مشخص می کنیم که اولویت های ما برای سال 95 و 96 چیست و این چارچوب را آقای دکتر نوبخت می آورند و با مشاورین و کارشناسانشان در این سازمان برنامه ریزی می کنند برای اینکه آن ها را بتوانیم دقیق تر اجرایی و عملیاتی کنیم.


رییس جمهوری گفت: برخی از اولویت ها در سال مورد تاکید قرار گرفته و هنوز نتوانستیم آن را عملیاتی کنیم. یکی از مسئولیت های این سازمان آن است و بنای ما این است که اقتصاد ما به دست مردم باشد و به مردم واگذار شود.


روحانی افزود: تاکید من بر این است که بتوانیم از بخش خصوص حمایت کنیم، در هر سفری به خارج از کشور رفتم همواره همراه خود 100 تا 150 نفر از صنعتگران، تولیدگران، صاحبان صنایع، کارآفرینان داشتم و معمولا هر کشوری رفتیم با کارآفرینان و مدیران اقتصادی آن کشور نیز جلسه مشترک داشتیم.


وی ادامه داد: بنای دولت بر این است که کارآفرینان ملی را تقویت کند، کارآفرینی در کشور اگر می خواهد در رقابت های منطقه ای و جهانی موفق باشد به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و بدون این دو موفقیت امکان پذیر نیست،البته گاهی ممکن است سرمایه همراه خود تکنولوژی نیز بیاورد، گاهی هم ممکن است ما تکنولوژی را بگیریم و سرمایه خودمان داشته باشیم.


رییس جمهوری گفت: ما در کشور نیروی انسانی داریم و از این نظر وضع ما خوب است، فارغ التحصیلان، مهندسان فراوان، عاشقان به آبادانی کشور، صاحب نظران و کارشناسان همه سرمایه هایی هستند که در کشور داریم؛ جایگاه جغرافیایی، انرژی و معادن ایران سرمایه است.


روحانی افزود: اینکه ما در کنار آب های آزاد هستیم و در شمال در ساحل یک دریاچه بزرگ و در جنوب در کنار خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند قرار داریم سرمایه است؛ امتیازات و اتصالاتی که ایران دارد همه سرجایش محفوظ است و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.


وی ادامه داد: خوشبختانه یک اشتیاق عمومی در دنیا برای کار با ایران وجود دارد، ایرانی که تقریبا حدود 10 سال نتوانسته از همه فرصت هایش به خوبی استفاده کند، از برخی فرصت ها استفاده کرده و از برخی فرصت ها نتوانسته استفاده کند و امروز این فرصت ایجاد شده و فضا برای فعالیت باز شده و این سازمان باید در شرایط نو وارد عمل شود.


رییس جمهوری گفت: ما در برنامه هسته ای ناچار بودیم یکسری برنامه ها را ناقص یا غیرناقص عرضه کنیم و به صحنه بیاوریم؛ امروز برنامه هسته ای ما یک برنامه قانونی است و همه دنیا نیز قبول دارند در فناوری های نو دیگر نیز همینطور است و برنامه ما مشخص است. یک زمانی می خواستیم قطعه ای بخریم و نمی شد و ناچار بودیم سرمایه گذاری بزرگی کنیم تا قطعه را بسازیم.


 وی گفت: در دنیا کشورهایی هستند که می توانند همه چیز بسازند، اما بحث این است که آیا ساختن همه چیز به صرفه است یا خیر؟ چه چیزی باید تولید کنیم و چه چیزی بخریم؟ ما باید در تولید آنچه نیاز داریم توانمند شویم، اما آیا حتما باید تولید کنیم؟ این منوط به آن است که محاسبه کنیم، صرفه در خریدن یا تولید است؟ در زمینه کشاورزی هم مواردی که برای ما حیاتی است باید خودکفا شویم.


رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دنیا، دنیای تعامل و ایجاد نوعی تعادل است، اظهار داشت: نه اینکه بگوییم همه چیز باید در داخل تولید شود، امکان تولید وجود دارد اما با 10 برابر قیمت.


وی ادامه داد: اکنون فضایی است که می توانیم درست برنامه ریزی کنیم، آنچه لازم است بخریم، آنچه لازم است بفروشیم، آنچه لازم است تولید کنیم. شرایط امروز ما با دیروز و گذشته کاملا متفاوت است، امروز تعامل ما با دنیا؛ با 10 سال پیش، 20 سال پیش، 30 سال پیش و قبل از انقلاب کاملا متفاوت است.


رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما به صراحت به همه دولت ها و کارآفرینان دنیا که با ما گفت و گو می کنند، تاکید کرده ایم که می خواهیم به طور مشترک در موضوعی سرمایه گذاری و تولید کنیم و بخشی از بازار داخلی بازار مصرف آن کالا باشد و همچنین با تولید آن کالا بازار بیرون را با هم تصاحب کنیم.

* کشور آماده جذب تکنولوژی است

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: ما به سرمایه گذاران خارجی گفته ایم، فناوری را باید وارد کشور ما کنید، ما امروز توان بسیاری برای جذب داریم، روزی بود اگر هم می خواستند فناوری را به ما بدهند، قدرت جذب نداشتیم. قدرت جذب بسیار مهم است، همچون زمینی است که آماده جذب آب نیست هر چقدر هم آب بریزند فایده ای ندارد و جذب نمی شود.
روحانی افزود: اکنون کشور ما آماده جذب تکنولوژی است و در زمینه بسیاری از فناوری ها وضع ما بسیار خوب است و حرکت های خوبی انجام داده ایم، ما می توانیم فناوری های برتر را در همان زمینه به خوبی جذب کنیم و می دانیم چگونه باید سرمایه را جذب کنیم البته بخش خصوصی ما هنوز ضعیف است و باید تقویت شود، با مشکلاتی هم مواجه هستیم.

** در مساله فساد مشکل داریم

رییس جمهوری تصریح کرد: ما در مسئله فسادمشکل داریم، باید با فساد بجنگیم و مبارزه کنیم. تا فساد در کشور ما هست پیشرفت دلخواه و واقعی ایجاد نخواهد شد.


وی ادامه داد: وقتی می خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی هم که نمی خواهم نام ببرم که چگونه می تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی گذارد کشور رشد کند.باید جلوی فساد گرفته شود و باید شرایط سیستم گمرکی ما بهتر شود.


روحانی با تاکید براینکه شرایط بانک های داخلی خوب نیست، افزود: باید بانک های ما احیا شوند. در دنیای امروز کسی سرمایه نقد ندارد که بخواهد سرمایه گذاری کند . باید از طریق بانک ها این فعالیت انجام شود و بانک های ما کار بانکی انجام دهند، بنگاه داری کنند . پس باید بانک های ما و سیستم ارزی کشور اصلاح شود و به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کنیم.


رییس شورای عالی اقتصاد افزود: باید پروژه های عمرانی نیمه تمام ما به بخش خصوصی واگذار شود.البته واگذار کردن هم یک هنر بزرگ است. در این کار مشکل داریم.

** انتقاد های دستگاه های نظارتی
وی خاطر نشان کرد: الحمدالله هرچه بخواهید دستگاه نظارتی هست که نشستند و فقط ایراد می گیرند و هرکاری کنید می گویند این طرف آن کج بود و یا آن طرفش ایراد داشت. البته اصل دستگاه های نظارتی برای کشور لازم است اما به شرطی که در چارچوب قانون عمل کنند و بگذارند کشور پیشرفت کند و به پیشرفت کشور کمک کنند.


روحانی با تاکید بر اینکه باید پروژه های عمرانی نیمه تمام را که صرفه اقتصادی دارد به مردم واگذار کنیم ، اظهار داشت: البته ممکن است در برخی از موارد این کار را نتوان انجام داد و دولت ناچار است آن را تکمیل کند.


وی با بیان اینکه باید در بسیاری از امور خدمات را خریداری کرد، گفت: در بخش بهداشت و درمان هم همین گونه است . در این بخش طی دو سال و نیم گذشته نیز توفیقات بسیار خوبی داشته ایم، آنجا هم باید دید که آیا خدمت را بخریم بهتر است یا راهی که ادامه می دهیم؟

** زنجیر بوروکراسی
وی گفت: همه این تحولات برعهده این سازمان است، این سازمان باید فکر کرده و بهترین راه را پیدا کند و ارایه دهد.
رییس جمهوری گفت: هدف نهایی اقتصاد با فاصله گرفتن قدم به قدم از نفت، اقتصاد غیر رانتی، اقتصاد بدون فساد و واگذاری اقتصاد عمدتا به مردم و بخش خصوصی و در نهایت رقابت بدون انحصار باید باشد . انحصار را کنار بگذاریم و رقابت واقعی ایجاد کنیم و تصرف بازارهای بیرون برای صادرات باید باشد.


وی تصریح کرد: البته در کنار ان باید بخش پولی و مالی ما اصلاح شود، و باید بتوانیم مقررات را ساده کنیم. آنقدر مشکلات داریم مانند بورکراسی های پیچیده و به هم تنیده که نمی گذارد مردم حرکت کنند.این زنجیر فقط زنجیر تحریم که نیست بلکه بورکراسی هم یک زنجیر است که باید یک روز پاره کرد. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم برای اینکه شرایط را برای فعالیت اقتصادی در کشور در شرایط جدید آماده کنیم.


رییس جمهوری در پایان گفت: دست ما به سوی کارشناسان، صاحب نظران،صاحبان اندیشه،مدیران، اقتصاد دانان وبرنامه ریزان دراز است ومطمئن هستیم با کمک هم و درکنار هم قادر خواهیم بود گره ها را باز کنیم وشرایط را برای رشد وتوسعه کشورآماده ترکنیم.
 

 

 اخبار  سیاسی  -  ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------