آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

رئیس جمهور:اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد باید در ایرانی بودن او شک کرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی

رییس جمهور با بیان اینکه یک نفر نمی‌گوید در مذاکره سر ما کلاه رفت؛ اظهار داشت: حتی بدخواهان ما می‌گویند ایران سر ۵+۱ را کلاه گذاشت.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری ها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که صبح امروز در پنجاه و پنجمین مجمع عمومی سالیانه بانک مرکزی در جمع مدیران بانکی و اقتصادی سخن می‌گفت: با تبریک مجدد به مناسب ۲۲ بهمن اظهار داشت: عید امسال ما با دو حادثه مبارک توام شده؛ اول موفقیت ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای و دوم پایان دادن به دوره ظالمانه تحریم‌ها.

او ادامه داد: بدخواهان تلاش زیادی کردند تا مردم ما نتوانند در مسیر توسعه و پیشرفت باشند و در فضای رقابتی در اقتصاد حضور پیدا نکنیم، اما نسل تحصیلکرده ما با هزاران زحمت نقش خود را ایفا کردند. صنعت بانکداری آنقدر اهمیت دارد که در فشار تحریم به ملت ایران، بد‌ترین فشار از طریق بانک‌ها آغاز شد.

رییس دولت یازدهم افزود: بانک‌ها هم شریان حیات اقتصادی جامعه هستند و هم شریان ارتباطی کشور با دیگر‌ کشورهاست. در دوران تحریم‌ها بد‌ترین تحریم تاریخی اقتصادی بر مردم عزیز کشورمان تحمیل شد؛ از کشتیرانی گرفته تا بیمه و بانک تا تبادل اسکناس و فلزهای گرانبها تا صنعت پتروشیمی و خودرو؛ تقریبا همه شریان‌های حیاتی یک کشور را با مشکل مواجه کردند و با این کار‌ها می‌خواستند ایران را به ۵۰ سال پیش برگردانند.

روحانی با بیان اینکه یک نفر نمی‌گوید در مذاکره سر ماه کلاه رفت؛ اظهار داشت: حتی بدخواهان ما می‌گویند ایران سر ۵+۱ را کلاه گذاشت.

وی گفت: در تاریخ ایران و کشورهای در حال توسعه نداشتیم دیپلمات‌هایی در برابر شش قدرت بنشینند و به خوبی از حقوق یک ملت دفاع کنند اگر کسی از رفع تحریم خوشحال نباشد باید در ایرانیت وی شک کرد مگر می‌شود کسی ایرانی باشد و از رفع تحریم‌ها خوشحال نباشد ممکن است برخی در تحریم‌ها منافع مالی داشته باشند اما آدم برای نفع مالی چند نفر نباید منافع ۸۰ میلیون را فدا کند.

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه در فشار دشمن، نقش بانک روشن شد؛ تناکید کرد: اگرنه دشمن به جای سیستم بانکی جای دیگر را تحریم می‌کرد، اما بانک‌ها تحریم شدند چراکه تحریم بانک یعنی تحریم همه چیز.

رییس دولت تدبیر و امید به موضوع تحریم دارو نیز اشاره و تصریح کرد: آنها به ظاهر می‌گفتند دارو تحریم نیست؛ اما مسئله اینجا بود که برای نقل و انتقالات مالی خرید دارو می‌بایست بانک وجود داشته باشد. آنها حتی دانشجویان ما را تحریم می‌کردند و حال که تحریم‌ها برداشته شده است؛ بانک‌ها باید جبران کنند.

روحانی گفت: ما به عنوان منتخب و خادم مردم وظیفه‌ای داشتیم که آن را انجام دادیم؛ اکنون نوبت بانک‌هاست.

او ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای همیشه نگران قول خودم بودم و به خداوند می‌گفتم من به مردم وعده دادم. همه توانم را به کار می‌گیرم تا در کنار چرخش سانتریفیوژ‌ها زندگی مردم نیز بچرخد. همچنین شهادت می‌دهم تیم مذاکره کننده همه توان خود را در مذاکرات به کار بست. تیم نه تعطیلات داشت، نه ماه رمضان داشت، نه ماه محرم و.. بلکه تنها دغدغه مذاکرات و پیروزی در مذاکرات را داشتند و اگر روزی قرار باشد گفته شود، در ۳۰ ماه معلوم می‌شود چه بر تیم مذاکره گذشت.

رییس دولت یازدهم به ابتدای مذاکرات در مجمع عمومی سازمان ملل، ۵+۱ و کشورهای دیگر در سطح وزرای خارجه اشاره کرد و افزود: این ملاقات برای اولین بار بود و همانگونه که می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ این بهار با نسیمی بود که باد بهاری آورده بود و نشان می‌داد مسیر و راه درست است.

روحانی متذکر شد: دنیا به ملت و دولت ما اعتماد کرد و البته همه دنیا فهمیدند که مردم ما را با فشار و زور و تحریم نمی‌توان به کاری وادار کرد. مردم مقاومت کردند و دنیا هم این مقاومت را باور کرد و بحمدالله این سربازان مذاکره کننده هم به صحنه رفتند و مقاومت کردند.

روحانی با بیان اینکه حالا که از دوره تحریم عبور کردیم، باید «برجام دو» یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ملی را تدوین کنیم. همه هم باید در کنار هم باشیم.

او به موضوع انتخابات و حضور و مشارکت مردم اشاره و خاطرنشان کرد: فضای انتخاباتی چیزهایی را می‌طلبد لذا باید گله‌ها را بگذاریم برای بعد چراکه الان وقت گله نیست. همه پای صندوق رای برویم و اصلح را انتخاب کنیم. در شرایطی که در منطقه جنگ و کشتار است، این مسئله خیلی تاثیرگذار است. الان که نگاه‌ها به ایران تغییر کرده است، حضور پای صندوق رای بسیار اهمیت دارد.

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: وقتی در صف برای رای دادن بایستیم آنقدر لذت بخش است که جزو عمر انسان حساب نمی‌شود. در این دو هفته رقابت‌هایی است، اما اساس بر مبنای اتحاد و انسجام است و همه دست به دست باید برای توسعه و جبران گذشته تلاش کنیم.

رییس جمهور گفت: یکی از وعده‌های من سال ۹۲ این بود که گفتم بدون مشاوره با کار‌شناسان برای کشور تصمیم نخواهم گرفت و خدا را گواه می‌گیرم همیشه کار‌شناسان را دعوت کردم و اگر دیدم نظر آن‌ها چیز دیگری است، نظر خود را کنار گذاشتم و تسلیم شدم.

روحانی افزود: مشورت بسیار مهم است و دستور خداست؛ آنکه پیامبر خدا بود می‌رفت و مشورت می‌کرد. اگر نظر جمع مردم چیز دیگری بود، به نظر آن‌ها عمل می‌کرد. امور اجتماعی این چنین است، اما فقه و امور مربوط به خدا چیز دیگری است و به آن عمل می‌کنیم.

او با بیان اینکه اولین بحث ما در دولت این بود ثبات را به کشور بازگردانیم، متذکر شد: ما تلاش کردیم ثبات را به ویژه به بازار اقتصادی کشور برگردانیم. نوسان‌های کم قابل قبول است، اما نه نوسان‌های زیاد قابل قبول نیست. نباید مثل زمان اصحاب کهف که از خواب بیدار می‌شوند، همه چیز عوض شده باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: کار بزرگی در این دو و نیم سال انجام گرفت در این دوران می‌بینید که شکل بازار به چه صورت است. دیگر نوسان شدید و دلهره نیست. مهم است انتظارات تورمی جامعه به گونه‌ای تنظیم شد که مردم بدانند تورم رفته رفته کاهش پیدا می‌کند.

روحانی با یادآوری اینکه انتظارات جامعه قبلا معکوس بود، امروز انتظارات تورمی عوض شده است لذا حفظ این موضوع با بانک مرکزی است و این نهاد مهم‌ترین عامل در کنترل تورم انضباط پولی و مالی است.

رییس دولت یازدهم به نحوه تصمیم‌گیری در کابینه اشاره کرد و گفت: از روز اول دولت اگر وزیری خواست به سمت پایه پولی تعرض کند، ایستادم و نگذاشتم؛ حتی اگر دلخوری‌هایی پیش آمد.

رییس جمهور گفت: ترکیب رشد نقدینگی ما درست شده است. وقتی که اساس رشد نقدینگی بر اساس رشد پایه پولی است نگرانی ایجاد می‌کند. اگر ناچار شدیم بانک مرکزی ما را یاری کند، ماه بعد فشار آوردم که آن دستگاه باید پول را برگرداند. یکی از دستاوردهای این دولت مهار تورم و کاهش مستمر آن بوده و رشد تورم را مهار و محدود کردیم. اول سال اقتصادی‌های کشور به من گفتند امسال دیگر به دنبال کاهش تورم نباشید، اما من زیر بار نرفتم و گفتم باید این دستاورد را حفظ کنیم. نامه‌های زیادی به من نوشتند. معتقدم اگر انتظارات تورمی ما بر اساس کاهش تورم باشد، سرمایه‌گذار و تولیدگر و مصرف‌کننده می‌داند چه باید انجام دهد. بر مبنای درستی حرکت می‌کند، آینده اگر قابل پیش‌بینی نشد، سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد، امسال در تورم نقطه به نقطه تک‌رقمی شدیم و سال آینده روند را ادامه می‌دهیم.

روحانی به موضوع قرارداد با کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: مردم ما دیگر مستحق ناوگان کهنه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی نیستند.
 

 اخبار سیاسی -  انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------