آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

سخنگوی دولت: قطعا لیست انگلیسی نداریم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , نوبخت

سخنگوی دولت در واکنش به برخی اظهار نظرها درباره لیست انگلیسی تاکید کرد: قطعا لیست انگلیسی نداریم.

به گزارش ایسنا ، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال ایسنا درباره نظرش در مورد لیستی که در انتخابات به لیست انگلیسی مشهور شده اظهار کرد: قطعا چیزی به نام لیست انگلیسی نداریم و اگر کسی بخواهد بگوید چنین لیستی داریم در واقع به شورای نگهبان اهانت می‌کند و می‌خواهد بگوید که افرادی چه شورای نگهبان آن‌ها را تائید کرده این گونه هستند، در حالیکه همه از احتیاط و دقت شورای نگهبان صحبت می‌کنند و قطعا چنین حرف‌هایی نادرست است.

وی ادامه داد: اینکه یک رسانه خارجی یک حرفی زده باشد و یکی از میهمانان آن‌ها در آنجا چیزی گفته باشد ملاک نیست. ما اجازه دخالت از هیچ مرجع خارجی نسبت به موضوعات داخلی خود به ویژه انتخابات نمی‌دهیم. اینکه عده‌ای از این فرصت استفاده کنند و چنین مطلب قبیحی بگویند یک نکته غیر اخلاقی است اما مردم ما فهیم‌تر از این مسائل هستند.

وی اضافه کرد: اینکه در انتخابات تابلویی باشد و در آن خوب‌ها و بد‌ها بنویسیم درست نیست. همه این عزیزان فرزندان ملت هستند چه اصولگرا باشند چه اصلاح طلب و چه اعتدالگرا. منتهی با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند ولی هیچ کس نباید در تقوا و پایبندی آن‌ها کوچک‌ترین تردیدی داشته باشد. از مجرای دقیق شورای نگهبان گذشته‌اند، همه این اسامی که روی دیوار‌ها می‌بینیم از نگاه تیزبین شورای نگهبان گذشته‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اقدام عملی دولت در قبال رسانه‌هایی که بر خلاف قانون به صورت مستقیم له یا علیه کاندیداها در انتخابات تبلیغ می‌کنند چیست یادآور شد: اختیارات دولت در جهت برخورد قضایی محدود است، اما قوه محترم قضاییه حتما رسیدگی می‌کند و امیدوارم قاطعانه نسبت به آنها که از قانون فراتر می‌روند تصمی گیری کند. خداوند هم شاهد و ناظر رفتار ماست، اما در فرآیند انتخابات با توجه به عنایت خدا و زیرکی مردم فکر نمی‌کنم آن‌ها یی که چنین کارهایی می‌کنند خیر و ثوابی در این زمینه ببرند.

وی در واکنش به شائبه حمایت دولت از یک لیست یا گروه‌ خاص در انتخابات تصریح کرد: اعضا و کارمندان دولت محدودیت‌ها و اختیاراتی دارند. بعضی از آن‌ها مثل یک شهروند می‌توانند در یک حزب حضور داشته باشند و نسبت به آن علاقه‌مند باشند و آنهایی که حق ندارد فعالیت حزبی و یا مداخله در انتخابات کنند قانون تکلیفشان را تعیین کرده است. دولت اجازه نداده که کسی به بخواهد از امکانات دولتی به نفع یا علیه کسی استفاده کند، البته اینکه سلیقه دولت به سلیقه برخی جریانات نزدیک باشد گناه نیست.

وی افزود: این یک مسأله طبیعی به حساب می‌آید که سلیقه ما به سلیقه یک گروه نزدیک باشد و از طرف اینکه یک سلیقه سیاسی سلیقه دولت را نمایندگی کند، گناه نیست. البته کمک به دولت به این معنا نیست که اشتباهات دولت را متذکر نشوند. این احزاب و جریان ها می‌توانند فعالیت کنند و در نهایت این مردم هستند که می‌توانند همانطور که این دولت را انتخاب کرده‌اند آن سلیقه را هم انتخاب کنند.

وی در واکنش به صحبت های مطرح شده توسط یکی از نامزدهای انتخابات درباره کمک مالی یکی از مفسدین اقتصادی به حزبی که او در آن دبیر کل بوده ( حزب اعتدال و توسعه) خاطرنشان کرد: راجع به حزب اعتدال و توسعه باید به سه نکته اشاره کنم . در سال 77 و زمانی که من در مجلس بودم یک تشکل فراجناحی در مجلس برای رسیدگی به مسائل اساسی کشور بنیان گذاری کردیم که همان تشکل در قالب یک حزب با جمعی از عزیزانی که سوابق ارزشمندی در کشور داشتند شکل گرفت. نکته دوم اینکه باید ببینیم حزب در این ایام چه کرد. حزب اعتدال و توسعه یک حزب دولت ساخته نبود و اگر به لیست های انتخاباتی که ما دادیم نگاه کنید می بنیدید که تلاش می کردیم از افراد معتدل دو جناح استفاده شود. نشریه اعتدال و توسعه هم مبین همین برنامه بود.

نوبخت در ادامه تصریح کرد: نکته سوم این است که باید ببینیم منابع مالی حزب از کجا تامین می‌شد.این منابع از دو محل بود یکی در مناسبات عادی که غالبا پرداخت های خود اعضای شورای مرکزی حزب می توانست خرج روزمره را بدهد. اما در مواقع انتخابات در توان مالی ما نبود که مخارج لیستی که از افراد معتدل دو جناح هستند از جیب خودمان بدهیم. به همین دلیل شماره حسابی می دادیم که مشخص بود و افراد مختلف می توانستند کمک کنند. حزب در تمامی هشت انتخاباتی که در آن شرکت داشته به همین ترتیب شماره حساب اعلام می کرد و افراد هم کمک می کردند. بعضی ها چک می دادند که آن چک ها نیز عینا با همان رقم در حساب ها گذاشته می‌شد و تصویر اسناد هم در حزب موجود است.

وی یادآور شد:‌ ما سیستم گزینشی هم نداشتیم ،ممکن است بعضی ده سال بعد در یک پرونده محکوم شوند وبه آن کسی که آن‌ را بیان و آن خبرگزاری که آن را منتشر کرده صریح می گویم کل جریانات مالی حزب مشخص است. این دوستان کمی دیر وارد عمل شده اند. البته وسوسه انگیز است که بگویند حزبی که سخنگوی دولت در راس آن بوده از کسی پول گرفته است، اما نه تنها در این مورد بلکه هر کسی که در هر انتخاباتی پولی داده کل پرینت هایش در اختیار حزب است و توسط سیستم های نظارتی نیز روی آن نظارت گرفته است.

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: با تقوایی که از قوه قضاییه سراغ دارم اگر خطا و جرمی اتفاق افتاده بود قطعا از هیچ گذشتی نمی کرد. این حرف ده ساله گذشته الان گفته می‌شود. اما باید بدانید که همه مراحل آن طی شده و قطعا اگر مشکلی وجود داشت حزب نمی توانست با این سرافرازی ادامه فعالیت بدهد.

سخنگوی دولت هم‌چنین یادآور شد: در هیچ انتخاباتی از هیچ کسی در حزب به صورت نقدی و یا غیر از اینکه پول به حساب واریز شود وجهی قبول نشده در محاسبات دستگاه های حسابرسی بین سالهای 80 تا 90 حدود 70 میلیون تومان از حقوق شخصی خود من به حساب حزب واریز شده البته من فکر می کردم کار مقدسی می کنم و کشور برای توسعه نیاز به حزب دارد ، حتی علت اینکه از نمایندگی مجلس فاصله گرفتم این بود که فکر می کردم نمی توانم هم زمان هم نماینده مردم باشم و هم یک دبیر کل مناسب برای یک حزب.

وی هم‌چنین عنوان کرد: البته فردی که این مسأله را مطرح کرده انسان معتقدی است ولی بهتر بود به جای اینکه در رسانه ها این چنین حرفی را مطرح و ذهن مردم را مشوش کنند این مسأله را به من می گفتند و از من جواب می گرفتند. چه لزومی داشت که در افکار عمومی بیان شود با همه این‌ها باز هم می گویم حزب از نظر مالی شفاف عمل کرده است.

نوبخت اضافه کرد: دارایی و زندگی من هم مشخص است و همیشه چیزی جز این حقوقی که از دولت می گیرم نگرفته ام و فعالیت اقتصادی خاصی نداشته ام. آن رسانه‌ای هم که چنین مطلبی را عنوان کرده بود می توانست مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد چون فردی که این مسأله را بیان کرده بود نگفته بود این حزب پول گرفته بلکه گفته بود فلانی یعنی من باید در این زمینه پاسخگو باشم. به هر حال بهتر است که برخی از رسانه ها که به برخی نهادها که برای ما هم مقدس هستند منصوب اند بیشتر از اخلاق را رعایت کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار کرد: آرزو می کنم که این انتخابات به نحو شایسته ای برگزار شود و ملت بزرگ ایران در راستای آرمان ‌های انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت ملی و در عرصه های منطقه‌ای و جهانی بتوانند از نمایندگان شایسته ای در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برخوردار شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم‌چنین درباره همایش تبیین برنامه توسعه گفت: این همایش عمدتا نگاه به آینده داشت و سعی بلیغی در آن صورت گرفت تا از فرصت مطلوبی که بعد از چند سال متوالی تحریم به وجود آمده استفاده شود و اقتصاد ما در مسیر توسعه با شتاب بیشتری حرکت کند. مسائل مطرح شده در همایش امروز دورنگر بود و البته نیاز به گزارش کوتاه مدت هم داریم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همیشه یکی از تلخی های ایام نوروز افزایش قیمت برخی اقلام به ویژه میوه هاست. امسال برای جلوگیری از این اتفاق برای انبار کردن 42 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب برنامه ریزی شده که 32 هزار تن پرتقال و 12 هزار تن سیب خریداری و در سردخانه ها انبار شده و برای ارائه در بازار آماده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عیدی کارگران پیمانی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی هم اعلام کرده که عیدی کارگران پیمانی 688 هزار تومان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران گفت :‌ به جهت جایگاه ویژه کشور جمهوری آذربایجان و ارتباط همسایگی که با هم داریم موضوعات مورد بحث در این سفر فراتر از موضوع نفت است اما قیمت نفت هم موضوعی است که حائز اهمیت به حساب می آید. الان بازار جهانی نفت به گونه ای شده که به خاطر عرضه بیش از تقاضا بازار اشباع شده است و این باید تقلیل پیدا کند.

نوبخت اضافه کرد:‌ اقدامی که معنا دارد این است که بعضی از کشورهای عضو اوپک گفته اند میزان عرضه را ثابت نگه می داریم و کشورهایی که از عدم حضور ایران در بازار به خاطر تحریم‌ها منفعت برده اند نمی خواهند حق ایران را به رسمیت بشناسند و مقدار تولیدشان را کاهش دهند تا ایران به میزان تولیدی که حق اش برسد که این حرف ها ، حرفهای مثبتی نیست و آن‌ها باید تولیدشان را تقلیل دهند. از همه اعضای اوپک و عرضه کنندگان غیر اوپک این انتظار را داریم که واقع بینانه حق ایران را در این زمینه به رسمیت بشناسند.

سخنگوی دولت در واکنش به این خبر که گفته می‌شود ایران قصد خرید 50 هواپیما از برزیل را دارد تاکید کرد: قرار نیست ما الان از این منابع محدودمان که می خواهیم برای توسعه استفاده کنیم در خرید هواپیما استفاده کنیم. درباره خرید هواپیما از ایرباس هم قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک است هرگونه خرید بر پایه فاینانس و استفاده از منابع باشد باید درشورای اقتصاد که دبیرخانه اش در سازمان مدیریت است تصویب شود و با موافقت دولت سازمان مدیریت باید آن را تضمین کند.

وی خاطر نشان کرد: حتی یک سنت از این هواپیما که قرا است به ناوگان هوایی اضافه شود را ما نمی دهیم و خریدی نمی کنیم و تعهدی نمی سپاریم بلکه این اجاره به شرط تملیک است.شنیدیم که یک فرد عاقلی هم می گفت به جای خرج پول برای حل مسأله بیکاری چرا باید پولها صرف خرید هواپیما شود.من نمی خواهم بگویم این حرف ها به دلیل عدم تقوا است اما احتمالا به دلیل عدم اطلاع درست است. این حرف ها شاید در فضای انتخابات قابل درک باشد این 50 فروند هواپیما هم گفته می‌شود احتمالا از همین دست حرف هاست.

وی هم‌چنین درباره قراردادهای نفتی و انتقاداتی که به آن وارد می‌شود اظهار کرد: در مقاطعی روی یک سری میادین مشترک ما باید با اولویت سرمایه‌گذاری کنیم ، ضرورت بازبینی در قراردادها قابل توجیه و به نفع ماست. وزارت نفت نیز در همین چارچوب ها فرمول هایی را تعیین و ارائه کردند.

وی افزود: البته برخی از دوستان و افرادی که صاحب نظر سیاسی قانونی و کارشناسی هستند انتقاداتی به بخشی از این قراردادها وارد کردند که وزارت نفت هم اعلام آمادگی کرده اگر ایده ای است ارائه دهند تا قراردادها را به گونه ای که به نفع همه ماست تنظیم کنیم و دغدغه دوستان برطرف شود. این قراردادها با توجه به اعلام آمادگی وزارت نفت در حال بحث و بررسی است.

وی در واکنش به این مسأله که گفته می‌شود روزهای دوشنبه در دولت جلساتی با حضور یک واسطه نفتی برگزار می‌شود ، اظهار کرد: اینکه فردی در روزهای دوشنبه قرار است وساطت و فعالیتی در جذب سرمایه‌گذاری داشتته باشد من از آن بی خبرم. به عنوان یک عضو از ستاد اقتصادی دولت که در جلسات اصلی اقتصادی از باب جایگاه حقوقی ام حتما باید حاضر باشم من هیچ روز دوشنبه ای در چنین جلسه ای شرکت نکردم و از آن اطلاعی هم ندارم.

 

 اخبار سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------