آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر تعطیلی به روز پنجشنبه موکول شود، ارتباطات و مراودات رسمی و غیر رسمی، ادارات،…

مشکل چه بود که روحانی دومین سفر خود به اروپا را لغو کرد؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , لغو سفر  روحانی

رفتار دولت اتريش در اجازه تجمع به گروه ترويستي منافقين درست به مانند اين است كه يك كشور به اعضاي القاعده اجازه برگزاري تجمع در سفر باراك اوباما بدهد.

درحالي كه مخالفان دولت روحاني تلاش مي‌كردند تا از لغو سفر رئيس جمهور به اتريش  دستاويزي براي انتقاد به دولت بسازند، علي لاريجاني دیروز با دفاع خود نشان داد مساله لغو اين سفر اهميت ويژه‌اي داشته است. اهميتي كه پيش از آن نيز وزيربهداشت در يادداشتي كه در صفحه شخصي خودش آن را منتشر كرده بود به آن اشاره كرده بود.

به نظر مي رسد اگر به حجم اظهارنظرها و همچنين وزن كساني كه در اين مورد سخن گفتند توجه شود، اهميت آن بيشتر درك خواهد شد. در ابتداي امر دفتر رئيس جمهور توضيح چنداني درباره علت لغو اين سفر نداد و تنها به گفتن اين موضوع كه «این سفر  توافق طرفین و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر و برای تامین شرایط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد» اكتفا كرد.

اما منتقدان دولت تلاش كردند از مساله لغو اين سفر استفاده كنند و سناريوهاي مختلفي را مطرح كنند. تاجايي كه علي لاريجاني ناچار شد توضيح دهد: «گاهی اخبار شفاف و روشنی در برخی امور توسط رسانه‌ها منتشر نمی‌شود که نمونه اخیر آن لغو سفر رییس‌جمهور به اتریش بود.»او از تصميم رئيس‌جمهور دفاع كرد و در اظهارنظري گلايه آميز گفت: «برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را جور دیگری جلوه دادند.»

شبهه مشكل امنيتي و دلخوري
اولين مساله شبهه مشكل امنيتي از سوي داعش بود. چند روز قبل از اين سفر بلژيك هدف حملات تروريستي قرار گرفته بود. اما هاينس فيشر رئيس‌جمهور اتريش اعلام كرد كه «من کارشناس امنیتی نیستم، اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای روسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود». با اين استناد برخي مخالفان تلاش كردند نشان دهند ماجراي لغو اين سفر به مساله ديگري باز مي‌گردد. از همين رو شبهه دلخوري دولت روحاني از مصاحبه فيشر درباره بازگشايي نشدن سوئيف را به ميان كشيدند.

هاینس فیشر در همان گفتگوی معروف خود با خبرگزاری صدا و سیما که ایران را کشوری بزرگ در منطقه‌ای پرتنش خوانده بود، در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تحریم‌ها و بعنوان مثال مشکل ارتباط از طریق سوئیفت(تعاملات بانکی بین المللی) علیه ایران لغو خواهد شد، با اشاره به مشخص نبودن زمان اتصال مجدد به سوئیفت، تاکید کرد: اتریش و اروپا به تنهایی نمی‌توانند تحریم های سوئیفت را لغو کنند. موضوع لغو تحریم های سوئیفت در حال حاضر در جامعه بین‌الملل به ویژه در آمریکا در حال بررسی و گفتگو است. با این حال نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که به چه مدت زمان نیاز دارد.

كينه‌هاي شخصي و تطهير منافقين
كار گمانه‌زني درباره علت لغو سفر رئيس جمهور به اتريش حتي به حسين دهباشي، از اعضای سابق ستاد روحاني نيز كشيده شد. او با قياسي مع‌الفارق با تعريف خاطره‌اي از حضور احمدي‌نژاد در نيويورك سعي در القاي اين موضوع دارد كه احمدي‌نژاد توان رويارويي با منافقين را داشت. اين درحالي است كه اساسا حضور يك منافق در ميان ساير اپوزيسيون با تجمعي كه متعلق به منافقين باشد از اساس با يكديگر متفاوت است.

او نوشت: «درست نمی‌دانم سفرِ چندمِ جنابِ احمدی‌نژاد بود که آن ماجرایِ دانشگاهِ کُلمبیا اتّفاق اُفتاد | روزِ قبل‌اش بود که | همین آقای «مرتضی غرقی» که سال‌ها نمایندهء صداوسیما در آمریکا بود | و نیز نگارنده که به لُطفِ آقا مُرتضی و نیز سُفرایِ ایران در سازمانِ ملل معمولا اجازه داشت تا ضمن کمکِ به تیمِ خبری برایِ دلِ خودش مُستندهایی بسازد |  اختصاصی  و تنهایی رفتیم به محّلِ اقامت رئیس جمهورِ وقتِ ایران | که چه نشسته‌ای فردا کارت زار است! | و به دانشگاهِ کُلمبیا نرو که قرار است از رئیسِ دانشگاه گرفته تا لابیِ صهیونیست‌ها و از فاکس‌نیوز گرفته تا مجاهدینِ خلق و... دیگران | مسخره‌ات کُنند و تحقیر و این‌ها! | که دیدیم با بی‌خیالی گفت: | «یعنی از اینکه اینجا خودِ خودِ آمریکا است بدتر است؟ یعنی فکر کردید که من مُنتظرم حزب‌اللهی‌ها بیایند در ورزشگاهِ نیویورک و برایم شُعارِ موافق بدهند؟»

با این حال، آنچه دهباشی در مورد سفر رئیس جمهور سابق در نظر نگرفته، این است که توهین به احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور ایران، تحقیر ملت ایران است و احمدی نژاد نباید از کنار این مسئله با «بی خیالی»، عبور می کرد.

علت اصلي لغو سفر
اما هيچ كدام از اين مسائل علت اصلي لغو سفر حسن روحاني نبود. آنطور كه قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت گفت و آقاي لاريجاني نيز تاكيد كرد، اين يك تصميم شجاعانه و از موضع «عزت، حكمت و مصلحت» بود. همزمان با سفر رئيس‌جمهور به اتريش كروهگ ترويستي منافقين در اين كشور خواستار برگزاري يك تجمع اعتراضي شده بودند. دولت اتريش نيز به آنها اين مجوز را داده بود كه تجمعشان را برگزار كنند و در توضيح آن شخص هاینس فیشر هم گفته بود: «فاصله‌ محلِ تجمع‌شان آنقدر دور از محل هیات ایرانی بوده که نه صدایشان را می‌شنیدند و نه تصویرشان را می‌دیدند!»

در درستي اين تصميم و ارتباط آن با منافقين لاريجاني امروز گفت: «با توجه به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رییس‌جمهور مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر دکتر روحانی به این کشور اين تصميم درستي بود. بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم.»

بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه عدم توجه ميزبان به درخواست تيم حفاظت رياست جمهوري ايران اسلامي، در مساله عدم برگزاري تجمع گروهك تروريستي منافقين، علت اصلي لغو اين سفر بود. اين امكان وجود دارد كه كشورهايي همچون فرانسه، سوئيس، آلمان و سوئد گروهك ترويستي منافقين را براي خود بي خطر دانسته و آنها را در آغوش خود جاي دهند، اما سابقه جنايت‌هاي اين گروهك از اذهان مردم و مسئولين ايران پاك نشده است. لذا تصميم رئيس‌جمهور براي لغو برنامه سفر به علت اجازه تجمع به يك گروهك ترويستي مسلح كاملا مبتني بر «حكمت، عزت و مصلحت» بود. اين موضوع مي‌توانست در آينده نيز براي سفرهاي رئيس‌جمهور به كشورهاي ديگر ايجاد مانع كند كه اقدام قاطعانه رياست جمهوري كشورمان در لغو اين سفر، مي‌تواند پيام روشني را به همه كشورهايي كه خواستار مراودات پسابرجامي با ايران هستند، مخابره كند. با اين مضمون:‌ »ايران در مواجهه با گروهك ترويستي منافقين به هيچ وجه حاضر به كوتاه آمد نيست»

 اخبار سیاسی -  انتخاب /داود حشمتی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------