آخرین اخبار سیاسی

پزشکیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است/ FATF داخلی می‌تواند مانع بروز فساد شود

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا…

رسول منتجب‌نیا:حرکت مردم به سمت تحزب



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , منتخب  نیا

سال 94، دو انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شد که شاهد رد صلاحیت‌‌های گسترده‌ای دراین‌زمینه بودیم. چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا از سوی شورای ‌نگهبان رد صلاحیت شدند که همین موضوع سبب شد، کمبود نیرو در طیف اصلاح‌طلبان دیده شود.

باتوجه به حضور تعداد بسیار کمی از چهره‌‌های شاخص در سراسر کشور که گرایش اصلاح‌طلبی داشتند یا هواداری دولت را یدک می‌کشیدند، خیل عظیمی از کاندیداها تأیید صلاحیت شدند، منتها چهره‌‌های شاخص در میان اصلاح‌طلبان بسیار کم به چشم می‌آمد.

 

در چنین فضایی ما باید تصمیم می‌گرفتیم یا کنار‌گیری کنیم و لیستی ندهیم و فقط سر صندوق‌های رأی حاضر شویم و اگر این اقدام را انجام می‌دادیم، اتفاق دوره گذشته می‌افتاد. بااین‌حال ما آمدیم با همان افرادی که در دست داشتیم، نشستیم و گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کردیم. جلسه‌های متعددی دراین‌راستا برگزار کردیم و لیستی ارائه دادیم که خوشبختانه همین لیست که خیلی‌ها براین باور بودند از شانس زیادی برخوردار نیست، توانست پیروز انتخابات مجلس شود. گزینه دیگری که ما پیش‌ رو داشتیم این بود که ما به چهره‌‌های شاخصی اکتفا کنیم که تأیید صلاحیت شده‌‌اند. برای مثال در تهران ما فقط می‌توانستیم چهار یا پنج نفر را معرفی کنیم و در بعضی از استان‌ها حتی کسی را نداشتیم که در لیست بگنجانیم.


در بعضی از استان‌ها نیز چند یا چندین نفر می‌توانستند به عنوان اصلاح‌طلب شاخص وارد عرصه انتخابات شوند که سرجمع این ماجرا، عددی حدود 40 نفر را شامل می‌شد. این گزینه را هم ما نیز نپذیرفتیم و در شأن اصلاح‌طلبان و همین‌طور در شأن ملت ایران ندیدیم و گفتیم که این کار برخلاف انتظاری است که مردم از دولت تدبیر و  امید و از اصلاح‌طلبان دارند، بنابراین گزینه سومی را در نظر گرفتیم. گزینه سوم این بود که ما در حوزه‌‌های انتخابیه‌‌ای که چهره شاخص رأی‌آور داریم آنها را معرفی کنیم و در حوزه‌هایی که چنین چهره‌هایی را نداریم افرادی را به مردم معرفی کنیم و از مردم بخواهیم که به آنها رأی بدهند. در جلسه‌ها و تبادل‌ نظرها به این جمع‌بندی رسیدیم که ما گزینه سوم را انتخاب کنیم. برای مثال در تهران اگر چهار و پنج تا چهره شاخص بیشتر نبود، ما 30 نفر را مشخص کنیم و در لیست قرار بدهیم و از مردم بخواهیم به این 30 نفر رأی بدهند. این روند در حوزه‌های انتخابیه دیگر نیز صدق می‌کرد.

 

خوشبختانه این سیاست از جانب مردم پاسخ مثبت داشت و همگان دیدند که در تهران، مردم به تمامی 30 نفر رأی دادند و دیگر نگاه نکردند از این 30 نفر چند نفر را می‌شناسند و چند نفر را نمی‌شناسند. آنها به شخصیت‌ها و احزاب و چهره‌هایی که از این کاندیداها حمایت می‌کنند، نگاه کردند. این اقدام مبارکی است که مردم یک گام به طرف تحزب پیش رفتند و این برای چهره‌های سیاسی نیز درسی بود که فرق جامعه حزبی و غیرحزبی در این است که در جامعه حزبی مردم به احزاب، به برنامه‌های حزبی و اهداف آن حزب رأی می‌دهند ولی در جامعه غیرحزبی به اشخاص و تبلیغات رأی می‌دهند.

 

مردم نشان دادند که ما طالب برنامه هستیم، طالب تحزب هستیم و می‌خواهیم به سوی یک اندیشه مترقی سیاسی پیش برویم و از این روند استقبال می‌کنیم. در حوزه‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده است نیز جریان امید، کاندیدا دارد که خیلی از آنها شانس موفقیت بالایی دارند و امید داریم که آنها پیروز شوند. حالا اگر همه 69 نفر موفق نشوند، ما امید داریم که بالغ بر 40 نفر از آنها پیروز شوند و بتوانند در مرحله دوم وارد مجلس شوند. در مرحله دوم، اگر با دید بدبینانه نگاه کنیم و اگر 40 نفر منتخب داشته باشیم از باقی کرسی‌ها ما چیزی بالغ بر 164 کرسی را توانسته‌ایم در اختیار بگیریم و این رقم قابل‌توجهی است.

باتوجه به این شرایط اگر ردصلاحیت‌ها گسترده نبود، اگر چهره‌های شاخص ما را رد نمی‌‌کردند، ما مطمئن بودیم در مرحله اول، دو- سوم کرسی‌های مجلس را اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها به خودشان اختصاص می‌دادند و رقیب هم مطمئن بود که این قضیه اتفاق خواهد افتاد.


 اخبار سیاسی  -  وقایع  اتفاقیه 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------