آخرین اخبار سیاسی

روابط ایران و پاکستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

نتایج ناملموس سفر رئیسی به پاکستان؛ استفاده از عبارات کلی درباره خط لوله خبرساز و وظیفه این کشور برای امنیت مرزها

ایران و پاکستان سه ماه بعد از تنش مرزی به وجود آمده بین دو کشور، در بالاترین سطوح سیاسی دیدارهایی را برنامه‌ریزی کردند و ابراهیم رئیسی…

اگر جام برجام ترک بردارد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, برجام

این‌که سال 94 برای دیپلماسی ایران و دولت یازدهم سال خوبی بود، تردیدی نیست. سالی که دولتمردان کشور توانستند با وجود مشکلات و موانع متعدد، علاوه بر حل موضوع هسته‌ای ایران با کشورهای غرب، بخصوص ایالات متحده، تابوی مذاکره با آمریکا را هم بشکنند و ثابت کنند که در سایه تعامل و احترام متقابل می‌توان با دولتی که نزدیک به 4دهه با جمهوری اسلامی سر ناسازگاری داشت،‌گفت‌وگو کرد و از سوی دیگر به جهانیان بگویند که اگر کسانی تا دیروز بر طبل ناسازگاری و حتی تشنج می‌کوبیدند یقینا تعلقی به کشور و تاریخ و دین خود نداشته و چه بسا بیشتر منویات شخصی آنها بوده است که باعث ایجاد و خلق به اصطلاح‌ کاغذپاره‌ها می‌شد.

 

اگرچه این موضوع به مذاق مخالفان دولت یازدهم در داخل کشور خوش نیامد و انواع و اقسام فشارها و حتی تهمت‌ها و فحاشی‌ها را نثار مسئولان دولت کرده‌اند، با این حال اراده عمومی و مردمی که سال 92 دولت حسن روحانی را بر مسند کار آورده‌اند خواستند که این موضوع محقق شود. با این حال گویا مخالفان دولت و برجام نمی‌خواهند که دست از بهانه خود بردارند، به همین دلیل سعی می‌کنند که به هر صورتی شده است، چه با لطایف‌الحیل چه با شدت عمل، راه موفقیت دولت را به صورتی سد کنند که مبادا باعث علاقه‌مندی بیشتر مردم به مسئولان دولت وقت و بخصوص شیوه اعتدالی آنها شود.

 

این افراد یا گروه‌ها به دنبال کوچک‌ترین روزنه‌هایی هستند که بتوانند دولت روحانی را تحت فشار قرار دهند و معمولا برای آنها فرق نمی‌کند که با کدام ادبیات یا از چه تریبون یا آنکه از زبان چه کسی بهره بگیرند. نمونه دم‌دستی آن را می‌توان به موضع‌گیری یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد که هیاهو و جنجال‌های او بیش از آنکه خوشایند رای‌دهندگان آمریکایی باشد، در داخل کشور برای آن دست زده می‌شود به صورتی که گویا مایلند آقای ترامپ بر اریکه قدرت آمریکا تکیه بزند تا بتواند به قول آنها جام برجام را بر زمین بکوبد و بشکند.


حال سوال این است که اگر جام برجام شکسته شود یا حتی اگر این جام ترک بردارد، آیا به سود کشور ما خواهد بود یا آنکه سود آن نصیب کشورهایی می‌شود که سال‌ها با ایران زاویه داشته و دارند و اتفاقا مترصد چنین موقعیتی هستند تا برجام به پایان خط برسد تا آنها بتوانند دوباره مدعی شوند که چون ایران به قوانین بین‌المللی پایبند نیست، پس می‌توان گزینه‌های جنگی را دوباره روی میز گذاشت یا بار دیگر آجرهای تحریم را روی هم نهاد تا با آن دیواری درست شود که مثل 8سال گذشته بسیاری از شریان‌های اقتصادی کشور را با چالش مواجه ساخت.


معمولا برای ساختن هر بنایی زمان بسیاری نیاز است، اما تخریب همیشه کمترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد و حتی گاه یک فرد عادی و بدون تخصص هم می‌تواند بنایی را در عرض چند ثانیه به مخروبه‌ای تبدیل کند. شاید مثل معروف انداختن یک سنگ در چاه و ناتوانی صد عاقل برای برون آوردن آن، مصداق این سخن ما باشد. حال که دولت روحانی موفق شده است این سنگ را به قیمت صرف نیمی از زمان دولتش و ساعت‌ها کار کارشناسی از چاهی که دوستان نادان و دشمنان کنده‌اند بیرون آورد، پس نیاز است که این دولت را حمایت کرد تا بتواند گره‌های بسته دیگر را باز کند.


شاید توقع مردم و حتی برخی از صاحب‌منصبان مبنی بر مشاهده نتیجه برجام خیلی هم نابجا نباشد، ولی واقعیت این است که بیش از 8سال رشته‌های ارتباط ایران با دنیای خارج به صورتی گسسته شده بود و به همین دلیل امروز هم نباید انتظار داشت که یک شبه‌ یا حتی یک ساله شاهد نتایج مثبت برجام باشیم، در حالی که برخی‌ها خواسته یا ناخواسته موانع متعددی را سر راه اجرای آن قرار می‌دهند و عملا جلوی دست‌یافتن به نتیجه مثبت را می‌گیرند.


نمی‌توان از یک طرف مدعی دلسوزی و سرافرازی کشور بود ولی از سوی دیگر همان سخنانی را مطرح کرد یا همان کاری را کرد که مخالفان دولت در خارج از کشور می‌کنند و منتظرند که ایران نتواند به صورت آرام و در سایه دوستی با کشورهای بزرگ و حتی کشورهای منطقه به همزیستی‌ مسالمت‌آمیز خود ادامه دهد. وقتی ما در داخل همزیستی مسالمت‌آمیز با خود را تجربه نمی‌کنیم، چگونه انتظار داریم که دیگران با ما از صلح و دوستی سخن بگویند.


بی‌شک اگر برجام به نتیجه نرسد و نگذاریم که این روند به چشم‌انداز مورد نظر دست یابد، فقط کاسبان تحریم به آرزوی خود می‌رسند، ولی حتی آنهایی که مخالف برجام هستند نیز زیان خواهند دید. تجربه به ما می‌گوید که اگر برجام به تحقق نمی‌پیوست و ما همچنان با 6کشور قدرتمند جهان بر سر انرژی هسته‌ای دچار چالش بودیم، با بیکاری بیشتر، گرانی افزون‌تر و نابسامانی‌های اجتماعی مضاعف‌تری روبه‌رو می‌شدیم. شکی نباید کرد که بیکاری، رکود و از کارافتادن بسیاری از کارخانه‌ها نتیجه رفتار قبل از برجام است و حال باید اجازه دهیم که برجام آرام آرام سبزه بزند و رشد کند. آزموده را آزمودن خطاست.


  اخبار سیاسی -  همدلی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------