آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

برجام غیر‌قابل بازگشت است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , برجام

 مخالفت با برجام و رد اظهارات مقامات دولتی درباره پیشرفت‌های کشور پس از انعقاد این توافق بین‌المللی، به محتوای اصلی رسانه‌های مخالف دولت تبدیل شده است. این رسانه‌ها با استناد به افراد و شخصیت‌های مخالف دولت، معتقدند دولت حسن روحانی در مذاکرات با گروه 1+5، نه‌تنها نتوانسته است امتیاز قابل‌توجهی را کسب کند بلکه عامل ایجاد محدودیت‌های عمده‌ای بر تأسیسات هسته‌ای کشور نیز شده است.

مخالفان دولت همچنین بر این باورند که امتیازاتی مانند لغو تحریم‌ها و وصل‌شدن بانک‌های ایرانی به سوئیفت، تنها ابزاری در دست دولت برای پیشبرد اهداف داخلی خود است وگرنه این اقدامات به صورت عملی انجام نشده است. با‌وجود پاسخ‌های روشن و مستدل مسئولان دولتی، همچنان برخی مخالفان سرسختانه از بی‌تأثیر‌بودن برجام سخن می‌گویند. پس‌از‌آن به تازگی عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به دفاع از دستاوردهای ایران پس از توافق برجام پرداختند، اکنون شخص رئیس‌جمهوری نیز بر این امر صحه گذشته است.


اگر برجام نبود، امروز نمی‌توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی، پیش‌از‌ظهر دوشنبه در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: فضای امروز پس از برجام باید مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد، در این فضا باید سرمایه داخلی را جذب کنیم. امروز در شرایط جدید تسهیلات بیشتر و فضای بهتری برای پیشرفت در اختیار داریم. برجام فضای سالم، ایجاد تسهیلات لازم و برداشت موانع است.


برجام فضایی را برای ما ایجاد می‌کند تا از همه امکانات به نفع کشور و ملت‌مان استفاده کنیم. به گفته روحانی کسانی که دوست دارند درباره برجام بحث کنند، فراموش کرده‌اند اگر برجام نبود، امروز نمی‌توانستیم حتی یک بشکه نفت صادر کنیم. در آغاز دولت تدبیر و امید تصویب کرده بودند که فروش یک میلیون بشکه نفت ایران را 20 درصد کاهش دهند و به صفر برسانند. آنها می‌خواستند قدرت و نقش ایران را در صحنه انرژی به صفر برسانند و ما را از این صحنه به‌طور‌کامل حذف کرده بودند.


 سوئیفت برقرار است
شفافیت دولت در دفاع از برجام فقط به اظهارات اعلامی مسئولان محدود نبوده است، بلکه این مهم به صورت عملی نیز صورت گرفته است. بعد از اینکه عراقچی، معاون وزارت امور خارجه از کسانی که شک دارند بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل شده‌اند، دعوت کرد که از اتاق سوئیفت بانک مرکزی بازدید کنند و دیروز بانک مرکزی میزبان خبرنگاران بود. خبرنگاران از اتاق سوئیفت بانک مرکزی بازدید و مدارک اتصال به سوئیفت را مشاهده و بررسی کردند. طبقه چهارم و پنجم بانک مرکزی به عنوان سالن سوئیفت و اداره عملیات ارزی بانک مرکزی است و در حضور خبرنگاران پیام‌هایی را از‌این‌طریق ارسال کرد. در جریان این بازدید یعقوبی، مدیر اداره بین‌الملل بانک مرکزی تأکید کرد باید بحث سوئیفت و روابط کارگزاری بانک‌ها را کاملا از یکدیگر جدا کرد و اینکه برخی اعلام می‌کنند که چرا با وجود برقراری سوئیفت نمی‌توان تمام عملیات ارزی را انجام داد، به نظر می‌رسد نگاه حرفه‌ای نیست.


اینکه با وجود تمامی مدارک مستدل موجود، چرا مخالفان دولت باز حمله نوک پیکان حملات خود را متوجه مسائل هسته‌ای و منافع ملی می‌کنند، پرسشی است که در‌این‌رابطه مطرح می‌شود.


مخالفت با برجام، نقض غرض است
محمد‌علی سبحانی، دیپلمات سابق ایرانی و کارشناس مسائل بین‌المللی، در‌این‌زمینه به خبرنگار «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: در‌مدت‌اخیر بحث اجرائی‌شدن برجام، باعث شده بود مجموعه نیروهای دلواپس خیلی درگیر مسائل نشوند. سبحانی در ادامه گفت: افراد و شخصیت‌های دلواپس به خوبی می‌دانند که برجام گامی برگشت‌ناپذیر است و این برای هر دو طرف ایرانی و غربی است.

 

به گفته این دیپلمات سابق، تجربه نشان داده است که این‌گونه توافقات که در آن برخی اقدامات صورت می‌گیرد که مورد قبول همگان است، به حالت سابق برنمی‌گردد؛ چرا‌که هر دو طرف ایرانی و 1+5 بخشی از تعهدات خود را انجام داده‌اند و هزینه‌های مورد‌نظر را پرداخت کرده‌اند. سبحانی با بیان اینکه هر دو‌ طرف به تعهدات خود جنبه عملی بخشیده‌اند، بیان کرد: در مباحث مختلف، هم سیاست‌مداران و هم اقتصاد‌دانان توضیح داده‌اند که اتفاقات و رویدادهای خوبی در حال انجام است. از نگاه این کارشناس بین‌المللی، نگرانی‌های بانک‌های ایرانی - که پیش‌از‌این دچار محدودیت‌های زیادی بوده‌اند- به مراتب کمتر از دلواپسانی است که با هر موضوعی مخالفت می‌کنند.


وی با عنوان این مطلب که قطعا این‌گونه مخالفت‌ها دلایل دیگری دارد، می‌گوید: شاید بتوان مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را یکی از این دلایل دانست؛ به این معنی که مخالفان دولت چون در مرحله اول و در شهر تهران تمامی30 کرسی موجود را به اصلاح‌طلبان باخته‌اند، دچار نگرانی‌های شدیدی شده‌اند. به گفته سبحانی، مخالفان دولت توافق برجام را علت باخت لیست خود به اصلاح‌طلبان می‌دانند؛ بنابراین سعی می‌کنند با ایراد‌گرفتن از برجام، مانع از موفقیت جناح مقابل در مرحله دوم شوند. وی با اشاره به مسائل مورد ادعای مخالفان دولت مانند نقض برجام از سوی طرف خارجی نیز معتقد است: برای نقض برجام ساز‌و‌کارهای دقیقی پیش‌بینی شده است که در‌صورت‌لزوم می‌توان به آن استناد کرد.


 این دیپلمات سابق می‌گوید: در صورت نقض برجام کمیته‌ای بین‌المللی شکل می‌گیرد که ایران عضوی از این کمیته است؛ در‌نتیجه ادعاهای مطرح‌شده را نمی‌توان دقیق فرض کرد. به گفته سبحانی، بزرگ‌کردن و برجسته‌کردن این‌گونه مسائل، نقض غرض و علیه منافع ملی است، چرا‌که مشوش جلوه‌دادن شرایط برجام، هم در داخل و هم در خارج کشور موجب می‌شود سرمایه‌گذاران و کسانی که می‌خواهند با کشور وارد تعامل شوند، دچار تزلزل شوند. وی همچنین تأکید کرد که اقدامات دوستان مخالف برجام و تحمل‌نداشتن آنها چندان مورد قبول نیست و قطعا سودی نیز عاید آنها نخواهد کرد.


جنس مشترک مخالفت‌های داخلی و خارجی
علی بیگدلی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی نیز در‌این‌باره به خبرنگار «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: ما یک برجام داریم و یک حواشی برجام، به‌این‌صورت که هرچند توافق برجام مورد قبول ایران و کشورهای گروه 1+5 قرار گرفته است و این اصل مطلب است اما همواره حاشیه‌هایی وجود داشته است که این مهم را تحت تأثیر قرار داده است.


بیگدلی در ادمه می‌گوید: در متن برجام آمده است که جمهوری اسلامی حق ندارد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی را آزمایش کند. به گفته وی هرچند آزمایش‌های موشکی ایران نقض این بند از برجام نبوده است اما به‌هر‌حال این مسائل، حاشیه‌هایی است که از طرف غربی منتشر می‌شود. بیگدلی با بیان اینکه سخنان اخیر باراک اوباما، در اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن، نشان‌دهنده رضایت وی از برجام است، گفت: با‌این‌حال حاشیه‌هایی وجود دارد که در برخی موارد باعث می‌شود تا توافق برجام و مرحله اجرائی‌شدن آن با تأثیراتی مواجه شود. به گفته این استاد دانشگاه، برخی گروه‌های داخلی و خارجی با اقدامات خود باعث می‌شوند تا برجام با تأخیر مواجه شود.


بیگدلی با اشاره به مخالفان برجام در داخل کشور نیز می‌گوید: به نظر می‌رسد این مخالفت‌ها و چالش‌آفرینی‌ها در مسیر دولت، بیشتر متکی بر مسائل حزبی و جناحی باشد تا اینکه بر واقعیت تأکید داشته باشد. این کارشناس مسائل بین‌المللی می‌گوید: این اختلافات در داخل قطعا باعث می‌شود تا ما نتوانیم نیازهای سرمایه‌گذاری خود را جذب کنیم و این در حالی است که ما باید با ایجاد ثبات سیاسی تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق به حضور در داخل کشور کنیم. به گفته بیگدلی، هر چند مسیر مخالفان برجام در داخل و خارج کشور با یکدیگر متفاوت است اما قطعا از جنس مشترکی برخوردار است.


 اخبار سیاسی  - وقایع اتفاقیه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------