آخرین اخبار سیاسی

پزشکیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است/ FATF داخلی می‌تواند مانع بروز فساد شود

وزیر بهداشت و درمان در دولت اصلاحات می‌گوید: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا…

انتخابات ٧ اسفند فرهنگ سياسي كشور را بالاتر برد



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,علی شکوری‌راد

علی شکوری‌راد دبیرکل «اتحاد ملت» به بیان تحلیل خود از انتخابات هفتم اسفند پرداخت. محورهاي مهم سخنان اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه مي‌آيد؛ جریان اصلاح‌طلب با ثبت‌نام گسترده در انتخابات، به دنبال حفظ امید در جامعه برای شرکت در انتخابات بود. ثبت‌نام گسترده ١٢ هزار نفر برای کاندیداتوری مجلس و حدود ٨٠٠ نفر برای خبرگان عالی بود.

  استراتژی ما در این انتخابات بر پایه رساندن فهرست انتخاباتی به دست مردم بود، زیرا در انتخابات شورای شهر شاهد بودیم که بعد از ایجاد موج حمایت از آقای روحانی، مردمی که به پای صندوق رأی می‌آمدند در کنار رأی‌دادن به او، آمادگی‌ دادن رأی به فهرست اصلاح‌طلبان شورای شهر را داشتند اما فهرستی در اختیارشان‌نبود. با توجه به فعال‌بودن شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام هرکسی که تصمیم می‌گرفت به فهرست اصلاحات رأی دهد، به‌راحتی در فضای مجازی به آن دسترسی پیدا می‌کرد. اگر همین وضعیت تبلیغاتی را در انتخابات شورای شهر سال ٩٢ داشتیم، شورای شهر هم یکپارچه در اختیار اصلاح‌طلب‌ها قرار می‌گرفت.

تهران همیشه به دلیل گستردگی ارتباطاتش، مقداری رأی اصلاح‌طلبانه‌تری نسبت به حوزه‌های دیگر دارد. بر اساس آمار رسمی، آقای احمدی‌نژاد هم در سال ٨٨ رأی چندانی در تهران نداشت. این نشان می‌دهد که اگر در سال ٨٨ انتخابات به مرحله دوم می‌رفت، او شانسی برای رئیس‌جمهورشدن نداشت. به طور کلی می‌خواهم بگویم آنچه در هفت اسفند اتفاق افتاد بر اثر این فرایند‌ها بود.


وجود کسی مثل رئیس دولت قبل باعث شد بدنه اجتماعی طرف مقابل از دست برود. پس از پایان کار دولت گذشته، اصولگرایان حتی نتوانستند یک همایش مردمی موفق برگزار کنند. فراخوان‌های آنها مثل همایش میدان امام حسین(ع)، همایش میدان فلسطین و... توسط بدنه اجتماعی آنها اجابت نشد. تبلیغات آنها توسط نیروهایی که حقوق می‌گرفتند انجام می‌شد و نیروی داوطلب نداشتند. روز چهارشنبه، آخرین روز تبلیغات، شهر در دست نیروهای تبلیغاتی اصلاح‌طلب بود و اثری از نیروهای آنها نبود.


مشکل اصولگرایان وحدت یا عدم یکپارچگی نبود. فسادهای کلان دوران احمدی‌نژاد باعث شده بود نیروهای اصیل آنها منفک شوند. در شرایطی که آنها می‌توانستند از ابزار قدرت استفاده کنند، بدنه اجتماعی‌شان ناامید و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان امیدوار بود.


در شهرهای کوچک، انتخابات خیلی‌وقت‌ها قومی و قبیله‌ای می‌شود. بنابراین تأثیر فضای عمومی انتخابات در شهرهای کوچک بین ٢٠ تا ٣٠ درصد است درحالی‌که در شهرهای بزرگ خیلی بیشتر است. به همین دلیل است که این فضا در تهران نتیجه صددرصدی ایجاد می‌کند اما در شهرهای کوچک اثر نسبی دارد. ممکن است پرسیده شود که در انتخابات هفت اسفند چرا در شهرهایی مثل مشهد این اتفاق نیفتاده است که در جواب باید به فرایند شکل‌گیری فضای سیاسی و عملکرد عوامل اجرائی انتخابات بپردازیم و آن را بررسی کنیم.


از ٦٩ کرسی قابلیت این را داریم که در بهترین شرایط ٤٥ کرسی را به‌دست آوریم یا تأثیر بگذاریم که افراد بهتری بر سر کار بیایند. من فکر می‌کنم جهت‌گیری رأی مردم در دور دوم شفاف‌تر و به سمت اصلاحات بیشتر خواهد بود. هر اتفاقی در دور دوم بیفتد، ما خواهیم توانست مجلسی همسو با دولت داشته باشیم. البته اگر بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم حاشیه امن بیشتری خواهیم داشت.


 یکی از نکاتی که کلاس این انتخابات را بالا برد، فهرستی‌رأی‌دادن مردم بود. مردم به فهرست‌‌ها اعتماد کردند، آنها از ما بروشور سوابق و ویژگی‌های نامزدها را نمی‌خواستند، بلکه فهرست واحدمان را می‌خواستند، که به فهرست اعتماد کرده بودند. این فرهنگ بالاتر از دوره‌های قبل است و می‌تواند فرهنگ سیاسی ما را برای آینده ارتقا دهد. این انتخابات بر اساس شناخت بیشتر و هدف‌گیری درست به نتیجه رسید. آنچه اهمیت دارد این است که مردم می‌دانستند از این انتخابات چه می‌خواهند و می‌دانستند چه چیزهایی را نمی‌خواهند.


  اخبار سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------