ماجرای رد صلاحیت یک منتخب



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات

در پاسخ به این سئوال که آیا ابطال تمامی آرای یک نماینده از سوی شورای نگهبان در قانون اساسی تعریف شده است و اساسا به لحاظ حقوقی چنین ظرفیتی برای این شورا در قانون اساسی وجود دارد، باید گفت در چنین مواردی قانون نیازمند به تفسیر است و شورای نگهبان نیز در همین زمینه مفسر قانون است. همچنان که قانون برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی 4 مرجع عنوان کرده ولی شورای نگهبان قائل به مرجع دیگری نیز شده است.

البته تمامی بحث تایید صلاحیت یا رد آن مربوط به قبل از برگزاری انتخابات است و بعد از آن اگر نماینده‌‌ای تایید صلاحیت شد به نظرم نمی‌توان درباره ابطال تمام آرای آن نماینده اظهار نظر کرد. البته اگر موضوع مربوط به نحوه رای گیری باشد که باید تمام صندوق‌ها شمارش شده بررسی شود که بخشی از آرای اخذ شده نماینده مذکور تقلبی یا غیر قانونی است یا خیر.

اینکه بخواهیم تمامی یا بخشی از آرای یک نماینده را تقلبی یا غیرقانونی بخوانیم نیازمند به مستندات برای اثبات در حین شمارش هستیم ولی آنچه مربوط به شخصیت ذاتی است و قبلتر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود به نظرم نمی‌تواند دوباره مورد ایراد شورای نگهبان واقع شود.

بعد از تایید صلاحیت و رای آوری یک نامزد انتخاباتی وظیفه تایید نهایی آن فرد بر عهده خود مجلس است که در نهایت اعتبارنامه او را به عنوان نماینده یک حوزه انتخابیه تایید یا رد کند.

اگر این موضوع را بپذیریم که ابطال تمامی آرای یک نامزد و ردصلاحیت او صرفا به معنای رد صلاحیت آن شخص نبوده بلکه معنای ردصلاحیت تمامی افرادی را دارد که به او رای داده اند، مسئله روشن تر و ملموس تر خواهد بود. بنابراین شورای نگهبان با رد صلاحیت منتخب اصفهان، همه مردمی را که به او رای داده‌‌اند نیز رد صلاحیت کرده است.


 اخبارسیاسی -  روزان/محمد صالح نیکبخت

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------