آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

جابری انصاری: موگرینی و 7 کمیسیونر اروپایی شنبه به تهران می‌آیند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران و امضای 40 توافق و یادداشت تفاهم را مقدمه ساز گسترش بیشتر روابط دو کشور دانست.

به گزارش  ایسنا ، حسین جابری انصاری در نشست خبری این هفته خود با اشاره به سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران گفت: 40 توافق و یادداشت تفاهم بین طرفین امضا و پیرامون مسائل منطقه‌ای ، همکاری‌های مشترک، مسائل بین‌المللی و منافع مشترک بین دو کشور در امروز و فردا گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران نیز توضیح داد که این سفر فردا انجام خواهد شد و به دنبال سفری است که رئیس‌جمهور کشورمان بهمن ماه سال گذشته به رم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر هیاتی از سازمان حج و زیارت ایران به عربستان برای پیگیری وضعیت حج تمتع در 26 فروردین ماه خبر داد.

جابری انصاری درباره تحویل سامانه اس 300 به ایران گفت: توافقات بین دو کشور حاصل شده و در مسیر اجراست و مرحله نخست قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده و امیدواریم تا پایان قرارداد مراحل آن طی شود.

سفر هیاتی از ایران به عربستان در 26 فروردین
وی افزود: در همین چارچوب علیرغم تمام مشکلاتی که به وجود آمده و برخوردهای نامناسبی که عربستان انجام داده به دلیل اینکه این فریضه یک فریضه واجب است ما سیاست خویشتنداری و پیگیری موضوع را از طرق‌های موجود برای انجام این فریضه واجب داریم و در همین چارچوب در 26 فروردین ماه هیأتی از سازمان حج و زیارت به عربستان سعودی خواهد رفت.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: این سفر می‌بایست بر اساس رویه پیشین و جدول‌های زمان‌بندی شده چهار ماه قبل انجام می‌شد یعنی قبل از اقدام عربستان جهت قطع رابطه با ایران ولی طرف سعودی قبل از قطع رابطه تاریخ انجام این سفر را به تعویق انداخته بود و تاریخ 19 اسفند 1394 را برای آن مشخص کرده بود.

وی با بیان اینکه در این تاریخ هیأت ایرانی برای انجام اقدامات لازم سفر به دوبی سفر کرد، ادامه داد: در آنجا کنسولگری عربستان سعودی اعلام می‌کند که ما اطلاعی از این موضوع نداریم در حالی که این موضوع و زمان توسط وزارت حج سعودی مشخص شده بود.

جابری انصاری با بیان اینکه در 19 اسفندماه به دلیل اختلاف بین دستگاه‌های مختلف سعودی و یا بازی که آنها ایجاد کردند انجام سفر به نتیجه نرسید، ادامه داد: در حال حاضر مقرر شده که هیأتی در 26 فروردین به این کشور اعزام شود و آنها تاکنون برای 5 نفر از هیأت 8 نفره ویزا صادر کرده‌اند و ان‌شاءالله این هیأت به زودی برای فراهم کردن انجام سفر حجاج ایرانی به عربستان جهت انجام فریضه واجب حج به این کشور می‌روند.

عربستان باید شرایط و امنیت مناسبی را برای حضور حجاج از جمله حجاج ایرانی فراهم کند
سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری وظایف عربستان به عنوان میزبان در برابر حفظ امنیت و جان حجاج، گفت: عربستان به عنوان میزبان وظیفه دارد که امنیت خود و زائران را فراهم کند، گرچه متأسفانه در سال گذشته ما به شکل واضحی شاهد نقض این تعهدات و وقوع فاجعه منا بودیم. فاجعه‌ای که باعث کشته شدن تعداد زیادی از زائران شد و از اذهان پاک نمی‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه پاسخ‌دهی و ارائه توضیحات در مورد این سوال، گفت: عربستان ادعا می‌کند که مسأله حج جدای از مسائل سیاسی است، گرچه تاکنون رویه‌هایی که در پیش گرفته خلاف این موضوع است و ما امیدواریم بر اساس آنچه که ادعا می‌کند، عمل کند و به عنوان دولت میزبان شرایط و امنیت مناسبی را برای حضور حجاج از جمله حجاج ایرانی فراهم کند.

ظریف به استانبول می‌رود
حسین جابری انصاری در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که از او درباره اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول پرسید و اینکه ایران در این اجلاس در چه سطحی شرکت می‌کند و دستور کار ایران در این اجلاس چیست، اظهار کرد: سازمان همکاری اسلامی سازمانی است که بعد از حادثه آتش‌سوزی مسجدالأقصی برای ایجاد اتحاد بین کشورهای اسلامی و پیگیری منافع امت اسلامی ایجاد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متأسفانه در مقاطعی مثل الان مشاهده کرده‌ایم که سیاست برخی از کشورهای عضو این سازمان این بوده است که سیاست‌گذاری و اهداف اصلی این سازمان را تحت‌الشعاع قرار دهند و این سازمان را به مکانی جهت تصفیه حساب‌ها و دعواهای سیاسی تبدیل بکنند.

جابری انصاری افزود: ایران به عنوان یکی از اعضای مهم این سازمان همواره بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های این سازمان در چارچوب اهدافی که ایجاد شده تأکید کرده و معتقد است این سازمان باید در راستای منافع امت اسلامی و مقابله با خطرات مشترک حرکت کند.

وی با اشاره به اجلاس سران این سازمان که روز پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری در استانبول برگزار می‌شود، گفت: آقای ظریف در این اجلاس شرکت می‌کند و اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری در ارتباط با حضور ایران در سطح بالاتر (رئیس جمهور) توسط ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

انصاری ادامه داد: امیدواریم که با تدبیر صحیح دولت میزبان و سیاست‌هایی که از سوی بسیاری از شرکت‌های عضو پیگیری می‌شود در این چارچوب که آنها معتقدند این سازمان باید نقطه وحدت و همکاری کشورهای اسلامی در چارچوب منافع مشترک باشد این زمینه فراهم شود که برخی از کشورها نتوانند از این اجلاس برای تصفیه حسا‌ب‌های سیاسی، کینه‌ورزی و دعواها سوءاستفاده کنند و راه این موضوع مسدود شود، سیاست عمومی سازمان دنبال شود و ما با چنین نگاهی امیدواریم که اجلاس استانبول در سطح بالایی برگزار شود.

بر اساس جدول زمان‌بندی شده و در تاریخ مشخص شده گزارش روند برجام به مجلس ارائه می‌شود

به گزارش ایسنا ، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اولین نشست هفتگی خود در سال 95 با نمایندگان رسانه‌های گروهی در ارتباط با ارائه گزارش روند اجرای برجام از سوی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی بر اساس جدول زمان‌بندی شده، گفت: بر اساس این جدول زمان‌بندی شده باید هر سه ماه یک بار به کمیسیون سیاست خارجی مجلس و هر شش ماه یک بار به صحن علنی مجلس در این ارتباط گزارش‌دهی شود. در حال حاضر گزارش وزارت امور خارجه در حال تکمیل شدن است و بر اساس جدول زمان‌بندی شده و در تاریخ مشخص شده این گزارش به مجلس ارائه می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث مطرح شده مبنی بر تبادل زندانی میان ایران و آمریکا و آخرین اخبار در این ارتباط، گفت: من اطلاع جدیدی از موضوع اشاره شده ندارم.

آذربایجان و ارمنستان اجازه ندهند با مداخله بازیگران خارجی زمینه برای گسترش بحران در منطقه فراهم شود

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در مورد سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حل بحران قره‌باغ و دخالت برخی از کشورهای خارجی در راستای افزایش تنش در این بحران، گفت: ما پیش از این نیز گفته بودیم که با توجه به فضایی که در منطقه در جریان است اگر با وقوع بحران های جدید زمینه برای ناامنی و بی‌ثباتی گسترده‌تر در منطقه فراهم می‌شود و اگر کمربند این بحران‌ها به هم متصل شود آثار نامناسبی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد و مشکل‌آفرین است. به همین دلیل تأکید داریم که جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو کشور همسایه باید مشکلات موجود را از طریق سازوکار‌های حقوقی و بین‌المللی پیگیری کنند و اجازه ندهند که با مداخله بازیگران خارجی زمینه برای گسترش بحران در منطقه و اتصال بحران‌های مختلف به یکدیگر فراهم شود.

ایران همواره بر حق مردم فلسطین در نیل به آزادی و تعیین سرنوشت‌شان تاکید دارد

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد مسأله فلسطین و حقوق مردم این منطقه و طرح‌هایی که اخیراً در مورد مسأله فلسطین مطرح شده است،‌ گفت: همواره جمهوری اسلامی ایران بر حق مردم فلسطین در نیل به آزادی و تعیین سرنوشت‌شان تأکید داشته و سعی کرده که در این زمینه حرکت کند.

وی با اشاره به حق مردم فلسطین در شکل دادن به یک دولت مستقل، ادامه داد: هر طرحی که نفی‌کننده حق ملت فلسطین باشد امکان موفقیتش ضعیف خواهد بود به مانند آنچه که قبلاً ما مشاهده کرده‌ایم.

هیچ یک از معاونین وزارت خارجه و یا سخنگوی وزارت خارجه پست‌های ابدی در وزارت خارجه ندارند

مباحث مطرح شده در مورد تغییر معاونت عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان و اینکه گفته می‌شود قرار است حسین امیرعبداللهیان از این پست رفته و فرد دیگری جایگزین او شود یکی دیگر از سوالاتی بود که در این نشست از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد و این دیپلمات در پاسخ، گفت: تغییر و تحول پست‌ها در وزارت امور خارجه امری عادی است و هرساله در تابستان تعداد قابل توجهی از مدیران مرکز به مأموریت خارج از کشور اعزام می‌شوند و مسئولیت‌هایی را در آنجا بر عهده می‌گیرند. موضوع آقای امیرعبداللهیان نیز موضوعی جدا از گردش مورد اشاره نیست و هیچ یک از معاونین وزارت امور خارجه و یا سخنگوی وزارت امور خارجه پست‌های ابدی در وزارت امور خارجه ندارند.

وی با اشاره به اینکه حسین امیرعبداللهیان چند سالی است در پست کنونی‌اش مشغول فعالیت است،‌ ادامه داد: در صورتی که گردشی صورت بگیرد این امری طبیعی است و در ذیل تحولات عادی در وزارت امور خارجه محسوب می‌شود.

جابری انصاری در ادامه پاسخگویی به این سوال، تصریح کرد: در مورد این موضوع تاکنون تفسیرهای مختلفی مطرح شده است که مبتنی بر واقعیت نیست، حرف‌های بی ارتباطی است، نوعی خیالات است و هیچ ربطی با موضوع تغییر و گردش نیروها در وزارت امور خارجه ندارد.

مرحله نخست قرارداد اس 300 مسیر اجرایی خود را طی کرده است

جابری انصاری درباره تحویل سامانه اس 300 به ایران گفت: توافقات بین دو کشور حاصل شده و در مسیر اجراست و مرحله نخست قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده و امیدواریم تا پایان قرارداد مراحل آن طی شود.

از هرگونه تصمیم‌گیری ملت و نهادهای تصمیم‌گیر عراق استقبال می‌کنیم

تغییر و تحولات در کابینه حیدر العبادی نخست وزیر عراق سوال دیگری بود که در این نشست مطبوعاتی از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد که وی در پاسخ،‌ گفت: طبیعی است که ما در مسائل داخلی عراق مداخله‌ای نداریم و هرگونه تصمیم‌گیری که توسط ملت عراق و نهادهای تصمیم‌گیر عراق انجام شود، ایران از آن استقبال می‌کند. مهم انتخاب مردم عراق است.

وی با بیان اینکه ثبات، امنیت و تأمین منافع عراق برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است،‌ ادامه داد: هر تصمیمی که در این چارچوب توسط دولت و ملت عراق انجام شود، مورد پذیرش ماست.

خبرنگار دیگری در این نشست در مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حضور گروه‌های کردی در مذاکرات سوری- سوری پرسید که انصاری در پاسخ، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در جزئیات مسائل هیچ یک از کشورهای منطقه دخالت نمی‌کند.

وی با اشاره به مبنای گفت‌وگوهای سوری- سوری، اظهار کرد: گفت‌وگوهای سوری- سوری بین گروه‌های مختلف سوری و گروه‌های معارض با نمایندگان دولت سوریه انجام می‌شود و اینکه از کدام گروه‌ها، از کدام قومیت در این گفت‌وگوها حضور داشته باشند این در چارچوب توافقی است که بین دولت سوریه و طرف مقابل برای شکل‌گیری گفت‌وگوها و آشتی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و اینکه آیا در جریان همکاری‌های منطقه‌ای ایران این موضوع مطرح می‌شود یا نه،‌ ‌گفت: گفت‌وگوها و مسائلی در این زمینه مطرح است و من پاسخ به این سوال را بعد از دریافت اطلاع از قسمت‌های مربوطه پاسخ خواهم داد.

موگرینی شنبه به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در 28 فروردین ماه گفت : این سفر روز شنبه انجام خواهد شد و خانم موگرینی به همراه هیات بزرگی متشکل از 7 نفر از کمیسیونرهای اروپایی به ایران سفر می‌کنند که این موضوع نشان دهنده محتوایی و جدی بودن این سفر است .

انصاری با بیان این که کمیسیونرهای اتحادیه اروپا مسئولان هماهنگی موضوعاتی هستند که در آن حوزه کمیسیونرهستند، افزود :خانم موگرینی به همراه هیات بلندپایه ای به تهران سفر می کنند که مسوولان اتحادیه اروپایی در حوزه هایی همچون تحقیقات ، محیط زیست ، ورزش ، جوانان ، صنعت و.. خانم موگرینی را همراهی می‌کنند و قرار است گفت‌وگوهای جدی بین اتحادیه اروپا و ایران در زمینه های مسائل سیاسی و حوزه های مختلف اقتصادی انجام شود .

وی افزود : ما در مرحله جدیدی از روابط با اتحادیه اروپا هستیم و این سفر می تواند مقدمات افزایش همکاری ها در زمینه های مختلف به ویژه حوزه های اقتصادی را فراهم کند .

سفر روز سه‌شنبه نخست‌وزیر ایتالیا در ادامه سفر روحانی به این کشور است

وی همچنین در رابطه با سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران نیز توضیح داد که این سفر فردا انجام خواهد شد و به دنبال سفری است که رئیس‌جمهور کشورمان بهمن ماه سال گذشته به رم داشت.

جابری انصاری با بیان این که در این سفر در مورد مسائل دوجانبه ، منطقه ای و پیگیری توافقات و تفاهمات صورت گرفته بین دو کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه اقتصادی رایزنی و گفت وگو می شود ، ادامه داد : روابط ایران و ایتالیا حتی در دوران سخت روابط نسبتا متمایزی بود و دو کشور در تلاش هستند که در دوران جدید روابط خود را هرچه بیشتر گسترش دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر رییس جمهور قزاقستان به ایران گفت: این سفر از امروز آغاز شده است و یک هیات مقدماتی از قبل برای این سفر به تهران آمده بود و مجموعه ی نشست ها و توافقات بین بخش های خصوصی و شرکت های مختلف قزاق با طرف ایرانی برگزارشده است .

در جریان سفر رییس جمهور قزاقستان توافق‌ها و یادداشت تفاهم‌نامه هایی بین بخش های خصوصی و دولتی امضا می‌شود

جابری انصاری با بیان این که در سفرنظربایف به ایران همکاری های جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در زمینه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی پیگیری می شود ادامه داد: در جریان این سفر رییس جمهور قزاقستان با مقامات مختلف کشورمان دیدار و رایزنی خواهد داشت و مجموعه توافق ها و یادداشت تفاهم نامه هایی بین بخش های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه به احتمال زیاد 11 توافقنامه بین مقامات دو کشور با حضور آقای روحانی و نظربایف به امضا خواهد رسید تصریح کرد: در چند روز گذشته نیز حدود 40 توافق و یادداشت تفاهم بین بخش های اقتصادی و کشور به امضا رسیده است که این موضوع مرحله جدیدی از همکاری‌های گسترده اقتصادی بین تهران و آستانه را فراهم می کند.

دی‌میستورا امشب وارد تهران می‌شود

انصاری در مورد سفر دی‌میستورا به تهران و اینکه آیا قرار است تعامل جدیدی بین ایران و سازمان ملل برای حل بحران های منطقه ای و بین المللی ایجاد شود افزود: آقای دی‌میستورا امشب وارد تهران می شود و همان طور که اطلاع دارید در 25 فروردین دور جدید مذاکرات سوری سوری در ژنو برگزار می شود.

این دیپلمات کشورمان به تحولات اخیر در حل بحران سوریه و روند جدیدی که در مساله آتش بس در این کشور ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: ایران همواره خواهان حل مسالمت آمیز بحران سوریه بوده است و به طور طبیعی از تلاش های سازمان ملل و شخص آقای دی‌میستورا در این ارتباط استقبال کرده است.

وی با بیان اینکه در این فرایند در مراحل مختلف ایران با سازمان ملل همکاری فعالی داشته است و این همکاری ادامه پیدا می کند گفت: امیدواریم با تلاش آقای دی‌میستورا و همکاری واقعی کشورها به خصوص کشورهای موثر در حل بحران سوریه زمینه برای خروج از این بحران و وضعیت فاجعه انسانی فراهم شود.

انصاری تاکید کرد: سیاست ثابت ما همکاری با سازمان ملل و کشورهای منطقه برای حل مسالمت آمیز مسایل و بحران های موجود در منطقه است.

عربستان سعودی منافع خود را در عدم اجرای تعهدات می بیند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد تصمیم اخیر عربستان در ارتباط با ایجاد محدودیت هایی برای ورود نفت کش هایی که از مسیر ایران حرکت کرده و قصد ورود به عربستان را دارند اظهار کرد: اقداماتی از این دست از سوی عربستان اضافه بر اینکه بالاتر از ظرفیت اجرایی این کشور است به نوعی ایستادگی در برابر جامعه بین المللی به واسطه قراردادهایی است که امضا شده است. عربستان سعودی منافع خود را در عدم اجرای تعهدات می بیند و این موضوع نه فقط ایران بلکه منافع طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی را درگیر می کند.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه عربستان سیاستی در مسیر خلاف عقربه های ساعت دنبال می کند تاکید کرد: این گونه سیاست ها، سیاست های عقیمی است که با موفقیت همراه نمی شود. دوران این سیاست ها گذشته است و عربستان در حال رویارویی با ثبات و منافع کشورهای مختلف منطقه و جهان است.

اولویت نخست وزارت خارجه گسترش همکاری ها و روابط با مجموعه همسایگان خود بر اساس منافع متقابل است

خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که آقای ظریف اعلام کردند سال 1395 سال همکاری با کشورهای منطقه و همسایگان است آیا وزارت خارجه در این ارتباط برنامه مشخصی در نظر دارد؟ که وی در پاسخ تصریح کرد: اولویت نخست وزارت خارجه و سیاست خارجی ایران گسترش همکاری ها و روابط با مجموعه همسایگان خود بر اساس منافع متقابل است و در چارچوب این سیاست برنامه های مختلفی را جهت گسترش تعاملات با همسایگانش در نظر دارد که یکی ازنمونه های آن سفر چندی پیش وزیر اطلاعات به کویت بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیاست برخی از بازیگران منطقه ای تشدید درگیری ها در منطقه است ادامه داد: در مقابل این سیاست جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد که از تمام ظرفیت ها برای گسترش همکاری ها و مناسبات با کشورهای همسایه و اطرافش استفاده کند و در همین قالب مجموعه تعاملاتی با کشورهای همسایه در جریان است و این تعاملات ادامه خواهد داشت.

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت که به نظر می رسد دستگاه سیاست خارجی تمرکزش بر گسترش ارتباطات با مجموعه آی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی است و توجه به کشورهای آسیای میانه و قفقاز کمرنگ شده است؟ جابری انصاری در پاسخ تاکید کرد: همان طور که بارها اعلام کرده ام سیاست خارجی ایران متوازن است و تمرکز بر یک حوزه خاص به خصوص در شرایط فعلی تامین کننده منافع ایران و هیچ کشور دیگری نیست. ما به مناطق مختلف جغرافیایی و ژئوپلیتیک توجه داریم و راهنمای تنظیم روابطمان با کشورها منافع ملی است.

وی در بخشی از سخنان خود به سفرهای اخیر وزیر خارجه به شش کشور آسیایی و شرکت در اجلاس رامسر و باکو اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی ایران متوازن است و به حوزه های مختلف جغرافیایی و ژئوپلیتیک توجه داریم.

باید به کشتارهای مردم بی گناه یمن پایان داده شود

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران نماینده یکی از رسانه‌های گروهی از جابری انصاری در مورد موضوع آتش بس در یمن و گفت‌وگوهایی که قرار است در این چارچوب در کویت برگزار شود، پرسید که وی در پاسخ تصریح کرد: ما همواره از راه های مسالمت آمیز برای حل بحران های منطقه استقبال کرده‌ایم و تاکید داریم که باید به کشتارهای مردم بی گناه یمن پایان داده شود.

انصاری با بیان اینکه در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حل بحران یمن یکی از محورهای اصلی موضوع آتش بس بود، ادامه داد: ما هرگونه توافقی بین گروه‌های مختلف یمن در چارچوب حل مسالمت آمیز بحران یمن و پایان دادن به جنایت ضد انسانی که در این منطقه در جریان است حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز چندین بار موضوع آتش بس در این منطقه مطرح شده ولی نقض شده است، گفت:‌این آتش بس از سوی طرف‌هایی که آرامش و ثبات یمن را به خطر انداخته اند با بمباران های مستمر نقض شده است و ما امیدواریم که هر چه زودتر در این منطقه آتش بس ایجاد شده و کشتار مردم بی گناه این منطقه پایان پیدا کند.

رزمایش مشترک آمریکا با چندین کشور منطقه در آب‌های منطقه سوال دیگری بود که جابری انصاری در این نشست مطبوعاتی به آن پاسخ داد و گفت: سیاست ایران حفظ ثبات و امنیت منطقه است و ما معتقدیم که امنیت منطقه کشورهای منطقه و آب‌های بین‌المللی موجود در منطقه با همکاری کشورهای مشترک منطقه باید تامین شود. این یک اصل ثابت برای ماست و مداخله کشورهای خارج از منطقه بیش از این که محقق کننده منافع و امنیت کشورهای منطقه باشد نقض کننده آن است . مشکل آفرین است و ما امیدواریم که به مرور زمینه همکاری های مشترک و گسترده بین کشورهای منطقه برای تامین امنیت و ثبات منطقه و آبراه‌های آن فراهم شود.

جابری انصاری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت سفر وزیر اطلاعات به کویت در هفته های پایانی سال 94 و اینکه گفته می‌شود وی حامل نامه ای از سوی رئیس جمهور به مقامات این کشور بوده و رسانه‌های عربی اعلام کردند که قرار است کویت بین ایران و دیگر کشورهای عربی منطقه میانجی‌گری کند افزود: روابط ایران و کویت روابط متمایزی است و این روابط به ویژه در دهه‌های اخیر در برابر آزمون‌های مختلف همراه با موفقیت بوده است.

وی با بیان اینکه در این چارچوب بین دو کشور به صورت مستمر هیأت های سیاسی و غیرسیاسی تبادل شده است و مبادله پیام‌ها در جریان بوده است، ادامه داد: سفر چندی پیش وزیر اطلاعات به کویت نیز در همین چارچوب بوده و برای تاکید بر سیاست‌ ثابت ایران در زمینه اهمیت ثبات و امنیت در منطقه و همکاری مشترک برای تحقق منافع متقابل است.

وی افزود: دولت کویت نیز در همین زمینه سیاست روشنی دارد . مسیر همکاری‌ها بین ایران و کویت در جریان است.

جابری انصاری در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه تعریف برخی از بازیگران منطقه‌ای از مسائل مورد اشاره و منافع منطقه در مسیر اشتباه است، گفت:‌ ما همواره از ابراز تمایل کشورهای مختلف برای به کار گیری تلاششان برای ایجاد آرامش در منطقه استقبال کرده ایم و تاکید داریم که موضوعات مطرح در منطقه پیش از آنکه نیازمند میانجی گری باشد نیازمند فهم مشترک بین کشورهای منطقه در ارتباط با منافع و خطراتی است که در پیش رو است.

عربستان به دنبال تشدید درگیری ها است

وی با بیان اینکه سیاست عربستان سعودی، در برابر این مسیر قرار دارد خاطر نشان کرد: عربستان به دنبال تشدید درگیری ها است و سیاست ما این است که با افزایش همکاری‌ها، رفت و آمدها و توافقات با کشورهای مختلف منطقه اجازه موفقیت به برخی از بازیگران جهت ایجاد اختلاف بین ایران و کشورهای منطقه را ندهیم و سفر مورد اشاره در همین قالب انجام شده است.

برنامه‌های موشکی ایران کاملا دفاعی است

جابری انصاری هم‌چنین در مورد فعالیت‌های موشکی ایران گفت: فعالیت‌های موشکی ایران اهداف کاملا دفاعی دارد و ایران بر اساس نیازهای امنیت ملی خود در مورد این فعالیت‌ها تصمیم گیری و برنامه ریزی می‌کند.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوهای برجام فشار طرف مقابل این بود که موضوع فعالیت‌های موشکی کشور را وارد مجموعه گفت‌وگو بکنند این در حالی است که سیاست قطعی ایران عدم گفت‌وگو در این ارتباط بوده است و عملا فعالیت‌های موشکی ایران از موضوع برجام تفکیک شد و ایران زیر بار خواسته طرف مقابل نرفت.

جابری انصاری با بیان اینکه برنامه‌های موشکی ایران کاملا دفاعی است و مبتنی بر نیازهای دفاعی کشور و امنیت ملی برنامه ریزی می‌شود و ما همین مسیر را طی می‌کنیم ادامه داد: مخالفت‌ها و برخوردهایی که در این زمینه می‌شود تنها به پیگیری های جدی تر این موضوع منجر می‌شود.

وی گفت: موضع ایران در این ارتباط بسیار روشن و شفاف است و ما آن را بارها اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی به روند برجام و تصمیم گیری ها در ارتباط با آن اشاره کرد و گفت:‌ در مورد اجرای برجام همانگونه که در مسیر توافق یک نهاد نمی‌توانست به تنهایی تصمیم بگیرد و مسیر اجماع سازی بین نهادهای مختلف کشور در ارتباط با آن طی شد در مرحله اجرای برجام نیز هنر ما باید این باشد که اجرای تعهدات طرف مقابل را در جنبه اجرایی آن پیگیری کنیم و هر مشکلی که پیش آید در مسیر اجماع سازی پیگیری شود.

وی گفت:‌ وزارت خارجه نه در مرحله اجرا و نه در مرحله تصمیم گیری، تصمیم گیر نهایی نبوده است.

جابری انصاری به وظیفه وزارت خارجه در مورد برجام اشاره کرد و گفت:‌ وزارت خارجه مجموعه گزارش های خود را به کمیته ای که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده ارائه می‌کند و در آنجا با طی مراحل مشخص شده تصمیم گیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه به دنبال تحقق منافع ملی و پیگیری سیاست‌های کشور است، گفت:‌ به جای اینکه موضوع را به یک موضوع اختلافی تبدیل کنیم باید همگی تلاش کنیم تا مسیر تحقق منافع ملی را دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این جلسه فرارسیدن سال نو را تبریک و هم‌چنین فرارسیدن شهادت امام هادی (ع) را تسلیت گفت.

 

 اخبار سیاسی  -  ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------