آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ریاست کدام آیت‌الله؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, رئیس خبرگان  رهبری

 در اسفند ماه سال 94 انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سراسر کشور برگزار شد. منتخبان مردم به عنوان عضو وارد مجلس پنجم خبرگان رهبری می‌شوند. مجلس پنجم خبرگان رهبری در هفتم خرداد ماه امسال رسما آغاز به کار خواهد کرد. قبل از شروع به کار مجلس پنجم، گزینه‌های احتمالی برای انتخاب اعضای هیات رئیسه و ریاست این مجلس شنیده می‌شود که چه شخص و اشخاصی می‌توانند بر صندلی‌های هیات رئیسه و ریاست این مجلس تکیه بزنند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی اعضای لیست «خبرگان مردم» که منتسب به آیت‎الله هاشمی رفسنجانی است را گزینه‌های مطرح برای اعضای هیات رئیسه و ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری تصور می‌کنند و برخی دیگر از کارشناسان سیاسی نیز اعضای لیست «جامعتین» را گزینه‌های احتمالی ریاست می‌دانند. البته برخی از این افراد مشترکا در هر دو لیست مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند. بعد از نتایج انتخابات، 15 نفر از لیست 16 نفره «خبرگان مردم» توانستند پیروز انتخابات در شهر تهران شوند و به مجلس آینده خبرگان رهبری راه یابند و به این دلیل برخی معتقدند که اعضای هیات رئیسه و ریاست بر مجلس را باید اعضای لیست آیت‌الله هاشمی تشکیل دهند. بنابراین اعضای لیست خبرگان مردم می‌توانند گزینه‌های مطرح برای کسب کرسی‌های هیات رئیسه و ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری باشند.


گزینه‌های مطرح ریاست و هیات رئیسه
چندی پیش، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در حاشیه اختتامیه نوزدهمین و آخرین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ریاست جدید مجلس خبرگان در دوره پنجم اظهار کرد: طبیعی است که کسانی که در دوره چهارم عضو مجلس خبرگان رهبری بوده‌اند و به مجلس پنجم نیز راه یافته‌اند در این زمینه رایزنی‌هایی داشته باشند، اما هیچ نظری به صورت قطعی در این باره اعلام نشده است.


وی در ادامه گفت: تا زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، هرگونه پیش بینی درباره ریاست این مجلس گمانه‌زنی محض است. با این حال آیات هاشمی رفسنجانی، موحدی کرمانی، امامی کاشانی جزء گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس خبرگان رهبری هستند و می‌توان گفت اشخاصی همچون حجت‌الاسلام حسن روحانی، سیداحمد خاتمی، دری نجف‌آبادی و ری شهری گزینه‌های احتمالی هیات رئیسه مجلس پنجم هستند به عبارتی در گمانه‌زنی‌های به وجود آمده اسامی این آیات و افراد نسبت به دیگر منتخبان برای کسب کرسی‎های هیات رئیسه و ریاست مجلس خبرگان رهبری شنیده می‌شود.


ترکیب هیات رئیسه مجلس خبرگان پنجم باید انعکاس نظر مردم باشد
چندی پیش، حجت‌الاسلام محسن غرویان، مدرس حوزه و دانشگاه درباره پیش‌بینی خود از ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری و ترکیب هیات رئیسه آن به خبرگزاری آنا گفته بود به نظر من، باید به آنچه مردم با آرای خودشان در انتخابات هفتم اسفندماه نشان دادند توجه شود و اعضای خبرگان بهتر است شخصی را که نسبت به بقیه پایگاه مردمی بیشتری دارد و با آرای حداکثری در انتخابات نفر اول شده است، به عنوان ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری انتخاب کنند. به هر حال پشتوانه مجلس خبرگان مردم هستند و آنچه از مردم به دست آمده است باید خودش را در مجلس خبرگان به‌خصوص ریاست آن نشان دهد. عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان نفر نخست تهران انتخاب شده‌اند. تهران پایتخت کشور و مرکز جمهوری اسلامی شناخته می‌شود و آیت‌الله هاشمی توانست آرای حداکثری ملت را به دست بیاورد. به گزارش خبرگزاری آنا، این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم علاقه دارند ترکیب و ریاست مجلس خبرگان رهبری انعکاس نظر خودشان باشد.

 

در نتیجه هیات رئیسه و رئیس مجلس باید بر اساس آرای مردمی و البته عقل، منطق شکل بگیرد. عضو شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی پشتوانه قدرت و حاکمیت را مردم دانست و در این باره گفت: به اعتقاد من، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری قابلیت این را دارد که به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس پنجم خبرگان رهبری انتخاب شود چراکه وی نیز در انتخابات هفتم اسفندماه توانست آرای حداکثری مردم را به نفع خویش جذب و جلب کند. غرویان تصریح کرد: من شخصی را که هم سطح آیت‌الله هاشمی باشد تا با وی بر سر ریاست مجلس خبرگان رقابت کند نه می‌بینم و نه می‌شناسم.


امامی کاشانی و هاشمی رفسنجانی بهترین گزینه‌ برای ریاست
حال پرسش اینجاست که چه شخصی می‌تواند مجلس آینده خبرگان رهبری را مدیریت کند و چه کسانی وارد هیات رئیسه مجلس خبرگان خواهند شد؟ حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره گزینه‌های مطرح هیات رئیسه مجلس پنجم خبرگان رهبری به «ابتکار» گفت: بهترین گزینه برای ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. به عقیده من، هاشمی می‌تواند مشکلات پیش آمده را حل و فصل و مدیریت کند. وی جایگاه مجلس خبرگان را یکی از حساس‌ترین نهادهای کشور دانست و افزود: سوابق سیاسی‌ هاشمی بر همه محرز است. همانطور که گفتم برازنده‌ترین فرد برای ریاست مجلس خبرگان رهبری شخص آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است. این استاد دانشگاه گفت: آیت‌الله امامی کاشانی نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های ریاست باشد. سن او کمی بالاست، اما امامی کاشانی فرد معتدل و به دور از افراط و تفریط است و به اوضاع سیاسی کشور نیز تسلط دارد.

 

میبدی با تاکید بر اینکه حسن روحانی می‌تواند عضو هیات رئیسه باشد، افزود: هیات رئیسه باید بر اساس شخصیت و سیاست‌های رئیس مجلس شکل بگیرد. به عبارتی نمی‌شود رئیس فردی اعتدالی باشد، اما اعضای هیات رئیسه این‌گونه نباشند. آیت‌الله هاشمی و امامی کاشانی تنها افرادی هستند که می‌توانند مجلس پنجم خبرگان رهبری را اداره و مدیریت کنند. وی در ادامه تاکید کرد: این افراد سوابق و کارنامه کاری خوب و درخشانی در پست و مدیریت‌ها داشته و دارند. چراکه امامی کاشانی و هاشمی رفسنجانی در امر سیاست افرادی با تجربه به حساب می‌آیند و مهمتر از همه وارد مسیر افراط و تندروی را طی نکرده‌اند.


اعضای لیست خبرگان مردم مناسب هیات رئیسه هستند
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری اینکه «مردم به آیت‌الله هاشمی رای حداکثری داده‌اند و وی توانسته جایگاه اول را کسب کند»، تصریح کرد: همانطور که پیش‌تر گفته شد وی از سوابق اجرایی، مدیریتی و مبارزاتی خوب و روشنی برخوردار است و این قضیه بر هیچ شخصی پوشیده و پنهان نیست. بنابراین شخصی بهتر از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست چنین نهاد حساسی نمی‌توان تصور کرد. او در این باره اضافه کرد: برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری یا سن بسیار بالایی دارند یا اینکه اطلاعات سیاسی و تحلیل‌های آیت‌الله هاشمی را ندارند. من بعید می‌دانم شخصی به غیر از وی در کارنامه خویش چنین سوابق اجرایی و مدیریتی خاصی را داشته باشد. وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت به جامعه، مردم و کشور آگاهی بسیار بالایی دارد، گفت: به اعتقاد من، ریاست آیت‌الله هاشمی بر مجلس خبرگان رهبری به نفع کشور و نظام است نه جریانی خاص.

 

فاضل میبدی به هیات رئیسه مجلس پنجم خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: اعضای هیات رئیسه باید با رئیس مجلس هماهنگ باشند. به این معنا که هیات رئیسه نباید به جریان فکری خاصی تعلق داشته باشند؛ در غیر این صورت درگیری و دردسرهای بسیاری به وجود می‌آید. بنابراین آیاتی مانند محسن قمی و افرادی از این دست، قطعا مناسب هیات رئیسه خواهند بود. اشخاصی که معتدل و از خطوط افراطی به دور هستند، می‌توانند مجلس پنجم را به نحو احسن و به نفع کشور مدیریت و هدایت کنند. این استاد حوزه علمیه در ادامه بیان کرد: به عقیده من، حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز می‌تواند یکی از اعضای هیات رئیسه باشد. چراکه وی رئیس‌جمهوری کشور به شمار می‌رود و نباید فراموش کرد او از آرای خوب مردمی برخوردار شده است.‌ وی در پایان تصریح کرد: اعضای لیست خبرگان مردم برای هیات رئیسه مناسب خواهند بود.


رقابت لیست‌ها
با این حال باید منتظر ماند و دید که کدام آیات می‌توانند عضوی از هیات رئیسه مجلس پنجم خبرگان رهبری باشند.ولی نباید فراموش کرد که لیست‌های جامعتین و خبرگان مردم همانطور که در انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کردند این بار نیز بر سر انتخاب اعضای هیات رئیسه و در راس آن ریاست مجلس خبرگان رهبری رقابت تنگاتنگ و نزدیکی خواهند داشت. ترکیب هیات رئیسه برای بسیاری از افراد مهم و ارزشمند تلقی می‌شود چراکه در این مجلس برخی از چهره‌های شاخص در مقابل لیست خبرگان مردم شکست خوردند و نتوانستند وارد مجلس پنجم شوند. به هر حال اینکه انتخابات گذشته مجلس خبرگان پنجم دستخوش تغییرات کرده است. بنابراین اینکه کدام یک از آیات کرسی‌های هیات رئیسه و ریاست را به دست می‌آورند در خرداد ماه امسال مشخص و معلوم خواهد شد.

 

اخبار سیاسی -  ابتکار  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------