آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

گفتمان اصلاحات و اعتدال معیار«لیست امید» در دوردوم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,لیست امید

 پایگاه اطلاع‌رسانی «گام دوم»، روز پنجشنبه 25 فروردین‌ماه اسامی نامزدهای مورد حمایت لیست امید را از سوی کارگروه هماهنگی امور استان‌های شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، برای دور دوم انتخابات مجلس، اعلام کرد. لیست امید به عنوان فهرست نهایی کاندیداها در استان‌های ایران نام‌گذاری شده است و بر این اساس کاندیداهای تایید شده یا افرادی که در لیست امید حضور دارند با رقبای خودشان در دومین مرحله انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی رقابت خواهند داشت.

با این حال لیست نهایی «امید» ذهن بسیاری را دچار ابهام و تردید کرده است به این معنا که مقابل برخی از اسامی و حوزه‌های انتخابیه کلمات و واژه‌های سوال‌برانگیزی گذاشته شده است. به عنوان مثال: در مقابل حوزه انتخابیه استان ایلام، مهران، شیروان، چرداول در مورد کرسی دوم، واژه «متعاقبا اعلام نظر خواهد شد» و در مقابل حوزه انتخابیه استان مازندران، بابل کلمه «نظر مساعد به هر دو کاندیدا» وجود دارد. بنابراین واژه‌ها و کلماتی از این دست ذهن مردم و حامیان لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را با سوالات بسیاری مواجه کرده است.


تفاهم و اجماع برای رای‌آوری
چندی پیش، مسئول روابط عمومی شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان لیست اعلامی را نهایی ندانست و گفت: در این لیست سعی شده، اعلام وضعیت بعضی حوزه‌ها به چند روز آینده موکول شود. وی دراین‌باره توضیح داد: در این لیست در برخی حوزه‌ها، نامزدهایی به عنوان نامزد اختصاصی احزاب اصلاح‌طلب و لیست امید هستند و در برخی حوزه‌ها نامزدها اختصاصی حزب هستند ولی مورد توافق کل لیست قرار نگرفته‌اند (مانند نامزدهای مورد نظر حزب اعتدال و توسعه) که باید به‌طور جداگانه به آن اشاره شود.


الهام فخاری بیان کرد: لیست‌های حاشیه‌ای زیادی در چند روز اخیر منتشر شده است ولی فرایند مذاکرات تکمیلی است و برخی حوزه‌ها نیاز به کار بیشتر دارد که در چند روز آینده درباره آن‌ها متعاقبا خبر تکمیلی اعلام خواهد شد. وی افزود: لیست اعلامی در سایت گام دوم لیست نهایی نیست، البته شاکله اصلی لیست همین خواهد بود ولی ممکن است در برخی حوزه‌ها اسامی تغییر کند یا در برخی حوزه‌ها که سکوت شده است، درصورتی‌که به جمع‌بندی برسیم، اعلام موضع شود. مسئول روابط عمومی شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: مفهوم ائتلاف این است که لیست را به نقطه‌ای برساند که بیشترین تفاهم و اجماع را برای رای‌آوری داشته باشد و تلاش می‌شود این لیست شاخصه لیست ائتلافی را داشته باشد.

 

فخاری یادآور شد: درحال‌حاضر چند وضعیت وجود دارد یا در برخی حوزه‌ها هر دو گزینه می‌توانند به عنوان گزینه حامی دولت مطرح شوند که در‌این‌ صورت انتخاب را به سلیقه و انتخاب مردم واگذار می‌کنیم، یا اینکه در برخی حوزه‌ها نامزد مشخصی که گفتمان اصلاحات و اعتدال را پذیرفته باشد، وجود ندارد و در این حوزه‌ها طبیعی است که سکوت می‌کنیم و از فردی حمایت نخواهیم کرد، بنابراین در این حوزه‌ها وضعیت سفید است. وی در گفت‌وگو با وقایع اتفاقیه اظهار امیدواری کرد با توجه به فرصت باقی‌مانده تا مرحله دوم انتخابات هرچه زودتر وضعیت همه حوزه‌های انتخابیه روشن شود و لیست نهایی و قطعی در اختیار مردم قرار بگیرد.


رسولی: «نظر مساعد» یعنی واگذاری به آراء مردم
حال سوال اینجاست که واژه‌ها و کلمات «متعاقبا اعلام نظر خواهد شد یا نظر مساعد به هر دو کاندیدا» در مقابل برخی از حوزه‌های انتخابیه به چه معناست؟ سیدحسن رسولی، عضو میز کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی در گفت‌وگو با «ابتکار» در این باره اظهار کرد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه، هنوز به نظر قطعی در مورد بعضی از کاندیداها دست پیدا نکرده‌ایم. به این معنا که شورای سیاست‌گذاری باید به نظر نهایی و واحدی در مورد برخی نامزدها دست پیدا کند. به همین دلیل از اصطلاح «متعاقبا اعلام نظر خواهد شد» استفاده کرده‌ایم. چراکه در برخی از حوزه‌های انتخابیه هنوز نظر نهایی و قطعی اعلام نشده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به واژه «نظر مساعد» اشاره کرد و افزود: در این گونه موارد، کاندیداها، اصلاح‌طلب یا هوادار دولت هستند به عبارتی سرنوشت کاندیداهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا به مردم واگذار شده است تا مردم یکی از آن‌ها را به عنوان نماینده خودشان انتخاب کنند.


قنبری: اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مراقب کاندیداهای به ظاهر مستقل باشند
داریوش قنبری، عضو میز کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان در استان ایلام نیز دراین باره به «ابتکار» گفت: در مقابل حوزه‌های انتخابیه که اصطلاح نظر مساعد به هر دو کاندیداها نوشته شده به معنای این است که هر دو نامزد به لحاظ فکری به یکدیگر نزدیک هستند. به عبارتی هردو کاندیدا با اصلاح‌طلبان یا اعتدالگرایان همسو و همراه هستند. بنابراین باید دید که مردم کدامیک از این کاندیداها را ترجیح می‌دهند. وی در ادامه افزود: سیاست لیست امید بر پایه حمایت از کاندیداهای اصلاح‌طلب یا حامی دولت بنا گذاشته شده، اما ممکن است در مقابل برخی از حوزه‌ها و کاندیداها اصطلاح متعاقبا اعلام نظر خواهد شد به کار گفته شده باشد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره توضیح داد: در خصوص چنین کاندیداهایی هنوز نظر قطعی و نهایی اعلام نشده و باید منتظر ماند و دید که شورای عالی برای جلوگیری از تبعیض کدامیک را انتخاب می‌کند. یعنی باید به یک جمع‎بندی نهایی دست پیدا کنند. عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری به حوزه انتخابیه استان ایلام اشاره کرد و گفت: چهار نفر در استان ایلام به دور دوم انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی راه یافته‌اند. یکی از آن کاندیداها در لیست امید قرار گرفته، دو نفر دیگر نزدیک به جبهه پایداری و یک نفر باقی مانده اعتدلگراست.

 

طبیعتا سیاست لیست امید حمایت از افراد معتدل است نه اشخاص تندرو. قنبری با بیان اینکه لیست امید از افرادی که افکار مخرب و تندرو دارند حمایتی نخواهد کرد گفت: تندروها در تهران با شکست بسیار سختی مواجه شده‌اند و این عده تمرکز خودشان را در شهرهای کوچک قرار داده‌اند تا بلکه بتوانند به مجلس دهم راه پیدا کنند. متاسفانه این اشخاص در استان ایلام از مسائل «ایلی و قبیله‌ای» استفاده کرده و خودشان را پشت این قشر از جامعه پنهان کرده‌اند. به عبارتی وابستگی تشکیلاتی خودشان را با جبهه پایداری مخفی کرده و می‌گویند مستقل هستند. بنابراین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید محتاط‌‌تر از قبل باشند.


فخاری: امروز یا فردا ابهامات لیست برطرف می‌شود
الهام فخاری، مسئول روابط عمومی شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز در این باره به «ابتکار» گفت: روز‌ شنبه یا یکشنبه ابهامات موجود در لیست امید بر طرف و روشن خواهد شد. وی در ادامه افزود: اگر در حوزه‌ای لیست امید نامزد معرفی نکرده به این علت است که کاندیداهایی که گفتمان و مبانی اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی را قبول داشته‌ باشند وجود نداشته است.

 

بنابراین به دلیل فقدان کاندیدا یا عدم همخوانی با شرایط و معیارها نامزدی را معرفی نکردیم. فخاری ادامه داد: در برخی از حوزه‌های انتخابیه یک یا چند کاندیدا با گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی داشتند به همین منظور واژه «نظر مساعد» را به کار برده‌ایم یعنی چنین کاندیداهایی را به انتخاب مردم واگذار کرده‌ایم تا مردم به یکی از کاندیداهای لیست امید رای دهند. مسئول روابط عمومی شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به اصطلاح «متعاقبا اعلام نظر خواهد شد» اشاره کرد و گفت: اگر دقت کرده باشید در مقابل برخی از حوزه‌های انتخابیه واژه «متعاقبا» به کار برده شده است.

 

یعنی اینکه گفتمان و مبانی برخی از کاندیداها برای شورای سیاست‌گذاری مشخص و معلوم نیست که آیا گفتمان آن‌ها با شرایط، ضوابط و معیارهای اصلاح‌طلبی یا اعتدالگرایی همخوانی دارد یا خیر؟ او در پایان تاکید کرد: ابهامات موجود در «لیست امید» ظرف امروز یا فردا برطرف و نهایی خواهد شد.


 اخبار سیاسی -  ابتکار  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------