آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

سهم 69 کرسی سرنوشت‌ساز در تعیین ترکیب مجلس دهم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , انتخابات

تکلیف 69 کرسی باقی‌مانده مجلس دهم تا کمتر از دو هفته دیگر مشخص می‌شود و با تعیین تکلیف نماینده‌هایی که در دور دوم انتخاب می‌شوند سرنوشت دوره دهم مجلس شورای اسلامی رقم خواهد خورد.

به گزارش ایسنا ، دور اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند 94 با مشارکت 62 درصدی مردم ایران برگزار شد و در این مرحله 221 نماینده در 207 حوزه انتخابیه با کسب اکثریت آراء به مجلس راه یافتند اما مشخص شدن وضعیت 69 کرسی در 56 حوزه انتخابیه به دور دوم و انتخاباتی که 10 اردیبهشت برگزار می‌شود، کشیده شد.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور در دور دوم انتخابات مجلس 138 نفر برای رسیدن به 69 کرسی باقی‌مانده بهارستان با هم رقابت می‌کنند و 15 هزار و 800 صندوق رأی در 56 حوزه انتخابیه وجود خواهد داشت.

نتایج دور اول انتخابات مجلس دهم نشان داد که ترکیب این مجلس دست کم با سه دوره اخیر تفاوت اساسی خواهد داشت. انتخاب 83 اصلاح‌طلب، 75 اصولگرا، 58 نماینده مستقل و 5 نماینده اقلیت در این دور باعث شده تا 69 کرسی باقی‌مانده (نزدیک به 24 درصد) برای جناح‌های سیاسی کشور سرنوشت‌ساز باشد.

پیش از انتخابات دور اول، دو جناح اصلی اصولگرا و اصلاح‌طلب با عنوان‌های ائتلاف بزرگ اصولگرایان و لیست امید کاندیداهایی را معرفی کردند و گروهی نیز با عنوان مستقل یا تحت عنوان صدای ملت در انتخابات حضور داشتند.

بر مبنای لیست‌های منتشر شده پیش ا انتخابات از میان 138 نفر باقی‌مانده 36 نفر از لیست اصولگرایان و 32 نفر در لیست اصلاح‌طلبان بودند و 68 نفر به صورت مستقل حضور داشتند.

اما طبق لیست جدید منتشر شده اصلاح‌طلبان تاکنون توانسته‌اند کاندیداهای لیست خود را به 52 نفر برسانند. از طرفی اصولگرایان در حالی که در دور اول نتایج انتخابات به خصوص در تهران برایشان غیرمنتظره بود و از حضور تعدادی از نمایندگان قدیمی و موثر خود در مجلس آینده محروم شدند، تلاش می‌کنند از فرصت باقی‌مانده استفاده کرده و نگذارند ترکیب مجلس بیش از پیش به ضررشان تمام شود.

در این میان تعدادی از کاندیداها هم به صورت مستقل در انتخابات حضور دارند اما پس از انتخابشان می‌توانند با رأی خود و حضور در فراکسیون‌های مختلف نقش تأثیرگذاری در مجلس دهم ایفا کنند.

بحث انتخاب رئیس مجلس هم می‌تواند حساسیت دور دوم انتخابات را بیشتر کند. اصولگرایان که پیش از انتخابات زمزمه‌هایی مبنی بر کنار زدن علی لاریجانی از ریاست را مطرح می‌کردند حالا شاید مجبور باشند با توجه به نتایج به دست آمده، لاریجانی را بهترین گزینه خود برای ریاست بدانند.

البته دوم شدن لاریجانی در قم و از طرفی رأی بالای عارف در تهران آن هم با وجود تعداد اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند این مطالبه را برای جبهه اصلاحات ایجاد کرده که عارف را به عنوان گزینه ریاست مطرح کنند. به خصوص که کنار کشیدن عارف از انتخابات ریاست جمهوری که یکی از دلایل پیروزی روحانی به حساب می‌آمد باعث شده تا معاون اول دولت اصلاحات بیش از پیش روی ریاست خود بر مجلس حساب باز کند.

در این میان دولت هم برای پیشبرد سیاست‌های خود به مجلس همسو با دولت یازدهم می‌اندیشد و حتی یک کرسی هم در مجلس برایش حائز اهمیت خواهد بود چه رسد به 69 کرسی. در برخی حوزه‌ها هم رقابت‌های محلی باعث ایجاد رقابت برای کرسی‌های باقی‌مانده می‌شود.

با وجود این دلایل، همانطور که دور اول انتخابات مجلس دهم مهم و مشارکت در انتخابات، حائز اهمیت بود، دور دوم هم می‌تواند به همان میزان و با توجه به نتایج دور اول شاید بااهمیت‌تر باشد.

وقتی که یک رأی در مجلس می‌تواند سرنوشت یک وزیر یا طرح و لایحه‌ای را تغییر دهد مسلما تعیین تکلیف 69 کرسی باقی‌مانده در چنین مجلسی برای چهار سال آینده سیاست‌های تقنینی کشور را دچار تغییرات اساسی خواهد کرد. به همین دلیل بی‌تفاوتی در مقابل این 69 کرسی شاید منجر به اتفاقاتی شود که پشیمانی بعد از آن قطعاً سودی نخواهد داشت.

 

 اخبار  سیاسی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------